Ustawienia poczty – rekord MX

Data publikacji: 22 maja 2016 Ostatnia aktualizacja: 24 kwietnia 2024

Rekord MX, czyli adres serwera poczty, wskazuje który serwer jest odpowiedzialny za obsługę skrzynek pocztowych w domenie. Dzięki niemu domena może wskazywać na stronę sklepu, podczas gdy poczta w domenie będzie obsługiwania przez zewnętrzny serwer.

Domeny zakupione w Shoper domyślnie są przekierowane na DNS Shoper, a skrzynki pocztowe w domenie sklepu możliwe są do utworzenia w zakładce: Ustawienia > Ogólne > Konta pocztowe, zgodnie z tą instrukcją:

Edycja strefy DNS domeny (zarówno zakupionej w Shoper, jak i u zewnętrznego dostawcy) jest dostępna od razu po dodaniu domeny do Panelu administracyjnego sklepu, jeszcze przed jej rozpropagowaniem.

Dzięki takiej możliwości możesz od razu np. skonfigurować ustawienie skrzynek pocztowych, przez co minimalizujesz czas oczekiwania na ich prawidłowe działanie.

Jak skierować ruch poczty e-mail na inny serwer przez rekord MX?

Jeżeli jednak chcesz aby skrzynki pocztowe w domenie skierowanej na adresy DNS podane tutaj (zarządzanie strefami DNS) były obsługiwane przez zewnętrznego operatora poczty – postępuj zgodnie z instrukcją:

Skontaktuj się z docelowym dostawcą usługi pocztowej, aby uzyskać wartość rekordu: MX oraz SPF, dzięki którym skrzynki w domenie kierującej na DNS Shoper, będą mogły być przez niego obsługiwane.
Zaloguj się do Panelu administracyjnego sklepu.
Przejdź do zakładki: Ustawienia (A) > Ogólne (B) > Domeny (C) i kliknij ikonę koła zębatego (D) w kolumnie Ustawienia DNS
Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Ogólne > Domeny
Rys 1. Kliknij ikonę koła zębatego, aby przejść do ustawień DNS danej domeny
Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Ogólne > Domeny
Rys 1. Kliknij ikonę koła zębatego, aby przejść do ustawień DNS danej domeny
Edytuj rekord MX.
Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Ogólne > Domeny
Rys 2. Po kliknięciu ikony koła zębatego przy rekordzie MX wybierz opcję Edytuj
Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Ogólne > Domeny
Rys 2. Po kliknięciu ikony koła zębatego przy rekordzie MX wybierz opcję Edytuj

Usuń zawartość pola: Wartość (A) i w to miejsce wpisz: wartość rekordu MX otrzymaną od docelowego operatora poczty. Zapisz zmiany u dołu strony (B).

WAŻNE! Rekordem MX nie może być nazwa domeny, której DNS-y znajdują się w Shoper, np.: domenatwojegosklepu.pl.
Może jednak okazać się, że rekord MX ma formę subdomeny, np.: poczta.domenatwojegosklepu.pl.
Jeżeli tak się zdarzy:
1. Utwórz subdomenę: poczta.domenatwojegosklepu.pl w sklepie Shoper zgodnie z tą instrukcją (Jak utworzyć subdomenę w Panelu administracyjnym sklepu?) i skieruj ją rekordem A na zewnętrzny serwer pocztyadres IP do przekierowania uzyskasz od docelowego dostawcy usługi pocztowej.
2. Po przekierowaniu subdomeny: poczta.domenatwojegosklepu.pl, dodaj ją jako: MX zgodnie z poleceniem z punktu 5 tej instrukcji i dalej postępuj zgodnie z resztą instrukcji.

Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Ogólne > Domeny
Rys 3. Wpisz rekord MX właściwy dla twojego operatory poczty
Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Ogólne > Domeny
Rys 3. Wpisz rekord MX właściwy dla twojego operatory poczty

Podanie nazwy subdomeny dla typu MX w polu: Nazwa nie jest wymagane.

Następnie edytuj: rekord SPF (TXT).
Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Ogólne > Domeny
Rys 4. Edytuj rekord SPF
Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Ogólne > Domeny
Rys 4. Edytuj rekord SPF

W miejscu zaznaczonym na czerwono wpisz: wartość SPF wskazaną przez zewnętrznego operatora poczty.

Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Ogólne > Domeny
Rys 5. Podaj wartość rekordu SPF w zaznaczonym miejscu i ZAPISZ zmiany
Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Ogólne > Domeny
Rys 5. Podaj wartość rekordu SPF w zaznaczonym miejscu i ZAPISZ zmiany

Pamiętaj o zapisaniu zmian u dołu strony.

Podanie nazwy subdomeny dla typu MX w polu: Nazwa nie jest wymagane.

Zmiany zaktualizują się w przeciągu kilku minut do kilku godzin (dokładną informacją dysponuje operator domeny), dlatego od momentu dokonania propagacji za obsługę skrzynek pocztowych odpowiada zewnętrzny serwer.
Zaloguj się do zewnętrznej usługi i utwórz skrzynki pocztowe zgodnie z instrukcjami dostawcy usługi pocztowej.

Powiązane artykuły nt. subdomen w Panelu administracyjnym sklepu

Mogą zainteresować cię również poniższe artykuły Centrum pomocy związane z subdomenami w sklepie Shoper:

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • Za co odpowiada rekord MX?
  • Jak zmienić wartość rekordu MX za pośrednictwem Panelu administracyjnego sklepu?
  • Jakie artykuły zawierają inne przydatne informacje o domenach i subdomenach?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności