Mama chłopca z zespołem Aspergera założyła Aspiracje.com.pl – sklep internetowy z niezwykłymi koszulkami. Opatrzone hasłami dotyczącymi spektrum autyzmu mają budować społeczność wokół osób z autyzmem i zwiększać zrozumienie dla ich zachowania.

„Autyzm nie jest zaraźliwy. Ignorancja owszem” to jedno z haseł, które znajdziemy na koszulkach dostępnych w sklepie internetowym Aspiracje.com.pl. Autorką pomysłu jest Kinga Jackl, mama nastolatka z zespołem Aspergera. – Zimą zachorowałam i przez kilka dni musiałam leżeć w łóżku. Gdy zaczęłam odzyskiwać energię i słuchałam audycji o postrzeganiu autyzmu w społeczeństwie, stwierdziłam, że należy poszukać pewnego „nośnika” oswajającego z tym zjawiskiem. Wpadł mi do głowy pomysł na koszulki – opowiada Kinga Jackl. Z dnia na dzień spisała niemal 50 haseł, ale do powstania Aspiracji miało upłynąć jeszcze pół roku. – Gdyby na T-shirtach umieścić angażujące teksty, które będą krótkie, zrozumiałe i spójne graficznie, może udałoby się wytłumaczyć pewne zachowania osób autystycznych i poprawić relacje na granicy dwóch światów? – zastanawiała się wtedy.

Kinga założyła sklep na platformie Shoper, która udostępnia oprogramowanie dla sklepów internetowych. Dzięki temu nie musiała tworzyć swojego sklepu od podstaw, a jedynie wybrać szablon i dodać produkty. – Aspiracje to sklep oparty na świetnym pomyśle ze społecznym przesłaniem. Pokazuje, że e-sklep może być narzędziem zmiany i realizacji misji. Z tych powodów sklepy na naszej platformie często zakładają również fundacje i stowarzyszenia, które w ten sposób zyskują środki na działalność – zauważa Tomasz Tybon, dyrektor sprzedaży i marketingu w firmie Dreamcommerce, dostawcy oprogramowania dla sklepów internetowych Shoper.

Na Aspiracje.com.pl można kupić niedrogie koszulki z zaangażowanymi hasłami, np. „Autyzmu się nie leczy. Autyzm się akceptuje.”, czy dającymi do myślenia definicjami, np. Zespół Aspergera – alternatywny system operacyjny. Trafiony przekaz znajdą tam zarówno rodziny, specjaliści i wszyscy, którzy chcą podnosić świadomość społeczeństwa dotyczącą autyzmu (w tym zespołu Aspergera), jak i sami autyści. W zakładce „Perspektywa: Ja” znajdują się hasła dedykowane właśnie osobom o specyficznym sposobie rozwoju. – Co dla nich bardzo ważne, nie są to koszulki stygmatyzujące. Hasła typu „Proste rzeczy są trudne, choć bardzo się staram” albo „Postrzegam i myślę nietypowo. To mogą być atuty” z jednej strony tłumaczą nietypowe zachowanie lub wnioskowanie, a z drugiej ułatwiają komunikację z otoczeniem, co jest warunkiem większej samodzielności – uważa Kinga. Część haseł inspirowana jest tekstami czy sytuacjami dotyczącymi środowiska, część powstała od początku do końca w głowie założycielki sklepu. Grafikę Aspiracje zawdzięczają zaprzyjaźnionemu studiu Artkolektyw, które opracowało koncepcję wizualną całkowicie pro bono.

Sklep działa od połowy maja, podobnie jak strona na Facebooku, a koszulki już idą w świat. Zamówienia składają zarówno rodzice (dla siebie i swoich pociech), jak i terapeuci. W przyszłości Kinga chciałaby rozszerzyć sprzedaż o inne produkty oraz założyć bloga przekonującego, że ta część społeczeństwa (około 1 proc.) stanowi niewykorzystany potencjał, zwłaszcza na rynku pracy.

– Na autyzm nie ma magicznej tabletki, po której trudności całkowicie znikną. Z autyzmu się nie wyrośnie. Można poprawić funkcjonowanie osoby autystycznej, ale do tego w pierwszej kolejności potrzebna jest akceptacja. Promowanie akceptacji dla różnorodności (tu neurologicznej) leży u podstaw całego przedsięwzięcia – stanowi niejako moje własne aspiracje – podkreśla założycielka sklepu.