Jak założyć sklep internetowy?
Co sprzedawać?

Nieprawdopodobnie dynamiczny rozwój, jaki przeżywa od lat branża e-commerce, to okazja jakich mało, by zostać przedsiębiorcą i z handlu w sieci uczynić źródło swojego dochodu. Prężnie rozwijający się sklep internetowy to znakomity, a przy tym niezwykle prosty w realizacji pomysł na każdy biznes.

 

Pytanie zatem brzmi nie „czy” ale „jak” otworzyć własny sklep i w jaki sposób odnieść z nim sukces. Podpowiadamy więc, jak założyć sklep internetowy krok po kroku.

 

Droga do sukcesu zaczyna się od dobrego pomysłu. Po pierwsze, trzeba zdecydować, jaki asortyment chcesz sprzedawać w sklepie: elegancką bieliznę, akcesoria do aparatów fotograficznych czy może wysokiej jakości karmy dla domowych zwierzaków? Warto zaoferować klientom coś, czego nie znajdą nigdzie indziej, na przykład towar z niszowej półki albo wyjątkowo szeroką gamę produktów, których musieliby szukać w kilku innych sklepach. Istotnym etapem szlifowania pomysłu na własny sklep internetowy jest poznanie sposobów działania konkurencji oraz analiza potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów. Dzięki temu można stworzyć efektywną strategię promocyjną, przyciągnąć uwagę i zachęcić do kupowania. Przeszukaj zatem rynek pod kątem najciekawszego dla ciebie rozwiązania, sprawdź producentów i dostawców, wyślij zapytania ofertowe i zbierz bazę kontaktową.

 

Zobacz ciekawe pomysły na sklep internetowy:

 

Czytaj blogi branżowe. Zacznij od bloga Shoper, na którym znajdziesz mnóstwo pomysłów i inspiracji do uruchomienia pierwszego e-sklepu, a potem także do jego rozbudowy i rozwoju. Dalej – przeglądaj social media i inspiruj się pomysłami innych. Zwróć uwagę na to, co akurat cieszy się dużym zainteresowaniem na Facebooku, co znajomi publikują na Instagramie. Czytaj serwisy poświęcone nowym biznesom i start-upom, zwłaszcza że jest ich w sieci coraz więcej.

Jednym słowem – zacznij monitorować konkurencję, zanim jeszcze zbudujesz swoją markę. Właśnie po to, by zrobić to dobrze i skutecznie. Dzięki zebranym informacjom zyskasz przewagę, a głębsza analiza pozwoli ci uniknąć błędów popełnionych przez inne firmy oraz lepiej dopasować ofertę i przekaz reklamowy. Możesz w tym celu wykorzystać np. Google Trends lub Google Alerts. Chcesz sprzedawać, na przykład, lampy? Sprawdź, czego internauci najczęściej szukają w sieci – w których częściach kraju dane lampy cieszą się największym zainteresowaniem, a gdzie zapytania o np. oświetlenie podłogowe jest znikome. Takie dane możesz wykorzystać nie tylko do zaplanowania nowych produktów w swoim sklepie i przygotowania specjalnych, lokalnych ofert, ale także do uniknięcia niepowodzenia spowodowanego wprowadzeniem na rynek towarów, które mogą ci się nie sprzedać.

Przeczytaj koniecznie:

 

Otwierasz sklep internetowy, skąd wziąć produkty?

Masz już pomysł na sklep internetowy, ale nie wiesz, jak go zatowarować? Teoretycznie najłatwiej mają ci, którzy sami są producentami sprzedawanych produktów. Zwolennicy zasady DIY (zrób to sam) i rzemieślnicy, którzy decydują się na dystrybucję własnoręcznie robionych towarów poprzez e-sklep właśnie. Jeżeli produkują na niewielką skalę, nie potrzebują wynajmowania magazynów, ani współpracy z hurtowniami – sami są panami swojego losu, wysyłając do klientów autorskie rękodzieło prosto z domu, wtedy gdy akurat ktoś złoży u nich zamówienie. Pojedyncze towary dodadzą też samodzielnie za pomocą intuicyjnego panelu administracyjnego.

Co innego ci, którzy chcą sprzedawać towary kupione u innego źródła. Tutaj sprawa wygląda już zupełnie inaczej i w tym wypadku nie obejdzie się bez nawiązania współpracy z producentami/hurtowniami. Koniecznie więcej niż z jedną, bo im więcej sprawdzonych i konkurencyjnych źródeł towarowania, tym lepiej dla twojego sklepu.

Dropshipping, bo o nim mowa, to rozwiązanie dla każdego, kto nie wytwarza swoich produktów. Wybierając ten model logistyczny nie trzeba przejmować się wysyłką towarów, do ciebie należy tylko obsługa zamówień. Rola właściciela sklepu internetowego sprowadza się więc do pośredniczenia między klientem, który składa zamówienie, a dostawcą, który je realizuje.

 

Finansowanie to największy problem, ale nie zawsze. W przypadku sklepu z droższymi produktami większość producentów z góry zakłada, że minimum logistyczne to 500-4000 zł, jednak większość z nich godzi się na startowe/próbne zamówienia po sztuce z każdego produktu (dla sprawdzenia ich jakości). Z czasem zobaczymy, który z nich stanie się bestsellerem i wtedy dokupimy go więcej.

Można upatrzyć sobie bezpośrednich producentów (co przy pominięciu pośredników daje możliwość otrzymania lepszej ceny), można też skorzystać z pomocy oficjalnego partnera danego (zazwyczaj zagranicznego) producenta, których w Polsce działa coraz więcej – ten drugi wariant pozwoli nam oszczędzić kłopotu przy barierze językowej, ale też zwiększy pewnie koszt zakupu towaru, bo polski dystrybutor jako pośrednik też musi zarobić. Idealną będzie wtedy ta sytuacja, kiedy producent pochodzi z naszego kraju.

Warto jednak pamiętać, że producenci przekazując nam katalogi/cenniki interesujących nas produktów, zaznaczają w nich sugerowane ceny detaliczne, po jakich powinno się sprzedawać ich towary. Szanujące się marki, aby nie psuć rynku, nie dopuszczają jednak dużych odchyleń od tych cen i stale je monitorują. Plusem w takich sytuacjach jest fakt, że od tych sugerowanych cen detalicznych niektórzy producenci dają spory upust (np. 25-40%), więc w najlepszych przypadkach można na takich towarach całkiem nieźle zarobić.

Po samym znalezieniu odpowiedniego źródła towarowania – integracja hurtowni ze sklepem internetowym Shoper jest już bardzo prosta. Wszystkie niezbędne czynności przeprowadzisz w panelu administracyjnym sklepu, tam też aktualizować będziesz stany magazynowe dla pełnej kontroli dostępności oferowanych towarów.

 

Dodawanie nowych produktów do sklepu jest równie proste. Na informację o danym produkcie może się składać jego fotografia, opis, cena i warunki dostawy. Poszczególne produkty można dodawać do różnych kategorii i podkategorii, co sprawi, że klientowi będzie łatwiej wyszukiwać interesujące go towary. Istnieje również możliwość powiązania produktów, co może zachęcić internautów do dalszych zakupów. O tym, jak dobrze przygotować sklep internetowy na przyjęcie klienta przeczytasz tutaj.

 

Masz już produkt – sprawdź, czy będzie konkurencyjny

Kiedy masz już wybrany produkt i wyznaczony cel dla swojego sklepu – musisz go dostosować do warunków i trendów panujących na rynku, na którym będziesz chciał go sprzedawać. Tu z pomocą przyjdą ci popularne porównywarki cen oraz aukcje na Allegro, dzięki którym zorientujesz się w średniej cenie oraz będziesz mógł ustalić pułap, na poziomie którego twój sklep i produkt pozostaną konkurencyjne.
Wybierając oprogramowanie Shoper sprawdzisz to w sposób łatwiejszy, niż ci się wydaje – otrzymasz bowiem dostęp do gotowych integracji zarówno z Allegro, jak i systemami porównywarek cenowych Ceneo i wielu innych. Listę wszystkich integracji, wraz z krótkimi opisami znajdziesz na tej stronie.

 
 
 

Przetestuj sklep internetowy
Shoper przez 14 dni za darmo

Podając maila akceptujesz Regulamin i Politykę Prywatności