Jak zbudować zaangażowaną społeczność na Instagramie?
Najczęściej pojawiającymi się treściami na Instagramie są posty, czyli zdjęcia lub filmy opatrzone opisem oraz hashtagami. Nie jest to jednak jedyny format jaki możesz wykorzystać na tym portalu społecznościowym.
Oprócz planu postowania czasami warto skorzystać z innych opcji, które przez swobodniejszą formę pozwalają nawiązać lepszą komunikację z grupą odbiorczą. Z poniższego artykułu dowiesz się jak przygotować angażujące Instagram story, gdzie dodać dłuższy materiał wideo, a także jak przygotować ciekawą relację na żywo na swoim profilu.
Nie bój się i bądź spontaniczny!
Przemyślana siatka zdjęć jest ważna, ale by wykorzystać w pełni potencjał Instagrama oraz formatów jakie oferuje, warto spróbować czegoś bardziej spontanicznego, co z pewnością przykuje uwagę odbiorców. Dzięki Instagram story zyskasz możliwość budowania relacji z klientem w oparciu o treści, które nie muszą być sztywno zaplanowane. Na początek powiedzmy sobie czym jest Instagram story i jakie kwestie techniczne powinniśmy mieć na uwadze korzystając z tego formatu.
Instagram story to zdjęcie lub wideo, które wyświetla się przez 24 godziny po kliknięciu w zdjęcie profilowe w BIO. Z powodu limitu czasowego, Instagram story nazywane jest również relacją. Jednego dnia możesz dodać 100 materiałów wideo lub zdjęć. Długość filmu nie może przekraczać 15 sekund.
Wymiary treści umieszczanych w relacjach nie powinny przekraczać 1080 x 1920 pikseli. By wszystko poprawnie się wyświetlało, zdjęcia oraz filmy powinny zostać dodane w formacie pionowym o proporcjach 9:16. Staraj się nie dodawać wielu stories na raz. Fenomen relacji polega na ich ulotności oraz krótkotrwałości, które łatwiej przykuwają uwagę. Jeśli przesadzisz z ilością treści w tym formacie stracisz zainteresowanie followersów, którzy przeklikają się przez nie bez zastanowienia lub znudzeni ominą twoje story.
Poniżej znajdziesz profil, który właśnie dodał relację:
Po kliknięciu zdjęcia profilowego, otwiera się story informujące o nowościach w sklepie.
Istnieje również możliwość zapisania relacji na profilu, by użytkownicy mogli do nich wrócić. Wyróżnione stories wyświetlają się nad siatką zdjęć poniżej BIO.
Jak dodawać relacje na Instagramie?
Wystarczy zalogować się do swojego profilu, następnie kliknąć w plus znajdujący się w prawym górnym rogu i wybrać treść jaką chcemy utworzyć, w tym wypadku relację. Żeby stworzyć wyróżnione relacje, należy wejść na swój profil i kliknąć w plus znajdujący się pod BIO, a następnie wybrać relacje, które chcesz zapisać na profilu.
Dlaczego warto zapisywać relacje na profilu? Dzięki tej opcji użytkownicy, którzy pierwszy raz odwiedzają twój profil mają dodatkowy materiał przybliżający im jego tematykę. Dodatkowo segregacja tematyczna stories pozwala na zgłębienie po kolei wyszczególnionych wątków.
Przykładowo, prowadzisz sklep z kosmetykami. W relacjach dajesz wskazówki pielęgnacyjne dla różnych typów skóry, by obserwujący mogli do nich wrócić. Zapisujesz je i segregujesz tematycznie według typu skóry, przez co dostęp do nich jest szybszy. Zainteresowani użytkownicy nie będą ci wysyłali dodatkowych wiadomości prywatnych dotyczących porad i produktów, ponieważ wszystko zostało czytelnie przedstawione w zapisanych stories.
Do zapisanych relacji możesz przygotować etykiety, które dodatkowo ubogacą estetycznie twój profil. Żeby stworzyć etykiety dla stories, możesz skorzystać z darmowych programów graficznych takich jak np. Canva.
Zobacz w jaki sposób wyróżnione relacje przedstawiła jedna z naszych klientek mypinkplum.
W Instagram Stories, podobnie jak w przypadku postów, możesz używać hashtagów. Do jednej relacji możesz dodać 10 hashtagów. Oznaczenie story znacznikami pozwoli na dotarcie z treścią do szerszego grona odbiorców. Pamiętaj, żeby nie przesadzać z ich ilością, ponieważ przytłacza to prezentowaną treść.
Jak wykorzystać potencjał Instagram story?
Poprzez relacje masz większe szanse na złapanie uwagi odbiorców. Dobrze przygotowane i nie za długie treści sprawiają, że użytkownicy łatwiej zapamiętują przekazywane im informacje, a także chętniej zaglądają na profil. Stories pozwalają ci również na większą spontaniczność.
Pomimo swobodniejszej formy, zadbaj o spójność w sposobie komunikacji oraz estetyce, aby przygotowane relacje pasowały do sposobu komunikacji oraz do przyjętej identyfikacji wizualnej sklepu.
Jakie treści warto pokazać w relacji na Instagramie?
- Kulisy prowadzenia biznesu – opowiedz o historii powstania sklepu, wartościach jakimi się kierujesz. Tutaj możesz przedstawić treści podobne do tych, jakie zostały zawarte w zakładce “O nas” w twoim sklepie;
- Ogłaszaj nowości i promocje – wprowadzasz nowy asortyment na stronę? Ogłoś to na story! Z pewności zaciekawieni użytkownicy zajrzą do sklepu, by dowiedzieć się więcej;
- Repostuj – jeżeli prowadzisz profil już od jakiegoś czasu i twoi klienci chętnie dzielą się recenzjami na temat produktów przy pomocy relacji na Instagramie, to śmiało możesz zrobić tzw. repost, czyli udostępnić ich stories na swoim profilu. Taki zabieg sprawi, że pozostali odbiorcy dowiedzą się, że twoje produkty cieszą się zaufaniem i pozytywnymi opiniami konsumentów, zaś sami recenzujący poczują się docenieni;
- Poznaj swoich odbiorców – Instagram daje możliwość dodawania w stories ankiet, quizów lub sekcji z pytaniami. Pozyskana w ten sposób wiedza pozwoli ci lepiej dostosować treści i sposób komunikacji do swojej grupy docelowej. Może także stanowić inspirację do tworzenia nowych produktów.
Jak umieścić ankiety, quizy lub pytania w relacji? Należy wejść na swój profil, kliknąć w znak “+” i dodać relację. Po zrobieniu zdjęcia powinny pokazać się następujące opcje. Literki “Aa” rozwijają opcję dodania opisu do relacji, zaś kwadrat służy do wstawienia wcześniej wspomnianych ankiet, quizów czy pytań.
W tym miejscu pojawia się także możliwość dodania hashtagów. Oprócz tego zawsze możesz je wpisać ręcznie wybierając ikonę “Aa”, która pozwala dodawać treści tekstowe do relacji.
Transmisje na żywo (live) na Instagram
Kolejną opcją, którą dostarcza nam Instagram jest możliwość prowadzenia transmisji na żywo (live). Jest to bardzo dobre rozwiązanie jeśli nie boimy się kamery i wystąpień publicznych. Dobrze sprawdza się gdy chcemy przekazać odbiorcom dłuższą treść i dodatkowo wejść z nimi w bezpośrednią interakcję.
Podczas prowadzenia live’a oglądający mają dostęp do czatu i na bieżąco mogą zadawać pytania lub komentować prezentowane treści. Żeby rozpocząć transmisję na żywo należy zalogować się do swojego profilu, kliknąć znak plus “+”, a następnie wybrać interesujący nas format. Pamiętaj, by nagranie odbywało się w dobrze oświetlonym pomieszczeniu oraz aby połączenie internetowe było stabilne.
Po zakończeniu nadawania wyświetli się komunikat, który pozwoli podjąć dalsze kroki w związku z zakończoną transmisją. Możesz udostępnić ją w IGTV, zapoznać się ze statystykami, pobrać film lub zakończyć nie zapisując nagrania.
Do czego można wykorzystać format live?
- Poznaj bliżej swoich klientów i podczas relacji na żywo odpowiedz na ich pytania dotyczące produktu czy marki;
- Zaprezentuj nowości lub ogłoś promocje w sklepie. Możesz także zaoferować im specjalną ofertę rabatową dostępną tylko dla nich przez określony czas. Jest to dobre rozwiązanie, które pozwala na lojalizację oraz wyróżnienie najbardziej zaangażowanych klientów.;
- Zaproś ciekawych gości czy ekspertów z danej dziedziny – przykładowo: prowadząc sklep z rowerami możesz zrobić transmisję na żywo z zawodowym kolarzem, który opowie o tym jak dobrać rower do tego typu jazdy. Przy okazji będzie to szansa na zaprezentowanie swoich produktów
Regularne prowadzenie live’ów, np. rozmów z ekspertami czy sesji pytań i odpowiedzi, przyciąga także nowych odbiorców, którzy zainteresowani tematem dołączą do wydarzenia, uzyskają odpowiedzi na nurtujące ich pytania i przy okazji zapoznają się z asortymentem twojego sklepu.
Podsumowanie jak budować społeczność na Instagramie
Nie pozostało nam nic innego jak zachęcić cię do uruchomienia kreatywności oraz wypróbowania opisanych w artykule wskazówek. Każdy z przedstawionych formatów oferuje coś wartościowego, dzięki czemu jeszcze lepiej możesz dotrzeć do swojej grupy odbiorczej.
Zastanów się nad tym ile czasu możesz poświęcić na przygotowanie treści. Jeśli nie masz go zbyt wiele, to postaw na Instagram story, jeżeli jednak możesz przeznaczyć go trochę więcej, to wypróbuj relację na żywo.
Pamiętaj o kwestiach technicznych związanych z wymiarami grafik oraz filmów, dbaj o spójną idendytifkację wizualną profilu i staraj się nie przytłaczać followersów nadmiarem treści. Nie bój się testować różnych formatów i szukać najbardziej angażujących treści.
Warto zapamiętać!
- czym jest Instagram story i jak można wykorzystać jego potencjał?
- do czego warto wykorzystać relację na żywo?
- jak działa IG TV oraz jak efektywnie tworzyć treści do tego formatu?