Sprzedaż w modelu dropshipping to najłatwiejszy sposób na wystartowanie z własnym sklepem internetowym. Nie wymaga dużych inwestycji ani posiadania własnych towarów i magazynu. Jednak by osiągnąć sukces w e-commerce, trzeba się do tego odpowiednio przygotować.
Jak zacząć dropshipping od zera?
Jeśli nie wiesz, jak wystartować ze sprzedażą w modelu dropshipping, koniecznie czytaj dalej. Znajdziesz wyłącznie praktyczne informacje, które pomogą ci w rozwoju biznesu online.
Pomysł na biznes
Dobry i przemyślany pomysł na sklep internetowy to pierwszy krok do e-biznesu. Na początku zastanów się, jakie produkty chcesz sprzedawać w swoim e-sklepie. Warto przy tym przeanalizować rynek i sprawdzić konkurencyjność w danej kategorii produktów. Oto kilka podpowiedzi, skąd wziąć pomysł na sklep w modelu dropshipping:
- Sprzedawaj towary niszowe, czyli takich, na które zapotrzebowanie jest większe niż dostępność w sklepach. To będzie skutkować większym zainteresowaniem twoim asortymentem.
- Wybierz branżę, w której najlepiej się orientujesz. Jeśli masz konkretne zainteresowania i wiedzę, wykorzystaj je. Oprócz produktów zaoferujesz klientom swoją pasję.
Więcej pomysłów na to, czym handlować w dropshippingu, znajdziesz w dalszej części artykułu.
Znajomość branży
Kolejnym istotnym elementem sprzedaży w dropshippingu jest poznanie swojej branży lub wyspecjalizowanie się w tematyce asortymentu, który chcesz oferować. Jako ekspert w danej dziedzinie zyskujesz na autentyczności i wiarygodności oraz budujesz zaufanie do swojej marki.
Jak stać się ekspertem i poszerzać swoją wiedzę? Na pewno warto przebywać wśród osób o podobnych zainteresowaniach, wymieniać się doświadczeniami. Dobrym rozwiązaniem może być aktywny udział w grupach na Facebooku czy śledzenie odpowiednich tematów na LinkedIn. Zapewniając klientom dostęp do fachowej wiedzy, budujesz swój ekspercki wizerunek.
Swoją wiedzę możesz także wykorzystać przy tworzeniu poradników, artykułów blogowych, tekstów reklamowych czy wartościowych opisów produktów. Działania contentowe pomogą ci w pozycjonowaniu sklepu w wyszukiwarce.
Strategia cenowa
Weź pod uwagę, że na to, ile można zarobić na dropshippingu, wpływa marża (różnica między kosztem dla klienta a ceną produktu z hurtowni), jaką nakładasz na swoje produkty. Im jest większa, tym większy jest twój zysk z dropshippingu.
Przed ustaleniem wysokości marży przeprowadź badania rynku i porównaj ceny. O tym, jak przygotować strategię cenową, by rzeczywiście zarabiać na dropshippingu, przeczytasz dalej.
Wybór hurtowni
By sprzedawać w dropshippingu, potrzebujesz przede wszystkim hurtowni, która będzie dostarczać ci produkty do sprzedaży. Co ważne, nie każda hurtownia działa w modelu dropshipping.
Gdzie zacząć dropshipping, gdzie sprzedawać produkty?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – we własnym sklepie internetowym. Pomysł na biznes i znajomość branży to jeszcze za mało, by zacząć zarabiać na dropshippingu. Potrzebujesz sklepu internetowego, który pozwoli ci połączyć biznes z hurtownią.
Tak jak w przypadku asortymentu, wybór narzędzi do tworzenia sklepu online wymaga researchu. Shoper jest największym polskim dostawcą oprogramowania dla sklepów internetowych. Pozwala uruchomić szybkie płatności i popularne metody dostawy, skonfigurować szablon graficzny (lub go rozbudować) oraz wypromować e-sklep w sieci. Do dyspozycji masz także dodatkowe aplikacje, które pomogą ci zwiększyć zainteresowanie twoim sklepem lub poprawić jego możliwości. Innymi słowy, w jednym miejscu masz wszystko, co jest potrzebne do tego, by prowadzić swój sklep internetowy.
Jak zacząć zarabiać na dropshippingu?
Gdy już znajdziesz pomysł na biznes i założysz własny sklep internetowy w modelu dropshipping, musisz zadbać jeszcze o kilka rzeczy, by rozkręcić sprzedaż i pozyskiwać potencjalnych klientów.
Wyróżnij się na tle konkurencji
Żeby osiągnąć sukces, najlepiej już na samym początku zrób analizę rynku. Pomoże ci przygotować się na konkurencję i określić strategię marketingową. A to w dropshippingu wyjątkowo ważne, bo jeśli sprzedajesz produkty z hurtowni, najprawdopodobniej twój sklep nie jest jedynym, który oferuje ten konkretny asortyment.
Jak sprawić, by sklep działający w dropshippingu się wyróżniał?
- Przy nawiązywaniu współpracy z hurtownią najczęściej otrzymujesz gotowy plik ze zdjęciami i opisami produktów. Taki plik dostają także inne firmy prowadzące sprzedaż w modelu dropshipping. Zadbaj więc o unikatowe treści w opisach produktów, własne zdjęcia czy nazwy sprzedawanych przedmiotów.
- Strategia marketingowa wymaga stworzenia planu biznesowego. Dobrze przemyślany budżet oraz zaplanowane działania zwiększają prawdopodobieństwo osiągnięcia zysku i przewagi nad konkurencją, a także zmniejszają zagrożenia rynkowe.
- Warto też przetestować ścieżkę zakupową w swoim sklepie i na własnej skórze przekonać się, czy jest ona prosta i intuicyjna.
- Wyróżnić możesz się również obsługą klienta. Bądź w kontakcie z kupującymi. Poza publikacją numeru telefonu czy e-maila możesz np. włączyć czat na swojej stronie, wysyłać wiadomości z polecanymi produktami i akcjami promocyjnymi.
Opracuj strategię marketingową w dropshippingu
Już na samym początku sprzedaży w dropshippingu warto pomyśleć o reklamie. Jest to zdecydowanie jeden z najważniejszych aspektów, jeśli chcesz, by twój sklep był widoczny w internecie. Możliwości promocji jest naprawdę wiele.
Do dyspozycji masz, m.in. Google, Facebook, Instagram, YouTube czy też ostatnio popularny TikTok. Na początku możesz oczywiście wybrać jeden kanał do reklamowania swoich produktów. Jednak promowanie sklepu w kilku miejscach pozwoli ci dotrzeć do większej i bardziej zróżnicowanej grupy odbiorców. Nie martw się o obsługę kampanii. Specjaliści z Shoper zadbają o twoje działania promocyjne w sieci.
Uporządkuj kategorie
Kiedy już zintegrujesz swój sklep internetowy z hurtownią, zwróć uwagę na to, jak podzielone są kategorie produktów. Sprawdź czy:
- lista kategorii jest przejrzysta i łatwo się po niej poruszać,
- kategorie są uporządkowane w logiczny sposób (np. alfabetycznie, wg popularności),
- nazwy kategorii odpowiadają przypisanym im produktom.
Odpowiednie przyporządkowanie kategorii sprawi, że korzystanie ze sklepu będzie dla potencjalnego klienta prostsze. Szybciej znajdzie (kupi) interesujące produkty.
Stosuj cross selling, czyli oferuj dodatkowe produkty lub usługi
Innymi słowy, postaraj się zwiększać wartość koszyka klienta, by maksymalizować zyski z transakcji. Zaproponuj kupującemu akcesoria czy przedmioty uzupełniające do produktu, który już został dodany do koszyka, jak np. krzesło do biurka czy pasek do spodni.
Takimi podpowiedziami możesz w skali miesiąca wyraźnie zwiększyć średnią wartość koszyka, a tym samym zacząć zarabiać na dropshippingu konkretne sumy.
Sprawdź, co sprzedajesz
Kolejną istotną kwestią jest test produktów. Jeśli nie masz fizycznego kontaktu z towarem, nie jesteś w stanie w pełni zagwarantować, że jego jakość jest taka sama jak na zdjęciach i w opisach. Produkty możesz jednak sprawdzić na kilka sposobów.
Pierwszym z nich jest złożenie testowego zamówienia. Taki zabieg pozwoli równocześnie sprawdzić, w jaki sposób hurtownia pakuje produkty oraz, czy nie dorzuca własnych materiałów marketingowych do przesyłki.
Kontroli można także poddawać zwracane paczki, ale tylko w przypadku, gdy to ty obsługujesz zwroty, a nie hurtownia. Jeżeli zwrotami zajmuje się hurtownia, niestety nie ma możliwości weryfikacji, w jaki sposób pakowane są zamówienia.
Zadbaj o klienta
Kluczowe przy prowadzeniu swojego e-sklepu jest budowanie zaufania pomiędzy tobą jako sprzedawcą a twoimi odbiorcami. Pokaż się im więc z jak najlepszej strony. Dbałość o pozytywne doświadczenia klienta to również część strategii marketingowej.
Aby klient czuł się zaopiekowany i chętniej wracał do twojego sklepu, zaproponuj mu rabat na kolejne zakupy. Warto też przygotować własne etykiety do zamówień, o czym już wspominaliśmy.
Na doświadczenie klienta będą miały wpływ również takie rzeczy, jak:
- prowadzenie bloga,
- wysyłka newslettera,
- stworzenie programu lojalnościowego,
- profesjonalna obsługa klienta i pomoc techniczna,
- szybkie zwroty i pozytywnie rozpatrywane reklamacje.
Oczywiście są to tylko przykłady. Ostatecznie to ty decydujesz, co pasuje do twojego biznesu i na które kroki się zdecydujesz.