Opisy produktów w sklepie pod kątem pozycjonowania
Nawet 23% internautów nie kupuje w sieci – tak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2021” przygotowanego przez Gemius*.
Jedną z głównych przeszkód jest brak możliwości obejrzenia produktu, co mogą zrekompensować dobre opisy w sklepie internetowym. O czym pamiętać przy ich tworzeniu i jak wybić się wśród konkurencji? Poznaj kilka wskazówek, dzięki którym twój sklep internetowy może zacząć przyciągać.
Jedną z głównych przyczyn rezygnacji z zakupów online jest niemożność fizycznego obejrzenia konkretnego przedmiotu (powód ten podaje 31% niekupujących Polaków – zgodnie z raportem przygotowanym przez Gemius).
Nie będziesz jednak na straconej pozycji, jeśli zaczniesz przykładać większą wagę do opisów produktów.
Skorzystaj z naszej oferty na pozycjonowanie sklepu internetowego. Zacznij pojawiać się ze swoimi produktami na pierwszych miejscach wyników wyszukiwarki nad swoją konkurencją!
Dobry opis produktu, czyli jaki?
Na palcach jednej ręki można policzyć sklepy internetowe, których asortyment nie jest opisany. To dobrze, bo jeszcze kilka lat temu było to częstą praktyką.
Obecnie zwykle każdy produkt opatrzony jest treścią, ale… bardzo często ma ona wyłącznie informacyjny charakter. W przypadku produktów oferowanych online to zdecydowanie za mało.
Opis produktu w sklepie internetowym zastępuje sprzedawcę. Musi zachęcać do zakupu, dlatego – poza cechami – powinien przedstawiać zalety i korzyści.
Informacje na temat oferowanego produktu trzeba zaprezentować w taki sposób, aby:
- rozwiać wątpliwości
- pobudzić wyobraźnię
- wpłynąć na zmysły.
Na tych trzech aspektach bazują dobre opisy produktów – takie, które angażują i zachęcają (mają ogromny potencjał sprzedażowy).
Zasady tworzenia opisów produktów
Wielu sprzedawców wykorzystuje materiały otrzymane od producentów i umieszcza je w karcie produktu – w miejscu opisu. Niby wygodnie i szybko, ale… coś za coś.
Opis, który pojawia się u innych sprzedawców, nie czyni danego sklepu wyjątkowym miejscem, nie wyróżnia od konkurencji. Chodzi o to, aby klient zapamiętał sklep i często do niego wracał. Tobie również nie zależy na jednorazowych zakupach, prawda?
Pozostaje jeszcze kwestia duplikatu – skopiowany tekst, który pojawia się na kilku innych stronach internetowych, nie sprzyja pozycjonowaniu sklepów.
Chociaż nie istnieje uniwersalny przepis na dobry opis produktu, można go stworzyć w oparciu o kilka najważniejszych zasad.
Zastanów się, kim są potencjalni klienci, czego mogą oczekiwać, z jakimi problemami mogą się mierzyć. Dzięki temu – poprzez odpowiedni opis produktu – odpowiesz na ich potrzeby.
Opis produktu nie musi być elaboratem. Wystarczy dosłownie kilka zdań, które przekazują przydatne informacje na temat oferowanego produktu. Jeśli asortyment wymaga szerszego opisania, zrób to.
Niech to jednak nie będzie przysłowiowe lanie wody, bo w dobrym opisie produktu nie ma miejsca na zapychacze i nic nie wnoszące zdania.
Podanie konkretów pozwala odbiorcy skoncentrować się na najważniejszych kwestiach dotyczących produktu.
Wiele jest opisów produktów, które skupiają się tylko na podaniu parametrów. Wiesz już, że nie możesz ograniczać się wyłącznie do zaprezentowania cech. Ale i przedstawienie zalet nie wystarczy. Opisy produktów twórz w oparciu o język korzyści – zgodnie z modelem CZK (cecha-zaleta-korzyść).
- wypisz wszystkie cechy charakteryzujące produkt
- do każdej z cech przypisz zalety
- każdą z zalet opatrz korzyścią.
Dzięki temu odbiorca będzie wiedział, w jaki sposób dany produkt coś ułatwi, usprawni itp. Takie zaprezentowanie przedmiotu ma jeszcze jeden plus – będziesz mieć pewność, że dana cecha nie zostanie zinterpretowana na niekorzyść produktu, a w taki sposób, na jakim tobie zależy.
Jeśli klient nie może dotknąć produktu i obejrzeć go z każdej strony, ma spore wątpliwości. Zastanawia się nad jakością, materiałem, funkcjonalnością, szuka porównania do innych modeli itp. I właśnie tu powinien wkroczyć dobry opis produktu, który rozwieje wszelkie wątpliwości – to taki substytut braku fizycznego kontaktu z upatrzonym przedmiotem.
W treści musisz uwzględnić wszystko to, czego kupujący chciałby się dowiedzieć, co pomogłoby mu w podjęciu decyzji. Ważne jest również to, aby zawrzeć informacje wskazujące na przewagę produktu nad podobnymi modelami.
Przykłady zdań, które rozwiewają wątpliwości:
- 1-biegowy mieszalnik przystosowany jest do ciągłej pracy. Dlatego nie dojdzie do jego uszkodzenia czy wyłączenia w przypadku długotrwałej eksploatacji.
- Balsam po goleniu nie zawiera alkoholu, dzięki czemu nie musisz obawiać się podrażnień i przesuszenia skóry.
- Depilator laserowy to lepsze rozwiązanie niż depilator mechaniczny. Dzięki niemu pozbędziesz się włosków na znacznie dłuższy czas.
„Poczuj aromat świeżo mielonych ziaren. Zatop usta w aksamitnej i delikatnej piance niczym chmurka. Weź łyk delikatnej kawy, która da zastrzyk energii.” Nic tak nie pobudza wyobraźni, jak oddziaływanie na zmysły, prawda?
Wykorzystaj to w opisach produktów, aby zwiększyć ich sprzedażowy potencjał. Odwołuj się do zmysłu wzroku, zapachu, smaku, co może wpłynąć na podjęcie pożądanej przez ciebie decyzji zakupowej.
W opisach produktów nie zawsze musisz odwoływać się bezpośrednio do cech. Wybieraj wyłącznie przyjemne doznania.
Karta produktu przyjmie każde słowo, ale nie nadużywaj tej możliwości. Nie składaj obietnic bez pokrycia, bo będzie cię to sporo kosztować.
Klient na pewno już do ciebie nie wróci, a i z pewnością napisze negatywną opinię. Poza tym narażasz się na karę finansową, którą może nałożyć UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta).
Jak tworzyć opisy produktów zgodne z SEO?
Tworzenie sprzedażowych opisów produktów wcale nie wyklucza SEO. Obie kwestie z łatwością pogodzisz, jeśli tylko zastosujesz się do poniższych wskazówek.
Nawet najlepszy opis produktu nie będzie widoczny w wynikach wyszukiwania, jeżeli nie będzie spełniał standardów SEO. Musisz zadbać o wysoką pozycję w wyszukiwarce, co pomoże w dotarciu do klientów.
W internecie nie ma miejsca na duplikaty – zarówno, jeśli chcesz wyróżnić się wśród konkurencji i zależy ci na zdobyciu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
Być może masz dostęp do materiałów otrzymanych od producenta / dystrybutora. Nie zamieszczaj ich w wersji 1:1, lecz pokuś się choćby o minimalne przeredagowanie. Zastosuj przy tym wszystkie powyższe aspekty, którymi powinien cechować się dobry opis produktu.
Zduplikowana treść – nawet jeśli pochodzi od producenta – może utrudnić zdobywanie lepszych wyników wyszukiwania. Pierwszeństwo mają te strony, które – w rozumieniu algorytmów Google – są mocniejsze, np. duże marki mogą korzystać z mniej unikalnych treści.
Słowa kluczowe zamieszczone w treści pomagają w pozycjonowaniu sklepu, o ile są dobrze dopasowane. Nie musisz polegać wyłącznie na swojej intuicji – szczególnie, że masz dostęp do narzędzi pomagających w doborze słów kluczowych. Z wielu możesz korzystać bezpłatnie.
Google Keyword Planner – to jedno z podstawowych narzędzi, które pozwala na dobór odpowiednich słów kluczowych – takich, które charakteryzują się wysoką liczbą miesięcznych wyszukiwań. Korzystając z niego, możesz także dowiedzieć się, jak wyglądają zmiany wyszukiwań w przedziale czasowym, jakie są szacunkowe stawki w Google Ads dla konkretnej frazy, jakie są dodatkowe słowa kluczowe.
Jeśli użytkownik nie ma aktywnej płatnej kampanii, zakres danych jest mniejszy.
Ubersuggest.io – nie tylko pomaga w wyszukaniu odpowiednich słów kluczowych, ale również w określeniu ich potencjału. Narzędzie wyświetla m.in. informacje o średniej wartości miesięcznych wyszukiwań, istnieje możliwość zaprezentowania konkurencyjności słowa kluczowego oraz dodatkowych fraz.
AnswerThePublic – to narzędzie, które daje sugestie słów kluczowych na podstawie wpisanej frazy. Wyniki doskonale sprawdzają się jako frazy długiego ogona (tzw. long tail), które pomagają w jeszcze precyzyjnieszym nakierunkowaniu potencjalnych odbiorców. Zaproponowane słowa kluczowe mają formę pytań, występują w wersji z przyimkami itp.
W przypadku AnswerThePublic liczba bezpłatnych wyszukań jest ograniczona. Aby mieć nielimitowany dostęp, trzeba wykupić plan premium.
Nie nadużywaj liczby powtórzeń fraz w opisie – szczególnie w krótkiej treści. Optymalną opcją są 2-3 powtórzenia na 1000 znaków.
Poza frazą w wersji podstawowej warto zamieszczać odmiany słowa kluczowego i tzw. frazy long tail.
W doborze słów kluczowych oraz bardziej zaawansowanej analizie mogą pomóc także płatne narzędzia, np. Senuto czy Semstorm.
- Więcej informacji: Jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania?
Wszystkie działania, które zmierzają do zwiększenia czytelności tekstu, są zgodne z zasadami SEO. Jeśli opis produktu jest długi – ma więcej niż 1000-1500 znaków, warto zastosować śródtytuły. Nagłówki rzędu H2-H5 podzielą tekst na sekcje, a jednocześnie będą dodatkową przestrzenią pozwalającą na „przemycenie” słów kluczowych.
Opis produktu bez grafiki nie istnieje – zdjęcie to kluczowy element, który może skłonić do zakupu. Skoro już zamieszczasz obrazki, warto w pełni wykorzystać ich możliwości. Jak?
Pamiętaj o uzupełnieniu atrybutu ALT, tj. alternatywnego opisu zdjęcia – tekstu pojawiającego się w miejsce niepoprawnie załadowanej grafiki, wykorzystywanego przez programy „czytające” dedykowane osobom niedowidzącym oraz… identyfikowane przez roboty wyszukiwarki.
Opis alternatywny to kolejna przestrzeń z potencjałem SEO – zamieszczając tekst zawierający frazę, można wspomóc pozycjonowanie sklepu.
Title i description na pewno znasz, ale czy w pełni wykorzystujesz ich możliwości? Jeśli opisy produktów opatrzone są meta danymi sprawdź, czy treści:
- mieszczą się w optymalnych przedziałach, tj. 50-70 znaków dla title i do 160 znaków dla description
- zawierają słowo kluczowe – najlepiej na początku zdania
- zawierają wezwanie do akcji – call to action (CTA).
Jeżeli nie, zoptymalizuj je z uwzględnieniem powyższych wskazówek. Jeśli wprowadzasz produkt w sklepie Shoper, meta tagi edytujesz w zakładce „Pozycjonowanie”. Poniżej kilka przykładów:
Title: LGK50: telefon z Androidem | Poznaj jego dane techniczne
Description: LGK50 to nowoczesny telefon z system Android w minimalistycznym stylu. Duży wyświetlacz zapewnia iście kinowe wrażenia. Sprawdź specyfikację i zamów już teraz.
Title: Grzybobranie w Zielonym Gaju – gra planszowa dla całej rodziny
Description: Zagraj w Grzybobranie w Zielonym Gaju. Gra planszowa w nowoczesnej odsłonie to doskonała zabawa dla całej rodziny. Poznaj zasady i zamów już teraz, by pokonać nudę.
Title: Lumea Prestige – poczuj komfort depilacji laserowej od Philips
Description: Lumea Prestige to nowoczesny depilator laserowy Philips, który zapewnia duży komfort zabiegu. Depiluj się skutecznie i bezpiecznie – jak w profesjonalnym gabinecie.
Więcej informacji o meta-tagach znajdziesz w artykule: Czym są meta tagi?
Jak długie powinny być opisy produktów?
500 znaków? 1000 znaków? 3000 znaków? Zastanawiasz się, jak długie powinny być opisy produktów? To zależy, jaki asortyment opisujesz i czy masz wiele do powiedzenia.
Z punktu widzenia SEO dłuższy opis jest lepszy, ponieważ pozwala na:
- umieszczenie większej liczby powtórzeń słowa kluczowego z zachowaniem naturalnego brzmienia,
- zastosowanie nagłówków niższego rzędu, w których pojawia się główna fraza.
Długość opisu uzależnij od tego, jak dużo informacji masz do przekazania. Przysłowiowe lanie wody nie jest wskazane, bo opis ma nieść nie tylko wartość SEO, ale musi być atrakcyjny dla potencjalnego klienta.
Krótkie serie produktowe – czy tworzenie opisów ma sens?
Zdarzają się przypadki, gdy sklep wypuszcza tylko krótkie serie – na stanie jest zaledwie kilka produktów, które po wyczerpaniu zapasów nie wracają już do sprzedaży. Czy w takiej sytuacji tworzenie opisów produktów ma sens? Czy opłaca się inwestować w treści?
Jedna słuszna odpowiedź nie istnieje, ale… opis produktu warto mieć – szczególnie, że koszt jednostkowy wcale nie będzie wysoki. Ponadto taka treść wcale nie musi pójść na marne – nawet, jeśli produkt nie powróci do asortymentu. Dlaczego?
Jeżeli strona produktowa ma wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania (łatwo to sprawdzisz w Google Analytics lub Google Search Console), warto ją trzymać, np. poprzez przeniesienie do archiwalnej kategorii. Na karcie produktu należy jednak zaproponować alternatywne rozwiązanie, tj. podobny produkt, który może zainteresować klienta. W tym przypadku można skorzystać z mechanizmu produktów powiązanych.
Powtarzalny asortyment – jak stworzyć unikalne opisy produktów?
Prowadzisz sklep internetowy, którego asortyment jest powtarzalny? Oferujesz produkty różniące się zaledwie 1-2 parametrami i nie wiesz, jak podejść do opisów produktów?
Tworzenie tysiąca unikalnych treści dla przedmiotów niewiele się różniących to czasochłonny i kosztowny proces. Nie musisz jednak decydować się na duplikowanie tekstów, licząc na szczęście, że Google się o tym nie dowie.
Do dyspozycji masz kilka sposobów na szybką i budżetową optymalizację opisów produktów:
- stworzenie opisu synonimizowanego na podstawie opisu producenta – dzięki temu wygenerujesz tysiące alternatywnych tekstów, które nie będą uznane za duplikat
- zamieszczenie 1-2 unikalnych zdań w opisie bazowym dotyczących konkretnych parametrów, np. koloru, rozmiaru, pojemności
- stworzenie kilku unikalnych opisów i ich wzajemna modyfikacja – każde ze zdań mieszasz innymi, zmieniasz kolejność itp.
- stworzenie szablonu z wywołanymi cechami – tworzysz bazę i tylko zmieniasz zdania w tych miejscach, w których pojawiają się odmienne parametry.
Tego typu opisy produktów będą dość ogólnikowe, ale wpiszą się w zasady SEO związane z unikalnością. Będą przyjazne dla Google i jednocześnie pomogą wyróżnić wśród konkurencji, która być może korzysta z opisów producenta.
Zastanawiasz się, jak możesz zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Wykorzystaj moc drzemiącą w słowach i umiejętnie połącz ją z aspektem SEO. Tak powstaną opisy produktów – potężne narzędzie, dzięki któremu będziesz w stanie osiągnąć założone cele.
źródła: * https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html
Warto zapamiętać!
- jakie są najważniejsze zasady tworzenia opisów produktów?
- czy w opisach produktów jest miejsce na SEO?
- czy długość opisów produktów ma znaczenie?