Sklep internetowy Shoper

Z „polskim Amazonem” jest jak z „rokiem mobile”. Zapowiada się go od kilku lat, ale wszystko wskazuje na to, że wreszcie się wydarzy. Oto nasze przypuszczenia, co się stanie później.

 

„Amazon interesuje się Polską”, „Amazon wchodzi na polski rynek”, „Prawdopodobnie jeszcze w tym roku Amazon.pl” – to tylko niektóre z tytułów, które już w 2017 roku przyciągały wzrok czytelników serwisów internetowych. W tym właścicieli e-sklepów. Bo, co to znaczy dla ich biznesów? Czy wygodny, szybki i dedykowany polskiemu klientowi sklep Amazona zmieni układ sił w rodzimym e-commerce? Czy konieczne będzie pojawianie się w nim z ofertą?

Amazon w Polsce – kiedy?

„Amazon powinien być szansą dla polskich e-sklepów, które chętnie wystawiają swoje produkty na marketplace’ach” – mówił już w 2017 roku w rozmowie z serwisem Interatywnie.com Jacek Zientkiewicz, obecnie Dyrektor ds. Rozwoju w sklepach internetowych Shoper. „Jeśli Amazon zaoferuje sprzedawcom lepsze warunki niż m.in. podnoszące opłaty Allegro, zyska rozbudowaną lokalną ofertę”.

Dwa lata później pytanie o Amazona w Polsce wraca ze wzmożoną siłą. Jak dowiedziała się „Gazeta Wyborcza”, amerykański serwis sprzedażowy jeszcze w tym roku wejdzie do Polski i otworzy u nas polskojęzyczny sklep internetowy. Ponoć trwają już „bardzo zaawansowane rozmowy na temat współpracy z Pocztą Polską”.

„Doniesienia o planowanym partnerstwie Amazona z Pocztą Polską pokazują, że zamiary amerykańskiego giganta wobec naszego rynku są poważne i wyciąga on wnioski z nieudanego podboju Polski przez eBay sprzed kilkunastu lat. Wówczas globalny serwis aukcyjny boleśnie przekonał się, że znana marka to nie wszystko, ważna jest również wygoda obsługi i system wsparcia klienta. Szczególnie, gdy na rynku mocną pozycję zdążył zdobyć lokalny gracz – Allegro” – przypomina Artur Halik, Head of Sales marki Shoper, cytowany w serwisie NowyMarketing.pl. Skoro tak, czas zadać kolejne pytanie…

Amazon w Polsce – dla kogo?

Artur Halik mówi, że nie spodziewa się u nas sytuacji podobnej do tej z USA, „gdzie 3/4 klientów chcąc kupić coś w sieci, wchodzi na stronę Amazona” i „że sprzedawcy po prostu nie mają wyjścia i muszą tam być”. Na pewno jednak amerykańska platforma zdobędzie pewną popularność i stanie się dobrym miejscem dla właścicieli e-biznesów, by dywersyfikować swoje kanały sprzedaży i docierać do nowych klientów.

W tym miejscu warto wrócić raz jeszcze do Jacka Zientkiewicza cytowanego przez Interaktywnie.com: „Planując sprzedaż na Amazonie trzeba jednak pamiętać o tym, że główna rywalizacja z konkurencją na platformie, podobnie jak na Allegro, odbywa się na poziomie cenowym. Jeśli sklepom zależy na budowaniu rozpoznawalnej marki, prezentowaniu produktów w indywidualny sposób, eksponowaniu historii założycieli, powinny inwestować przede wszystkim we własne kanały, pozostałe traktując jako wspierające”.

Warto więc mieć własny sklep internetowy, trzeba w niego inwestować, ale przy okazji sprawdzać też integrację z Amazonem, która już teraz pozwala na sprzedaż za pośrednictwem serwisów: Amazon.de, Amazon.es, Amazon.fr, Amazon.it, Amazon.co.uk (instrukcję obsługi warto przeczytać w tym miejscu). Z taką wiedzą, kiedy Amazon wejdzie już na dobre do Polski, sam serwis nie powinien mieć przed sprzedawcą żadnych tajemnic.

 

Przeczytaj także:
Więcej klientów i nowych zamówień? Zintegruj swój sklep z marketplacem
Własny sklepy internetowy czy marketplace? Gdzie sprzedawać
Jak nie płacić prowizji od sprzedaży i wysyłki?