Plik produktowy Google – wymagania i specyfikacja Google Merchant Center

Plik produktowy aktywujemy w Konfiguracja → Integracje → Inne → Google Products

Kwestia obecności / nieobecności produktów w pliku produktowym Google opiera się na trzech założeniach:

  1. Produkty muszą pozostawać aktywne
  2. Należy przypisać im Producenta
  3. Należy przypisać im Termin wysyłki (brak wysyłki powoduje ustawienie stanu dostępności na “niedostępny”)

Takie ustawienia gwarantują pojawienie się produktów w pliku produktowym, jednak niektóre z nich wymagają uzupełnienia kolejnych atrybutów, aby zostały zaakceptowane przez Google:

  • Produktom, którym producent nadał numer GTIN/EAN-13 należy uzupełnić pole Kod kreskowy


    Aby ułatwić systemowi AdWords pracę, warto przypisać kategoriom w sklepie odpowiadającą kategorię Google. W tym celu należy wejść w edycję kategorii i z drzewka wybrać odpowiednią kategorię (jeśli istnieje):

      Google przygotowało natomiast pełną specyfikację tego, jak plik produktowy do Merchant Center powinien wyglądać, znajduje się ona tutaj.

    Jak działają kampanie oparte na pliku produktowym?
    Plik produktowy składa się z zadeklarowanych przez sprzedawców produktów i ich atrybutów.
    Za każdym razem, kiedy użytkownik wpiszę w wyszukiwarkę słowa kluczowe, system znajduje wszystkie produkty, które posiadają te słowa w opisie lub tytule w pliku produktowym. Produkty do wyświetlenia wybierane są na podstawie aukcji co w dużym skrócie oznacza, że system wybierze te, które w AdWords zadeklarowały gotowość do zapłacenia najwyższej kwoty za kliknięcie oraz posiadają plik produktowy najwyższej jakości. Jakość pliku jest parametrem tak samo ważnym jak stawka, warto więc poświęcić czas na jego optymalizację, co pozwoli na późniejsze oszczędności.

    Plik produktowy musi być zgodny z szeregiem zasad wyznaczonych przez Google, który pilnuje, by reklamy były jak najbardziej użyteczne oraz zgodne z prawem. Dzięki platformie Shoper nie trzeba się martwić o większość wymogów dotyczących stron docelowych (w tym przypadku kart produktów), należy jednak pamiętać o konieczności zainstalowania certyfikatu SSL, który jest gwarantem bezpieczeństwa danych.
    Uzupełnione muszą być też informację:
    – o zasadach dotyczących zwrotów i reklamacji,
    – metody płatności, konieczna jest przynajmniej jedna forma online,
    – kontakt do sprzedającego,
    – aktualny regulamin.

      Więcej informacji o wymogach dotyczących stron docelowych znajduje się tutaj.

    Produkty nie zostaną dopuszczone do wyświetlenia, jeśli w pliku nie będą obecne podstawowe atrybuty produktów:

    Obowiązkowe dla wszystkich reklamodawców:
    ID produktu – Każdy produkt musi mieć unikalną wartość. Gdy to możliwe, należy użyć jednostki magazynowej produktu.
    tytuł –
    opis –
    dostępność –
    cena –
    kategoria produktów – obowiązkowa dla produktów z branż Ubrania i akcesoria, media i oprogramowanie, dla pozostałych zalecane.
    marka –
    GTIN/EAN – należy w panelu uzupełnić pole kod kreskowy,
    stan –
    dostawa –
    podatek –

    Zalecane:
    typ produktu –

    Tytuły i opisy
    Są to najważniejsze atrybuty z punktu widzenia docierania do klientów. Aby produkt został wyświetlony, w tytułach i opisach muszą znajdować się słowa kluczowe, poprzez które użytkownicy szukają produktów. Powinny zawierać wszystkie cechy, które pozwolą na rozróżnienie ich od ofert konkurencji i będą wskazywać na elementy, które pomogą kupującym dokonać decyzji.
    Idealny tytuł powinien więc zawierać:
    typ produktu,
    producent,
    model,
    przeznaczenie,
    płeć,
    kolor,
    wzór,
    charakterystyczna cecha,
    rozmiar / pojemność.
    Na przykład: Sweter Hugo Boss Musso na lato Męski Żółty w białe paski Slim fit Rozmiar L

    Wymagane atrybuty mogą różnić się w zależności od branży. Produkty zostaną odrzucone, jeżeli dane zgłoszone w pliku nie będą zgodne z danymi na stronie oraz jeśli będą łamać politykę dotyczącą reklam Google. Za każdym razem, gdy aktualizujemy asortyment Google za pomocą crawlerów indeksuje produkty i strony docelowe, sprawdzając ich zgodność z zasadami.

    Jakie są zasady Google?
    Roboty Googla sprawdzają, czy nie prowadzimy użytkowników do niedziałającej lub wprowadzającej w błąd strony docelowej oraz czy nie promujemy zakazanych produktów i usług.
    Należą do nich:
    alkohol i inne używki (w tym wszystkie produkty z konopii),
    broń i produkty niebezpieczne,
    hazard,
    produkty finansowe,
    pojazdy,
    usługi,
    leki i opieka zdrowotna.

    Robot Google sprawdza, czy w tytule, opisie i całej treści strony docelowej nie ma słów kluczowych związanych z tymi kategoriami. Automatyzacja tego procesu oznacza, że nie jest brany pod uwagę kontekst występowania słów kluczowych. Odrzucone zostaną więc produkty takie jak rakiety tenisowe lub te w kolorach koniak, granat czy szampan. Produkty odrzucone w ten sposób można zgłosić ręcznie do ponownego sprawdzenia, najlepiej jednak unikać takich sytuacji i zwrócić na to uwagę już w momencie budowania tytułów i opisów.
    Często start kampanii jest uniemożliwiony przez wskazywanie na lecznicze działanie reklamowanych produktów – aby treść była zgodna z zasadami Google nie może w żaden sposób sugerować wpływu na stan zdrowia oraz zawierać nazw leków i suplementów.

    Czy artykuł okazał się pomocny?
    TAK
    NIE

    W jaki sposób możemy poprawić jakość tego artykułu?

    + = Udowodnij, że nie jesteś robotem 🙂