Załatw niezbędne formalności
Księgowość, znak towarowy i RODO

Prowadzenie sklepu internetowego, a tym samym firmy, wiąże się z księgowością. Można ją prowadzić samodzielnie albo skorzystać z biura rachunkowego. Wybierając sklep internetowy Shoper możesz liczyć na dodatek w postaci programu do faktur w pełni zintegrowanym ze sklepem.

 

Każdy sklep musi też zadbać o bezpieczeństwo danych kupujących. Po 25 maja 2018 roku zniknął obowiązek rejestrowania zbiorów danych i nie ma już przymusu zgłaszania rejestru do GIODO, ale trzeba prowadzić rejestr czynności przetwarzania danych osobowych.

 

Innymi słowy – potrzebna ci dokumentacja, prowadzona w formie pisemnej lub elektronicznej, zawierająca informacje o tym, jakie dane i w jakim celu są u ciebie przetwarzane.
W rejestrze mogą być uwzględnione obecnie już prowadzone w sklepie dokumentacje nt. polityki bezpieczeństwa czy instrukcji zarządzania systemem, ale przede wszystkim taki rejestr musi zawierać:

  • informacje o przekazywaniu danych osobowych do państwa trzeciego (poza UE/EOG),
  • planowane terminy usunięcia poszczególnych kategorii danych (jeśli to możliwe),
  • ogólny opis techniczny i organizacyjny środków bezpieczeństwa.

W tym celu na platformie sklepów internetowych Shoper przygotowaliśmy dedykowane RODO aplikacje (Shoper Regulaminy, a także RODO Standard i RODO Premium), zapewniające wsparcie w zakresie unijnego rozporządzenia. Korzystając z nich nie trzeba było się martwić m.in. o wzór regulaminu sklepu, rejestru czynności przetwarzania danych czy wzór polityki prywatności, które od 25 maja 2018 roku na stronie każdego sklepu są niezbędne.

 

Zadbaj o znak towarowy twojego sklepu internetowego

Jeśli zamierzasz prowadzić profesjonalną sprzedaż online, twój sklep poza atrakcyjną ofertą produktową powinien posiadać też przyciągające uwagę logo, czyli znak towarowy. A ten warto zgłosić i zastrzec w odpowiednim miejscu.

Zgodnie z definicją Urzędu Patentowego: znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny (w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy), jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia w obrocie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.

Na tego rodzaju znaki towarowe udzielane są przez UP prawa ochronne, a przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się również prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze kraju. Najpierw na 10 lat od daty zgłoszenia, potem takie prawo można przedłużyć. Wszystkie informacje i odpowiednie wnioski znajdziesz stronie polskiego Urzędu Patentowego.

 

Polityka prywatności i regulaminy

Decydując się na prowadzenie działalności handlowej w internecie musimy także wiedzieć, że zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku, każdy właściciel e-sklepu jest zobligowany do zamieszczenia na stronie sklepu regulaminu świadczenia usług kupującym. Sam „regulamin sklepu internetowego” nie jest co prawda wymagany literą prawa, ale już Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, w art. 8. zakłada, że sklep internetowy musi posiadać „regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną”. Żeby już na wstępie rozwiać wątpliwości: „regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną” to nie to samo, co „regulamin sklepu internetowego”, ale najczęściej jeden w drugim się zawiera.

 

Co powinno znaleźć się w dobrym regulaminie sklepu?

  • Rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną.
  • Warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym: wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca; zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym.
  • Warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
    tryb postępowania reklamacyjnego.

 

Pomoc w przygotowaniu takiego dokumentu świadczą współpracujący z platformą Shoper prawnicy. Zamiast więc przekopywać internet pod kątem porad i gotowych wzorów pism, lepiej od razu skorzystać z pakietu pomocy prawnej i wyposażyć swój sklep w przejrzysty i nie wzbudzający żadnych wątpliwości regulamin. Korzystanie z pomocy prawnej specjalistów przy wyborze regulaminu sklepu internetowego jest tym bardziej zasadne, że od 2018 roku prowadzenie e-biznesu wiąże się z większą odpowiedzialnością w kwestii danych osobowych.

 

Przetestuj sklep internetowy
Shoper przez 14 dni za darmo

Podając maila akceptujesz Regulamin i Politykę Prywatności