Rentowność sklepu internetowego – temat trudny, a jednocześnie kluczowy dla każdego, kto myśli o biznesie online. Co na nią wpływa i kiedy może być większa? I czy założenie sklepu internetowego się opłaca? Zobaczmy.

Ile można zarobić na e-commerce? To zależy…

To, że na sklepie internetowym da się zarobić, jest pewne. A ile konkretnie? Chciałby to wiedzieć każdy, kto myśli o założeniu własnego biznesu online. Tutaj nie ma jednak gotowej odpowiedzi. Branża e-commerce składa się z różnych sektorów i kategorii produktowych, a na rentowność sklepu internetowego wpływa wiele czynników. Warto wziąć je pod uwagę jeszcze przed podjęciem ważnych decyzji.

Od czego m.in. zależy, czy sklep internetowy się opłaca?

Etap rozwoju sklepu – jeśli dopiero zaczynasz biznes internetowy, możesz potrzebować więcej czasu na rozkręcenie sprzedaży; im większe masz doświadczenie i im lepiej rozpoznawalna jest twoja marka, tym więcej możliwości zyskujesz.

Kategoria produktów – to, jaki rodzaj towaru wybierasz i jaki jest na niego popyt, w dużej mierze decyduje o tym, ile możesz zarobić na prowadzenie sklepu internetowego. Niektóre produkty cieszą się powodzeniem przez cały rok, inne tylko sezonowo; jedna trafiają do dużej grupy klientów, inne tylko do wąskiego grona.

Grupa docelowa – czyli to, kim są twoi potencjalni klienci, jak wielu ich jest, jakie mają potrzeby, zwyczaje zakupowe i zasoby finansowe. Im lepiej znasz swoich odbiorców, tym trafniej możesz odpowiedzieć na ich oczekiwania.

Konkurencja – im jest większa, tym bardziej musisz starać się na jej tle wyróżnić, często również cenowo. Jednocześnie jej dokładna analiza pozwoli ci dopracować swoją ofertę i uniknąć różnych błędów.

Model i kanał sprzedaży – koszty i zyski rozkładają się inaczej w zależności od tego, czy działasz w dropshippingu, sprzedaży wielokanałowej czy sprzedajesz własne produkty tylko w e-sklepie.

Działania marketingowe – skuteczna reklama i silny wizerunek marki mogą wielokrotnie zwiększyć wartość sprzedaży online, a w efekcie również twoje przychody.

Marketing w e-commerce – na czym polega?

W e-commerce możesz zarabiać setki tysięcy złotych albo niewielkie kwoty (jeśli przykładowo nie planujesz zakładać działalności gospodarczej). Wszystko zależy od ciebie i twojego planu na własny sklep.

Czy opłaca się założyć sklep internetowy? Odpowiedź jest jedna

Bez wątpienia tak! E-commerce to jeden z najlepiej i najszybciej rozwijających się rynków, a w 2022 roku wartość brutto sprzedaży online wyniosła 105 mld złotych. Sklepy internetowe przyciągają coraz więcej konsumentów – już ponad 77% Polaków robi zakupy online.

Tak wygląda polski e-commerce w Shoper – zobacz raport

Co więcej, biznes w internecie jest po prostu łatwiejszy. Sprzedaż w sieci możesz rozpocząć błyskawicznie – sam e-sklep założysz i skonfigurujesz już w kilka dni. Nie potrzebujesz do tego wielkich inwestycji, specjalistycznej wiedzy, wynajmu lokalu, zaplecza technicznego ani nawet (w przypadku dropshippingu) własnych towarów. Nie musisz też rezygnować z innych zajęć, bo dzięki wygodnym rozwiązaniom obsługę sprzedaży w sklepach internetowych da się połączyć z pracą na etacie.

Zakładając swój sklep w sieci, ponosisz znacznie mniejsze ryzyko niż w przypadku sprzedaży stacjonarnej. W dodatku prowadzeniem sklepu internetowego możesz zajmować się, skąd chcesz i kiedy chcesz – z własnego salonu czy z podróży, w ciągu dnia lub wieczorami. Sklep stacjonarny nie daje takich możliwości.

Jaki sklep internetowy się opłaca?

W internecie możesz sprzedawać wszystko. Ale pewne branże i towary cieszą się wśród kupujących większym powodzeniem. Według corocznego raportu Gemius w sieci najlepiej sprzedają się:
☞ odzież, akcesoria i dodatki,
☞ obuwie,
☞ kosmetyki i perfumy,
☞ książki i płyty,
☞ produkty farmaceutyczne,
☞ sprzęt RTV/AGD,
☞ meble i elementy wystroju wnętrz.

W tych kategoriach możesz spotkać jednak dużą konkurencję. Dlatego by dobrze zarabiać na sprzedaży internetowej, warto znaleźć własną niszę – coś, na co jest popyt, a czego nie oferuje nikt inny lub co możesz ulepszyć. Coraz większą popularność zyskują e-sklepy z rękodziełem, ekologicznymi produktami czy designerskimi artykułami dla zwierząt.

Zastanów się, co, co może być najlepszym pomysłem dla ciebie. Bo o tym, jaki sklep internetowy się opłaca, decyduje w dużej mierze właśnie to, co chcesz zaoferować klientom i jak to pokażesz.

Jak znaleźć własną niszę w sieci? Sprawdź

Na czym zarabia sklep internetowy?

Sklep internetowy zarabia na sprzedaży – to jasne. Ale twoje zyski są uzależnione od wielu kwestii, w tym od wielkości sklepu czy przemyślanej strategii cenowej i marketingowej. Przykładowo, jeśli jesteś dystrybutorem innej marki lub oferujesz produkty z dropshippingu, rentowność sklepu opiera się na wyliczeniach marży i narzutu.

Zobacz, jak obliczyć marże w sklepie internetowym

Ważnym krokiem jest oszacowanie ilości towaru, jaki musisz sprzedać, by osiągnąć konkretny zysk w danym miesiącu czy kwartale. W ten sposób oceniasz też, jakie produkty przynoszą ci największy dochód. Na tej podstawie możesz określić kierunek swoich działań marketingowych i budżet, który na nie przeznaczysz.

Po jakim czasie zaczyna zarabiać sklep internetowy?

Większość sklepów internetowych, podobnie jak inne biznesy, potrzebuje czasu, zanim zacznie przynosić zyski. Założenie sklepu, dodanie do niego produktów i przyjmowanie pierwszych zamówień to początek drogi do sukcesu. A ten kształtuje wiele czynników, o których wspominaliśmy już wyżej.

Każdy przedsiębiorca ma inny sposób na zarabianie w internecie i inne oczekiwania wobec własnej działalności. W jednym przypadku rozkręcenie biznesu może zająć kilka lat, a w innym zyski pojawią się już po roku. Na pewno jednak warto otworzyć sklep internetowy i uzbroić się w cierpliwość.

W Shoperze wiemy, że początki mogą być trudne. By je ułatwić, mamy dla ciebie wiele pomocnych materiałów, wsparcie specjalistów i specjalne ceny na pierwszy rok. Sprawdź aktualny cennik