Sezon na e-handel, czyli sprawdź, co, jak i kiedy sprzedaje się w internecie

Data publikacji: 4 czerwca 2018 Ostatnia aktualizacja: 21 stycznia 2025

Badań, wyników i raportów z branży nigdy za wiele, dlatego dziś kolejna porcja przydatnej wiedzy.

Co prawda kilka miesięcy temu prezentowaliśmy na naszym blogu podobny materiał (najpopularniejsze produkty w internecie), ale… jak widać po poniższych danych, e-commerce to branża niejednoznaczna i tak jak sklep sklepowi nierówny, tak różnić się mogą znacznie od siebie również wyniki prowadzonych wśród e-sklepów badań.

Top produkty kupowane przez klientów w internecie
Rys 1. Trendy sprzedażowe w 2016 i 2017 roku.
Top produkty kupowane przez klientów w internecie
Rys 1. Trendy sprzedażowe w 2016 i 2017 roku.

Produkty, które najchętniej kupujemy online

Jak wynika z raportu Gemius Polska, w 2016 roku po książki, płyty i filmy, czyli produkty kulturalne sięgało 68% klientów sklepów internetowych, w 2017 było ich już 70%. Artykuły dziecięce i zabawki – w ciągu roku urosły z 41 do 46%. Albo obuwie – w 2016 roku kupiło je 49% internautów, w 2017 – 53%.

Raport sprzedaży i sezonowe trendy na Allegro

Nieco inaczej sytuacja ma się jednak ze sprzedażą na portalu Allegro. Gdzie oczywiście również sprzedają badane wyżej e-sklepy, ale jednak w ramach jednego marketplace’u. Jeśli w samodzielnie prowadzonych sklepach internetowych najlepiej sprzedaje się odzież, dodatki i akcesoria, to już na Allegro największą sprzedaż notują e-przedsiębiorcy z branży Dom i Ogród oraz Motoryzacja. I jak się okazuje – niezależnie od kwartału.

Sezonowość w marketplacie to zresztą bardzo ciekawe zjawisko. Przyglądając się branżom notującym największą i najmniejszą sprzedaż okazuje się, że kilka z nich rzeczywiście odczuwa w ciągu roku znaczne wahania sprzedaży. Na przykład Dom i Ogród – w pierwszym kwartale sprzedająca dość spokojnie, ale w czwartym notująca wyraźnie najlepsze wyniki. Podobny skok – i też względem Q1 i Q4 – zauważyć jeszcze można w branży dziecięcej. Do branży Komputery z kolei należy kwartał drugi i czwarty, do Sportu i Turystyki – zdecydowanie ten ostatni. A niby sprzęt sportowy i bilety na wakacje kupujemy najczęściej wiosną i latem…

Łączna sprzedaż w sklepach na Allegro:

Wyniki sprzedaży kategorii produktów w serwisie Allegro
Rys 2. Branże z najwyższą sprzedażą – Źródło: Trendwatch.
Wyniki sprzedaży kategorii produktów w serwisie Allegro
Rys 2. Branże z najwyższą sprzedażą – Źródło: Trendwatch.

W grupie sklepów notujących niższą sprzedaż, największe skoki można zaobserwować przy sprzedaży Rękodzieła, Antyków i Sztuki oraz Konsol i Automatów. W nich niestety sprzedający nie mogą spać spokojnie i muszą liczyć się ze znacznymi różnicami w sprzedaży na przestrzeni całego roku.

Największe skoki sprzedaży dla rękodzieła, antyków, sztuki, konsoli i automatów
Rys 3. Branże z niższą sprzedażą – Źródło: Trendwatch.
Największe skoki sprzedaży dla rękodzieła, antyków, sztuki, konsoli i automatów
Rys 3. Branże z niższą sprzedażą – Źródło: Trendwatch.

Ostatni kwartał – najlepszy czas na sprzedaż

Na którą branżę by jednak nie patrzeć okaże się (po raz kolejny), że końcowe miesiące roku to najlepszy czas na sprzedaż. Zarówno branże: Filmy, Muzyka, Środki czystości, Erotyka, jak i Telefony/akcesoria, Odzież/obuwie najlepszą sprzedaż notują właśnie w czwartym kwartale.

Te dane mogą być pomocne dla startujących z nowymi e-biznesami – warto się nimi zasugerować przy planowaniu działań reklamowych, zwłaszcza prowadzonych za pośrednictwem Google.

Zalety kampanii produktowych

Na pewno zaletą kampanii produktowych w największej wyszukiwarce jest to, że możesz dostosowywać budżet na działania reklamowe do biznesowych potrzeb, wstrzymywać lub zmieniać reklamy – i robić to niezależnie od pory roku.

Inna sprawa, że kampanie produktowe Google będą dziś bardziej opłacalne niż promowanie ofert w samym marketplacie. „Będziemy płacić prowizje oraz więcej za wystawienie produktów, aż w końcu przestaniemy sprzedawać” – żalili się już kiedyś handlujący na Allegro, gdzie od sierpnia 2017 roku zmienił się cennik i wprowadzono cykliczne naliczanie opłat. Dlatego wielu z nich zaczęło inwestować w reklamy w Google, które pozwalają w szybkim czasie i w przystępny sposób zdobyć pierwsze zamówienia dla produktu i sklepu dopiero wchodzącego na rynek e-commerce.

A jak reklamować się z głową – o tym piszemy już w poradniku, przygotowanym wspólnie z firmą Google: reklama swojego sklepu w sieci.

Więcej o samych kampaniach reklamowych znajdziesz natomiast w tym materiale: jak poprawić wyniki sprzedaży?

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • Co mówi raport o kupowanych produktach przez internet?
  • Jakie produkty dominują w sprzedaży online?
  • Kiedy jest złoty czas dla e-sprzedawców?
  • Dlaczego warto inwestować w kampanie produktowe?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności