Narzędzia do analizy słów kluczowych do pozycjonowania

Data publikacji: 29 marca 2024 Ostatnia aktualizacja: 11 lutego 2025

Podpowiedzi z wyszukiwarki Google

Jeśli przyswojenie podstawowej wiedzy na temat fraz i konkurencji masz już za sobą, to możesz zacząć pierwsze przymiarki do dobrania konkretnych fraz kluczowych. Bardzo prostą metodą jest wpisanie frazy ogólnej, którą jesteś pośrednio zainteresowany i czerpanie inspiracji poprzez propozycje podane przez Google.

Uznajmy, że prowadzisz sklep ogrodniczy, więc po wpisaniu frazy takiej jak łopata z rozwijanej listy wyświetlą Ci się różne popularne frazy pokrewne zawierające tę podstawową. Te propozycje są ściśle powiązane z rzeczywistymi wyszukiwaniami użytkowników. Oprócz tego warto też zwrócić uwagę na frazy podobne, które są sugerowane na dole wyników wyszukiwania.

Wyszukiwarka Google > Wyniki wyszukiwania dla frazy > Podobne frazy
Rys 1. Sprawdź, jakie frazy podobne proponuje wyszukiwarka Google.
Wyszukiwarka Google > Wyniki wyszukiwania dla frazy > Podobne frazy
Rys 1. Sprawdź, jakie frazy podobne proponuje wyszukiwarka Google.

Wyszukiwanie w Twojej witrynie

Oprócz tego warto wiedzieć, czego klient zazwyczaj poszukuje w Twoim sklepie. Z pomocą przychodzą narzędzie Google, takie jak Google Analytics.

W ustawieniach konta możesz odnaleźć opcję: Site Search Settings, wpisać tam parametr lub parametry wyszukiwania dotyczące Twojego sklepu internetowego, zapisać ustawienia i poczekać przynajmniej kilka dni, aby zebrać odpowiednią ilość danych od klientów.

Google Analytics > Ustawienia konta > Site Search Settings > Parametr wyszukiwania
Rys 2. Użyj wybranego parametru odnoszącego się do Twojego sklepu internetowego, aby zebrać dane w Google Analytics.
Google Analytics > Ustawienia konta > Site Search Settings > Parametr wyszukiwania
Rys 2. Użyj wybranego parametru odnoszącego się do Twojego sklepu internetowego, aby zebrać dane w Google Analytics.

Następnie pozostaje znaleźć opcję, znajdującą się w raportach Google Analytics w sekcji: Zachowanie > Wyszukiwanie w witrynie > Przegląd i podejrzeć czego szukają klienci, korzystający z wewnętrznej wyszukiwarki produktów.

Pamiętaj jednak, że zazwyczaj nie przedstawia on preferencji większości użytkowników, ponieważ z wyszukiwarek sklepów korzysta niewielki procent odwiedzających.

Planer słów kluczowych

Jedną z wiodących propozycji, którą warto polecić, jest oczywiście korzystanie z Planera słów kluczowych, dostępnego za pośrednictwem Google. Są tam zebrane wszystkie frazy kluczowe, które są używane przez użytkowników wyszukiwarki.

Aby z niego skorzystać, musisz posiadać aktywną kampanię w Google Ads. W przypadku jej braku widoczne są jedynie bardzo uproszczone informacje, które ograniczają pole do pełnoprawnej analizy danej frazy.

Jego zaletami są niewątpliwa prostota użytkowania i sprawdzone statystyki pochodzące wprost od twórców wyszukiwarki. Podczas wpisywania fraz pamiętaj, aby być maksymalnie dokładnym pod względem poprawności wpisywanych fraz, a jednocześnie uniwersalnym.

Jeśli wpisujesz np. „suplementy dla skóry” i fraza według planera nie jest szukana, wystarczy, że wypróbujesz innego przyimka np. fraza „suplementy do skóry” okaże się już wyszukiwana i dobra do wykorzystania. W tym przypadku trzeba wcielić się w rolę klienta i przemyśleć to, w jaki najprostszy sposób wpisałby on poszukiwany produkt lub usługę do wyszukiwarki.

Planer słów kluczowych > Fraza > Wyniki
Rys 3. Przykładowe statystyki słów kluczowych pochodzące od twórców wyszukiwarki.
Planer słów kluczowych > Fraza > Wyniki
Rys 3. Przykładowe statystyki słów kluczowych pochodzące od twórców wyszukiwarki.

Warto również na początku, szczególnie jeśli nie masz pomysłu na frazę lub jest ona trudna do określenia, wpisać jej najprostszą wersję. W wielu przypadkach Google zaproponuje Ci tysiące pochodnych fraz, które warto przejrzeć i być może wybrać tę najbardziej odpowiadającą Twoim potrzebom.

Oczywiście podczas korzystania z Planera słów kluczowych warto sprawdzać także konkurencyjność, która ma znaczenie w kontekście tego, jak trudno będzie nam rywalizować z innymi o dobre pozycje w wynikach wyszukiwania.

Obecnie rynek jest tak nasycony, że naprawdę rzadko natrafisz na frazę, która nie będzie posiadała konkurencyjności oznaczonej jako „duża”, jednak czasem zdarzają się wyjątki i warto zwracać na nie uwagę.

Google Search Console i zakładka Skuteczność

W sekcji menu: „Skuteczność” możesz znaleźć wartościowe propozycje słów kluczowych. Są one ściśle związane z przechodzeniem na stronę sklepu po frazach obecnych już w wyszukiwarce Google.

Często będzie to nazwa Twojego biznesu i pochodne jej formy, jednak z powodzeniem odnajdziesz też frazy produktowe z długiego ogona, które również wygenerowały sporo wartościowego ruchu. Możliwości dostosowywania tego narzędzia jest dużo i są naprawdę przydatne względem dalszych analiz.

Google Search Console > Skuteczność > zakładka: Zapytania
Rys 4. Przeanalizuj propozycje słów kluczowych w panelu Google Search Console.
Google Search Console > Skuteczność > zakładka: Zapytania
Rys 4. Przeanalizuj propozycje słów kluczowych w panelu Google Search Console.

Alternatywne rozwiązania, podobne do Planera słów kluczowych

Oprócz rozwiązania Google istnieje dużo alternatyw, również tych polskich, które także sprawdzą się w kontekście poszukiwania odpowiednich fraz. Planer ma to do siebie, że czasem potrafi wykryć Twoje propozycje słów kluczowych jako niedozwolone.

Zdarza się, że są to naprawdę niewinne frazy (sprawdźcie buty strażackie. W takiej sytuacji warto skorzystać z innego źródła propozycji słów kluczowych. 

Najprostszym i bardzo podobnym do planera rozwiązaniem jest Ubersuggest od Neila Patela, znanego w branży SEO celebryty. Jednak po kolejnych zmianach w modelu funkcjonowania narzędzia coraz ciężej działać w nim na zasadach bezpłatnych.

Z alternatyw polecamy Ci answerthepublic.com czy keywordtool.io. Warto je sprawdzić, ponieważ są bezpłatne, równie łatwe w użyciu, a co najważniejsze mają swoje unikalne rozwiązania, których nie znajdziesz w Planerze od Google.

Answerthepublic > Propozycje słów kluczowych
Rys 5. Wizualizacja fraz kluczowych w answerthepublic.com.
Answerthepublic > Propozycje słów kluczowych
Rys 5. Wizualizacja fraz kluczowych w answerthepublic.com.

Zaawansowane narzędzia do poszukiwania i analizy słów kluczowych

Oprócz samych wyszukiwarek słów kluczowych warto wypróbować również te bardziej rozbudowane narzędzia SEO, które doganiają w swojej skuteczności i liczbie opcji zagraniczne rozwiązania.

Na szczególne uznanie zasługują Semstorm oraz Senuto. Dla początkującego duża liczba nowych zagadnień i danych może być przytłaczająca, jednak są one na tyle intuicyjne pod względem interfejsu, że po pewnym czasie można się w nich swobodnie poruszać, poszukując nie tylko samych fraz kluczowych.

Dostępne są tam między innymi analizy SERPów (czyli stron wyników wyszukiwania w Google), będących metadanymi przypisanymi do wyników wyszukiwania w domenie, a także należące już do Twojego sklepu słowa kluczowe czy konkurenci dobrani na podstawie największej liczby wspólnych fraz, z których korzystasz zarówno Ty, jak i inne sklepy z Twojej branży. 

Szczególnie polecamy opcję: Słowa z potencjałem w narzędziu Semstorm, gdzie szybko odnajdziesz frazy będące blisko najważniejszego progu, czyli wyników wyszukiwań z TOP 10 (zazwyczaj pierwsza strona po uzyskaniu wyników względem wpisanej w Google frazy) czy TOP 50. Dzięki temu możesz się dowiedzieć jakie frazy warto w pierwszej kolejności wzmacniać, a które zostawić na potem.

Semstorm > Słowa kluczowe > Raport
Rys 6. Do analizy słów kluczowych możesz użyć narzędzie Semstorm.
Semstorm > Słowa kluczowe > Raport
Rys 6. Do analizy słów kluczowych możesz użyć narzędzie Semstorm.
Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • jakich sposobów i narzędzi używać do doboru, a także analizy słów kluczowych.
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności