Strategia prowadzenia profilu na Instagramie

Ostatnia aktualizacja: 17 czerwca 2024

Na Instagramie każdy znajdzie coś dla siebie, niezależnie od tego jakimi treściami się interesuje. Jest to zatem świetne medium, by dotrzeć do potencjalnych klientów i zbudować z nimi trwałą relację.

Nie zapominajmy jednak o tym, że mnogość treści sprawia, że jako twórcy musimy się bardziej postarać, by zdobyć atencję użytkowników.

W tym celu należy przygotowywać atrakcyjne oraz angażujące treści, które sprawią, że odbiorcy z chęcią będą odwiedzać nasz profil.

Komunikacja, ale z kim?

Podstawą działania we wszystkich mediach społecznościowych jest plan. Dzięki niemu możemy rozpisać sobie całą strategię komunikacji, a także mieć pewność, że będziemy dostarczać regularnie wartościowe treści. Systematyczność buduje relacje między prowadzącym a odwiedzającymi.

Sprzyja także pozyskiwaniu nowych obserwujących. Od czego zacząć planowanie postów? Przede wszystkim od określenia grupy docelowej, czyli osób, do których mają trafić nasze treści.

Statystyki instagramowe pokazują, że najwięcej użytkowników tej platformy, to kobiety w wieku 18-34 lata. Nieznacznie mniejsza jest grupa mężczyzn w takim samym wieku.*

* źródło – NapoleonCat.com – https://napoleoncat.com/stats/instagram-users-in-poland/2021/06

Zastanów się czy ktoś z przedstawionego grona może stać się twoim klientem. Są branże, w których grupa docelowa jest dość oczywista, np. sprzedając wózki i akcesoria dziecięce kierujesz swój asortyment oraz komunikaty do rodziców, którzy znajdują się w przedstawionym wcześniej przedziale wiekowym.

Jeśli nie znajdujesz w tym zbiorze  użytkowników swoich produktów, to pomyśl czy poprzez tę grupę nie możesz dotrzeć z produktem do właściwych klientów. Być może sprzedajesz artykuły, które są przeznaczone dla seniorów.

W takim wypadku możesz spróbować komunikaty kierować do dzieci lub opiekunów takich osób, ponieważ to oni robią zakupy dla rodziców czy dziadków.

W przypadku gdy prowadzisz profil od jakiegoś czasu, to z pewnością masz już stałych odbiorców swoich treści. Sięgając do statystyk jakie oferuje Instagram wiesz kto najczęściej reaguje na twoje posty oraz relacje.

Taka wiedza jest bardzo pomocna, gdy chcesz dopracować sposób komunikacji z odbiorcami. Bywają jednak produkty dedykowane szerokiej grupie klientów, np. kawa, co może stwarzać problem w określeniu jednej grupy docelowej.

W takim momencie z pomocą przychodzi brand persona. Jest to uogólniony wizerunek twojego klienta, który pozwoli ci dobrać odpowiednie kanały marketingowe oraz sposób komunikacji w mediach społecznościowych.

Mając produkt, który trafia w potrzeby kilku grup, możesz stworzyć więcej niż jedną personę, która będzie uosabiać cechy i sposób komunikacji określonego grona odbiorców.

Jakie informacje na temat odbiorców powinna uwzględniać brand persona? Przede wszystkim dane demograficzne oraz geograficzne, czyli płeć, wiek, miejsce zamieszkania. Dodatkowo należy zastanowić się jakim językiem posługuje się określona grupa, jakie ma zainteresowania, problemy, jak spędza wolny czas.

Dzięki takim elementom uda ci się dobrać odpowiedni sposób komunikacji oraz tematykę postów na Instagramie.

Systematyczność kluczem do sukcesu

Określiliśmy już z kim chcemy budować relację przy pomocy Instagrama, jakim językiem będziemy się komunikować, ale to nie wszystko.

Nim wystartujesz z publikowaniem treści, zaplanuj czas i zawartość merytoryczną postów.

Jak już wspomnieliśmy planowanie działań pozwoli ci zachować regularność, a co za tym idzie, pomoże zbudować zaangażowaną społeczność, która będzie wracać po systematycznie publikowane treści.

Cykliczne przygotowywanie grafiku pozwoli ci na samoobserwację czy nie publikujesz ciągle tych samych treści.

Co powinien uwzględniać plan działania?

  • Porę postowania – tutaj warto wykorzystać wcześniej przygotowaną brand personę i ustalić kiedy twoi odbiorcy najczęściej korzystają z mediów społecznościowych. Ustalając przedział czasowy zwiększasz swoje szanse na dotarcie do nich ze swoimi treściami;
  • Częstotliwość publikowania – optymalne może być przygotowanie trzech postów tygodniowo, ponieważ pozwala to zagospodarować cały wiersz na profilu. Dodatkowo nie pochłonie ci to zbyt wiele czasu. Nie obawiaj się jednak próbować, szukać i zmieniać dnia oraz godziny publikowania treści;
  • Zawartość merytoryczną postów – zaplanuj tematykę zdjęć lub filmów, przygotuj wcześniej podpisy i hashtagi. Przykładowo, przyjmując częstotliwość postowania trzy razy w tygodniu możesz spróbować jeden post przeznaczyć na prezentację produktu wraz z oznaczeniem, w drugim przedstawić ciekawostkę branżową lub treść edukacyjną, trzeci post możesz przeznaczyć na publikację zdjęcia zadowolonego klienta lub na treść lifestylową. Dzięki temu przyzwyczaisz odbiorców do konkretnego rozkładu postów przez co będą oni chętniej i częściej wracali na twój profil.

Żeby prowadzić systematyczny plan postów skorzystaj z arkusza kalkulacyjnego, w którym możesz dodać zdjęcie, opis, hashtagi oraz ustalić datę i godzinę publikacji.

Jeśli zależy ci na gotowych rozwiązaniach, które pomogą także zwizualizować wygląd profilu oraz dostosować kolejność zdjęć, skorzystaj z aplikacji na twojego smartfona. 

Rozwiązania takie jak Preview, Planoly czy Later pozwolą ci na stworzenie spójnej siatki zdjęć, zaplanowanie daty, godziny publikacji, treści opisu itp. Ich dodatkowym atutem jest to, że nie musisz przenosić zdjęć z komputera na telefon przed publikacją, ponieważ wszystkim zarządzasz w jednym miejscu.

Wypracowanie schematu postowania jest pomocne w sytuacji, gdy brak ci pomysłów na kreatywne treści. Nie jest to jednak rozwiązanie, którego należy trzymać się zawsze.

W momencie, gdy czujesz, że twój profil staje się zbyt nudny i schematyczny nie obawiaj się dodać raz na jakiś czas postu, który będzie bardziej kreatywny i spontaniczny. Przełamie to rutynę i wzbudzi ciekawość obserwujących.

Skąd czerpać inspiracje?

Masz już założony profil, uzupełnione BIO i ustaloną częstotliwość postowania. Teraz przyszła pora na publikowanie treści. Jeśli nie do końca wiesz od czego zacząć, spróbuj przejrzeć profile o zbliżonej tematyce do twojego. Zobaczysz jakie materiały są najbardziej angażujące dla odbiorców i zdobędziesz wskazówkę, jakie treści możesz opublikować u siebie.

Dodatkowo zastanów się czym interesuje się twoja grupa docelowa. W tym celu sięgnij do wcześniej przygotowanej brand persony, która uwzględnia takie cechy.

Przykładowo: prowadzisz profil o tematyce parentingowej, ponieważ masz sklep z akcesoriami dla dzieci. Wykorzystaj potrzeby i styl życia młodych rodziców do tworzenia atrakcyjnych dla nich treści. Pokaż jak twoje produkty ułatwią im funkcjonowanie z małym dzieckiem lub dodaj post-poradę na temat doboru odpowiednich zabawek dla dzieci w wieku 0 – 2 lata. Są to informacje nie zawsze związane z twoim produktem, ale stanowią treści inspiracyjne. Dzięki temu followersi kierowani ciekawością będą wracali na  twój profil po kolejne ciekawostki i porady, a z czasem skorzystają z oferty produktowej.

Tak jak każde medium społecznościowe, Instagram opiera się na budowaniu relacji między twórcami a odbiorcami. Aby stworzyć wspólnotę, pokaż na profilu kulisy pracy w sklepie lub proces powstawania nowych produktów.

Ma to wpływ na transparentność twojej marki, co również zachęca do odwiedzenia sklepu i zakupu towarów. Oprócz tego nie obawiaj się dodawania co jakiś czas zdjęć o charakterze lifestylowym.

Być może gdzieś w tle uda ci się przemycić produkt w nienachalny sposób. Taki post, np. z czarną kawą i stosem paczek w poniedziałkowy poranek, pokaże odbiorcom, że nie tylko oni mają trudny początek tygodnia, ale ty również. Będzie to także kolejny zabieg wpływający na sympatię i skrócenie dystansu między tobą a followersami.

Jeśli poinformujesz ich, że to wszystko są  zamówienia, które wpłynęły przez weekend i pakujesz paczki od rana, by produkty dotarły do nich jak najszybciej. Z pewnością poczują, że przykładasz dużą wagę nie tylko do jakości, ale także do szybkości wysłania zamówienia. Ma to wpływ na lojalizację kupujących oraz pozyskanie nowych.

Pomysł, plan, post!

Po lekturze tego artykułu wiesz już, że na Instagramie liczy się przede wszystkim systematyczność w planowaniu i organizowaniu publikowanych treści. Przygotowanie brand persony oraz grafiku postów, to pierwsze kroki w profesjonalnej działalności na Instagramie.

Z czasem może pojawić się potrzeba zmiany częstotliwości i treści publikowanych materiałów. Nie obawiaj się także, że na początku nie będzie dużo followersów lub wybrany przez ciebie harmonogram będzie nietrafiony.

Wsłuchaj się w potrzeby swoich odbiorców i dostosuj do nich komunikację z uwzględnieniem swojej identyfikacji wizualnej oraz pomysłu na profil.

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • kim jest brand persona i dlaczego warto ją stworzyć?
  • jak przygotować plan komunikacji na Instagramie?
  • skąd czerpać inspiracje do tworzenia postów?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności