Administracja sklepu: Jak utworzyć / usunąć grupę administratorów sklepu
Grupa administratorów to zbiór użytkowników sklepu mających takie same uprawnienia w panelu administracyjnym sklepu. Oprogramowanie Shoper daje możliwość tworzenia wielu grup z różnymi uprawnieniami do różnych sekcji sklepu panelu administracyjnego i / lub WebAPI sklepu.
Dostęp do panelu administracyjnego sklepu potrzebny jest pracownikom twojej firmy lub osobom z firm zewnętrznych, wykonujących w sklepie zlecone prace. Warto takie osoby przyporządkowywać tylko do niezbędnych sekcji sklepu nadawanych w ramach zakresu uprawnienia grup, a po wykonaniu zleconych prac usunąć ich konta.
Dostęp do WebAPI potrzebny jest zwykle do integracji panelu administracyjnego sklepu z zewnętrznym oprogramowaniem, które w ten sposób synchronizuje się ze sklepem.
UWAGA: Jeżeli tworzysz użytkownika z dostępem do WebAPI, ogranicz uprawnienia grupy do niezbędnego minimum – o zakres potrzebnych uprawnień zapytaj twórcę oprogramowania zewnętrznego, które chcesz zintegrować. Nadanie zbyt dużych uprawnień grupie i docelowo przypisanemu do niej administratorowi może spowodować automatyczną, niepożądaną ingerencję oprogramowania zewnętrznego w konfigurację i zarządzanie sklepem.
Jeżeli zarządzasz sklepem na najwyższym poziomie, grupa w której się znajdujesz powinna mieć pełne uprawnienia do wszystkich sekcji sklepu oraz Dostęp do panelu administracyjnego sklepu i webapi.
Zalecamy jednak, aby nie używać własnego loginu do integracji zewnętrznych programów z WebAPI Shopera, w tym celu stwórz osobną grupę ze wcześniej wspomnianym dostępem do WebAPI.
Jak utworzyć grupę administratorów sklepu?
- W panelu administracyjnym sklepu przejdź do zakładki Ustawienia > Ogólne > Administratorzy sklepu
- W prawym górnym rogu rozwiń WIĘCEJ i kliknij Dodaj grupę administratorów
- Uzupełnij Informacje podstawowe o grupie administratorów którą dodajesz:
- Nazwa – nazwa grupy po której będziesz ją identyfikował podczas przypisywania do niej administratorów,
- Opis – opcjonalny szerszy opis grupy,
- Typ dostępu – tutaj zdecyduj jakiego rodzaju dostęp mają mieć osoby z danej grupy. Jeżeli tworzysz grupę osób obsługujących sklep, wystarczy Dostęp do panelu administracyjnego. Jeżeli tworzysz grupę dla administratora (zazwyczaj programu zewnętrznego) z dostępem do WebAPI, wystarczy Dostęp do webapi,
- ZAPISZ zmiany u dołu listy.
- Po zapisaniu Informacji podstawowych pojawią się dodatkowe zakładki:
- Uprawnienia – tutaj decydujesz do jakich sekcji sklepu administratorzy danej grupy mają dostęp i w jakim zakresie mogą ingerować w daną sekcję
UWAGA: Uprawnienia możesz edytować w każdym momencie, nawet jeżeli do grupy administratorów są przyporządkowani użytkownicy. Pamiętaj, że zwiększenie uprawnień grupy = zwiększenie uprawnień przyporządkowanych do niej administratorów.
- Administratorzy – tutaj dodajesz administratora, który ma znaleźć się w danej grupie,
- Weryfikacja dwuetapowa – tutaj skonfigurujesz mechanizm dwustopniowego logowania się do panelu administracyjnego sklepu, dla administratorów wchodzących w skład danej grupy. Szczegółowa konfiguracja weryfikacji dwuetapowej znajduje się tutaj.
- Uprawnienia – tutaj decydujesz do jakich sekcji sklepu administratorzy danej grupy mają dostęp i w jakim zakresie mogą ingerować w daną sekcję
Jak usunąć grupę administratorów?
- W panelu administracyjnym sklepu przejdź do zakładki Ustawienia > Ogólne > Administratorzy sklepu
- W kolumnie Nazwa grupy wybierz którą grupę chcesz usunąć i sprawdź, czy ma przyporządkowanych administratorów:
- jeżeli w grupie znajdują się administratorzy, musisz ich usunąć, albo przenieść do innych grup. Wystarczy że po kolei klikniesz na ich nazwy i w edycji Danych podstawowych ustalisz, czy przenieść ich do innej grupy, czy usunąć – więcej o zarządzaniu administratorami przeczytasz tutaj,
- jeżeli w grupie nie ma administratorów (grupa jest pusta) przejdź do kolejnego punktu.
- W kolumnie Nazwa grupy kliknij w nazwę grupy, którą chcesz usunąć. Możesz też od razu w kolumnie Akcje po prawej stronie kliknąć w ikonę trybika i wybrać Usuń
- Po kliknięciu w Nazwę grupy, w prawym górnym rogu rozwiń WIĘCEJ i kliknij Usuń tę grupę administratorów
- System poprosi o potwierdzenie wykonania akcji, kliknij OK – grupa administratorów została usunięta
Pomocne będą również:
Administracja sklepu: Jak dodać administratora sklepu
Administracja sklepu: 2FA dwuetapowa weryfikacja logowania do panelu administratora