Z pozoru i w teorii sklep internetowy może zostać założony w dowolnym miejscu. W praktyce w Polsce niektóre regiony wyraźnie odstają. Na korzyść lub przeciwnie. Jak pokazują dane platformy Shoper, aż 47% sklepów działa w zaledwie trzech województwach.

Zdecydowanym liderem ze względu na liczbę działających sklepów jest Mazowsze, które gromadzi aż 22,1 proc. wszystkich e-sklepów. Tuż za nim plasuje się Małopolska z 12,8 proc. firm. Na podium znalazł się też Śląsk, w którym znajduje się 12,5 proc. e-commerce.

Co ciekawe, Śląsk i Małopolska – to regiony, które choć wciąż mocne – straciły wyraźnie w stosunku do ubiegłego roku. O ile w tych samych trzech województwach w 2017 roku działało lekko ponad 50 proc wszystkich sklepów, to w tym roku ich udział spadł do około 47 proc. – Niekoniecznie znaczy to, że ubyło sklepów w tych trzech województwach – wyjaśnia Jacek Zientkiewicz, Brand Manager platformy Shoper. – Raczej przybyło e-sklepów w innych regionach – dodaje.

Czołówkę goni Wielkopolska z 8,9 proc. oraz Dolny Śląsk z 7,2 proc.

8 ostatnich województw kumuluje mniej e-sklepów niż samo mazowieckie. Działa ich tam łącznie zaledwie nieco ponad 18 proc. Wśród nich najgorszym wynikiem, bo tylko 1,4 proc. sklepów może pochwalić się województwo opolskie. Tuż przed nim znalazło się warmińsko-mazurskie z wynikiem 1,5 proc. i podlaskie z 1,7 proc. wszystkich sklepów internetowych.

Z jednej strony dla e-commerce najważniejsze jest nie goegraficzne ulokowanie sklepu. Najważniejsze jest dotarcie z informacją o produkcie do swoich klientów, którzy mieszkają w całej Polsce, a potencjalnie na całym świecie. Kluczem do sukcesu jest znalezienie zapotrzebowania na produkt i zapełnienie tej niszy. Sklepy obecne na platformie Shoper mają podobne historie – właściciel zna konkretną branżę i w jej ramach dostrzega pole do działania. Z drugiej strony nie bez powodu w zaledwie trzech województwach koncentruje się 47 proc. wszystkich sklepów. Znaczenie bowiem ma logistyka, dostęp do dystrybutorów, lepsze skomunikowanie z resztą kraju i dostępność specjalistów od e-commerce. Przekłada się to na możliwość szybszego dostarczania towaru, co dla konsumentów ma coraz większe znaczenie – mówi Jacek Zientkiewicz, Brand Manager platformy Shoper.

Najpopularniejsze kategorie produktów w e-sklepach

W polskim e-handlu dominują sklepy z trzema kategoriami produktów – dom i ogród, ubrania oraz zdrowie i uroda. Najpopularniejsze są zdecydowanie produkty domowe, które tylko w łódzkim i lubelskim ustąpiły modzie.

Znaczny udział w polskim e-commerce mają także e-sklepy sprzedające produkty związane ze zdrowiem i urodą. W prawie każdym województwie to trzecia najpopularniejsza kategoria – tylko na opolszczyźnie zajęła drugie miejsce. Na Podlasiu więcej mieści się sklepów z prezentami i akcesoriami niż kosmetykami.

Dane pochodzą z ponad 10 tys. e-sklepów korzystających z platformy Shoper z okresu wrzesień 2017 – czerwiec 2018.