Wiadomości automatyczne

Ostatnia aktualizacja: 23 maja 2024

Wiadomości automatyczne wysyłane są do klientów oraz administratora sklepu, po spełnieniu warunków określonych w konfiguracji danej wiadomości.

Dzięki nim, komunikacja okołosprzedażowa odbywa się o każdej porze. Domyślnie, każda z wiadomości automatycznych jest skonfigurowana i zawiera najważniejsze komunikaty, dzięki którym jest w pełni funkcjonalna i uniwersalna, możesz jednak ją zmodyfikować i dostosować do swoich potrzeb.

Część emaili automatycznych jest obowiązkowa, a część opcjonalna, dlatego możesz wybrać tylko te które potrzebujesz.

Rodzaje wiadomości automatycznych

Treści wiadomości automatycznych dostępne są w zakładce: Wygląd i treści (A)> Szablony wiadomości automatycznych (B).

Panel administracyjny > Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych
Rys. 1. Lista wiadomości automatycznych do klientów sklepu
Panel administracyjny > Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych
Rys. 1. Lista wiadomości automatycznych do klientów sklepu

Typy wiadomości możliwe do skonfigurowania:

E-maile do klientów sklepu

  • Rejestracja – potwierdzenie: więcej nt. rejestracji klientów przeczytasz w artykule: Jak zarejestrować klienta?
  • Zamówienie – potwierdzenie: jeżeli wymagasz potwierdzenia zamówienia w: Ustawienia > Obsługa zamówień > Zamówienia i koszyk > Składanie i realizacja zamówień > Wymagaj potwierdzenia zamówień,
  • Zamówienia – zmiana statusu: więcej nt. wysyłki e-mail podczas zmiany statusu zamówienia przeczytasz w artykule: Automatyczne powiadomienie o zmianie statusu,
  • Kod weryfikacyjny (podgląd zamówienia): więcej nt. podglądu zamówienia przeczytasz w artykule: Jak dodać autoryzację kodem weryfikacyjnym?
  • Subskrypcja – dodanie, Subskrypcja – usunięcie, Subskrypcja – potwierdzenie: więcej nt. newslettera przeczytasz w artykule: Jak dodać możliwość zapisania się do newslettera?
  • Klient – zapytanie: zapytanie do klienta możesz wysłać w zakładce: Obsługa sklepu > Klienci > edytuj klienta > zakładka Wyślij email,
  • Zamówienie – zapytanie: zapytanie do klienta możesz wysłać w zakładce: Obsługa sklepu > Zamówienia > edytuj zamówienie klikając nazwę klienta > w prawym górnym rogu WIĘCEJ > Napisz wiadomość,
  • Przypomnij hasło: wiadomość, którą otrzyma klient kiedy kliknie Nie pamiętam hasła podczas logowania na swoje konto,
  • Produkt cyfrowy do pobrania: więcej na temat sprzedaży produktów cyfrowych przeczytasz w artykule: Jak utworzyć produkt cyfrowy?
  • Powiadomienie o dostępności: więcej na temat opcji powiadamiania o dostępności produktu przeczytasz w artykule: Jak uruchomić funkcję powiadomienia o dostępności?
  • Potwierdzenie płatności: wiadomość wysyłana do klienta po odnotowaniu płatności za zamówienie,
  • Potwierdzenie wykonania zwrotu: więcej na temat zwrotów przeczytasz w artykule: Ręczne tworzenie zwrotów towarów w sklepie Shoper,
  • Archiwum danych, Kod weryfikacyjny (archiwum RODO): więcej na temat udostępniania archiwum danych klientowi sklepu przeczytasz w artykule: Jak udostępnić archiwum danych klienta sklepu?
  • Potwierdzenie publikacji opinii: więcej na temat opinii przeczytasz w artykule: Jak wyświetlić opinie na karcie produktu w sklepie?
  • Powiadomienia z programu lojalnościowego, Powiadomienie o wygasających punktach: informacje nt. programu lojalnościowego znajdziesz w artykule: Konfiguracja programu lojalnościowego dla klientów sklepu.
Panel administracyjny > Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych
Rys. 2. Wybierz wiadomość automatyczną do edycji
Panel administracyjny > Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych
Rys. 2. Wybierz wiadomość automatyczną do edycji

E-maile klientów sklepu

  • Polecenie produktu (A) – wiadomość z poleceniem produktu, którą klient sklepu przesyła do znajomej osoby. Opcja możliwa do aktywacji w zakładce: Wygląd i treści > Wygląd sklepu > Obecny szablon graficzny > Szczegóły produktu > Akcje > Poleć znajomemu,
  • Pytanie o produkt (B)- więcej nt. opcji zapytaj o produkt przeczytasz w artykule: Włączanie opcji Zapytaj o produkt.
Panel administracyjny > Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych > E-mail klientów sklepu
Rys. 3. Wybierz wiadomość do edycji
Panel administracyjny > Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych > E-mail klientów sklepu
Rys. 3. Wybierz wiadomość do edycji

E-maile do administratora

  • Zamówienie – potwierdzenie: komunikat e-mail o tym, że w sklepie pojawiło się nowe zamówienie,
  • Rejestracja – potwierdzenie: komunikat e-mail o tym, że w sklepie zarejestrował się nowy klient,
  • Błąd generowania archiwum: komunikat e-mail o tym, że nie udało się wygenerować archiwum danych dla klienta,
  • Powiadomienie o nowej opinii: komunikat e-mail o tym, że w sklepie pojawiła się nowa opinia.
panel administracyjny > Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych > E-mail do administratora
Rys. 4. Utwórz e-mail do administratora
panel administracyjny > Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych > E-mail do administratora
Rys. 4. Utwórz e-mail do administratora

Wiadomości automatyczne

Po kliknięciu Dodaj e-mail automatyczny (A) skonfigurujesz wiadomości do klientów, którzy (B):

  • dodali produkty do koszyka ale ich nie złożyli zamówienia (zob. Porzucone koszyki),
  • złożyli zamówienie, ale nie dokonali płatności,
  • złożyli zamówienie, ale go nie potwierdzili – jeżeli wymagasz potwierdzenia zamówienia w: Ustawienia > Obsługa zamówień > Zamówienia i koszyk > Składanie i realizacja zamówień > Wymagaj potwierdzenia zamówień,
  • oraz wiadomości z prośbą o opinię do klientów, którzy dokonali zakupu.
Panel administracyjny > Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych > Wiadomości automatyczne
Rys. 5. Utwórz wiadomość automatyczną do klientów
Panel administracyjny > Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych > Wiadomości automatyczne
Rys. 5. Utwórz wiadomość automatyczną do klientów

Szablony wiadomości e-mail

Szablony służą do konfigurowania treści, które są wspólne dla wielu wyżej wymienionych wiadomości automatycznych. Taką treścią może być np. stopka sklepu, ikony Social Media, dane kontaktowe itp. Szablon to baza, którą możesz zastosować w pozostałych automatycznych wiadomościach, do której w zależności od typu komunikatu, możesz dopisać inne potrzebne informacje. To czy dana wiadomość e-mail ma korzystać z szablonu wskazujesz w jej ustawieniach w polu: Szablon.

Panel administracyjny > Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych > Szablony wiadomości e-mail
Rys. 6. Utwórz szablon do wiadomości automatycznej
Panel administracyjny > Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych > Szablony wiadomości e-mail
Rys. 6. Utwórz szablon do wiadomości automatycznej

Zakres konfiguracji e-maili automatycznych

Dostępne pola dla konfiguracji e-maila automatycznego:

  • Tytuł e-maila – tutaj wpisz tytuł zachęcający do otwarcia wiadomości,
  • Nadawca – nazwa – w tym miejscu automatycznie podstawia się nazwa sklepu z zakładki: Ustawienia > Ogólne > Nazwa i status sklepu,
  • Nadawca – email – w tym miejscu automatycznie podstawia się e-mail sklepu z zakładki: Ustawienia > Ogólne > Adres email,
  • Szablon – do wyboru, możesz zdecydować czy w przypadku danej wiadomości e-mail chcesz użyć szablonu. Informacje nt. tego czym jest szablon znajdziesz w punkcie pierwszym niniejszej instrukcji,
  • Format wysyłki – do wyboru: TXT (prezentuje tylko treści w postaci niesformatowanego tekstu), HTML (prezentuje treści tekstowe wraz z ich formatowaniem oraz wizualne), TXT + HTML (połączenie wcześniej wymienionych – pojawią się dwa pola do uzupełnienia),
  • Aktywność (opcja dostępna dla wybranych typów wiadomości) – aktywuje lub dezaktywuje wysyłkę danej wiadomości,
  • Załączniki (opcja dostępna dla wybranych typów wiadomości) – możesz dołączyć załącznik, który będzie wysyłany do klienta każdorazowo przy wysyłce danej wiadomości,
  • Treść TXT (pojawia się jeżeli wskażesz ją w Formacie wysyłki) – okno tworzenia treści komunikatu w formie tekstowej,
  • Treść HTML (pojawia się jeżeli wskażesz ją w Formacie wysyłki) – okno tworzenia treści komunikatu w formie tekstowej i wizualnej,
  • Znaczniki, które możesz użyć w tym e-mailu – dla każdego typu maila automatycznego znajdziesz osobny zestaw znaczników dostosowanych do funkcji danej wiadomości. Można ich używać zarówno w oknie tworzenia treści TXT jak i HTML. Znaczniki automatycznie pobierają informacje dotyczące danego klienta, dzięki czemu masz pewność, że każdy mail automatyczny jest zindywidualizowany i zawiera informacje przeznaczone tylko dla niego.

Skrzynka e-mail obsługująca wysyłkę wiadomości automatycznych

Skrzynka e-mail która obsługuje wysyłkę automatycznych wiadomości e-mail znajduje się w zakładce: Ustawienia (A) > Ogólne (B) > Adres email (C).

Panel administracyjny > Ustawienia > Ogólne > Adres email
Rys. 7. Wybierz adres e-mail do obsługi wiadomości automatycznych
Panel administracyjny > Ustawienia > Ogólne > Adres email
Rys. 7. Wybierz adres e-mail do obsługi wiadomości automatycznych

Wskaż jedną ze skrzynek znajdująca się na liście (D) utworzoną w ramach oprogramowania lub skonfiguruj zewnętrzne konto pocztowe (E) zgodnie z tą instrukcją: Konfiguracja wysyłania wiadomości e-mail przez SMTP i zapisz zmiany.

Historia wysyłek wiadomości

Historię wszystkich automatycznych wiadomości wysłanych z systemu sklepu znajdziesz w zakładce: Ustawienia > Zadania i historia maili > Historia maili. Dla każdej wysłanej wiadomości dostępny jest podgląd, w którym możesz sprawdzić jej nadawcę, treść, datę wysłania i odbiorcę.

Wiadomości starsze niż 12 miesięcy są automatycznie usuwane z zakładki.

Powiązane artykuły Centrum pomocy z wiadomościami e-mail

Mogą zainteresować cię również:

Aby zautomatyzować działania w zakresie obsługi zamówień, połącz swój sklep internetowy z dopasowanym systemem ERP.

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • Jakie typy automatycznych wiadomości e-mail można skonfigurować w sklepie?
  • Co można zmienić w poszczególnej wiadomości automatycznej?
  • Jak wskazać skrzynkę e-mail, która będzie odpowiedzialna za wysyłkę wiadomości?
  • Jak wyświetlić podgląd wysłanych wiadomości automatycznych w Panelu administracyjnym sklepu?
  • Jakie artykuły zawierają inne przydatne informacje o tworzeniu wiadomości e-mail w sklepie?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności