Obowiązki informacyjne w sklepie internetowym. Część 3 z 3.
Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy zawierającego umowę na odległość z konsumentem przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
We wcześniejszych wpisach omówiliśmy ogólne obowiązki informacyjne, jakie muszą spełnić przedsiębiorcy zawierający umowy B2C oraz szczególne obowiązki związane z prowadzeniem sprzedaży na odległość. Dzisiaj zajmiemy się ostatnią kategorią, która odnosi się tylko do sklepów internetowych. Najwięcej kwestii będzie tutaj związanych z informacjami, jakie należy udostępnić klientowi podczas składania przez niego zamówienia w sklepie.
Odpowiednie informacje gwarancją poprawnego zawarcia umowy sprzedaży
Warto pamiętać, że poinformowanie klienta o kwestiach wymaganych przez prawo jest podstawą do skutecznego zawarcia ważnej umowy sprzedaży. Poniżej omawiamy kolejne informacje, jakie muszą pojawić się w procesie zakupowym.
Nowa ustawa o prawach konsumenta jasno wskazuje, że w przypadku stron służących do prowadzenia handlu internetowego (czyli stron sklepu), najpóźniej na początku składania zamówienia powinna pojawić się jasna i czytelna informacja o ograniczeniach w dostarczaniu towaru i akceptowanych sposobach płatności.
W praktyce oznacza to, że wystarczająca jest możliwość wyboru przez klienta sposobu dostawy i płatności w formularzu zamówienia. Dodatkowo zalecamy jednak podanie tych sposobów zarówno w regulaminie sklepu, jak i w odrębnej zakładce informacyjnej na stronie sklepu. Warto także śledzić na bieżąco decyzje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ponieważ najprawdopodobniej wykonanie tego obowiązku zostanie doprecyzowane.
Koniec z obowiązkiem oferowania przesyłki pobraniowej
Zdecydowanie pozytywną zmianą dla sprzedawców internetowych będzie zniesienie konieczności oferowania przesyłki pobraniowej. Obecnie klientowi trzeba zaproponować możliwość płatności po dokonaniu usługi, co w praktyce oznacza, że nawet w przypadku produktów tworzonych na zamówienie nie można wymagać przedpłaty. Nowa ustawa zniesie ten obowiązek, co w wielu przypadkach pozwoli na lepsze zabezpieczenie interesów sprzedawcy.
Obowiązkowe informacje
Przejdźmy do konkretnego wyliczenia informacji, jakie będzie musiał otrzymać konsument dokonujący zakupów w sklepie internetowym. Bezpośrednio przez złożeniem zamówienia klient, który jest konsumentem musi zostać poinformowany w sposób jasny i widoczny o:
- głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem,
- łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat – o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a gdy umowa przewiduje stałą stawkę – także łącznych miesięcznych płatności,
- czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy – jeżeli umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu,
- minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy.
Dla sprzedawcy internetowego najważniejsze jest spełnienie punktów nr 1 i 2 – kolejne odnoszą się do sprzedaży usług ciągłych, jak np. uzyskanie dostępu do treści płatnych.
Klient potwierdza, że wie o konieczności zapłaty
Kolejną nowością jest dodanie do przycisku zamówienia czytelnej informacji: „zamówienia z obowiązkiem zapłaty” lub innego, równoważnego i jednoznacznego sformułowania.
Jakie kary czekają sprzedawcę, który nie dopełni wymogów informacyjnych?
Sprzedawca, który nie dopełni wymogów informacyjnych wobec konsumenta musi liczyć się z tym, że umowa sprzedaży nie zostanie prawidłowo zawarta. W praktyce oznacza to, że klient nie będzie musiał odebrać przesyłki z produktem, a sprzedawca nie będzie miał podstaw aby rządać np. zwrotu poniesionych kosztów.
Oprócz tego sprzedawca musi liczyć się z dodatkowymi sankcjami
- Jeżeli przedsiębiorca nie spełnił obowiązków informacyjnych dotyczących opłat dodatkowych lub innych kosztów (w tym kosztów zwrotu rzeczy przy odstąpieniu od umowy), to konsument nie ponosi tych opłat i kosztów. W praktyce ponosił je będzie sprzedawca,
- Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo do odstąpienia od umowy wygasa dopiero po 12 miesiącach od upływu standardowego czternastodniowego terminu,
- Możliwość nałożenia grzywny (od 20 zł do 5.000 zł) na sprzedawcę internetowego na podstawie projektowanego art. 139b kodeksu wykroczeń.
„Art. 139b. Kto zawierając umowę z konsumentem nie wypełnia obowiązku udzielania informacji lub dostarczania dokumentu przewidzianego ustawą z dnia…. o prawach konsumenta (Dz. U. …) lub udziela informacji niepełnych lub nieprawdziwych lub dostarcza dokumenty zawierające informacje niepełne lub nieprawdziwe, podlega karze grzywny.”
Pozostałe tematy z obszaru Nowej Dyrektywy Unijnej
- Część pierwsza: Obowiązki informacyjne w sklepie internetowym,
- Część druga: Obowiązki informacyjne w sklepie internetowym,
- Sklepy internetowe – Nowa Ustawa o Prawach Konsumenta,
- Nowa Ustawa o Prawach Konsumentów: Odstąpienie od Umowy.
Zachęcamy również do skorzystania z bezpłatnego kursu prowadzonego dla właścicieli sklepów internetowych przez naszego Partnera – Netlibre Sp. z o.o.: Prawo e-Commerce.