Opis funkcji marketing automation

Ostatnia aktualizacja: 10 września 2024

Systemy do automatyzacji marketingu oferują szereg narzędzi, które mają za zadanie zwiększać konwersję na stronach internetowych.

Najczęściej procesy opierają się na kilku funkcjonalnościach, które się wzajemnie uzupełniają. Poniżej prezentujemy listę dostępnych możliwości.

Marketing e-mail

Narzędzia do e-mail marketingu są jedną z podstawowych funkcji automatyzacji działań marketingowych. Dzięki nim można w wygodny sposób, nawet bez znajomości kodu html, tworzyć atrakcyjne kampanie mailingowe. Wszystko za sprawą dostępnych baz gotowych szablonów i kreatorów drag&drop, które pozwalają tworzyć dowolne układy modułowe.

Wiadomości da się personalizować pod względem treści, ale i czasu w jakim mają zostać wysłane do poszczególnych kontaktów lub baz kontaktów. 

Systemy do automatyzacji marketingu dbają o reputację swoich serwerów wysyłkowych, by zapewnić jak najlepszą dostarczalność mailingów wysyłanych przez użytkowników ich platformy. Marketerzy mają możliwość ustawienia kampanii automatycznych, indywidualnych, a nawet autoresponderów.

Dostępne są również testy A/B wiadomości, które polegają na podzieleniu bazy odbiorców i wysłaniu dwóch różnych wersji mailingu. Mierzyć efekty można dzięki analityce dostępnej bezpośrednio w panelu danego programu marketing automation. 

Lista wiadomości e-mail (szablony) w aplikacji marketing automation
Rys 1. Utwórz nowy e-mail przy użyciu gotowego szablonu do wysłania.
Lista wiadomości e-mail (szablony) w aplikacji marketing automation
Rys 1. Utwórz nowy e-mail przy użyciu gotowego szablonu do wysłania.

Dynamiczne wiadomości e-mail

Kreator pozwala stworzyć atrakcyjną wiadomość po wizycie niezakończonej zakupem. System automatycznie dobiera produkty, które użytkownik oglądał podczas swoich odwiedzin w sklepie.

Można także określić czas, w którym nastąpi wysyłka. Dzięki temu masz szansę nawiązać do zainteresowania ofertą, przypomnieć się i zachęcić do zakupu, np. oferując rabat.

Wyskakujące okna (POP-UP)

Czyli interaktywne okna pojawiające się na stronach internetowych. W automatyzacji marketingu są wykorzystywane głównie jako formularze mające na celu budowanie bazy subskrybentów. Umożliwiają również przekazanie odwiedzającym witrynę istotnych informacji, np. o przygotowanych specjalnych ofertach. Są więc pomocą w generowaniu potencjalnych klientów.

Atrakcyjny pop-up można stworzyć przy użyciu własnego kodu html, ale też wspomagając się gotowymi szablonami z edycją własnej treści i układu modułowego. Ustawienia pozwalają również na określenie podstron, na których ma wyświetlać się wyskakujące okno oraz czasu po jakim ma się pojawić.

Ciekawym rozwiązaniem jest też exit pop-up, który ma za zadanie zatrzymać odwiedzającego na stronie.

Pokazuje się w momencie, gdy kursor znajduje się poza oknem przeglądarki – użytkownik chce zamknąć okno lub przejść do innej zakładki. Informacja przekazana w ten sposób może zachęcić do kontynuacji zakupów.

Powiadomienia typu web push

Są to krótkie wiadomości przesyłane do odbiorcy na jego urządzenie, nawet jeśli ten nie znajduje się aktualnie na stronie sklepu.

Wystarczy że będzie miał włączoną przeglądarkę, a wyświetli się zaplanowany przez marketera komunikat informujący np. o nowościach, promocjach czy aktualnych wartościowych treściach czekających podczas odwiedzenia strony.

Aby móc wysłać do użytkownika web push, trzeba najpierw uzyskać jego zgodę. Pytanie i zachętę do subskrypcji powiadomień w takiej formie można oczywiście skonfigurować na platformie do automatyzacji marketingu. Subskrybent nie musi wpisywać dodatkowych danych – wystarczy, że kliknie: „TAK”.

Powiadomienie składa się z małej ikony, np. logo, tytułu, informacji oraz podlinkowania do wybranej strony. Pojawia się najczęściej w prawym dolnym rogu ekranu – ale to już zależy od używanej przeglądarki.

Oprócz samej konfiguracji wyglądu powiadomienia, jest również możliwość ustawienia czasu, w którym ma ono zostać wysłane. Użytkownik otrzyma je w momencie, gdy włączy przeglądarkę na urządzeniu, na którym wyraził zgodę.

Zaletą jest możliwość dotarcia z ważną informacją do osób spoza bazy subskrybentów mailowych. Wzrasta również szansa na identyfikację anonimowych odwiedzających. 

Marketing mobilny poprzez SMS

Wysyłka wiadomości SMS do osób, które podały swój numer telefonu i wyraziły zgodę na taką formę kontaktu. Jest to w dalszym ciągu kanał, który bardzo angażuje użytkowników.

Systemy do automatyzacji marketingu umożliwiają planowanie kampanii i targetowanie komunikatów dopasowanych do grup odbiorczych.

