RODO: Usuwanie danych klienta sklepu
Artykuł 17 ust. 1 Rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) ustanawia prawo do usunięcia danych, nazywane także prawem do bycia zapomnianym. Zgodnie z tym prawem klienci sklepu mogą zażądać od administratora sklepu, aby usunął z niego wszelkie dane dotyczące ich obecności i zamówień w sklepie.
Aby mieć pewność, że żądanie klienta zostało spełnione, w całości postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami:
- Usuń klienta z listy w Obsługa sklepu > Klienci
- Usuń jego zamówienia w Obsługa sklepu > Zamówienia. Jeżeli jednak dla zamówień są już wygenerowane przesyłki, musisz najpierw usunąć je w Obsługa sklepu > Przesyłki
- Teraz możesz usunąć zamówienia w Obsługa sklepu > Zamówienia (UWAGA: Usunięcie zamówienia spowoduje, że zamówione produkty powrócą na stan magazynowy sklepu)
- Jeżeli klient wyrażający żądanie był zapisany do newslettera w twoim sklepie, to musisz usunąć jego e-mail z listy w Zwiększaj sprzedaż > Newsletter > Subskrybenci
- Usuń wszystkie pozycje z historii wysyłek sklepu do Klienta w Ustawienia > Zadania i historia maili > Historia maili
Pamiętaj, że konieczność usunięcia danych dotyczy też wszystkich podmiotów, którym jako administrator sklepu powierzyłeś dane osobowe klienta, np. firmy kurierskiej.
Kiedy możesz odmówić usunięcia danych?
- Gdy nie minął czas, w ramach którego jesteś zobligowany do świadczenia usług wobec klienta wynikających z gwarancji lub rękojmi
- Gdy ciążą na tobie obowiązki wynikające bezpośrednio z przepisów podatkowych