Shoper

Zarządzaj fakturami, dostawami i formami płatności

Faktury

Zakładka Faktury zawiera ustawienia dotyczące fakturowania. Możemy w niej ustalić dane osoby wystawiającej fakturę, termin jej płatności (w dniach) oraz numer konta bankowego.

Zakładka Faktury w menu Konfiguracja - Sprzedaż

W dolnej części zakładki określamy, czy klient ma otrzymać fakturę pro-forma w mailu i czy zobaczy ją w panelu klienta.

Uwaga: oprogramowanie Shoper generuje faktury pro-forma, jeżeli zaś chcemy uzyskać inne dokumenty sprzedażowe, musimy włączyć integrację z zewnętrznymi systemami księgowymi typu wfirma.pl lub ifirma.pl.

W tym celu należy zaznaczyć opcję fakturowanie zewnętrzne, wybrać odpowiedni serwis oraz zapisać zmiany.

  • Dla integracji z serwisem ifirma.pl uzupełniamy dane w zakładce Integracja z ifirma.pl:
    – login i hasło używane w serwisie ifirma.pl oraz klucz Faktura i Abonent uzyskane od obsługi serwisu. Opcjonalnie możemy określić, czy po złożeniu zamówienia w ifirma.pl ma być generowana faktura pro-forma. Jeżeli korzystamy w serwisie ifirma.pl z księgi przychodów i rozchodów (KPiR), możemy ustalić, jakie parametry będą do niej przekazywane.
    Rodzaj podpisu odbiorcy to tekst pojawiający się na fakturze nad miejscem gdzie podpisuje się osoba odbierająca fakturę, Podpis wystawcy to nazwa podmiotu wystawiającego fakturę.
  • Dla integracji z serwisem wfirma.pl uzupełniamy dane w zakładce Integracja z wfirma.pl:
    – login i hasło używane w serwisie wfirma.pl.
    Opcjonalnie możemy określić, jaki dokument ma być generowany po złożeniu zamówienia w sklepie, a jeśli jest to faktura, to czy ma być ona generowana automatycznie w wfirma.pl
    Inne opcje pozwalają ustawić nr serii dokumentów wystawianych w wfirma.pl oraz określić procentową stawkę ryczałtu dla produktów i dostaw.

Dostawy

Zakładka Dostawy w menu Konfiguracja - Sprzedaż

Zakładka Dostawy to miejsce konfiguracji metod dostaw oferowanych klientom twojego sklepu. Szczególną uwagę sugerujemy zwrócić na integrację z brokerem usług kurierskich (Apaczka.pl), która oferuje usługi firm UPS DHL oraz K-EX, a także na integrację z usługą Paczkomatów firmy InPost – głównie z uwagi na automatyzację procesu wysyłki oraz specjalne oferty dla klientów platformy Shoper przygotowane przez te firmy.

Dostawy podzielone są na zintegrowane i ręczne. Dostawy zintegrowane to takie, które w większym stopniu automatyzują proces wysyłki zamówienia, pozwalając przesyłać do zewnętrznego systemu informacje ze sklepu na temat zamówienia (np. w celu wygenerowania listu przewozowego, nalepek adresowych czy bezpośredniego zamówienia kuriera) z poziomu panelu administracyjnego sklepu. Dostawy ręczne natomiast odzwierciedlają konkretną metodę dostawy, jednak nie są oparte o integrację z zewnętrznym systemem (np. odbiór osobisty, przesyłka kurierem innym niż zintegrowany).

W edycji każdej formy dostawy mamy dodatkowe opcje konfiguracyjne:

Edycja form dostawy

  • Nazwa – reprezentuje daną formę dostawy na liście np. w koszyku zakupowym sklepu.
  • Opis – występuje obok nazwy dostawy w koszyku zakupowym w sklepie.
  • Aktywność – włącza wybraną formę dostawy dla klientów sklepu.
  • Obsługiwane płatności – definiują dla jakich form płatności będzie dostępna dana forma dostawy → np.przesyłka pobraniowa powinna być dostępna tylko dla formy płatności gotówką.
    Ponadto możemy określić dodatkowy koszt (procentowy lub kwotowy), jaki zostanie naliczony względem wybranej formy płatności → np. dla płatności PayU możemy doliczyć 3% lub 5 zł do wartości zamówienia.
  • Adres śledzenia przesyłki to adres (link), pod którym klient może sprawdzić status przesyłki na stronie kuriera.
  • VAT, czyli stawka VAT, jaką będzie opodatkowany koszt wysyłki.
  • PKWIU – jeśli usługa zawiera się w zakresie PKWIU, należy podać tutaj jej numer.
  • Maksymalna waga przesyłki, czyli maksymalna waga wszystkich przedmiotów w zamówieniu dla wybranej formy dostawy. Jeśli suma wag wszystkich przedmiotów w zamówieniu przekroczy tę wartość, dana forma dostawy nie będzie udostępniona klientowi.
  • Maksymalna kwota zamówienia – maksymalna wartość przedmiotów w zamówieniu. Jeśli suma cen wszystkich przedmiotów w zamówieniu przekroczy tę wartość, to dana forma dostawy nie będzie udostępniona klientowi.
  • Darmowa przesyłka od kwoty – przy zamówieniach powyżej tej kwoty, nie będą naliczane koszty wysyłki. Uwaga: opcja nie uwzględnia dodatkowych kosztów doliczanych względem wyboru danej formy płatności, zdefiniowanych w opcji obsługiwane płatności.
  • Wysyłka do – lista krajów, do których jesteśmy w stanie dostarczać przesyłki z naszego sklepu.

Koszty dostawy

Ustawienia kosztów dostawy

W zakładce koszty dostawy można określić, w jaki sposób będzie naliczany koszt przesyłki → do wyboru mamy opcje opłata stała, niezależna od wartości lub wagi zamówienia, opłata zależna od wagi przesyłki lub opłata zależna od wartości zakupów. Kosztami zarządzamy tworząc przedziały wagowo-cenowe oraz koszt dostawy przypisany do konkretnego przedziału.

Płatności

Wybierając z menu Konfiguracja>Sprzedaż>Płatności, możemy w panelu administracyjnym ustawić metody płatności dostępne w naszym sklepie Shoper. Do wyboru jest kilkanaście kanałów i usług:

– Shoper Płatności: pozwalające na skorzystanie z oferty najważniejszych serwisów i banków bez dodatkowych umów; usługa zapewnia też pełną obsługę płatności mobilnych i świadczona jest na preferencyjnych warunkach. By ją włączyć należy kliknąć AKTYWUJ.

– mBank mRaty: obsługa płatności ratalnych odbywa się bez żadnych formalności; pieniądze są przekazywane bezpośrednio na konto właściciela sklepu. By ją włączyć należy kliknąć AKTYWUJ.

– Alternatywne kanały płatności: m.in. PayU, DotPay, PayPal, Przelewy24 oraz wiele więcej, dostępnych z menu kontekstowego na dole strony.

Zakładka Płatności w menu Konfiguracja - Sprzedaż

Zakładka zawiera płatności zarówno typu zintegrowanego, jak i zwykłe. Tych pierwszych nie można usunąć.
Płatności zintegrowane charakteryzują się tym, że w procesie składania zamówienia klient jest kierowany na stronę swojego banku, gdzie dokonuje płatności, my natomiast jako administratorzy wiemy natychmiast czy dany klient zapłacił i nie czekamy na zaksięgowanie wpłaty, co bezpośrednio przekłada się na czas realizacji zamówienia.

Poza standardowymi opcjami, takimi jak: nazwa czy aktywność dla każdej z opcji płatności, mamy możliwość wyboru z jaką walutą będzie ona obsługiwana oraz jaki komunikat zobaczy klient na stronie sklepu po złożeniu zamówienia (ważne: komunikat dla pobrania i płatności przelewem będzie inny).

Edycja form płatności

Przy formach płatności można również stosować działania zbiorowe – tzw. akcje, dostępne w lewym górnym rogu.

Akcje masowe w formach płatności

Statusy zamówień

Zawierają statusy, które możemy nadać zamówieniom złożonym w sklepie. Każdemu statusowi możemy przypisać elementy, pozwalające rozróżnić je od siebie. Statusy ustawiamy klikając w nazwę danego statusu lub wybierając opcję edycji statusu. Obok nadania im kolorów (co uczyni je bardziej czytelnymi) możemy również zadecydować o wysyłce wiadomości e-mail do klienta z powiadomieniem o zmianie statusu.

Zakładka Statusy zamówień w menu Konfiguracja - Sprzedaż

Statusy przydzielamy do różnych grup: nowe (dotyczące nowo złożonych zamówień), w realizacji (czyli takie, które są w trakcie kompletowania lub oczekiwania na wysyłkę) oraz zamknięte niezrealizowane lub realizowane → w zależności od tego, w jakiej grupie znajdzie się dane zamówienie, informacja o nim będzie (lub też nie) pokazywana w komunikatach na stronie głównej panelu i/lub kalendarzu zamówień w sekcji Sprzedaż. Dla przykładu: zamówienia o statusie z grupy zamknięte-niezrealizowane lub zamknięte-zrealizowane będą wyświetlane na dashboardzie sklepu oraz w kalendarzu zamówień.

Konfiguracja > Klienci

Dodatkowe pola formularzy

Zakładka Dodatkowe pola formularzy w menu Konfiguracja - Klienci

W tym miejscu możemy dodać własne pola w procesie rejestracji i składania zamówienia. Typ pozwala określić charakter dodawanego pola.

Baza klientów w twoim sklepie.
Naucz się nią zarzadzać.