Sezonowość i trendy sprzedaży produktów w sklepach
W każdej branży obserwuje się sezonowość sprzedaży oraz trendy. Wiedząc, czym są i jak wyglądają w Twojej branży, możesz opracować odpowiednią strategię biznesową.
Sezonowość produktów
Sezonowość w sprzedaży polega na okresach, w których sprzedaż jest wyższa lub niższa niż w pozostałej części roku. Często jest zjawiskiem zewnętrznym, niezależnym od firmy.
Tutaj musisz wiedzieć, że w ciągu roku mogą pojawić się tzw. martwe okresy, w których dochodzi do czasowych spadków w sprzedaży. Każdy okres służy innym aspektom rozwoju biznesu, dlatego jest to dobry czas na poznanie potrzeb klientów oraz zbieranie informacji o ich zachowaniach i oczekiwaniach. Wiedza na ten temat pozwoli stworzyć punkt odniesienia jak zwiększyć sprzedaż w sklepie.
Jak się przygotować do sezonowości w sprzedaży? Zwykle w sprzedaży w sezonie można zyskać nadwyżki finansowe. Sytuacja znacznie się jednak zmienia w miesiącach poza sezonem. Proponuje się wtedy obniżki cen lub dodanie nowych produktów, aby ograniczyć wpływ sezonowości.
Wiele zależy od rodzaju asortymentu bądź oferowanych usług. Wiedząc jakiego rodzaju asortyment będziesz sprzedawać, postaraj się zbadać, w jaki sposób kształtuje się sezonowość Twoich produktów. Możesz to zrobić za pomocą analizy konkurencji, korzystając z narzędzi opisanych w dalszej części artykułu.
Mając do dyspozycji kalendarz, możesz sprawdzić, kiedy planowane są wydarzenia, takie jak rozpoczęcie roku szkolnego, Święta, Walentynki, Dzień kobiet czy Black Friday. Tutaj możesz skorzystać ze swojego doświadczenia oraz intuicji. Z pewnością każde wydarzenie jest związane z produktami, które sprzedają się z sukcesem w danym sezonie np. choinki na Święta.
Wracając do kluczowego pytania o przygotowanie do sezonowości w sprzedaży, postaraj się uważnie prześledzić i dobrać słowa kluczowe dotyczące Twojej działalności w danych okresach roku, aby naprowadzić klientów na to czego poszukują. Zaplanuj także odpowiednio wcześniej kampanię reklamową, której dobry początek często jest trudny do określenia i zależy w dużej mierze od branży.
Trendy sprzedażowe produktów
Trendy sprzedażowe są kierunkiem, w którym w danym okresie podąża rynek oraz cena. Zwykle jest to krzywa linia zawierająca punkty maksymalne (szczyt sprzedaży) i minimalne (niska sprzedaż lub jej brak).
Wyróżniamy trzy rodzaje trendów:
- wzrostowy, kiedy obserwuje się serię wyższych punktów maksymalnych i wyższych punktów minimalnych,
- spadkowy, kiedy obserwuje się serię niższych punktów maksymalnych i niższych punktów minimalnych,
- boczny, kiedy cena przemieszcza się w obrębie punktów minimalnych i punktów maksymalnych na tych samych lub zbliżonych poziomach (brak trendu).
Trendy dzieli się także ze względu na czas ich trwania:
- krótkoterminowy (trwa bardzo krótko – kilka tygodni),
- średnioterminowy (trwa kilka miesięcy),
- długoterminowy (trwa od kilku miesięcy do kilku lat).
Bazując na wiedzy o trendach i sezonowości możesz znaleźć najlepsze produkty do swojego sklepu.
Warto zapamiętać!
- czym jest sezonowość i czym są trendy sprzedaży produktów.