Najważniejsze różnice między Google Analytics 4 i Universal Analytics
- Mniej standardowych raportów w Google Analytics 4
- Łatwiejsze śledzenie podstawowych zdarzeń w GA4
- Nowe wymiary i dane dostępne w Google Analytics 4
- Wszystkie standardowe raporty GA4 oparte są na 100% danych
- Odświeżona struktura interfejsu i konta Google Analytics 4
- Ograniczenie filtrowania w GA4 jedynie do wykluczania ruchu wewnętrznego
- Google Analytics 4 wymusza wybór w jakim czasie są usuwane dane o zdarzeniach
Mniej standardowych raportów przy GA4
Oprócz fundamentalnej różnicy w sposobie zbierania danych, czyli oparcia go na zdarzeniach, GA4 oferuje mniej wstępnie zdefiniowanych raportów. Daje za to użytkownikowi bardziej elastyczne narzędzia do konfiguracji własnych analiz, które można w zaawansowany sposób personalizować.
Z tego punktu widzenia GA4 wydaje się być przeznaczone dla bardziej świadomych użytkowników i wymaga więcej zaangażowania podczas konfiguracji raportów.
Łatwiejsze śledzenie podstawowych zdarzeń
GA4 umożliwia automatyczne śledzenie podstawowych zdarzeń, takich jak:
- przewijanie strony,
- kliknięcia wychodzące,
- wyszukiwanie w witrynie,
- interakcje z wideo,
- pobrania plików.
Przyspiesza to samą konfigurację narzędzia, ma jednak swoje ograniczenia. Na przykład zdarzenie pobrania pliku przesyłane jest, gdy użytkownik kliknie link prowadzący do pliku (z typowym rozszerzeniem) takiego rodzaju:
- dokument,
- plik tekstowy,
- plik wykonywalny,
- prezentacja,
- plik skompresowany,
- film,
- plik dźwiękowy.
W mniej standardowych wypadkach należy samodzielnie konfigurować zdarzenie (np. przez Google Tag Manager).
Nowe wymiary i dane dostępne w GA4
Zmieniają się dostępne domyślnie dane i wymiary – nie mamy już pod ręką bounce rate (czyli współczynnika odrzuceń) albo stron wejścia.
Nie oznacza to, że straciliśmy informacje, które miały przekazywać – mamy dostęp do nowych metryk zaangażowania, np. sesje z zaangażowaniem.
W tym wypadku sesje z zaangażowaniem to sesje trwające co najmniej 10 sekund, podczas których zarejestrujemy co najmniej 1 zdarzenie konwersji lub co najmniej 2 wyświetlenia.
W nowej wersji GA4 dostępne są też takie dane jak np. konwersje polegające na zakupie po raz pierwszy albo średnia liczba kupujących dziennie.
Próbkowanie – standardowe raporty GA4 są oparte na 100% danych
Jedną z najważniejszych różnic w porównaniu do poprzedniej wersji Universal Analytics dotyczy próbkowania – wszystkie standardowe raporty opierają się w przypadku GA4 o 100% danych.
Bezpłatna wersja GA może stosować próbkowanie w przypadku zapytań dotyczących danych na poziomie użytkowników i zdarzeń, jeśli ilość danych zwracanych przez zapytanie przekracza 10 milionów zdarzeń (hitów). Raporty były próbkowane po osiągnięciu 500 tys. sesji na poziomie usługi w przypadku wyznaczonego zakresu dat.
Nowa struktura konta oraz interfejsu GA4
W najnowszej odsłonie GA4 zmieniła się struktura konta – nie ma już widoków, pracujemy wyłącznie na poziomie usługi. Utrudnia to pracę w przypadkach, kiedy widoki wykorzystywane były na przykład do zarządzania dostępami użytkowników do różnych zasobów.
Przy pracy z nową usługą nie musimy zakładać nowego konta Google Analytics – nową usługę możemy znaleźć pod tym samym dostępem.
Filtrowanie w GA4 – tylko do ruchu wewnętrznego
Jedną z głównych różnic w stosunku do poprzedniej wersji Universal Analytics jest ograniczenie możliwości filtrowania jedynie do wykluczenia ruchu wewnętrznego.
Ruch robotów jest automatycznie wykluczany, należy jednak z uwagą obserwować dane, czy nie pojawia się w nich spam omijający systemy Google.
Prawdopodobnie przy kolejnych aktualizacjach GA4 możliwości filtrowania zostaną rozszerzone.
W nowej wersji Google Analytics 4 utraciliśmy też możliwość tworzenia własnego grupowania kanałów, wykluczania własnych parametrów lub integracji z Google Optimize.
Przechowywanie danych – wygaszanie informacji o zdarzeniach
Opcje przechowywania danych Google Analytics dają użytkownikowi wybór po jakim czasie dane dotyczące użytkowników mają zostać usunięte z serwerów Google.
Jednak nowa wersja GA4 – w przeciwieństwie do Universal – zmusza nas do wyboru czy dane o zdarzeniach wygasają po 2 czy 14 miesiącach.
Ustawienia te nie wpływają na większość standardowych raportów, które są oparte na danych zbiorczych. Nowy system daje wiele ciekawych możliwości i w przyszłości na pewno stanie się najważniejszym narzędziem do analizy danych.
Warto już teraz zacząć zbierać dane (nie ma możliwości przesłania danych historycznych do nowych widoków).
Warto zapamiętać!
- jakie są podstawowe różnice pomiędzy Universal Analytics a Google Analytics 4.