Na czym polega remarketing dynamiczny na Facebook?
Co to jest remarketing dynamiczny?
Remarketing dynamiczny to po prostu rodzaj reklamy, w którym użytkownikowi wyświetlają się reklamy konkretnych produktów, w którymi wszedł w interakcję w sklepie.
- Przykładowo: możemy dotrzeć do wszystkich, którzy przez ostatnie dwa tygodnie dodali coś do koszyka, ale nie zakupili i wyświetlić im przypomnienie o dokończeniu zakupów na Facebooku. To potężne narzędzie, które mądrze wykorzystane może mocno przyczynić się do wzrostu sprzedaży.
Ten rodzaj reklam jest najefektywniejszy, gdy mamy do czynienia z dużą grupą odbiorców. Nie sprawdzi się w sklepach, w których w ciągu minionego miesiąca mamy np. kilkanaście czy kilkadziesiąt porzuconych koszyków.
Aby uruchomić taką reklamę, musimy dysponować kontem reklamowym na Facebooku (pod profilem prywatnym lub kontem biznesowym). Dodatkowo, musimy mieć poprawnie skonfigurowany piksel Facebooka. Ważne, aby dać mu trochę czasu na zebranie danych.
Będzie to oczywiście zależne od naszego ruchu w sklepie, ale dobrze jest przyjąć np. dwa tygodnie. Jeśli piksel nie został jeszcze przez ciebie skonfigurowany, koniecznie zacznij od tego kroku.
- Zobacz więcej: Co to jest piksel Facebooka?
Ponieważ w tej reklamie wyświetlamy konkretne produkty, z którymi ktoś wszedł w interakcję w naszym sklepie, musimy je wcześniej wgrać na Facebooka. W tym celu należy utworzyć katalog produktów na Facebook.
- Zobacz więcej: Jak wgrać produkty na Facebooka?
Jak uruchomić remarketing dynamiczny na Facebooku?
W pierwszej kolejności otwieramy Menadżera Reklam i klikamy: Utwórz reklamę. Z naszych obserwacji wynika, że za łatwiejszy w użyciu uważany jest „kreator tworzenia”, więc jeśli jesteś w trybie „szybkiego tworzenia”, wybierz przycisk: Przełącz na kreator tworzenia.
Kreator szybkiego tworzenia poznasz po tym, że w jednej tabelce nazywasz w nim od razu kampanię, zestaw reklam i samą reklamę. Omawiany tryb tworzenia, na którym bazuje poniższy poradnik wygląda mniej więcej tak:
- Naszym celem jest konwersja, czyli sprzedaż.
- Rodzaj reklamy to zaznaczona na niebiesko: Sprzedaż z katalogu. U dołu ekranu wskazujemy wcześniej wgrany katalog.
- Nie tworzymy testu porównawczego, spróbujemy wykonać testy samodzielnie na dalszym etapie. Nie optymalizujemy też na razie budżetu w obrębie zestawów reklam.
- Pamiętaj, że nazwa kampanii nie jest przez nikogo widoczna. To orientacyjna nazwa dla ciebie, żeby łatwiej było zidentyfikować reklamy w Menadżerze Reklam. Przykład: „Nazwa sklepu – remarketing dynamiczny”.
Po wybraniu wszystkich opcji dla tworzonej kampanii reklamowej z zastosowaniem remarketingu dynamicznego, kliknij niebieski przycisk: Kontynuuj.
Konfiguracja zestawu reklam
To tu określamy budżet, grupę docelową, gdzie reklama ma się wyświetlać i wybieramy bardziej zaawansowane opcje.
Dzięki temu wiemy mniej więcej, jaka grupa osób została określona w zestawie i że reklama tyczy się wszystkich produktów na stroni. Można tu też opisać koszt, metodę optymalizacji, umiejscowienie itd. – wszystko, co pomoże nam zrozumieć, co to za reklama, gdy tylko rzucimy okiem na listę.
W praktyce pozwala ona na wykluczenie z reklamy produktów, które nie spełniają naszych kryteriów np. chcemy zrobić remarketing wyłącznie na sukienki, a pozostałe kategorie ubrań pominąć. Tę metodę stosuje się przy odpowiednio dużym ruchu w sklepie.
Często 2 tygodnie są optymalne. Zastanów się: czy nie irytuje cię, gdy oglądany w sieci produkt „chodzi za tobą” w Internecie przez kolejny miesiąc, a może i dwa kolejne? Zwiększenie liczby dni zawsze powiększa grupę naszych odbiorców, warto więc to zrobić, gdy jest zbyt mała. Pamiętaj jednak o wygodzie użytkownika i nie przesadź z liczbą dni.
Zbyt długi okres może spowodować dotarcie do osób, które już dawno zakupiły produkt gdzieś indziej. Reklama może być przez nich ukrywana, zgłaszana lub negatywnie komentowana, co może źle wpłynąć na jej odbiór czy wyniki.
Ta opcja może być przydatna, gdy chcemy kierować zupełnie różne komunikaty np. do kobiet i mężczyzn lub mamy w sklepie całkowicie różne rodzaje asortymentu. Pamiętajmy jednak, że na takie zawężanie możemy sobie pozwolić dopiero, gdy w sklepie codziennie jest duży ruch i zakupy.
Na liczniku z prawej strony zobaczysz, jak duża szacunkowo jest twoja grupa docelowa. Czasem nawet, jeśli potencjalny zasięg jest niedostępny, reklamę można spróbować uruchomić.
Warto edytować tę opcję, gdybyśmy chcieli dotrzeć np. tylko i wyłącznie do użytkowników telefonów komórkowych lub chcielibyśmy wykluczyć wyświetlanie reklamy w aplikacjach czy na Instagramie.
Pamiętaj, że jeśli chcesz przedłużyć reklamę z budżetem całkowitym, musisz doliczyć kwotę, jaką chcesz dorzucić do już istniejącego budżetu. Musisz więc wcześniej sprawdzić, ile pieniędzy się już wydało.
W budżecie dziennym nie ma takiej sytuacji i masz nieco łatwiejszą kontrolę nad codziennymi wydatkami. Pamiętaj też, że Facebook może, ale nie musi wydać wprowadzonej kwoty dziennej. To stawka, której na pewno nie przekroczy. Przy dużych grupach odbiorców z reguły cała kwota dzienna jest wydawana.
Pamiętaj, że wraz ze zwiększeniem czasu rośnie kwota, jaką musisz wydać na uruchomienie reklamy. Im dłużej – tym drożej.
„Zdarzenia konwersji – zalecane” mogą nie być dobrym pomysłem. Aby algorytm nauczył się działać optymalnie, potrzebne będzie 50 dokonanych zakupów zarejestrowanych przez piksel. Jeżeli na razie nie przewidujesz takiej liczby, zdecyduj się na optymalizację pod kątem kliknięć czy wyświetleń.
Na start możesz wypróbować rozliczenie „cost per click” czyli za kliknięcie.
Nie zwracaj raczej uwagi na „Szacowane wyniki dzienne”. Zwykle są mocno przeszacowane i praktyka pokazuje, że należy oczekiwać zupełnie innych rezultatów.
Tworzenie kreacji reklamowych dla Facebook
Tworzona przez nas reklama nie pojawi się na fanpage’u. Wyświetli się we wskazanych miejscach użytkownikom Facebooka, którzy dokonali działania na stronie, ale nie jest postem widocznym na stronie na Facebooku.
Odpowiednia nazwa dla kreacji reklamowej to np. „Karuzela bez ceny”, „Pojedynczy obraz kup teraz”, „Karuzela z nakładką i producentem” itd. – nazwy opisowe, prezentujące, co kryje się pod kreacjami.
Z prawej strony widzimy podgląd naszej reklamy. Telefony komórkowe traktujemy priorytetowo, więc najpierw wyświetlają się „aktualności na urządzeniach mobilnych”. Jeśli chcesz zobaczyć, jak reklama wygląda na komputerze, wybierz „aktualności na komputerach”.
Warto włączyć tę opcję chociażby na chwilę po to, aby „przeklikać” się przez karuzelę i zobaczyć, jak działa.
Pamiętaj, że o ile ta treść nie jest choć trochę kreatywna, to lepiej zdecydować się zostawić to pole puste, niż wpisać np. „Zapraszamy do zakupów”. Wyświetlenie produktów, z którymi ktoś już miał styczność samo w sobie jest mocnym komunikatem sprzedażowym – mało wartościowa treść posta będzie tylko odciągać od niego uwagę.
Tutaj nie masz do wyboru emotikon, jak przy tworzeniu posta na fanpage’u. Jeśli chcesz je zamieścić, skopiuj je z zewnętrznego serwisu.
Warto spróbować utworzyć wariant reklamy z nakładkami – z ceną albo zniżką. Ich wygląd można edytować, klikając „dostosuj obrazy”. Na liście wybieramy, jaką nakładkę chcemy pokazać.
My wybraliśmy cenę, ustaliliśmy kolor, kształt i czcionkę. Kliknij przycisk: Gotowe. Przykład naszej kreacji reklamowej poniżej:
Możemy też wyświetlić, np. nazwę marki, a po myślniku aktualną cenę. Dzięki opcji opis linku w aktualnościach możemy wyświetlić krótki tekst pod pogrubionym nagłówkiem. Może to być np. tylko cena produktu, tylko producent czy krótki komunikat jak „Tylko do końca tygodnia!”
Pamiętaj, żeby sprawdzić, jak reklama wyświetla się na telefonach: tam mamy do dyspozycji mniej miejsca! Warto się zastanowić, czy tego pola po prostu nie pozostawić pustego. Ponownie posłużymy się przykładem młotowiertarki:
Taki sposób wyświetlania reklamy na Facebook możesz uzyskać dzięki poniższym ustawieniom:
Spróbuj pobawić się ustawieniami i stworzyć optymalny, krótki komunikat.
Opcja „Wyświetlany link zobacz więcej” pozwala określić, jak dokładnie ma się wyświetlać nasz odsyłacz. Możemy tu wpisać nazwę naszej domeny.
Domyślny to „Kup teraz”. To dobry i popularny przycisk i warto przetestować jego użycie. Pamiętajmy jednak, że mogą się zdarzyć użytkownicy, którzy będą obawiali się, że kliknięcie od razu rozpocznie proces zakupowy. Dlatego warto sprawdzać, który przycisk sprawdzi się najlepiej w naszym przypadku. Możemy też przetestować kreację bez żadnego przycisku.
Kolejne opcje: głębokiego linku, aplikacji mobilnej, lokalizacji linku aplikacji, języków – pomijamy.
Poniżej przykład karty karuzeli z zieloną nakładką cenową, nagłówkiem z nazwą produktu, bez opisu linku w aktualnościach i z wezwaniem do działania:
Możesz pominąć tę opcję, a źródło zostanie ogólnie określone jako „facebook”. Jeśli chcesz identyfikować konkretne reklamy w Google Analytics, pogłęb temat kreatora adresów URL.
Upewnij się natomiast, że w polu poświęconym pikselowi Facebooka twój piksel „świeci się” z zieloną kropką. Dzięki temu w wynikach będzie można odnotowywać zakup, dodania do koszyka itd.
W dalszej części opiszemy bardziej uniwersalny sposób powielania reklam. Oczywiście możesz też poprzestać na tym, co udało ci się zrobić do tej pory i uznać reklamę za gotową.
Pamiętaj, że nikt nie jest wyrocznią i nie powie ci, co na pewno zadziała, a co nie. Wszystkie kreacje warto testować i tworzyć po kilka różniących się szczegółami wariantów. Oczywiście jakość testów zależy od dostępnego budżetu.
Powielenie reklamy nie sprawi, że nagle wydasz dwa razy więcej pieniędzy. Tworzymy teraz nową kreację reklamową w ramach tego samego zestawu reklam.
