Najważniejsze różnice między Google Analytics 4 i Universal Analytics

Ostatnia aktualizacja: 10 września 2024

Mniej standardowych raportów przy GA4

Oprócz fundamentalnej różnicy w sposobie zbierania danych, czyli oparcia go na zdarzeniach, GA4 oferuje mniej wstępnie zdefiniowanych raportów. Daje za to użytkownikowi bardziej elastyczne narzędzia do konfiguracji własnych analiz, które można w zaawansowany sposób personalizować.

Z tego punktu widzenia GA4 wydaje się być przeznaczone dla bardziej świadomych użytkowników i wymaga więcej zaangażowania podczas konfiguracji raportów.

Logo Google Analytics 4
Rys 1. Usługa Google Analytics 4 (GA4) do pomiaru ruchu w twojej witrynie.
Logo Google Analytics 4
Rys 1. Usługa Google Analytics 4 (GA4) do pomiaru ruchu w twojej witrynie.

Łatwiejsze śledzenie podstawowych zdarzeń

GA4 umożliwia automatyczne śledzenie podstawowych zdarzeń, takich jak:

  • przewijanie strony,
  • kliknięcia wychodzące,
  • wyszukiwanie w witrynie,
  • interakcje z wideo,
  • pobrania plików.

Przyspiesza to samą konfigurację narzędzia, ma jednak swoje ograniczenia. Na przykład zdarzenie pobrania pliku przesyłane jest, gdy użytkownik kliknie link prowadzący do pliku (z typowym rozszerzeniem) takiego rodzaju:

  • dokument,
  • plik tekstowy,
  • plik wykonywalny,
  • prezentacja,
  • plik skompresowany,
  • film,
  • plik dźwiękowy.

W mniej standardowych wypadkach należy samodzielnie konfigurować zdarzenie (np. przez Google Tag Manager).

Nowe wymiary i dane dostępne w GA4

Zmieniają się dostępne domyślnie dane i wymiary – nie mamy już pod ręką bounce rate (czyli współczynnika odrzuceń) albo stron wejścia.

Nie oznacza to, że straciliśmy informacje, które miały przekazywać – mamy dostęp do nowych metryk zaangażowania, np. sesje z zaangażowaniem.

W tym wypadku sesje z zaangażowaniem to sesje trwające co najmniej 10 sekund, podczas których zarejestrujemy co najmniej 1 zdarzenie konwersji lub co najmniej 2 wyświetlenia.

W nowej wersji GA4 dostępne są też takie dane jak np. konwersje polegające na zakupie po raz pierwszy albo średnia liczba kupujących dziennie.

Próbkowanie – standardowe raporty GA4 są oparte na 100% danych

Jedną z najważniejszych różnic w porównaniu do poprzedniej wersji Universal Analytics dotyczy próbkowania – wszystkie standardowe raporty opierają się w przypadku GA4 o 100% danych.

Bezpłatna wersja GA może stosować próbkowanie w przypadku zapytań dotyczących danych na poziomie użytkowników i zdarzeń, jeśli ilość danych zwracanych przez zapytanie przekracza 10 milionów zdarzeń (hitów). Raporty były próbkowane po osiągnięciu 500 tys. sesji na poziomie usługi w przypadku wyznaczonego zakresu dat.

Nowa struktura konta oraz interfejsu GA4

W najnowszej odsłonie GA4 zmieniła się struktura konta – nie ma już widoków, pracujemy wyłącznie na poziomie usługi. Utrudnia to pracę w przypadkach, kiedy widoki wykorzystywane były na przykład do zarządzania dostępami użytkowników do różnych zasobów.

Przy pracy z nową usługą nie musimy zakładać nowego konta Google Analytics – nową usługę możemy znaleźć pod tym samym dostępem.

Filtrowanie w GA4 – tylko do ruchu wewnętrznego

Jedną z głównych różnic w stosunku do poprzedniej wersji Universal Analytics jest ograniczenie możliwości filtrowania jedynie do wykluczenia ruchu wewnętrznego.

Ruch robotów jest automatycznie wykluczany, należy jednak z uwagą obserwować dane, czy nie pojawia się w nich spam omijający systemy Google.

Prawdopodobnie przy kolejnych aktualizacjach GA4 możliwości filtrowania zostaną rozszerzone.

W nowej wersji Google Analytics 4 utraciliśmy też możliwość tworzenia własnego grupowania kanałów, wykluczania własnych parametrów lub integracji z Google Optimize.

Przechowywanie danych – wygaszanie informacji o zdarzeniach

Opcje przechowywania danych Google Analytics dają użytkownikowi wybór po jakim czasie dane dotyczące użytkowników mają zostać usunięte z serwerów Google.

Jednak nowa wersja GA4 – w przeciwieństwie do Universal – zmusza nas do wyboru czy dane o zdarzeniach wygasają po 2 czy 14 miesiącach.

Ustawienia te nie wpływają na większość standardowych raportów, które są oparte na danych zbiorczych. Nowy system daje wiele ciekawych możliwości i w przyszłości na pewno stanie się najważniejszym narzędziem do analizy danych.

Warto już teraz zacząć zbierać dane (nie ma możliwości przesłania danych historycznych do nowych widoków).

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • jakie są podstawowe różnice pomiędzy Universal Analytics a Google Analytics 4.
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności