Narzędzia do analizy słów kluczowych do pozycjonowania
- Wyszukiwania podobne do frazy w Google
- Wyszukiwania dotyczące Twojego sklepu internetowego
- Korzyści stosowania Planera słów kluczowych
- Zastosowanie narzędzia Google Search Console (GSC)
- Inne rozwiązania w kontekście poszukiwania odpowiednich fraz kluczowych
- Rozbudowane narzędzia SEO dla sklepów internetowych
Podpowiedzi z wyszukiwarki Google
Jeśli przyswojenie podstawowej wiedzy na temat fraz i konkurencji masz już za sobą, to możesz zacząć pierwsze przymiarki do dobrania konkretnych fraz kluczowych. Bardzo prostą metodą jest wpisanie frazy ogólnej, którą jesteś pośrednio zainteresowany i czerpanie inspiracji poprzez propozycje podane przez Google.
Uznajmy, że prowadzisz sklep ogrodniczy, więc po wpisaniu frazy takiej jak łopata z rozwijanej listy wyświetlą Ci się różne popularne frazy pokrewne zawierające tę podstawową. Te propozycje są ściśle powiązane z rzeczywistymi wyszukiwaniami użytkowników. Oprócz tego warto też zwrócić uwagę na frazy podobne, które są sugerowane na dole wyników wyszukiwania.

Wyszukiwanie w Twojej witrynie
Oprócz tego warto wiedzieć, czego klient zazwyczaj poszukuje w Twoim sklepie. Z pomocą przychodzą narzędzie Google, takie jak Google Analytics.
W ustawieniach konta możesz odnaleźć opcję: Site Search Settings, wpisać tam parametr lub parametry wyszukiwania dotyczące Twojego sklepu internetowego, zapisać ustawienia i poczekać przynajmniej kilka dni, aby zebrać odpowiednią ilość danych od klientów.

Następnie pozostaje znaleźć opcję, znajdującą się w raportach Google Analytics w sekcji: Zachowanie > Wyszukiwanie w witrynie > Przegląd i podejrzeć czego szukają klienci, korzystający z wewnętrznej wyszukiwarki produktów.
Pamiętaj jednak, że zazwyczaj nie przedstawia on preferencji większości użytkowników, ponieważ z wyszukiwarek sklepów korzysta niewielki procent odwiedzających.
Planer słów kluczowych
Jedną z wiodących propozycji, którą warto polecić, jest oczywiście korzystanie z Planera słów kluczowych, dostępnego za pośrednictwem Google. Są tam zebrane wszystkie frazy kluczowe, które są używane przez użytkowników wyszukiwarki.
Aby z niego skorzystać, musisz posiadać aktywną kampanię w Google Ads. W przypadku jej braku widoczne są jedynie bardzo uproszczone informacje, które ograniczają pole do pełnoprawnej analizy danej frazy.
Jego zaletami są niewątpliwa prostota użytkowania i sprawdzone statystyki pochodzące wprost od twórców wyszukiwarki. Podczas wpisywania fraz pamiętaj, aby być maksymalnie dokładnym pod względem poprawności wpisywanych fraz, a jednocześnie uniwersalnym.
Jeśli wpisujesz np. „suplementy dla skóry” i fraza według planera nie jest szukana, wystarczy, że wypróbujesz innego przyimka np. fraza „suplementy do skóry” okaże się już wyszukiwana i dobra do wykorzystania. W tym przypadku trzeba wcielić się w rolę klienta i przemyśleć to, w jaki najprostszy sposób wpisałby on poszukiwany produkt lub usługę do wyszukiwarki.

Warto również na początku, szczególnie jeśli nie masz pomysłu na frazę lub jest ona trudna do określenia, wpisać jej najprostszą wersję. W wielu przypadkach Google zaproponuje Ci tysiące pochodnych fraz, które warto przejrzeć i być może wybrać tę najbardziej odpowiadającą Twoim potrzebom.
Oczywiście podczas korzystania z Planera słów kluczowych warto sprawdzać także konkurencyjność, która ma znaczenie w kontekście tego, jak trudno będzie nam rywalizować z innymi o dobre pozycje w wynikach wyszukiwania.
Obecnie rynek jest tak nasycony, że naprawdę rzadko natrafisz na frazę, która nie będzie posiadała konkurencyjności oznaczonej jako „duża”, jednak czasem zdarzają się wyjątki i warto zwracać na nie uwagę.
Google Search Console i zakładka Skuteczność
W sekcji menu: „Skuteczność” możesz znaleźć wartościowe propozycje słów kluczowych. Są one ściśle związane z przechodzeniem na stronę sklepu po frazach obecnych już w wyszukiwarce Google.
Często będzie to nazwa Twojego biznesu i pochodne jej formy, jednak z powodzeniem odnajdziesz też frazy produktowe z długiego ogona, które również wygenerowały sporo wartościowego ruchu. Możliwości dostosowywania tego narzędzia jest dużo i są naprawdę przydatne względem dalszych analiz.

Alternatywne rozwiązania, podobne do Planera słów kluczowych
Oprócz rozwiązania Google istnieje dużo alternatyw, również tych polskich, które także sprawdzą się w kontekście poszukiwania odpowiednich fraz. Planer ma to do siebie, że czasem potrafi wykryć Twoje propozycje słów kluczowych jako niedozwolone.
Zdarza się, że są to naprawdę niewinne frazy (sprawdźcie buty strażackie. W takiej sytuacji warto skorzystać z innego źródła propozycji słów kluczowych.
Najprostszym i bardzo podobnym do planera rozwiązaniem jest Ubersuggest od Neila Patela, znanego w branży SEO celebryty. Jednak po kolejnych zmianach w modelu funkcjonowania narzędzia coraz ciężej działać w nim na zasadach bezpłatnych.
Z alternatyw polecamy Ci answerthepublic.com czy keywordtool.io. Warto je sprawdzić, ponieważ są bezpłatne, równie łatwe w użyciu, a co najważniejsze mają swoje unikalne rozwiązania, których nie znajdziesz w Planerze od Google.

Zaawansowane narzędzia do poszukiwania i analizy słów kluczowych
Oprócz samych wyszukiwarek słów kluczowych warto wypróbować również te bardziej rozbudowane narzędzia SEO, które doganiają w swojej skuteczności i liczbie opcji zagraniczne rozwiązania.
Na szczególne uznanie zasługują Semstorm oraz Senuto. Dla początkującego duża liczba nowych zagadnień i danych może być przytłaczająca, jednak są one na tyle intuicyjne pod względem interfejsu, że po pewnym czasie można się w nich swobodnie poruszać, poszukując nie tylko samych fraz kluczowych.
Dostępne są tam między innymi analizy SERPów (czyli stron wyników wyszukiwania w Google), będących metadanymi przypisanymi do wyników wyszukiwania w domenie, a także należące już do Twojego sklepu słowa kluczowe czy konkurenci dobrani na podstawie największej liczby wspólnych fraz, z których korzystasz zarówno Ty, jak i inne sklepy z Twojej branży.
Szczególnie polecamy opcję: Słowa z potencjałem w narzędziu Semstorm, gdzie szybko odnajdziesz frazy będące blisko najważniejszego progu, czyli wyników wyszukiwań z TOP 10 (zazwyczaj pierwsza strona po uzyskaniu wyników względem wpisanej w Google frazy) czy TOP 50. Dzięki temu możesz się dowiedzieć jakie frazy warto w pierwszej kolejności wzmacniać, a które zostawić na potem.

Warto zapamiętać!
- jakich sposobów i narzędzi używać do doboru, a także analizy słów kluczowych.