Określony przez ciebie budżet zostanie rozdysponowany przez Facebooka pomiędzy utworzone kreacje reklamowe już w trakcie trwania reklamy np. z dostępnych 200 zł: 50 zł może trafić na jedną kreację, a 150 zł na drugą.
Poniżej opisaliśmy jeden z dwóch sposobów powielania reklam – bardzo uniwersalny, który przydaje się też, gdy nie chcemy tworzyć reklamy od początku, a chcemy skorzystać ze starej kreacji reklamowej / zestawu.
Możesz też na samym początku podczas tworzenia kampanii wybrać opcję: Utwórz test porównawczy i podążać za prostymi instrukcjami kreatora.
Wracamy do klasycznego powielania reklam, które wykorzystamy do testów. Po utworzeniu reklamy, zostanie wyświetlona zakładka: Kampanie.
Na liście wybieramy naszą kampanię, klikając na jej podświetloną na niebiesko nazwę. Tym samym przejdziemy do zestawów reklam w ramach tej kampanii.
Klikamy na podświetloną na niebiesko nazwę zestawu reklam (nie ikonę ołówka czy opcje, takie jak: Edytuj). Zostaniemy przekierowani do karty zestawu.
Najeżdżamy na utworzoną przez nas reklamę i klikamy opcję: Powiel.
Reklamę powielamy do istniejącej już, stworzonej przez nas kampanii oraz do stworzonego już zestawu reklam. Jeśli chodzi o liczbę kopii, to oczywiście zależy od ilości testów, którą chcesz przeprowadzić.
Przy małym i średnim ruchu w sklepie nie zrobimy zbyt wielu testów – bo mamy za mało odbiorców, przez co testy nie będą miarodajne. Zacznijmy więc od jednej kopii. Okno powinno wyglądać jak poniżej:
Nic tutaj nie zmieniamy i klikamy przycisk: Powiel. Z prawej strony wysunie się okienko, w którym będziemy mogli edytować powieloną reklamę (jeśli tak się nie stanie, szukamy naszej reklamy, najeżdżamy na jej nazwę i wybieramy opcję: Edytuj).
Przede wszystkim zmieniamy nazwę na opisującą co pojawia się w kreacji reklamowej. Możemy usunąć nakładkę, zmienić tekst, itd.
W miarę możliwości staraj się testować jedną rzecz. Jeśli wcześniejsza kreacja nosiła nazwę „Karuzela z nakładką”, to w kolejnej kreacji spróbuj zmienić jedną rzecz – np. usunąć nakładkę cenową i nazwać kreację „Karuzela bez nakładki”. Albo sprawdź karuzelę i pojedynczy obrazek.
Po wprowadzeniu wszystkich zmian, kliknij przycisk: Opublikuj. Jeśli pojawi się dalszy komunikat, to wybierz: Opublikuj elementy w wersji roboczej. Utworzyliśmy reklamę remarketingu dynamicznego w dwóch wariantach.
Co dalej? Możemy powielić zestaw reklam i w ramach niego utworzyć nowe kreacje, w nowym budżecie. Możemy też dodać kolejne kreacje do istniejącego zestawu reklam. Spróbujmy drugiego sposobu.
Test na poziomie powielenia dwóch zestawów reklam (nie samych kreacji reklamowych) sprawia, że sprawdzisz, jakie efekty można uzyskać na dwóch różnych kreacjach za te same pieniądze.
Czyli tworzymy np. dwa zestawy po 100 zł i badamy, w którym wypadku 100 zł zostało lepiej zagospodarowane. Z tej przyczyny pełny wgląd w efekt będziemy mieli po wydaniu budżetu.
Ponownie najeżdżamy na utworzoną przez nas reklamę w zestawie i tak jak we wcześniejszych krokach, klikamy opcję: Powiel. Tworzymy jedną kopię. Z prawej strony wysunie się okno edycji.
Wprowadzamy jedną zmianę: tym razem zmienimy format i wybierzemy opcję: Reklama z obrazem (pojedynczy obraz). Wyświetlimy użytkownikowi w dużym formacie jeden z produktów, który przeglądał lub dodał do koszyka.
Ten format reklamowy może się nie sprawdzić, jeśli w twoim sklepie dominują pionowe zdjęcia.
Można wykadrować automatycznie wszystkie zdjęcia w opcjach katalogu, nie poruszamy jednak tego tematu w tym konkretnym poradniku.
Zmieniamy oczywiście nazwę kreacji reklamowej i klikamy przycisk: Opublikuj. Następnie klikamy: Zamknij na dole wyświetlonego okna.
Nie martw się, jeśli w trakcie się pomylisz i będzie potrzeba anulowania zmian. Wystarczy wtedy wybrać przycisk: Odrzuć wersję roboczą.
Teraz reklama będzie w trakcie sprawdzania. W międzyczasie ponownie ją powielamy. Zmieniamy jedną rzecz, np. jeśli reklama była z nakładką cenową, teraz ją usuwamy i nadajemy jej nową nazwę.
Opublikowane zmiany zatwierdzamy. Jeśli widzisz, że reklamy nie zostały opublikowane, to znaczy, że po drodze coś poszło nieco inaczej. Poszukaj wtedy w prawym górnym rogu Menadżera reklam przycisku: Przejrzyj i opublikuj.
Gotowe! W naszym zestawie reklam powstały cztery różne kreacje, które będą wyświetlały się w określonym przez nas czasie i budżecie. Jeśli zastanawiasz się, jakie kreacje reklamowe warto testować, poniżej podsuwamy kilka pomysłów z wariantami:
- karuzela z nakładką vs. karuzela bez nakładki,
- pojedynczy obrazek z nakładką vs. pojedynczy obrazek bez nakładki,
- pojedynczy obrazek z przyciskiem „Więcej informacji” vs. pojedynczy obrazek z przyciskiem „Kup teraz” vs. pojedynczy obrazek bez przycisku,
- karuzela z marką i ceną vs. karuzela z samą cen.
Dwa warianty to minimum, ale nie idź ze skrajności w skrajność. Parę testów zawsze się przyda, ale uzyskasz żadnych sensownych informacji z wielu kreacji, z których każda wyświetliła się np. dwustu osobom za bardzo małe budżety.
Jak analizować wyniki remarketingu dynamicznego?
Jak potem analizować skuteczność reklamy? Będąc w Menadżerze Reklam możesz obserwować w tabelce ilość kliknięć, zasięg, wyświetlenia, ile pieniędzy już zostało wydane itd. Zobaczysz też wyniki (zakupy).
Testy wykonujemy po to, aby badać reakcje użytkowników. W przyszłości nie będziesz powielać kreacji reklamowych, które miały już słabe wyniki. Dzięki temu masz szansę wciąż poprawiać swoje reklamy.
Aby badać sprzedaż z reklamy i inne wybrane parametry, wybierz:
Wartość ze sprzedaży i liczbę zakupów uzyskasz wybierając poniższe opcje:
Dzięki nowym ustawieniom możesz pozyskać o wiele więcej informacji na temat efektywności reklamy. Wyszukaj: „Zakupy w witrynie – wartość konwersji” i kliknij: Zastosuj.
Nowe wartości pojawią się w dodanej kolumnie. Możesz teraz sprawdzić jaka sprzedaż została uzyskana z poszczególnych kreacji reklamowych.
Warto zapamiętać!
- co to jest remarketing dymaniczny i jak uruchomić go na Facebooku?
- jak utworzyć podstawową grupę odbiorców z piksela Facebooka dla najczęstszego rodzaju remarketingu dynamicznego?
- jakie opcje reklamowe warto wybrać podczas tworzenia zestawu reklam?
- jak dodawać dostępne w Menedżerze Reklam nakładki na zdjęcia produktów?
- jakie przykładowe testy można przeprowadzić na kreacjach reklamowych i po co w ogóle je przeprowadzać?
- jak sprawdzić wyniki reklamy?