Proponowanie dodatkowych produktów w koszyku

Ostatnia aktualizacja: 11 września 2024

W koszyku warto wykorzystać mechanizmy, których zadaniem będzie zachęcenie klientów do zakupu dodatkowych produktów. Poszczególne mechanizmy różnią się przede wszystkim tym, według jakich reguł prezentują produkty.

Wygląd mechanizmów zależy przede wszystkim od ogólnych ustawień szablonów czy projektu graficznego twojego sklepu internetowego Shoper.

Podstawowe mechanizmy / moduły

Podstawowe i nieskomplikowane mechanizmy prezentowania produktów przeznaczone są przede wszystkim dla mniejszych oraz średnich sklepów. Poniżej omówiliśmy kilka możliwych do zastosowania rozwiązań.

Bestsellery – najlepiej sprzedające się w naszym sklepie produkty w zależności od ustawień dotyczących wartości i ilości sprzedanych produktów w określonym czasie. Bestsellery świetnie sprawdzają się jeśli chcemy jeszcze więcej sprzedawać produktów najpopularniejszych w naszym sklepie.

W Shoper poza automatycznymi regułami możemy wskazać konkretne produkty, które chcemy, aby były prezentowane jako bestsellery. To dobre rozwiązanie jeśli mamy jeszcze małą sprzedaż lub chcemy promować tylko określone produkty.

Nowości – w przypadku, gdy często pojawiają się u nas nowości i nasi klienci ich wręcz wyczekują, możemy skorzystać z takiego modułu. W zależności od częstotliwości pojawiania się nowych pozycji w naszym asortymencie ustawiamy czas, w jakim są „nowościami”. W Shoper także i w tym miejscu mamy możliwość ręcznego dodawania produktów.

Promocje – jeśli nasz sklep organizuje częste promocje, dobrym pomysłem będzie wykorzystanie właśnie modułu z takimi produktami. Klienci często skuszeni okazyjną ceną, zwiększą wartość koszyka, dokładając do swoich zakupów przeceniony produkt.

Przykład zastosowania modułu promocji w koszyku:

Front sklepu internetowego Shoper > Koszyk > Moduł Promocje
Rys 1. Wyświetl kupującemu inne propozycje produktów w promocji podczas realizacji zamówienia.
Front sklepu internetowego Shoper > Koszyk > Moduł Promocje
Rys 1. Wyświetl kupującemu inne propozycje produktów w promocji podczas realizacji zamówienia.

Wstaw wybrany moduł na stronie koszyka

Moduły z dodatkowymi produktami powinny pojawić się na stronie koszyka w sposób nieinwazyjny dla całego procesu zakupu. Zatem umieszczamy je w dolnej części strony koszyka lub bocznej kolumnie. Nie należy też przesadzać z ilością modułów czy mechanizmów, których używamy, ponieważ zaczniemy zbytnio rozpraszać klientów.

Front sklepu internetowego Shoper > Koszyk > Dodatkowy moduł
Rys 2. Na stronie koszyka możesz wyświetlić dodatkowe produkty, które będą powiązane z wybranym przez klienta produktem.
Front sklepu internetowego Shoper > Koszyk > Dodatkowy moduł
Rys 2. Na stronie koszyka możesz wyświetlić dodatkowe produkty, które będą powiązane z wybranym przez klienta produktem.

Zaawansowane mechanizmy

W sytuacji, gdy potrzebujemy większej kontroli lub automatyzacji  prezentowanych produktów w koszyku, powinniśmy sięgnąć po zaawansowane mechanizmy. Wybór odpowiedniego rozwiązania jest podyktowany wielkością asortymentu oraz strategią, którą chcemy obrać. Po takie rozwiązania powinny sięgać sklepy średnie oraz duże.

Produkty powiązanezazwyczaj pokazujemy bezpośrednio na karcie produktu, ale możemy także wykorzystać je bezpośrednio w koszyku. Dużo tutaj zależy od przyjętej strategii i towary możemy powiązywać według kryteriów:

  • produkty podobne, warianty – np. do zielonej sukienki proponujemy ten sam model, ale w kolorze czerwonym,
  • produkty z zestawu – np. do filiżanek proponujemy cukierniczkę, wazę do zupy i talerze,
  • produkty komplementarne, czyli uzupełniające – np. do monitora proponujemy myszkę, klawiaturę i kable,
  • zamienniki – np. do oryginalnej obudowy do telefonu proponujemy tańszy zamiennik, na którym mamy większą marżę.

W sklepie Shoper produkty powiązane w koszyku można wdrożyć przy użyciu aplikacji: powiązane w koszyku.

Ręczne powiązywanie produktów, chociaż bardziej czasochłonne pozwala sprzedawcy bardzo precyzyjnie określić strategię i wybór produktów. 

Automatyczne sugestie produktówposiadając dużą ilość produktów i kategorii, przyda się mechanizm, który automatyzuje sugerowanie produktów w zależności od ustalonych reguł. Sama strategia dobierania produktów pozostaje taka sama jak w przypadku produktów powiązanych. Mimo że takie rozwiązanie może powodować mniejszą precyzję dobierania produktów, to z pewnością zaoszczędzi dużą ilość czasu.

Sugerowanie produktów może się odbywać, np. według reguł:

  • pomiędzy kategoriami – przykładowo dla butów skórzanych proponujemy preparaty do czyszczenia butów skórzanych,
  • produkty z tej samej kategorii, ale z dodatkowymi warunkami – np. ceny, stanu magazynowego, czy promocji.
Aplikacja Automatyczne sugestie produktów > Ustawienia > Koszyk
Rys 3. Ustal, w jaki sposób aplikacja Automatyczne sugestie produktów ma proponować produkty klientowi w koszyku.
Aplikacja Automatyczne sugestie produktów > Ustawienia > Koszyk
Rys 3. Ustal, w jaki sposób aplikacja Automatyczne sugestie produktów ma proponować produkty klientowi w koszyku.

Wskazówka: aplikację możemy wykorzystać nie tylko w koszyku, ale również w innych miejscach jak kategorie czy strony produktów.

Mechanizmy produktów powiązanych czy automatyczne sugestie można ze sobą łączyć i np. poprzez powiązane proponować zamienniki lub produkty z zestawu, a za pomocą sugestii – produkty uzupełniające.

Marketing automation i zaawansowane algorytmy

Duże sklepy mają do dyspozycji jeszcze bardziej zaawansowane mechanizmy proponowania produktów w zależności od predyspozycji danego klienta i zachowania innych użytkowników.

Systemy takie zazwyczaj oparte o algorytmy sztucznej inteligencji, analizują dane behawioralne każdego użytkownika, podejmowane przez nich decyzje czy dokonywane zakupy. Tym samym można zaproponować znacznie bardziej spersonalizowane rekomendacje produktowe.

Wśród takich mechanizmów można wymienić choćby aplikację: Quarticon. Podobne działania mają tzw. inteligentne rekomendacje będące częścią marketing automation – to już jednak temat na osobny artykuł.

Zaawansowane systemy bazują na zachowaniu innych użytkowników w naszym sklepie internetowym i potrzebują odpowiedniej ilości danych, zakupów i ruchu. Zatem przeznaczone są dla średnich i dużych sklepów.

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • jak pokazywać dodatkowe produkty w koszyku.
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności