Tygrysy internetu

Data publikacji: 22 czerwca 2011 Ostatnia aktualizacja: 7 marca 2025

O ekspansji na zagraniczne rynki i wyzwaniach na rynku e-commerce opowiada Andrzej Kaczor, właściciel IMPACTO.

  • Profil sklepu: Sprzedaż detaliczna i hurtowa części gsm,
  • Data startu: 2006,
  • Główna przewaga nad innymi sklepami (oferty specjalne): Promocje cenowe (produkt dnia), konkurencyjne ceny,
  • Na co powinien zwrócić uwagę klient odwiedzający sklep?: Na przejrzystość ofert, opisy produktów,
  • Dynamika rozwoju (% zmiana sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim): 20,00%,
  • Złota zasada e-commerce wg IMPACTO: Dobre opinie o sklepie. Wyjątkowa obsługa klienta.

Firma funkcjonuje na rynku od 1998 roku. Czy od początku działalności IMPACTO prowadził działalność przez Internet?

Na początku prowadziliśmy wyłącznie sprzedaż tradycyjną, dopiero z w 2006 postanowiliśmy zaistnieć w Internecie.

Czy oprócz witryny sklepu, korzysta Pan z innych kanałów dystrybucji oferowanych produktów (handel tradycyjny, Allegro, Facebook itp.)? Czym ta decyzja jest motywowana? Co sądzi Pan o popularnej ostatnio sprzedaży na Facebooku?

Tak, korzystamy ze sprzedaży na Allegro oraz na Facebooku. Oczywiście, w dalszym ciągu prowadzimy handel tradycyjny. Decyzja o rozszerzeniu kanałów dystrybucji wiąże się z przesyceniem rynku, a co za tym idzie malejącą liczbą klientów objętych dotychczasowymi sposobami sprzedaży. Dzięki nowym trendom istnieje możliwość pozyskania jak największej ilości nowych klientów, do których w przeciwnym wypadku, nie mielibyśmy szansy dotrzeć.

Jakie wyzwania wiążą się z ekspansją na zagraniczne rynki? Jakie różnice dostrzega Pan pomiędzy polskim rynkiem e-commerce a rynkami zagranicznymi?

Wyzwań jest co najmniej kilka. Zaliczyłbym do nich: wprowadzenie płatności online oraz dogodnych warunków transportu towarów za granicę, profesjonalne tłumaczenie stron/opisu produktów na dany język, skompletowanie pełnej kadry, posiadającej biegłą znajomość danego języka. Rynki zagraniczne szczególnie zachodnioeuropejskie są bardziej rozbudowane, z racji tego, iż dłużej prowadzą sprzedaż internetową. Ponadto klienci w innych krajach mają większe zaufanie do zakupów online, w przeciwieństwie do Polski, gdzie ciągle istnieje duża nieufność do kupowania przez Internet.

Poszerzanie oferty na inne rynki, a może stopniowe rozbudowanie asortymentu? Które rozwiązanie i w jakich warunkach sprawdza się lepiej?

Poszerzenie oferty na inne rynki sprawdza się w przypadku gdy rynek w danym kraju jest już nasycony podczas gdy w innych krajach nie jest jeszcze rozwinięty. Natomiast, gdy rynek jest w miarę nowy, bardziej opłaca się inwestować w rozbudowę asortymentu.

Wielu młodych ludzi przymierza się do otworzenia biznesu w sieci. Co, oprócz pieniędzy, ważne jest przy uruchamianiu sprzedaży w sieci?

Odwaga do zrobienia tego pierwszego kroku, komunikatywność, przedsiębiorczość, otwarty umysł, znajomość przepisów, sprawdzanie się w nowych wyzwaniach.

Polacy często zamawiają sprzęt elektroniczny przez Internet. Co Pana zdaniem wpływa na popularność tej kategorii? Czy podobny trend utrzymuje się na zagranicznych rynkach?

Głównym czynnikiem decydującym o rozwoju tego zjawiska są z pewnością ceny. Sprzęt elektroniczny jest tańszy w sieci niż w tradycyjnych sklepach. Transport jest stosunkowo szybki, więc klient może mieć towar nawet na drugi dzień od daty kupna. Ponadto gwarancja door-to-door daje pewność że towar, w razie wadliwości, może zostać zwrócony i wymieniony na nowy.

Jakie są Pana obserwacje na temat rozwoju e-commerce w Polsce w porównaniu do innych rynków, na których prowadzi Pan swoją działalność?

Rynek w innych państwach rozwija się szybciej. Ale to powoduje również, że jest już bardziej przesycony. W Polsce jest jeszcze wiele dziedzin, w których można by zaistnieć w sieci. Kolejnym spostrzeżeniem jest to, iż w w naszym kraju ceny w Internecie są bardzo zaniżone w stosunku do ich faktycznej wartości, oznacza to iż sprzedawcy celowo zaniżają ceny produktów by tylko pozbyć się towaru, nie zwracając uwagi na zysk.

Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności