Zdjęcia produktów
Klienci widzą zdjęcia produktu i kupują oczami
Nie da się ukryć, że sercem karty produktu jest sekcja prezentująca zdjęcia produktu. Zdjęcia produktów możemy najprościej podzielić na trzy rodzaje:
- Packshoty – czyli zdjęcia produktów na białym tle. Są niezbędne do sprzedaży na Allegro i zalecane przez Google do kampanii produktowej w Google AdWords. W neutralny sposób i bez zbędnych rozpraszaczy prezentują produkt w całej okazałości i zazwyczaj z różnej perspektywy. W wypadku małych produktów można je z łatwością przygotować, używając namiotu bezcieniowego (koszt od około 60 zł) i zwykłej lampy błyskowej. Dla większych należy użyć odpowiedniego białego tła.
- Zdjęcia robocze – czyli zazwyczaj zdjęcia produktów wykonane w dostępnym dla nas środowisku, np. na tle jasnej ściany. Nie są to packshoty, ponieważ tło za prezentowanym produktem nie jest całkowicie białe lub mogą być widoczne inne elementy otoczenia. Przykładem są zdjęcia ubrań na modelach i na innym tle niż białe, bez kompozycji sugerującej szerszy kontekst.
- Zdjęcia w kontekście – czyli sposób na poruszenie wyobraźni klienta. Są to zdjęcia ukazujące produkt w konkretnym kontekście i kompozycji, podczas rzeczywistego użytkowania. Przykłady: sukienka dopasowana do konkretnych części garderoby zaprezentowana latem, biurko w eleganckim gabinecie czy plakaty w antyramach w nowoczesnym wnętrzu. Na zdjęciu w kontekście produkt prezentowany jest w sąsiedztwie pewnego otoczenia, przez co możemy nie patrzeć na niego w pełni obiektywnie – dlatego takie zdjęcia nie powinny występować samodzielnie. Klient zawsze powinien mieć możliwość neutralnej oceny produktu, dlatego ten typ zdjęć powinien towarzyszyć głównemu zdjęciu roboczemu lub packshotowi i nadaje się idealnie do promocji w mediach społecznościowych.
Nigdy nie stosuj ramek, dodatkowych napisów (np. informujących o obniżce) i ozdobników. Zamykasz sobie w ten sposób drogę do skutecznej płatnej kampanii produktowej, np. Google Ads.
Nie nakładaj znaku wodnego „na sztywno” wklejając go bezpośrednio w programie graficznym na zdjęcie. Produkty ze znakami wodnymi są niedozwolone w reklamie produktowej Google Ads, a na Facebooku tekst na zdjęciu zmniejsza zasięg odbiorców.
Jedynym prawidłowym sposobem dodania znaku wodnego jest jego poprawna konfiguracja (np. na platformie Shoper) w taki sposób, aby automatycznie pojawiał się na zdjęciach w sklepie. Znak nigdy nie może znajdować się bezpośrednio na zdjęciu.
Czy rozmiar zdjęć produktów ma znaczenie?
Owszem, jakość zdjęcia jest szczególnie ważna, nie należy jednak przesadzić. Zdjęcia w zbyt dużej rozdzielczości i ważące powyżej 1MB będą znacznie spowalniały stronę, na czym szczególnie ucierpią użytkownicy mobilni. Internet jest już przede wszystkim domeną smartfonów i tabletów i to dobro tych użytkowników trzeba mieć w pierwszej kolejności na uwadze.
Nawet jeśli większość zakupów w twoim sklepie internetowym pochodzi z komputerów stacjonarnych i laptopów, należy liczyć się z faktem, że telefony są często wykorzystywane do poszukiwania produktów – nawet, jeśli końcowy zakup odbywa się na komputerze. Nie strać szansy na dobre pierwsze wrażenie.
Postaraj się, aby twoje zdjęcia były w jednym, stałym rozmiarze. Jeżeli wszystkie są kwadratowe, nie muszą przekraczać 1080 x 1080 pikseli.
Dla zdjęć w zupełności wystarczy format JPG/JPEG. Ciekawym rozwiązaniem będzie też format PNG, który jest bardzo dobrym kompromisem między wagą zdjęcia, a jego wysoką jakością. Wagę zdjęcia możesz z łatwością zoptymalizować na stronie TinyPNG bez utraty jego jakości.
PNG od JPG różni się przede wszystkim obsługą przezroczystości. Co to daje? Możesz mieć zdjęcie produktu na przezroczystym tle i wraz ze zmianą tła strony, zmieni się też tło zdjęcia. W wypadku JPG musi być z góry ustalone tło.
W wypadku sklepów Shoper trzeba jednak zwrócić uwagę na miniatury zdjęć. Miniatury (zdjęć głównych produktów) zostaną automatycznie zamienione na JPG (utracą przezroczystość), co ma na celu przede wszystkim zmniejszenie wagi i przyspieszenie czasu ładowania.
Dlatego na liście produktów, podczas przeglądania towarów z danej kategorii, nie będzie widać przezroczystości. W samej karcie produktu przezroczystość będzie dostępna, a zdjęcia pozostaną w PNG.
W sklepie internetowym Shoper możesz też skorzystać z zyskującego coraz większą popularność formatu WebP. Jest to format rozwijany przez Google i co ciekawe jest to format jednocześnie dla statycznych, jak i animowanych obrazów rastrowych. WebP pozwala na utrzymanie dobrej jakości obrazów przy mniejszej wadze plików.
Popularne programy do edycji zdjęć produktów
Potrzebujesz nieco polepszyć zdjęcia, zwiększyć kontrast czy jasność? Nie ma problemu, nie potrzebujesz pomocy profesjonalnego grafika czy Photoshopa.
Za pomocą darmowych narzędzi takich jak: Gimp czy Pixlr z łatwością poprawisz zdjęcia swoich produktów, np. zmniejszysz rozmiar lub wykadrujesz obraz, aby produkt znajdować się na środku zdjęcia.
Na szczególną uwagę zasługuje proste narzędzie: Krzywe kolorów, dzięki którym za jednym zamachem poprawisz jasność, kontrast czy uwydatnisz wybrane barwy.
- w programie Gimp znajdziesz je w menu: Kolory > Krzywe
- w programie Pixlr znajdziesz je w menu: Przystosowanie > Krzywe
Zawsze lepiej mieć jedno porządne zdjęcie, w które zainwestujesz czas, niż kilkanaście nieprofesjonalnych zdjęć zrobionych z każdego kąta,
Jeśli wiesz, że nie dasz rady samodzielnie poświęcić czasu na fotografię produktową, zajrzyj np. na Gumtree czy OLX, a z pewnością znajdziesz korzystne oferty z twojej okolicy.
Jeśli chcesz poszerzyć wiedzę na temat zdjęć produktowych, przeczytaj wpis na blogu:
Warto zapamiętać!
- jakie są rodzaje zdjęć produktowych?
- czego nie wolno stosować na zdjęciach produktów?
- jaki powinien być maksymalny rozmiar zdjęcia w pikselach?
- jaka powinna być maksymalna waga zdjęcia w kilobajtach/megabajtach?
- jaka jest różnica między formatami JPG i PNG?
- jak łatwo poprawić zdjęcia?