Shoper

Artykuły Uniwersytetu E-commerce

Jak sprzedawać na Allegro?

jak sprzedawać na allegro

Allegro ma bardzo ugruntowaną pozycję w świadomości polskich internautów – serwis stanowi miejsce pierwszych poszukiwań produktów. Użytkownicy przeglądają aukcje w celu zrobienia rozeznania w dostępnych ofertach, porównania cen, czy wyszukania inspiracji. Aukcje dostępne w serwisie liczy się w setkach milionów, a miesięcznie transakcje zawiera około 3 milionów kupujących. Allegro daje ogromne możliwości nie tylko nabywcom, ale również sprzedawcom. Serwis ułatwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców, wypracowanie opinii wśród internautów czy zweryfikowanie swojego pomysłu na biznes.

Wykorzystanie Allegro jako dodatkowego kanału sprzedaży może okazać się dobrym zagraniem. Zanim jednak do tego przystąpisz, przeczytaj od czego powinieneś zacząć i na co zwrócić uwagę. W artykule przeprowadzimy cię przez kolejne etapy – od założenia konta, przez przygotowanie szablonu aukcji i tworzenie opisów, aż po promowanie twoich ofert.


Zakładanie konta Allegro

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą wystawiać przedmioty na Allegro. W związku z tym, aby zacząć sprzedawać w serwisie aukcyjnym, w pierwszej kolejności należy założyć konto. W tym wypadku Allegro daje nam dwie możliwości: konto zwykłe i konto firmowe.
Konto zwykłe przeznaczone jest dla osób prywatnych. Jego założenie nie jest skomplikowane – wystarczy zarejestrować się i je aktywować. Może być ono dzielone ze współmałżonkiem, natomiast niedozwolone jest udostępnianie go innym osobom lub firmom. W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej lub działalności w ramach Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, konto zwykłe można przekształcić w konto firmowe.
Konto firma skierowane jest do przedsiębiorców. W niektórych przypadkach do jego założenia niezbędne jest przesłanie skanu dokumentów potwierdzających działalność przedsiębiorstwa. Konto tego typu nie może być dzielone ani z innymi osobami czy firmami, ani ze współmałżonkiem.
Firmowe konta wyróżnione są ikoną allegro dla firm przy nazwie użytkownika, zawierają dane przedsiębiorcy w opisie oferty, a ponadto są brane pod uwagę w programie Standard Allegro.

Zakładając konto Allegro jesteśmy proszeni o wybranie loginu, który będzie widoczny dla innych użytkowników serwisu. Nazwa profilu ma ogromne znaczenie, ponieważ wpływa na postrzeganie nas przez potencjalnych kupujących. Najlepszym rozwiązaniem jest wybranie loginu, który stanowi odpowiednik domeny naszego e-sklepu. Dla przykładu, jeśli sklep widnieje w sieci pod adresem telefony.pl warto zdecydować się na login telefony-pl. Rozwiązanie tego typu ma wiele zalet: przede wszystkim nazwa jest łatwa do zapamiętania, wygląda profesjonalnie, a równocześnie stanowi reklamę naszego sklepu. Wybierając nazwę użytkownika należy pamiętać o kilku zasadach:

  • nazwa użytkownika musi być unikalna i nie można później jej zmienić,
  • login może zawierać litery (bez polskich znaków), cyfry i jedynie te dwa znaki specjalne: “-„
  • myślnik i “_” podkreślnik,
  • nazwa nie może być dłuższa niż 16 znaków.

Kolejnym elementem, który pomoże zdobyć zaufanie potencjalnych nabywców jest uzupełnienie sekcji “O mnie”. Pomysłowa treść tej strony pozwoli nam wyróżnić się na tle innych sprzedających. Oprócz kilku słów o firmie i oferowanych produktach, warto zamieścić takie informacje jak: dane kontaktowe, dostępne formy płatności i dostawy, regulamin zakupów, zasady gwarancji i reklamacji, czy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ). Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji (np. usunięcie strony) przed przystąpieniem do przygotowywania opisu, zalecamy zapoznanie się z zasadami tworzenia strony “O mnie”.

Gdy utworzyliśmy już konto Allegro, możemy przejść do skonfigurowania integracji sklepu internetowego z serwisem aukcyjnym. Dzięki temu możliwe będzie zarządzanie sprzedażą w sklepie i na Allegro z jednego miejsca – zaplecza sklepu internetowego. Dwustronna integracja umożliwia wystawianie aukcji z panelu administracyjnego Shoper, aktualizowanie zamówień i stanów magazynowych oraz pobieranie produktów z Allegro do sklepu. Skonfigurowanie integracji nie sprawia żadnych trudności i zawiera się w 7 prostych krokach opisanych w artykule pomocy. Korzystając z instrukcji należy przejść przez wszystkie etapy i połączyć sklep ze swoim kontem Allegro.


Wygląd ma znaczenie

Wygląd strony produktu ma zachęcić klienta do dokonania zakupu. Pamiętaj, że zanim osoba odwiedzająca Allegro zdecyduje się na dokonanie transakcji, wcześniej obejrzy dziesiątki przedmiotów. Postaraj się, żeby twoja aukcja zapadła w pamięć i wywarła na niej pozytywne wrażenie. Projektując szablon aukcji warto mieć na uwadze kilka cech, które odgrywają dużą rolę.

Dopasowanie do branży: Nie wystarczy, że twój szablon będzie atrakcyjny. Równocześnie musi wpisywać się w charakterystykę branży tak, by każda osoba wyświetlająca informacje o produkcie już na pierwszy rzut oka wiedziała, co oferujesz. Delikatne, pastelowe kolory świetnie sprawdzą się przy sprzedaży akcesoriów dziecięcych, ale najprawdopodobniej okażą się kompletnym niewypałem w przypadku części motocyklowych. Sklep shockgames.pl sprzedający gry komputerowe utrzymuje swoje aukcje w ciemnych kolorach, a na głównym bannerze przedstawia popularne postaci z gier.

szablon allegro

 

Zgodność z wizualizacją marki: Zadbaj o to, by szablon aukcji był spójny z wyglądem twojego sklepu internetowego. Szczególną uwagę należy zwrócić na: logotyp, kolorystykę, czcionkę czy grafikę znajdującą się w nagłówku. Osoby odwiedzające sklep i aukcje, bez problemu powinny zauważyć, że trafiły do tego samego sprzedawcy. Oprócz oczywistej korzyści, jaką jest utrwalanie wizerunku marki, kolejną zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że pomimo zakazu bezpośredniego linkowania z aukcji do sklepu, użytkownik bez problemu może wyszukać i rozpoznać nasz sklep w internecie.

Wyeksponowanie produktu: Klienci kupują oczami. Amatorskie zdjęcia, które w nieciekawy sposób prezentują produkt sprawią, że użytkownik przejdzie do kolejnej aukcji. Strona wizualna ma różne znaczenie w zależności od branży, jednak nie można jej zaniedbać w przypadku żadnego produktu. W każdej aukcji dodaj kilka wysokiej jakości zdjęć prezentujących różne ujęcia przedmiotu. Zwróć również uwagę na miniaturkę – to na jej podstawie użytkownik Allegro decyduje czy odwiedzi aukcję, czy też nie. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie jednego motywu dla wszystkich miniaturek, co wyróżni twoje oferty na tle innych. Taki zabieg stosowany jest przez sklep kadoandhezar.com:

miniatury produktow allegro

 

Rekomendacje innych produktów: Wykorzystaj fakt, że użytkownik zobaczył twoją aukcję, nawet jeśli przedmiot okazał się nie do końca tym czego szukał. W dolnej części szablonu aukcji możesz umieścić sekcję “Inne aukcje” w której zaproponujesz produkty podobne lub komplementarne do aktualnie przeglądanego. W ten sposób lepiej zaprezentujesz swoją ofertę i zwiększysz swoje szanse na sprzedaż.

Ograniczenia dot. szablonów: Allegro nie daje pełnej dowolności jeśli chodzi o treść oferty. Projektując szablon Allegro warto mieć na uwadze zasady dyktowane przez serwis. Przede wszystkim, aukcja nie może zawierać żadnych odnośników do zewnętrznej strony internetowej, która umożliwia jakąkolwiek formę zakupów poza Allegro (m.in. sklepy internetowe). Ponadto, serwis zabrania stosowania niektórych elementów HTML i ogranicza wykorzystanie skryptu JavaScript.

Zaprojektowanie i stworzenie szablonu Allegro może okazać się nie tylko bardzo czasochłonne dla właściciela sklepu, ale wymaga również wiedzy informatycznej. W internecie można zakupić gotowy szablon aukcji. Warto jednak postawić na oryginalność i gwarancję jakości – Shoper oferuje wykonanie indywidualnej grafiki sklepu wraz z szablonem Allegro. Ty mówisz nam, czego potrzebujesz, a my to projektujemy i wdrażamy.


Wystawianie przedmiotu na Allegro

Choć atrakcyjna grafika aukcji odgrywa bardzo dużą rolę, sama strona wizualna nie wystarczy, by z powodzeniem sprzedawać produkty. W kolejnym kroku podpowiadamy, o jakie elementy należy się zatroszczyć, by dostarczyć użytkownikowi Allegro wszystkie niezbędne informacje na temat produktu.

Rodzaj oferty: Wystawiając przedmiot na Allegro w pierwszej kolejności należy określić jakiego rodzaju będzie to oferta. Do wyboru mamy: “Aukcja”, “Kup teraz!” i “Sklep”. W przypadku oferty typu “Aukcja” określasz czas jej trwania, a zainteresowani nabywcy licytują produkt proponując coraz wyższe ceny – rozstrzygnięcie następuje wraz z końcem aukcji. W przypadku “Kup teraz!” ustalamy stałą cenę, a użytkownik Allegro może natychmiast zakupić towar. Opcja “Sklep” pozwala na wystawienie przedmiotu w stałej cenie i automatyczne wznawianie aukcji aż do wyczerpania zapasów.

Tytuł oferty: Dobry tytuł aukcji to podstawa – to on decyduje o tym, czy nasz produkt zostanie wyświetlony w wynikach wyszukiwania i czy użytkownik zdecyduje się na obejrzenie naszej oferty. Pamiętaj, że większość osób korzystających z Allegro używa wyszukiwarki do znajdowania interesujących ich produktów. Właśnie dlatego tytuł powinien zawierać słowa kluczowe, które najlepiej opisują przedmiot aukcji (przykładem poprawnego opisu jest m.in.: Samsung Galaxy S5 16 GB biały oryginalny).
Weź pod uwagę, że tytuł może zawierać maksymalnie 50 znaków, a polskie znaki liczone są podwójnie. Wyszukiwarka serwisu automatycznie przekształci znaki diakrytyczne w litery alfabetu łacińskiego, dlatego nie jest konieczne używanie polskich znaków. Należy jednak dużą uwagę zwrócić na to, by tytuł nie zawierał żadnych literówek. Pamiętaj również, że stosowanie wyrażeń typu “Polecam!” czy “Zobacz to!” jest bezskuteczne, ponieważ nikt nie będzie przy ich użyciu wyszukiwał produktu.

Opis oferty: Sprzedając w internecie nie masz możliwości nawiązania bezpośredniego kontaktu z kupującym i przekonania go, aby wybrał twój produkt. To opis przedmiotu pełni rolę sprzedawcy i ma nie tylko zachęcać do zakupu, ale również odpowiadać na wszystkie pytania kupującego. Przede wszystkim musi być on zgodny z rzeczywistością i unikalny. Warto wypracować jeden schemat opisu, który będziesz wykorzystywać na wszystkich aukcjach – ułatwi to na pewno użytkownikom przeglądanie twoich ofert. Powinien on zawierać szczegółowe informacje dot. stanu technicznego produktu i jego parametrów. Przykładowo, sklep shockgames.pl w każdej ze swoich aukcji stosuje tę samą kolejność podawania informacji:

opis produktu allegro

 

Potencjalni klienci trafią na twoje aukcje zarówno przez wyszukiwarkę serwisu, ale oferty mogą im się też wyświetlać w wynikach wyszukiwania Google. Właśnie dlatego warto skrupulatnie przygotowywać opisy aukcji, stosując się do kilku istotnych, ale prostych zasad. Po pierwsze, treść aukcji musi być unikalna – należy wystrzegać się opisów skopiowanych z innych aukcji czy stosowania tekstów producenta. Duplikaty obniżą pozycję twojej oferty i przyciągną mniejszą liczbę potencjalnych klientów. Po drugie, przygotowując opis należy zastosować odpowiednią strukturę nagłówków i wykorzystać słowa kluczowe. Pamiętaj również, że roboty wyszukiwarek nie są w stanie odczytać treści zamieszczonej na grafice, dlatego nie powinieneś zastępować opisu materiałem graficznym (przed przystąpieniem do przygotowywania opisu zalecamy zapoznać się jeszcze z poradnikiem HTML i SEO).

Decydując się na zakup, klient kieruje się również takimi aspektami jak wiarygodność sprzedawcy, dostępne formy dostawy czy warunki gwarancji. Nawet jeśli zamieściłeś już informacje na ten temat w sekcji “O mnie”, warto powtórzyć je raz jeszcze. Liczy się bowiem wygoda klienta, a ten zdecydowanie nie będzie marnował czasu na przeszukiwanie twojego profilu, by znaleźć odpowiedź na nurtujące go pytania. Właśnie dlatego na dole lub z boku aukcji należy zamieścić szczegółowe informacje dotyczące m.in.:

  • firmy: nazwa, dane kontaktowe, godziny pracy, nr konta,
  • kosztów dostawy i terminu realizacji,
  • metod płatności,
  • warunków gwarancji i reklamacji.

Materiały graficzne: Mówi się, że jedno zdjęcie jest warte więcej niż tysiąc słów. W związku z powyższym wzbogać opis swojego produktu o atrakcyjne, wysokiej jakości zdjęcia prezentujące różne aspekty sprzedawanego przedmiotu. Aukcje umożliwiają również opublikowanie filmu – daje to dodatkowe możliwości zaprezentowania oferty, zaangażowania użytkownika i skłonienia go do zakupu. Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie serwera zewnętrznego (np. serwera sklepu) do zamieszczenia na nim zdjęć po to, by nie ponosić dodatkowych opłat na Allegro i zapewnić wysoką jakość grafik.

Oprogramowanie Shoper pozwala na szybkie i sprawne wystawianie nowych ofert. W pierwszej kolejności należy utworzyć profil aukcji, w którym definiujemy wygląd i domyślne ustawienia. Możemy korzystać z wielu profili, np. inny dla każdej kategorii produktów.
Wystawiając przedmiot na Allegro wybieramy gotowy profil aukcji, który automatycznie będzie zawierał tytuł, opis czy zdjęcie produktu. Mamy możliwość ręcznej edycji tych treści.


Poznaj swoją konkurencję

Aby z powodzeniem wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć potencjalnych klientów na swoje aukcje, na samym początku warto zrobić rozeznanie i zobaczyć, jak na Allegro sprzedają inni. Przeprowadzając analizę konkurencji należy wziąć pod uwagę:

Najpopularniejsze oferty z twojej branży, bo wszystkie aukcje znajdujące są w serwisie pogrupowane są w odpowiednie kategorie. Możesz wybrać interesującą cię branżę i przesortować listę tak, by na górze listy znajdowały najpopularniejsze oferty. Przyjrzyj się cenom, oferowanym metodom dostawy, tytułom, zdjęciom czy opisom aukcji.

Wyszukiwane słowa kluczowe, bo wyszukiwarka Allegro, podobnie jak Google, podpowiada słowa kluczowe. W ten sposób możemy zobaczyć, co najczęściej wpisują użytkownicy, a wyszukane frazy nie tylko wskażą nam, o jaki asortyment powinniśmy się zatroszczyć, ale również podpowiedzą jakich wyrażeń powinniśmy użyć w tytule i opisie aukcji.

slowa kluczowe allegro

 

Cykl życia produktu, bo poziom zainteresowania produktem zmienia się wraz z upływem czasu. Nowinki technologiczne najlepiej sprzedają się na samym początku i szybko tracą na popularności. Z kolei w przypadku takich produktów jak np. narty czy deski snowboardowe należy brać pod uwagę sezonowość produktów. Cykl życia produktu wskazuje na to, kiedy popyt będzie największy i będziemy mogli podnieść nasze ceny, a kiedy z kolei będziemy musieli je obniżyć. Popularności produktów możemy przyjrzeć się w Google Trends.

analiza trendow

 

Na powyższych, przykładowych wykresach wyraźnie widać, że największe zainteresowanie iPhonem 5 zanotowano w okolicach jego premiery, czyli we wrześniu 2013 roku. Z kolei rolki są produktem sezonowym, dlatego najwięcej wyszukań ma miejsce wiosną (kwiecień, maj).


Jak się wyróżnić?

Allegro jest doskonałym miejscem, by dotrzeć do potencjalnych klientów, jednak należy pamiętać, że największą popularnością cieszą się tam aukcje znajdujące się na pierwszej stronie wyników wyszukiwań. Jak w takim razie sprawić, że to akurat ciebie wybierze klient? Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych rozwiązań.

Konkurencyjna cena: Na Allegro często można spotkać tzw. “łowców okazji”, którzy przekopują internet w celu znalezienia jak najniższych cen. Jeśli planujesz docierać do tej grupy docelowej, musisz mieć ceny pod stałą kontrolą, a możesz to osiągnąć np. poprzez obniżanie swojej marży lub przez wynegocjowanie atrakcyjnych cen u firm dostawczych. W ten sposób łączna kwota, jaką klient będzie musiał zapłacić za zakup, będzie mniejsza.

Darmowa dostawa: Klienci chętnie korzystają z ofert zawierających darmową dostawę. Wystarczy, że zaproponujesz jedną formę dostawy, której koszt sam pokryjesz. Dzięki temu twoje oferty nie tylko mają szansę znaleźć się wyżej na liście wyników wyszukiwania (Allegro pozwala sortować oferty wg najniższej ceny z dostawą), ale również przy twojej aukcji pojawi się zielony, wyróżniający się napis informujący o darmowej dostawie.

Gratisy w prezencie: Ludzie lubią dostawać darmowe dodatki – w momencie, gdy klient ma do wyboru dwa takie same produkty w tej samej cenie, zdecydowanie wybierze ten, przy zakupie którego otrzyma bezpłatny upominek. Przykładem takiego gratisu może być np. myszka do komputera dodawana przy zakupie laptopa.

Płatne promowanie aukcji: Allegro pozwala również na wyróżnienie swoich ofert poprzez m.in. pogrubienie tytułu, podświetlenie oferty, czy promowanie jej w strefie okazji. Na temat każdej z opcji przeczytasz więcej w Pomocy Allegro.

Opinie klientów: Wykorzystaj recenzje swoich zadowolonych klientów, by zdobyć zaufanie kolejnych. Po każdej udanej transakcji poproś o udzielenie opinii na temat zakupu – pozytywne wypowiedzi innych zachęcą kolejne osoby do skorzystania z twojej oferty. Pamiętaj tylko, że na każdą rekomendację musisz zapracować samodzielnie – wystawiając ocenę twojemu sklepowi, klient będzie brał pod uwagę zarówno jakość produktu, odpowiednią komunikację, jak i szybkość dostawy.

Jeśli jednak zastosujesz powyższą wiedzę w swoim e-biznesie, efekty twojej pracy powinny być więcej niż zadowalające. Gotowy? Zintegruj zatem swój sklep z serwisem aukcyjnym, wystaw pierwsze aukcje i zdobądź wreszcie nowych klientów.

Przekuj teorię w praktykę

Wypróbuj sklep za 0 zł

Polecane artykuły

Google Shopping
Porównywarki cenowe
Grafika i wygląd sklepu