Sezon na e-handel, czyli sprawdź, co, jak i kiedy sprzedaje się w internecie
Badań, wyników i raportów z branży nigdy za wiele, dlatego dziś kolejna porcja przydatnej wiedzy.
Co prawda kilka miesięcy temu prezentowaliśmy na naszym blogu podobny materiał (najpopularniejsze produkty w internecie), ale… jak widać po poniższych danych, e-commerce to branża niejednoznaczna i tak jak sklep sklepowi nierówny, tak różnić się mogą znacznie od siebie również wyniki prowadzonych wśród e-sklepów badań.

Produkty, które najchętniej kupujemy online
Jak wynika z raportu Gemius Polska, w 2016 roku po książki, płyty i filmy, czyli produkty kulturalne sięgało 68% klientów sklepów internetowych, w 2017 było ich już 70%. Artykuły dziecięce i zabawki – w ciągu roku urosły z 41 do 46%. Albo obuwie – w 2016 roku kupiło je 49% internautów, w 2017 – 53%.
- Infogram: co sprzedaje się w internecie?
Raport sprzedaży i sezonowe trendy na Allegro
Nieco inaczej sytuacja ma się jednak ze sprzedażą na portalu Allegro. Gdzie oczywiście również sprzedają badane wyżej e-sklepy, ale jednak w ramach jednego marketplace’u. Jeśli w samodzielnie prowadzonych sklepach internetowych najlepiej sprzedaje się odzież, dodatki i akcesoria, to już na Allegro największą sprzedaż notują e-przedsiębiorcy z branży Dom i Ogród oraz Motoryzacja. I jak się okazuje – niezależnie od kwartału.
Sezonowość w marketplacie to zresztą bardzo ciekawe zjawisko. Przyglądając się branżom notującym największą i najmniejszą sprzedaż okazuje się, że kilka z nich rzeczywiście odczuwa w ciągu roku znaczne wahania sprzedaży. Na przykład Dom i Ogród – w pierwszym kwartale sprzedająca dość spokojnie, ale w czwartym notująca wyraźnie najlepsze wyniki. Podobny skok – i też względem Q1 i Q4 – zauważyć jeszcze można w branży dziecięcej. Do branży Komputery z kolei należy kwartał drugi i czwarty, do Sportu i Turystyki – zdecydowanie ten ostatni. A niby sprzęt sportowy i bilety na wakacje kupujemy najczęściej wiosną i latem…
Łączna sprzedaż w sklepach na Allegro:

W grupie sklepów notujących niższą sprzedaż, największe skoki można zaobserwować przy sprzedaży Rękodzieła, Antyków i Sztuki oraz Konsol i Automatów. W nich niestety sprzedający nie mogą spać spokojnie i muszą liczyć się ze znacznymi różnicami w sprzedaży na przestrzeni całego roku.

Ostatni kwartał – najlepszy czas na sprzedaż
Na którą branżę by jednak nie patrzeć okaże się (po raz kolejny), że końcowe miesiące roku to najlepszy czas na sprzedaż. Zarówno branże: Filmy, Muzyka, Środki czystości, Erotyka, jak i Telefony/akcesoria, Odzież/obuwie najlepszą sprzedaż notują właśnie w czwartym kwartale.
Te dane mogą być pomocne dla startujących z nowymi e-biznesami – warto się nimi zasugerować przy planowaniu działań reklamowych, zwłaszcza prowadzonych za pośrednictwem Google.
Zalety kampanii produktowych
Na pewno zaletą kampanii produktowych w największej wyszukiwarce jest to, że możesz dostosowywać budżet na działania reklamowe do biznesowych potrzeb, wstrzymywać lub zmieniać reklamy – i robić to niezależnie od pory roku.
Inna sprawa, że kampanie produktowe Google będą dziś bardziej opłacalne niż promowanie ofert w samym marketplacie. „Będziemy płacić prowizje oraz więcej za wystawienie produktów, aż w końcu przestaniemy sprzedawać” – żalili się już kiedyś handlujący na Allegro, gdzie od sierpnia 2017 roku zmienił się cennik i wprowadzono cykliczne naliczanie opłat. Dlatego wielu z nich zaczęło inwestować w reklamy w Google, które pozwalają w szybkim czasie i w przystępny sposób zdobyć pierwsze zamówienia dla produktu i sklepu dopiero wchodzącego na rynek e-commerce.
A jak reklamować się z głową – o tym piszemy już w poradniku, przygotowanym wspólnie z firmą Google: reklama swojego sklepu w sieci.
Więcej o samych kampaniach reklamowych znajdziesz natomiast w tym materiale: jak poprawić wyniki sprzedaży?
Warto zapamiętać!
- Co mówi raport o kupowanych produktach przez internet?
- Jakie produkty dominują w sprzedaży online?
- Kiedy jest złoty czas dla e-sprzedawców?
- Dlaczego warto inwestować w kampanie produktowe?