Jak publikowanie opinii zwiększa ruch na sklepie?
Gromadzenie i moderowanie opinii klientów to doskonały sposób na zwiększenie ruchu na stronie sklepu internetowego.
Wpisy tworzone przez kupujących, określane mianem UGC (ang. User-Generated Content, treści tworzone przez użytkowników) stanowią doskonałe źródło unikalnych treści.
Wysoko oceniane przez algorytmy Google’a, pozytywnie wpływają na pozycjonowanie sklepu internetowego i tym samym przyczyniają się do zwiększenia ruchu na stronie.
Opinie przybierają także formę nagród i certyfikatów – tego typu elementy również dostarczają korzyści wizerunkowych i sprzedażowych, przy czym ich główna rola polega na przyciągnięciu uwagi internautów.
Unikalne treści bez dodatkowych kosztów
Strategie e-marketingowe poprawiające widoczność serwisu w internecie w dużej mierze opierają się na SEO. Tworzenie wartościowych treści, niepowtarzających się na innych stronach i naturalne nasycenie ich słowami kluczowymi wykorzystywanymi przez sklep to najlepsza droga do tego, by dany sklep poprawił swoją pozycję w wyszukiwarce Google i zwiększył współczynnik odwiedzin.
Za kolejność listy wyników wyszukiwania odpowiadają zaawansowane algorytmy czytające treści i weryfikujące różne czynniki związane z jakością strony internetowej. Analizie poddawanych jest wiele elementów m.in. profil linków prowadzących do serwisu czy opisy produktów, ale przy rosnącej ilości stron coraz większego znaczenia nabiera unikalna, dopasowana do potrzeb użytkowników treść strony.
Obecnie Google zwraca dużą uwagę na merytoryczność, fachowość tekstów oraz stałą rozbudowę zawartości serwisu. Najpopularniejsze z nich to artykuły blogowe, poradniki, opracowania i raporty własne. Zbiór unikalnych treści można też uzupełnić – bez ponoszenia większych kosztów – o opinie klientów, które również zostaną przeanalizowane przez roboty wyszukiwarki i w związku z tym mogą stanowić istotną część strategii SEO.
Wykorzystanie opinii do wspierania procesu pozycjonowania sklepu wymaga przestrzegania kilku zasad. Algorytm Panda, odpowiadający za ocenę jakości treści, zakwalifikuje jako wartościowe te opinie, które są naturalne (niezaspamowane słowami kluczowymi) i tematyczne (algorytmy są już na tyle inteligentne, że potrafią sprawdzić powiązanie treści z ogólną tematyką strony). Ponadto, chociaż kupujący wolą zostawiać krótkie oceny, warto aktywnie zadbać o pozostawianie dłuższych wypowiedzi, które są lepiej oceniane przez algorytmy wyszukiwarek.
Trudno to zrobić samodzielnie, bo przecież nie mamy wpływu na to co piszą kupujący. A gdybyśmy jednak mieli? Właśnie. Z TrustMate macie. W tym celu stworzyliśmy specjalną, dostępną tylko w naszym narzędziu, funkcjonalność słowników podpowiedzi treści.
Słownik oferuje możliwość zdefiniowania wielu gotowych fragmentów zdań, które następnie są losowane i wyświetlane osobom piszącym opinie jako pomoc w tworzeniu treści. Użytkownicy chętnie z niego korzystają, ponieważ dzięki niemu przygotowywanie opinii jest bardzo szybkie i wygodne. Sklepy natomiast uzyskują długie opinie, które dają im wszystkie opisywane powyżej korzyści. Obie strony wygrywają!

WAŻNE! Opinie dodawane przez klientów mogą zwiększyć ruch na stronie, ponieważ często zawierają słowa kluczowe, którymi posługują się użytkownicy podczas wyszukiwania interesujących ich produktów i usług.
Jeśli oceny klientów zostaną ocenione przez algorytmy wyszukiwarki jako unikalna treść, pomogą poprawić widoczność serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania.
Im bliżej szczytu listy wyników wyszukiwania znajduje się dana strona, tym więcej może zanotować odwiedzin. Z tego powodu sklepy online z dużą bazą komentarzy mają większe szanse na osiągnięcie lepszej widoczności w sieci.
Zarządzaj opiniami do produktów
Według najnowszych badań opinie są kluczowym czynnikiem w procesie podejmowania decyzji o zakupie, w związku z czym ich gromadzenie powinno być działaniem każdego nie może przeoczyć żaden właściciel sklepu internetowego. Lecz aby opinie spełniały swoją funkcję w zakresie zwiększania ruchu na stronie, powinny być nie tylko stale pozyskiwane, aktualne i rozbudowane – powinny być także aktywnie moderowane.
Komentarze sprzedającego dodawane w odpowiedzi na negatywną opinię także mają duże znaczenie w kontekście analizy jakościowej strony, m.in. dlatego że można w nich umieścić frazy wyszukiwane przez internautów.
Opinie często są naturalnie nasycone frazami, których poszukują nowi klienci. Dzięki temu kolejni, potencjalni kupujący częściej odwiedzają dany sklep online bezpośrednio z wyszukiwarki. Co istotne, dzięki opiniom można wspierać pozycjonowanie nie tylko poszczególnych produktów, ale też całego sklepu.
W bazie ocen i odpowiedzi tworzonych przez klientów oraz sprzedającego zwykle można znaleźć odniesienia do wszystkich części procesu zakupowego, w tym np. obsługi klienta, czasu wysyłki, polityki reklamacji. Tego typu komentarze umacniają wiarygodny wizerunek sklepu i nawet w przypadku, gdy poszukiwany artykuł nie posiada ocen, mimo wszystko klient kierowany zaufaniem do marki może zdecydować się na zakup.
Zwiększ ruch na stronie dzięki snippetom opinii i certyfikatom
Świetnym sposobem na lepszą widoczność strony sklepu w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, zwiększenie ruchu na stronie są gwiazdki opinii widoczne w wynikach wyszukiwania (rich-snippety). Za pomocą prostego, graficznego podsumowania ocen i ich liczby można łatwo, ale skutecznie wyróżnić swoją ofertę i tym samym zachęcić internautów do odwiedzin.
TrustMate oferuje funkcje wykorzystujące mikro-dane, co skutkuje automatycznym pojawieniem się tych elementów na liście wyników, bez konieczności podejmowania przez sklep jakichkolwiek działań. Gwiazdki opinii stanowią uwiarygodnienie jakości sklepu, a oceny produktów dodatkowo przyciągają uwagę kupujących.
Stwarza to możliwość wyraźnego podniesienia współczynnika odwiedzin sklepu. Taki wzrost liczby odwiedzin z organicznych wyników wyszukiwania jest zauważany przez roboty Google, które mogą przesunąć stronę na wyższe pozycje na liście wyników.

Kolejne rozwiązanie pozwalające zmaksymalizować liczbę odwiedzin to zdobywanie certyfikatów potwierdzających wiarygodność firmy. Co ważne, uzyskany certyfikat, (przykładowo: „Firma godna zaufania” przyznawany przez TrustMate) można opublikować w różnych miejscach, w tym na Facebooku, stronie sklepu czy wizytówce Google.
Istotne jest by certyfikat był przyznawany tym sklepom, które posiadają określoną liczbę pozytywnych opinii, inaczej straci swoje uwiarygodniające znaczenie. Co istotne, możliwość wykorzystania certyfikatu np. w kampaniach prowadzonych w social mediach sprawia, że dana marka zyskuje pozytywny wizerunek wśród dużej grupy odbiorców.

Opinie nie tylko tworzą pozytywny wizerunek marki i budują jej wiarygodność. Wspierają także aktywnie proces pozycjonowania sklepu, na której są publikowane.
Dzieje się tak dzięki rozbudowie treści na stronie, umiejętnemu zwiększaniu zawartości słów kluczowych, i gwiazdkom opinii pojawiającym się w wyszukiwarce, które przyciągają uwagę użytkowników.
Warto zapamiętać!
- jak wykorzystać opinie w działaniach SEO?
- w jaki sposób wykorzystać negatywne komentarze, by zwiększyć ruch na stronie?
- jak rich-snippety opinii i certyfikaty pomagają w podniesieniu liczby odwiedzin?