Można w ten sposób wysyłać krótkie newslettery z atrakcyjnymi dla klienta informacjami, np. o promocjach, nowościach, przygotowanym programie lojalnościowym, a nawet urodzinowe życzenia z kodem rabatowym w formie prezentu.

Ważne, by nie przesadzić z częstotliwością wysyłek. Niepożądane wiadomości SMS mogą być dla odbiorcy jeszcze bardziej denerwujące, niż spam w skrzynce mailowej. 

Dowiedz się więcej na temat komunikacji SMS w sklepie internetowym.

Dynamiczne rekomendacje produktowe

Czyli wyświetlanie propozycji produktów, którymi może być zainteresowany klient.

Na podstawie zachowania użytkownika na stronie, system w czasie rzeczywistym dobiera odpowiednie propozycje, które zostają wyświetlone w module rekomendacji. Dzięki temu skraca się ścieżka dotarcia do odpowiedniej oferty, a więc rośnie szansa na sfinalizowanie zakupu. 

Mechanizm ten działa dla wszystkich odwiedzających stronę, również tych anonimowych. Platforma Shoper posiada wbudowany moduł rekomendacji produktowych. Klientowi proponowane są produkty, które są najczęściej dodawane do koszyka z tymi przeglądanymi przez niego.

System bierze pod uwagę również filtry wybrane podczas szukania. Moduł rekomendacji można umieścić na wybranych stronach w sklepie: na stronie głównej, liście produktów, karcie produktu, w koszyku, na stronach informacyjnych i na blogu. Dostępne są również raporty określające efektywność funkcjonalności.

Sprawdź: jak włączyć Shoper rekomendacje w swoim sklepie internetowym.

Czat do kontaktu na stronie sklepu

Możliwość szybkiego kontaktu bezpośrednio ze sprzedawcą ma znaczenie w procesie zakupowym. Klient, który nie uzyska informacji potrzebnych mu do podjęcia ostatecznej decyzji, zrezygnuje z finalizacji zamówienia. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest chat zamieszczony na stronie sklepu.

Oprócz prostej i łatwo dostępnej formy komunikacji, systemy do automatyzacji marketingu oferują wiele udogodnień związanych z obsługą klienta właśnie przez chat.

Konsultant ma podgląd profilu behawioralnego i transakcyjnego rozmówcy, co znacznie może ułatwić mu pracę. Na podstawie wcześniej zgromadzonych danych ma możliwość wysyłania mu odpowiednich rekomendacji produktowych. Brakujące informacje o kliencie można uzupełnić za pomocą przesłanego przez komunikator formularza.

Dużym ułatwieniem jest również ustawienie zautomatyzowanej konwersacji, która zapewni natychmiastowe odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Dodatkowo dostępna jest analityka związana z rozmowami, dzięki której dowiesz się o co zwykle pytali klienci, na jakich adresach URL  zgłaszali się po pomoc, a także jak oceniali obsługę. 

Reguły automatyzacji i przykłady workflow

Funkcjonalność systemów do marketing automation, która umożliwia uporządkowanie i zautomatyzowanie procesów marketingowych i sprzedażowych.

Zaplanowane kampanie można przeprowadzać z wykorzystaniem różnych dostępnych w systemie kanałów – e-mail, SMS, web-push. Składowe workflow:

  • zdarzenia, które inicjują początek zaplanowanej ścieżki. Przykładem może być np. zakup, potwierdzenie subskrypcji czy odwiedzenie konkretnego adresu URL przez użytkownika;
  • warunki, które dodawane są, gdy użytkownik ma spełnić jakieś określone założenie konieczne do uruchomienia dla niego dalszej części ścieżki;
  • akcje, które są uruchamiane, gdy zostaną zatwierdzone poprzednie etapy.

Przykłady schematów automatyzacji

Ratowanie porzuconych koszyków
Przypomnienie o produktach dodanych do koszyka, gdy zakup nie został zrealizowany

Przykład procesu ratowania porzuconych koszyków
Rys 2. W jaki sposób można uratować porzucony koszyk przez klienta sklepu?
Przykład procesu ratowania porzuconych koszyków
Rys 2. W jaki sposób można uratować porzucony koszyk przez klienta sklepu?

Kampania win-back
Mająca na celu zachęcenie klienta do ponownych zakupów w sklepie

Przykład kampanii win-back (marketing automation)
Rys 3. Jak zachęcić klienta do ponownych zakupów w sklepie poprzez kampanię win-back?
Przykład kampanii win-back (marketing automation)
Rys 3. Jak zachęcić klienta do ponownych zakupów w sklepie poprzez kampanię win-back?

Retargeting po wizycie

Scenariusz typu retargeting po wizycie
Rys 4. Jak skłonić klienta do powrotu do sklepu i dokonania zakupu?
Scenariusz typu retargeting po wizycie
Rys 4. Jak skłonić klienta do powrotu do sklepu i dokonania zakupu?

Możliwości tworzenia scenariuszy jest bardzo wiele. Bywa, że są one bardzo zaawansowane. To dobry sposób na zwiększenie efektywności i dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów.

Odpowiednio zaprojektowane reguły automatyzacji czuwają nad spersonalizowaną komunikacją, reagują na zachowania użytkowników, angażują potencjalnych klientów i usprawniają procesy sprzedaży.

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • jakie są podstawowe funkcjonalności do automatyzacji marketingu,
  • przykłady schematów automatyzacji marketingu w sklepach.
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności