Im dłuższy staż sklepu internetowego, tym mniej przypomina on sposób na dodatkowy zarobek, a bardziej firmę mocno inwestującą w rozwój – wskazują dane z badania na grupie kilkuset właścicieli sklepów internetowych Shoper. Sporządzony na jego podstawie raport rzuca światło na tę przemianę. Pokazuje też kondycję polskiej branży e-commerce po kolejnym ciekawym roku.

Shoper, największy dostawca sklepów internetowych w Polsce, w opracowanym właśnie raporcie „Multiwyzwania” przygląda się kondycji polskiego e-handlu. Publikacja opiera się na badaniu przeprowadzonym wśród 445 właścicieli sklepów internetowych. Raport jest już 9-tym tego typu podsumowaniem roku. Tym razem jego twórcy zmodyfikowali formułę badania, skupiając się na kwestii ekspansji biznesu i drogach rozwoju e-sklepów.

– Ostatni rok upłynął pod znakiem wejścia w życie RODO i zakazu handlu w niedzielę, premiery Allegro Smart i debiutu w internecie wielu globalnych marek. Jednak żadne z tych zdarzeń nie wywróciło internetowego handlu do góry nogami. Branża wyraźnie okrzepła i rośnie, mocno inwestując w siebie – pisze we wstępie do raportu Łukasz Kozłowski, Client Growth Expert Shopera – Mnogość podejmowanych przez naszych sprzedawców prób rozwoju sklepów pokazuje, że wbrew pozorom w e-commerce też trzeba się zaangażować i poświęcić odpowiednio dużo czasu, aby osiągnąć sukces sprzedażowy – dodaje ekspert.

Polski e-handel u progu 2019 r.

Sklep internetowy może podbić rynek działając z dowolnego miejsca w kraju, ale większość z nich koncentruje się w lokalnych “zagłębiach” e-commerce, a niemal połowa (48,1 proc.) usytuowana jest w trzech województwach – mazowieckim, małopolskim i śląskim. Najwięcej e-sklepów sprzedaje artykuły z kategorii “Dom i ogród’ (22,7 proc.), “Ubrania” (17,6 proc.), oraz “Zdrowie i uroda” (22,7 proc.).

Przede wszystkim jednak większość sklepów sprzedaje z zyskiem. Niemal 3/4 sprzedawców deklaruje, że ich przychody w 2018 r. wzrosły, dla co ósmego ten skok przekroczył 50 proc. Wraz z rozwojem e-biznesów zwiększa się także ich znaczenie dla właścicieli. Okazuje się, że im dłuższy staż sklepu, tym częściej staje się on głównym lub znaczącym źródłem dochodu dla właściciela – wśród sklepów 5-letnich to już 39 proc. Odwraca się też proporcja osób samodzielnie prowadzących biznes do pozostałych sprzedawców, którzy zatrudniają pracowników. 67 proc. zaczyna sprzedawać w sieci samodzielnie, ale już w grupie sklepów z kilkuletnim stażem aż 76. proc. właścicieli działa ze wspólnikiem lub zatrudnia pracowników.

– W badaniu niemal połowa sprzedawców przyznała, że za ich wzrostami stoi dobra koniunktura w branży e-commerce. Mimo to, nie spoczywają na laurach. Większość z nich zainwestowała w rozwój oferty produktowej, reklamę i budowę własnej marki. To pokazuje, że polski e-commerce to miejsce dla ambitnych graczy – zauważa Jacek Zientkiewicz, Brand Manager w Shoper.

Wiele dróg do sukcesu

Twórcy raportu przyjrzeli się inwestycjom właścicieli sklepów we własny biznes. Podejmują szereg działań – od dbania o bezpieczeństwo danych (36 proc. kupiło certyfikat SSL) i poprawę szaty graficznej (41 proc.), po lepsze pozycjonowanie i dodanie nowych metod płatności (obie opcje – po 29 proc.).

Bardzo istotna dla sklepów stała się też dywersyfikacja kanałów sprzedaży i dotarcia do klientów. Aż 70 proc. sprzedaje poza swoim sklepem, często w kilku miejscach, choć najwięcej (57 proc.) wybiera serwis Allegro. Podobnie jest z promocją w mediach społecznościowych. Najwięcej zaangażowania sklepów skupiają Facebook i Instagram – odpowiednio 82 i 42 proc. Większość właścicieli, działając w tych sieciach, decyduje się także na płatną promocję. Podobnie jest w przypadku wyszukiwarki Google – kampanie Adwords wybiera nawet więcej sprzedawców (41 proc.) niż pozycjonowanie (36 proc.).

Wzrost i rozwój: co działa, a co nie?

Większość właścicieli (53 proc.) deklaruje, że działaniami marketingowymi zajmuje się samodzielnie. Jeszcze rok temu było to 69 proc., co wyraźnie wskazuje, że coraz więcej powierza prowadzenie kampanii specjalistom. Można też przyjąć, że wielu z nich przekonało się, które działania są owocne. Połowa wskazuje, że najważniejszy wpływ na sprzedaż ma sama esencja biznesu – konkurencyjna oferta i dobra obsługa. Jako skuteczne oceniane jest też stosowanie odpowiedniej polityki cenowej i kampanii reklamowych oraz obecność w mediach społecznościowych. Z kolei najwięcej sprzedawców (55 proc.) zapytanych o plany rozwoju w 2019 r. mówi, że chciałoby zająć się pozycjonowaniem strony sklepu, a co czwarty zamierza poprawić jego wygląd.

– Sklepy stawiają na sprawdzone rozwiązania, które przynoszą szybkie i wymierne efekty. Innowacje takie jak PWA dla stron mobilnych, nowe marketingowe trendy, np. współpraca z influencerami czy ambitne ścieżki rozwoju, jak ekspansja zagraniczna – cieszą się umiarkowanym zainteresowaniem. Powstaje jednak coraz więcej podobnych do siebie e-biznesów, dlatego długofalowo warto poszukać czegoś, co wybija się w tłumie. 18 proc. sprzedawców stwierdziło, że wyróżnia ich wyrazista marka kojarząca się z jakością. Jestem pewien, że w kolejnych latach ta liczba będzie większa – podsumowuje Jacek Zientkiewicz.

Raport dostępny jest bezpłatnie do pobrania: RAPORT.