Zakładamy działalność
Od czego zacząć?

Żeby zostać e-sprzedawcą nie trzeba nawet zakładać firmy. Do uruchomienia sprzedaży wystarczy współpraca z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości, które biorą na siebie kwestie formalno-prawne i – co najważniejsze – wbrew nazwie są dostępne nie tylko dla studentów i młodzieży. Ale to nie jedyny sposób, by wystartować z własnym sklepem bez firmy. Jeśli prowadzisz drobną działalność (np. drobny handel lub usługi), możesz skorzystać z przepisów o tzw. działalności nierejestrowanej i też uniknąć obowiązku rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć na stronach rządowego serwisu Biznes.gov.pl.

 

Działalność nierejestrowana – dla kogo?

Sklep bez firmy, sklep z małymi przychodami – to dobre opcje dla małych biznesów i na start. Żeby sprzedawać i zarabiać więcej – trzeba już zarejestrować działalność. Zgodnie z polskim prawem musisz posiadać NIP, REGON, konto firmowe i siedzibę. Ile to kosztuje? Wpis do CEIDG jest darmowy. Od 1 stycznia 2015 r. bezpłatna jest też rejestracja przedsiębiorcy dla celów VAT, a przez okres pierwszych 24 miesięcy możesz opłacać obniżone składki na ubezpieczenia społeczne. Wszystkie informacje na ten temat znajdziesz w rządowym serwisie Biznes.gov.pl.

 

 

Jak założyć działalność gospodarczą?

Rejestracja działalności gospodarczej wymagana jest ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, która reguluje podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania organów administracji publicznej w tym zakresie.
Założenie działalności to proces wieloetapowy, ale na szczęście można go przeprowadzić online, niemal bez ruszania się sprzed komputera (oczywiście – wciąż można zrobić to drogą tradycyjną, udając się do odpowiedniego dla siebie Urzędu Gminy lub Miasta, ale wygodniejsza jest zdecydowania metoda internetowa).

Do rejestracji posłużą nam strony i serwisy rządowe, w pierwszej kolejności firma.gov.pl, na której możemy złożyć odpowiedni wniosek. Jeśli nie dysponujemy podpisem elektronicznym z certyfikatem kwalifikowanym, powinniśmy w tym celu wejść na epuap.gov.pl, a następnie zarejestrować się na ceidg.gov.pl.

 

Wniosek i rejestracja CEIDG

CEIDG to inaczej Centralna Ewidencja i Informacja Działalności Gospodarczej. Rejestracja tam jest wolna od opłat i przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o jej wpis. Zaświadczeniem o wpisie do Centralnej Ewidencji jest wydruk ze strony internetowej CEIDG. Wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG składa się oświadczenie o braku orzeczonych – wobec osoby, której wpis dotyczy – zakazów, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Z własnym podpisem elektronicznym i pozytywnie zweryfikowanym wnioskiem do Ministerstwa Gospodarki, załatwione mamy jednocześnie wpisy do rejestrów Urzędu Statystycznego, Skarbowego oraz ZUS (ale do ZUS-u musimy jeszcze w terminie 7 dni od złożenia wniosku CEIDG zgłosić wybór formy ubezpieczenia i przedłożyć ZUS ZUA/ZZA). Jeśli ktoś jednak nie chce ubiegać się o e-podpis, przez internet może także złożyć wniosek anonimowy, ale wówczas wymagana jest już nasza wizyta w najbliższym Urzędzie Miasta lub Gminy. Wszystkie szczegóły z tym związane znajdziesz na wyżej wspomnianej stronie firma.gov.pl.

 

Ulga na start

Tak zwana ulga na start przewidziana jest dla tych przedsiębiorców, którzy po raz pierwszy prowadzą działalność gospodarczą lub rozpoczynają ją po raz kolejny po 5 latach od zawieszenia lub zamknięcia poprzedniej działalności. Ulga zwalnia z płacenia składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe i wypadkowe), Fundusz Pracy oraz Fundusz Solidarnościowy. Ulga na start nie dotyczy natomiast ubezpieczenia zdrowotnego. To oznacza, że jedyną opłatę, jaką w jej trakcie wysyłasz do ZUS, jest właśnie składka na ubezpieczenie zdrowotne. Jej wysokość najlepiej wcześniej sprawdzić na stronach ZUSu, ale w 2020 roku, przy najniższej podstawie, wynosiła 362,34 zł miesięcznie.

 

Działalność gospodarcza a ZUS

Jako przedsiębiorca musisz rozliczać i opłacać obowiązkowo składki ZUS na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe i wypadkowe), ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy (FP) i Fundusz Solidarnościowy (FS). Ubezpieczanie chorobowe jest dobrowolne. Jeśli nie masz prawa do ulg, opłacasz składki ZUS na ubezpieczenia społeczne od podstawy nie niższej niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Minimalna podstawa, od której liczy się składki w 2020 r., wynosi 3136,20 zł, czyli: suma składek z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym wynosi 1431,48 zł.

 

Dofinansowanie na rozpoczęcie działalności

Jeżeli podjąłeś już decyzję o rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej, warto zapoznać się z Funduszami Europejskimi. Ich celem jest rozwijanie, wzmacnianie i wzrost konkurencji gospodarek państw Unii Europejskiej. Można dzięki nim otrzymać dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej i rozwój swojego e-biznesu.

Coraz większą popularnością cieszą się programy realizujące strategię Polskiego Funduszu Rozwoju. Programy PFR mają na celu wsparcie innowacyjnych pomysłów na biznes, więc zainteresują głównie założycieli e-sklepów, które można określić mianem innowacyjnych. O innych pomysłach na dotacje i finansowanie działalności gospodarczej piszemy tutaj.

 

Jak napisać biznesplan dla sklepu internetowego?

Jeśli nie masz doświadczenia w pisaniu biznesplanów, nie martw się – nie jesteś wcale od razu skazany na porażkę. W internecie można podejrzeć sporo takich przykładowych dokumentów, w tym także pisanych z myślą o sklepach internetowych, więc jego tworzenia może się spokojnie podjąć każdy przyszły właściciel e-biznesu.

W pierwszej kolejności musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: jaki cel stawiasz przed swoim sklepem? Co chcesz osiągnąć w pierwszym roku funkcjonowania: planujesz utrzymać się na rynku, wypracować wskaźniki zyskowności na poziomie co najmniej realistycznej prognozy? Jakie przychody ze sprzedaży zamierzasz osiągać w kolejnych latach?

Opracuj prognozy dla swojego sklepu w trzech wariantach: optymistycznym, realistycznym i pesymistycznym. Rozpisz też plan awaryjny, w którym w przypadku nieosiągnięcia wartości wskaźników na poziomie co najmniej 50% zapisanych w wariancie realistycznym, będziesz mógł wyjść na prostą, a twój e-biznes nie straci na wiarygodności.

Dalej – przygotuj analizę SWOT. Jakie są mocne, a jakie słabe strony planowanego biznesu? Jeśli masz doświadczenie w branży, chcesz sprzedawać wyjątkowe produkty – koniecznie wymień wszystkie swoje zalety. Jeżeli widzisz też konkretne szanse powodzenia swojego produktu/sklepu na rynku, nie zapomnij także o nich.

 

Możesz oprzeć się na poniższym, ogólnikowym i przykładowym spisie treści:

  • Charakterystyka twojej firmy i omówienie projektu
  • Twoje cele – na pierwszy rok i kolejne lata działalności
  • Plan działalności operacyjnej: jak będzie funkcjonował twój biznes, skąd weźmiesz zaopatrzenie itp.
  • Prognozy: realistyczne, optymistyczne i pesymistyczne
  • Plan awaryjny
  • Analiza SWOT

 

Otwieram sklep internetowy – ile to kosztuje?

Jeśli skorzystasz z promocji, które prowadzimy często na stronie Shoper.pl, oprogramowanie sklepu internetowego możesz mieć już za 25 zł miesięcznie. Czyli 300 zł rocznie.

 

Żeby jednak zacząć profesjonalnie sprzedawać, potrzebujesz jeszcze kilku rzeczy.

  • Domeny – czyli adresu sklepu, pod którym będzie on działał. Zakładając sklep Shoper, możesz ją mieć za 1zł.
  • Regulaminu sklepu – bo każdy sklep internetowy musi regulamin posiadać. Usługa przygotowania i aktualizacji regulaminu dla sklepu kosztuje 179 zł/rok.
  • Certyfikatu SSL – czyli zabezpieczenia strony twojego sklepu. SSL dba o bezpieczeństwo danych i kupujących, a oni z kolei sprawdzają po wejściu na stronę, czy ta jest zabezpieczona certyfikatem. 89 zł/rok.

 

Zakładając własną firmę możesz wybrać, czy chcesz płacić podatek raz w miesiącu, czy może raz na kwartał. Prawo do tej drugiej opcji mają jednak tylko ci, którzy rozpoczynają swoją pierwszą działalność gospodarczą (nie mogli mieć działalności w ciągu ostatnich dwóch lat) oraz tzw. mali podatnicy (podatnicy spełniający warunek niskiego obrotu). Co miesiąc natomiast musisz opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (płacony procentowo od przychodów), zmieni się też twój podatek od nieruchomości, w której zaczniesz prowadzić swój biznes (jeżeli będziesz to robić w swoim mieszkaniu, stawka podatku wzrośnie).

 

Przetestuj sklep internetowy
Shoper przez 14 dni za darmo

Podając maila akceptujesz Regulamin i Politykę Prywatności