Shoper

Artykuły Uniwersytetu E-commerce

Pozycjonowanie sklepu internetowego

pozycjonowanie sklepu internetowego

 

Zależy Ci, aby Twój sklep dużo sprzedawał i był popularny? Potrzebujesz dobrego jakościowo ruchu i wizyt od użytkowników, którzy szukają Twoich produktów? Jednym ze sposobów na pozyskanie takich wizyt jest zainteresowanie się SEO. SEO to angielski skrót od Search Engine Optimization, który w dosłownym tłumaczeniu oznacza optymalizację pod wyszukiwarki. W Polsce jednak cały proces nazywamy pozycjonowaniem, czyli umiejscowieniem
na wysokich pozycjach.

Wróćmy do rosnącej sprzedaży. Chcesz ją osiągnąć? Stanie się tak, jeśli trafisz na pierwsze miejsca wyników wyszukiwania, które będą zgodne z ofertą Twojego sklepu. Przygotowaliśmy krótki poradnik, który pomoże Ci uzyskać lepsze wyniki w Google. Pamiętaj jednak, że możemy zdradzić tylko nieliczne elementy układanki. W tej branży działają profesjonalne firmy, dlatego jeśli zależy Ci na trudnym słowie kluczowym, czasem lepiej zlecić komuś pozycjonowanie. O tym też wspomnę.


Jak to wszystko działa?

Zacznijmy od tego, że przez wyszukiwarki będziemy rozumieli głównie Google i na Google się skupimy. Dlaczego? Google ma obecnie 94% udziału w rynku (dane Ranking.pl, ranking jest tworzony na podstawie uśrednionego dla witryn udziału procentowego wizyt rozpoczętych wejściem z silników wyszukiwarek na serwisy objęte badaniem GemiusTraffic) i jest jedyną wyszukiwarką, na której warto skupić się przy działaniach SEO. Pozostałe wyszukiwarki działają podobnie, dlatego dobrze wykonana praca pod Google może zaowocować również wysokimi pozycjami w Bing czy Yahoo.

Największym sekretem Google jest algorytm, bardzo dokładny i precyzyjny mechanizm, który pozwala nam znaleźć dokładnie to, czego poszukujemy. Często słyszymy, że Google ustawia kolejność wyników na swojej stronie według ponad 200 czynników. Żaden pozycjoner nie wie, jak dokładnie działa algorytm Google i na jakiej zasadzie dokładnie ustawiana jest kolejność wyników, ale lata analiz pokazały pewne schematy i zasady.

W zamyśle Google wykorzystuje ciekawą analogię ze świata naukowego. Autorzy wyszukiwarki – Larry Page i Sergey Brin – wpadli na pomysł, że dana praca naukowa jest tym ważniejsza, im więcej innych prac naukowych się do niej odnosi. W Internecie działa to podobnie – im więcej stron odnosi (linkuje) do danej strony, tym jest ona ważniejsza. Jeśli dodamy do tego wagę linków (każdy link pochodzi ze strony o jakiejś założonej ważności) oraz fakt, że strona powinna być zoptymalizowana, czyli mieć odpowiednią treść, mamy już podstawy całego procesu pozycjonowania.

Wynika z tego, że w praktyce SEO możemy podzielić na dwie główne składowe:
– działania na stronie (on-site), czyli optymalizację,
– działania poza naszą stroną (off-site), czyli tworzenie linków – linkowanie.
Warto wiedzieć, że jedno bez drugiego nie będzie działało optymalnie. Sklep musi być dobrze przygotowany technicznie i oczywiście musi posiadać linki, żeby pojawiał się wysoko.


Pułapki pozycjonowania

Zanim zacznę rozpisywać się o samych metodach działania, trzeba zaznaczyć, że Google ma swój własny pogląd na tego typu zabawy z rankingiem. Według Google wszelkie nienaturalne metody tworzenia linków są niezgodne z wytycznymi, czyli dają pretekst do nakładania kar (tak zwanych filtrów) na strony. Przykładowy filtr spowoduje, że zamiast upragnionej pozycji na pierwszej stronie wylądujemy na długie miesiące nawet poza pierwszą setką wyników. Dodatkowo Google bardzo dokładnie opisuje, jak przeprowadzić proces optymalizacji bez naruszania owych wytycznych. Jednym słowem, według Google powinniśmy zoptymalizować stronę, tworzyć treść wysokiej jakości, a linki przyjdą do nas same. Rzeczywistość niestety weryfikuje te metody.

Jak bezpiecznie zdobywać linki? Otóż każda metoda ma swoje zalety – niska cena działania, szybkie efekty oraz wady – czyli podwyższone ryzyko otrzymania filtra. Metody white hat w zamyśle mają pozyskiwać linki w sposób bezpieczny dla strony, zaś black hat to metody o podwyższonym ryzyku. Wybór miedzy tymi metodami to jak wybór sposobu inwestowania na giełdzie. Jeśli chcesz wypromować markę swojego sklepu i ma ona dla Ciebie sporą
wartość, czasem nie ma sensu ryzykować z agresywnymi metodami linkowania.


Zacznijmy pracę nad sklepem

Wybór domeny
W domenie liczy się pomysł, ale nie tylko. Starsze domeny z dużą ilością linków przychodzących, zarejestrowane dawno temu i posiadające pozytywną historię w Google, będzie dużo łatwiej pozycjonować. Jeśli mamy możliwość użycia takiej domeny, to warto się na nią zdecydować. Uwaga – często można się natknąć na domeny, które pod względem parametrów wyglądają bardzo korzystnie, jednak właściciel nie przyznaje się, że zostały już ukarane przez Google. Podobnie łatwo natknąć się na strony, którym w sztuczny sposób wygenerowano wysoki liczbowy Page Rank.

Wybór słów kluczowych
Ponieważ na ten temat można napisać całą książkę, postaram się skupić na prostych, ale bardzo skutecznych metodach analizy słów. Przede wszystkim każdy sklep ma pewne intuicyjnie dobierane słowa kluczowe. Na potrzeby poradnika załóżmy, że nasz sklep sprzedaje starannie wyselekcjonowane warzywa przez Internet. Od razu możemy wymyślić, że jeśli ktoś będzie szukał sklepu jak nasz, to będzie wpisywał w Google: warzywa, sklep z warzywami, warzywniak on-line itp. Jeśli zaś będzie szukał naszych produktów to konkretnie: świeże brokuły, młode ziemniaczki albo całe kategorie: świeże warzywa, świeże owoce itp.

Dodatkowo, jeśli sklep działa lokalnie w Krakowie, warto też przemyśleć słowa typu: warzywa Kraków, warzywniak Kraków. Mając już taką intuicyjną listę słów kluczowych, wytaczamy duże działa – narzędzie Planer Słów Kluczowych Google, które pokaże nam podobne słowa kluczowe oraz dokładne ilości zapytań, czyli ile razy użytkownicy wpisują dane słowo kluczowe w Google. Dowiemy się szybko, że brokuły są wyszukiwane częściej niż pomidory, a liczba zapytań rośnie na zimę

slowa kluczowe

Na tym narzędziu można teoretycznie skończyć prace. Profesjonalna firma używa jeszcze co najmniej kilku innych – skanuje bazy milionów słów kluczowych, zawierających podobne słowa, wyciąga słowa kluczowe z sugestii Google (http://ubersuggest.org/) czy mnoży słowa kluczowe, dopisując do nich: sklep, tanio, miasto.

Po co to wszystko?
Dzięki tej analizie wiemy, jak dokładnie nazywać kategorie w naszym sklepie, jak nazywać produkty oraz jakich słów kluczowych użyć na stronie głównej sklepu. Wiemy też więcej o rynku i odbiorcach. Proste porównanie słów laptopy i notebooki powie nam, które z tych znaczących niemal to samo słów warto uwzględnić jako nazwa kategorii.

Analiza słów kluczowych podpowie nam również, w jakim kontekście wyszukiwane są dane słowa kluczowe, być może będzie to: pomidory tanio, pomidory dostawa, a może: pomidory przepisy. Pojawia się tu ważny podział na słowa główne – najważniejsze dla naszego sklepu, oraz długi ogon – bardzo dużą liczbę słów kluczowych, które indywidualnie mają mało zapytań, a niekiedy sumarycznie będą odpowiadać za większość wejść do sklepu.

dlugi ogon pozycjonowanie

Uwaga – duża liczba zapytań na dane słowo nie gwarantuje dobrej sprzedaży. Ktoś, kto wpisuje pomidory w Google ma do tego wiele różnych powodów, jak np. szukanie zdjęcia pomidorów czy listy zalet ich spożywania. Dopiero wyniki odwiedzin czyli analiza konwersji (sprzedaży) pozwoli
dobrze ocenić słowo kluczowe.


Optymalizacja

W sklepach Shoper optymalizacja jest bardzo prosta. Firma Dreamcommerce zadbała o kwestie techniczne, my musimy skupić się nad optymalizacją treści. W zakładce Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie ustalamy większość interesujących nas danych. Jest to miejsce do domyślnych ustawień parametrów dla całego sklepu.

Tytuł i meta tagi
Słowa, które wybierzesz do pozycjonowania, powinny pojawiać się w treści Twojej strony. Należy zacząć od znacznika <title>. Znacznik tytułu strony w kodzie HTML to dla robota wyszukiwarki bardzo ważny element. Dla naszego wymyślonego sklepu z warzywami ułożylibyśmy go tak:

DOBRZE: Świeże warzywa – sklep z warzywami – Kraków i okolice

 

Słowa są wpisane w mianowniku, bo tak najczęściej będą je wpisywać użytkownicy wyszukiwarek. Maksymalna zalecana długość znacznika <title> to ok. 70 znaków.

META Description
META Description to opis naszej strony. Nie ma on wpływu na pozycjonowanie, ale jest bardzo ważny. Oba wymienione znaczniki wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google, dlatego Description używamy jako tekstu reklamowego, mającego zachęcić użytkownika do odwiedzin w naszym sklepie. Często przez ten opis i wygląd tytułu strony mamy więcej kliknięć niż inne sklepy znajdujące się w wynikach wyszukiwania obok naszego. META Description ograniczamy do 160 znaków – tyle spokojnie powinno zmieścić się wynikach wyszukiwania. Ułożyłbym go tak:

DOBRZE:
Najsmaczniejsze warzywa z ekologicznych upraw.
Tanio i zdrowo – nie bądź burak, kliknij! Do końca lutego – wysyłka GRATIS!

 

serp google

Śmiało można używać tu wezwania do działania, zachęcić do kliknięcia, czy nawet przemycić aktualną promocję.

META Keywords
Niegdyś bardzo ważny tag, teraz nie ma wpływu na pozycje w Google. Wypełnienie go słowami kluczowymi może mieć znaczenie, gdyż przez niektóre wyszukiwarki znacznik ten traktowany jest jako zwykły tekst, ale co ważniejsze – nie powinno się nadmiernie powtarzać słów kluczowych w znaczniku keywords. Nie wrzucajmy tam też spamu, czyli słów kluczowych niezwiązanych z nasza stroną.

Uwaga – im bliżej początku danego tagu znajduje się słowo kluczowe, tym jest ważniejsze. Ta sama zasada obowiązuje w każdym innym tagu typu nagłówki H1. Warto o tym pamiętać przy tworzeniu nazw produktów i kategorii.

shoper pozycjonowanie strony

Kolejne pola dotyczą odpowiednio kategorii, odsłony produktu oraz listy produktów producenta i dla tytułu są wypełnione domyślnie w dogodny sposób. Są tu stosowane zmienne, takie jak np. {shop name}, które oznacza nazwę sklepu lub {product_name} oznaczający nazwę produktu. Jedyne, co warto przemyśleć, to możliwość dodania dodatkowych słów, na przykład:

  • nazwy miasta, jeśli działamy lokalnie i ważne są dla nas lokalne słowa kluczowe,
  • słów takich jak: tanio, sklep, które mogą być uniwersalnym rozszerzeniem naszych słów kluczowych,
  • jeśli w opisach produktów może zabraknąć nazwy producenta, a same nazwy nie są bardzo długie, w tytule produktu warto rozważyć zapis: {product_name} – {producer_name} – {category_name}

Samo META Description warto przerobić w myśl zasady przyciągania uwagi. Na przykład:

Zobacz {product_name} w najlepszym sklepie z akcesoriami do wędkowania. Darmowa wysyłka!

Uwaga – częstym błędem przy tworzeniu kategorii jest ucinanie słów kluczowych w ich nazwach np.

ŹLE: Gry: – dla dzieci – edukacyjne – dla wielu graczy
DOBRZE: Gry – Gry dla dzieci – Gry edukacyjne dla dzieci – Gry dla dzieci dla wielu graczy

 


Kategorie i produkty w sklepie

Tworząc kategorie, koniecznie trzeba brać pod uwagę fakt, że muszą one odwzorowywać realne i sensowne podziały asortymentu. Pod pozycjonowanie dla nazw kategorii, używajmy słów kluczowych. Jeśli sprzedajemy niszczarki do dokumentów, to koniecznie musimy posiadać kategorie niszczarki do dokumentów, niszczarki do CD, niszczarki do biura itp. Obejmują one słowa z liczbą mnogą w przeciwieństwie do nazw produktów: Niszczarka biurowa model…, Niszczarka do dokumentów…

Produkty nazywamy również zgodnie ze słowami kluczowymi, czyli:

Stosujmy pełne nazwy

ŹLE: XPS 15′ KB102932a
DOBRZE: Laptop DELL XPS 15 KB102932a

 

Stosujmy odmiany

ŹLE: Bokserki ATLANTIC M (gdzie kolor jest do wyboru w opisie produktu)
DOBRZE: Czarne bokserki ATLANTIC rozmiar M

 

Warto dobrze przemyśleć tworzenie nietypowych kategorii np. w sklepie z zabawkami. Oprócz typowych kategorii, warto rozważyć następujące słowa kluczowe:

slowa kluczowe google adwords

Parametry produktów i kategorii możemy również ustalać per produkt/kategoria w dziale edycji kategorii czy asortymentu. Tu szczególnie warto poświęcić czas na bardzo dokładne opisy, użycie dodatkowych słów kluczowych w kontekście title, czy bardziej adekwatne od generowanych opisy META Description.

pozycjonowanie shoper

 

Dla przykładu, ten nic niewnoszący ciąg znaków, warto zastąpić nazwą:

DOBRZE: AA Cera Wrażliwa kojący żel do mycia twarzy 125 ml

 

alt obrazka shoper

 

Również podczas edycji produktu w trakcie wysyłania zdjęć, pamiętajmy o dobrych opisach – z nazwą produktu, ewentualnie adekwatnym słowem kluczowym.


Twórz wartościowe treści

Jedną z najważniejszych zasad przygotowywania treści na stronę jest dbanie o ich jakość. Treść opisów kategorii i produktów musi dobrze służyć użytkownikowi – teksty powinny być łatwe w czytaniu, wręcz ciekawe dla użytkownika (przydatne wskazówki znajdzie w poradniku o opisach produktu). Najlepiej tworzyć opisy oryginalne, wyczerpujące i unikatowe. Te cechy sprawią, że również pod pozycjonowanie teksty będą dobrze przygotowane. Najgorszą opcją jest przeklejanie 1:1 opisów ze stron producenta lub stron innych sklepów.

Zawsze warto treści sprawdzić i przeczytać, przyjmując punkt widzenia kupującego, również pod kątem tego, jakie pytania może zadać. Najlepsze efekty gwarantują treści, które świadczą o tym, że jesteśmy ekspertami.

Forma podania treści
Bardzo ważnym elementem dla użytkownika, ale również pośrednio dla pozycjonowania, jest formatowanie treści. Opisy powinny być czytelne, napisane przyjemną dla oka czcionką. Powinny być widoczne wyraźne różnice między nagłówkami <Hx> a resztą treści. Obrazki powinny być podpisane, nigdy nie powinniśmy stosować obrazków jako ekwiwalentu tekstu. Jednym z typowych błędów estetycznych jest stosowanie nadmiernie kolorowych czcionek lub migoczących efektów. Nie odstraszajmy klientów brakiem estetyki.

Złota zasada optymalizacji
Nigdy nie naruszaj opisanych przez Google, nieakceptowalnych praktyk optymalizacji strony, jak np. pisanie białym kolorem na białym tle, ukrywanie słów kluczowych w niewidzialnych warstwach, cloaking czy inne. Te metody często istnieją już wiele lat i Google umie je wykrywać automatycznie.


Pozyskiwanie linków

Drugą bardzo ważną częścią działań jest pozyskiwanie linków. Jest wiele metod na ich zdobywanie, każdy pozycjoner ma swoje ulubione narzędzia i projekty linków. Są metody mniej lub bardziej skuteczne oraz oczywiście mniej lub bardziej bezpieczne. Na potrzeby tego poradnika skupię się na metodach, które są proste, możliwe do samodzielnego wykonania, cechuje je najwyższy stosunek efektywności do poświęconego czasu oraz są bezpieczne z perspektywy polityki Google.

Dobrym pomysłem jest posiadanie bazy wiedzy w formie artykułów lub stron informacyjnych. Odwiedzając fora pasujące do Twojej branży, możesz pomagać innym użytkownikom poprzez nienachalne odsyłanie ich do Twoich poradników. Na forach staraj się używać linków w prostej formie – jeśli ktoś nazywa link słowem kluczowym jest spora szansa, że zareaguje moderator. Nie linkuj nachalnie, traktuj poważnie ostrzeżenia i poznaj dane forum. Zdobądź kilka dobrych i sensownych postów bez linków. Pierwszy post na forum od razu z linkiem-reklamą to zły pomysł.

Poznaj blogosferę, jeśli sprzedajesz modną odzież, możesz odszukać blogi modowe dopuszczające używanie linków w komentarzach. Nie spamuj reklamą, pisz tylko wtedy, gdy faktycznie masz coś do powiedzenia w temacie, a linki traktuj jako dodatek.

Wymiana linkami jest bezpieczna, jeśli nie jest automatyczna a realna, czyli dostajesz linki od swojego dostawcy, producenta lub po prostu istniejącej, zaprzyjaźnionej firmy.

Katalogi – staraj się wybierać najlepsze katalogi, czyli takie, z których sam mógłbyś skorzystać. Katalog wysokiej jakości to również taki, gdzie nie działają automaty, wpis jest nie tylko linkiem, ale realną wizytówką firmy. Nie dodawaj się masowo, a promocje typu „100 katalogów za 10 zł” nie zawsze są dobrym pomysłem. Niestety masowe katalogowanie w wykonaniu początkującego adepta SEO jest obecnie proste do wyłapania przez Google i łatwo dostać karę przy zbyt dużej liczbie linków pozycjonujących z identyczną nazwą linka. Staraj się używać w miarę unikatowych, sensownych opisów. Pod tym adresem: http://www.katalogiseo.info/ znajdziesz jedną z bardziej znanych list katalogów. Również seo-blogerzy często publikują listy najlepszych katalogów. Zdecydowanie polecam dodanie strony również do najlepszych tematycznych katalogów sklepów internetowych.

Uwaga – przy małej ilości dodań w tytułach wpisów do katalogów możesz podawać słowa kluczowe do pozycjonowania, takie linki mocniej wpłyną na pozycje danego słowa. Przy większej ilości dodań rotuj tytuły, stosuj również nazwę sklepu jako tytuł przynajmniej raz na kilka wpisów. Nie korzystaj z automatycznego importu opisów.

Social Media
Temat wykorzystania Social Media to materiał na osobny poradnik, warto jednak podkreślić, że integracja z Google+ na stronie i aktywne zbieranie realnych +1 od użytkowników sklepu może mieć bardzo duży wpływ na docelową pozycję w Google.

Czego unikać?
Odradzam samodzielne stosowanie wszelkich dodawarek automatycznych oraz wykorzystywanie Systemów Wymiany Linków. Te narzędzia, mimo że nielubiane przez Google, bywają skuteczne, ale też ryzykowne. Niedoświadczony użytkownik może otrzymać filtr, czyli karę od Google. Pozycjonerzy często używają tych metod, ale tworząc linki do linków (tzw. podlinkowywanie), zaplecz czy stron satelit, które jeśli spadną, odrodzą się szybko na innej domenie.

Kiepskim pomysłem jest również tzw. web-spam czyli masowe wpisy na forach. Często jako nieumiejętny marketing szeptany, masowe komentowanie blogów czy wpisy do ksiąg gości. Tu warto wykazać się zdrowym rozsądkiem – jeśli sklep z karmą dla psów wpisze się do księgi gości na stronie zaprzyjaźnionego weterynarza, to nic złego się nie stanie. Najgorzej jeśli naszymi masowymi wpisami poirytujemy użytkowników. W wielu wypadkach sami skontaktują się z Google i zadbają, aby nasza strona została ukarana.

Początkującym adeptom SEO odradzam również wpisy pozycjonujące w tzw. pressel-pages. Pressel-pages to strony zawierające artykuły na niemal każdy temat. W artykułach oczywiście znajdują się linki. Od 2012 roku metoda ta zaczęła być mocno piętnowana przez Google i tylko bardzo umiejętne stosowanie pozwala na osiągniecie efektów.

Bądź popularny
Nie jest tajemnicą, że najprościej pozyskuje się linki jeśli sklep ma ciekawy, wyróżniający się asortyment i użytkownicy sami chętnie do nas linkują. Również akcje specjalne – promocje, kody rabatowe, nowości i ciekawe zapowiedzi dostarczają sporo naturalnych linków. Czasami potrzebna jest mała pomoc i samodzielne umieszczanie np. kodu promocyjnego na forum temu poświęconemu, ale z czasem sytuacja się odwraca i to użytkownicy sklepu posyłają takie informacje dalej. Baza wiedzy, ciekawe filmy, unboxing, własne testy czy zachęcanie klientów do pisania opinii,
wrzucania na swoje strony i blogi zdjęć zakupów bardzo pomagają w promocji. Warto również pomyśleć nad współpracą z blogerami, niekoniecznie z pierwszych stron rankingów.

Wbrew pozorom sklep WWW jest po prostu kolejną stroną internetową, która musi walczyć o uwagę internautów. Aby w tej walce wygrywać, oprócz ciekawych treści podanych w przystępnej formie, potrzebuje własnego charakteru, wyróżnika, zapamiętywalnego wizerunku. Popularność i wizerunek mają nierozerwalny związek. Trudno wyobrazić sobie np. gwiazdę rocka lub aktora, który nie ma oryginalnego wizerunku. Sława takiej osoby przeminie w chwilę po tym, jak media przestaną o niej przypominać.

Zatem jeśli poważnie myślisz o sklepie i nie chcesz wyrzucać w błoto pieniędzy inwestowanych w reklamę, pozycjonowanie lub optymalizację, musisz zadbać o indywidualną szatę graficzną, kolorystykę i logo – czyli identyfikację wizualną marki. Coś, co zapadnie w pamięć, nada Twojemu biznesowi charakter i wyróżni go na tle konkurencji. Projekt graficzny sklepu idealnie wykorzystujący możliwości oprogramowania Shoper sprawi, że Twój sklep będzie gwiazdą w Sieci a nie tylko nijakim celebrytą. O takim sklepie będzie się mówiło, wracało do niego i polecało znajomym.


Jak wybrać firmę SEO?

Jeśli myślisz o trudnych słowach kluczowych, długim ogonie lub po prostu nie masz czasu sam zająć się SEO – powinieneś dobrze przemyśleć wybór firmy SEO. Porad na ten temat jest tyle co pozycjonerów, stąd postanowiłem skupić się na doświadczeniach wszystkich tych klientów, którzy trafili do nas właśnie z problemami lub byli niezadowoleni ze współpracy z poprzednią firmą.

  • Wspominanie przez firmę SEO o podnoszeniu Page Rank (w skali 1-10) czy zgodności z wyznacznikami W3C to pewny sygnał, że trafiliśmy na amatorów. Również odnoszenie się do liczby wyników w Google jako wyznacznika trudności danego słowa kluczowego mówi nam, że powinniśmy o takiej firmie zapomnieć.
  • Istnieje wiele modeli rozliczeń za pozycjonowanie – modele abonamentowe czy tzw. „za pozycje”. Jeśli jednak firma wspomina o gwarancji pozycji, dużej zaliczce na konto przyszłych wyników, a pozycje, zamiast codziennie, sprawdza tylko kilka razy w miesiącu – poważnie zastanówmy się, co z taką ofertą może być nie tak i jak te warunki zapisane są w umowie. Zapamiętajmy – nikt nie może gwarantować pozycji w Google.
  • Sprawdźmy zapisy w umowie na temat wypowiedzenia. Czy przy braku efektów będziemy mieli związane ręce dużą karą umowną? Również zapisy na ewentualność wystąpienia kar od Google – czy firma pomoże nam w takiej sytuacji?
  • Doświadczenie – w teorii im dłużej na rynku, tym lepiej. Pamiętajmy jednak, że jeśli firma ma setki klientów, a zatrudnia tylko kilku pozycjonerów to bywa, że kontakt opiera się o handlowców, a praca wykonywana jest przez armię stażystów.
  • Nie chcesz przepłacać? Staraj się unikać pośredników. Wiele agencji interaktywnych oferuje usługi pozycjonowania, podzlecając prace agencji SEM.
  • Wybierając firmę SEO, kieruj się jej doświadczeniem, referencjami, wiedzą na temat Twojej branży oraz specjalizacją w kierunku pozycjonowania sklepów. Zawsze upewnij się i poproś o przykłady klientów, których firma obsługiwała. Dobra firma jest w stanie odesłać do swoich klientów i okazać referencje. Nie musi zasłaniać się „tajemnicą zawodową”, nie pokazując ani jednego obsługiwanego projektu.
Krzysztof Marzec

 

Jeśli myślisz o trudnych słowach kluczowych, długim ogonie lub po prostu nie masz czasu sam zająć się SEO – powinieneś dobrze przemyśleć wybór firmy SEO. Porad na ten temat jest tyle co pozycjonerów, stąd postanowiłem skupić się na doświadczeniach wszystkich tych klientów, którzy trafili do nas właśnie z problemami lub byli niezadowoleni ze współpracy z poprzednią firmą.

Przekuj teorię w praktykę

Wypróbuj sklep za 0 zł

Polecane artykuły

marketing w sklepie internetowym
google analytics
opisy produktów w sklepie internetowym