Data publikacji: 6 grudnia 2022 Aktualizacja: 20 września 2025

Jak obliczyć marżę i narzut w sklepie internetowym?

Do czego przydaje się kalkulator marży i dlaczego obliczanie marży w sklepie internetowym jest ważne? Jak to robić, żeby nie pomylić jej z narzutem? Przypominamy kilka ważnych pojęć i podsuwamy proste (oraz darmowe) narzędzia do codziennej pracy w Twoim sklepie.

Wyobraź sobie, że sprzedajesz w swoim sklepie internetowym koszulki z podobizną sławnego piłkarza. Ale ten gra raz lepiej, raz gorzej, więc od czasu do czasu przydałoby się obniżyć cenę t-shirtów, by zainteresować nimi więcej kupujących. Jak to zrobić, by mimo jakiegoś atrakcyjnego rabatu nie stracić na produkcie? I dlaczego trzeba wiedzieć, czym się różni marża od narzutu, by się na tym… niczym na murawie… nie przejechać?

Poniżej wyjaśniamy najważniejsze pojęcia: czym jest marża zysku, czym narzut, oraz jak je obliczać, wykorzystując m.in. kalkulator marży.

Po co obliczać marżę w sklepie internetowym?

Bo trzeba. Naprawdę. Marża to podstawowy wskaźnik, dzięki któremu określisz rentowność swojego sklepu. Sprawdzasz więc, czy Twój biznes się w ogóle opłaca i czy musisz podnieść ceny sprzedaży. Przy tej okazji określasz też kilka innych istotnych rzeczy:

  • które produkty przynoszą Ci największy zysk,
  • ile towaru musisz sprzedać, by osiągnąć wyznaczony zysk na koniec miesiąca,
  • jaki budżet możesz przeznaczyć na działania marketingowe.

Marża a narzut – czym się różnią?

Zacznijmy od definicji. Dla przypomnienia i wyjaśnienia:

Marża to różnica między ceną a kosztem wytworzenia towaru. Jeśli t-shirt sprzedajemy po 50 zł, a cena jego wytworzenia wynosi 15 zł, zarabiamy na nim 35 zł.

Marżę liczymy zatem według wzoru: marża (%) = (cena sprzedaży – cena zakupu) / cena sprzedaży.

Narzut to z kolei stawka, o jaką powiększono koszt zakupu danego produktu, dla ustalenia jego ceny.

Marża netto a marża brutto

Wiemy już, co to marża, ale tę też można rozróżnić. Wyliczona wyżej przykładowa marża to marża brutto, czyli ta, która odnosi się tylko do kosztów bezpośrednio związanych ze sprzedażą (koszty produkcji czy zakupów towarów). Nie bierze natomiast pod uwagę kosztów pośrednich (obsługi biura itp.). Marża netto z kolei oznacza stosunek zysku netto do ogólnej wartości sprzedaży w danym okresie – czyli uwzględnia wszystkie koszty ponoszone przez firmę w określonym okresie.

Podsumowując – marża brutto wskazuje, jak zyskowna była dana sprzedaż, a marża netto, jak zyskowna była cała działalność firmy. Warto dobrze czuć się w jej temacie, bo jak podaje choćby „Poradnik Handlowca”, „marża jest kluczem do sukcesu w osiąganiu wysokich zysków”.

Jak obliczyć marżę?

Wiedza na temat marży i narzutu jest szczególnie przydatna podczas negocjacji handlowych. Dostawca chce sprzedać towar po najkorzystniejszej dla siebie cenie, natomiast Tobie zależy na możliwie jak największym rabacie. Jednak negocjowanie atrakcyjnych warunków może być trudne, zwłaszcza gdy pojęcia marży i narzutu bywają mylone. Aby skutecznie prowadzić rozmowy handlowe, warto dokładnie wiedzieć, jak obliczyć marżę.

Najprostszym sposobem na wyliczenie marży jest skorzystanie z kalkulatorów dostępnych online, np. Onlinetoolkit. Jest to narzędzie, które automatycznie obliczy marżę oraz narzut na podstawie podanych cen zakupu i sprzedaży. Wystarczy wpisać odpowiednie dane, aby szybko otrzymać przejrzyste wyniki procentowe.

Możesz także samodzielnie wyliczyć marżę za pomocą prostego wzoru:

Marża (%) = ((Cena sprzedaży – Cena zakupu) / Cena sprzedaży) × 100% Dla przykładu, jeżeli kupujesz towar za 50 zł, a sprzedajesz za 100 zł, Twoja marża wynosi: ((100 zł – 50 zł) / 100 zł) × 100% = 50%.

Regularne stosowanie tego wzoru lub kalkulatora pomoże Ci szybko nabrać wprawy i pewności siebie w negocjacjach handlowych, dając Ci solidną podstawę do podejmowania korzystnych decyzji cenowych.

Obliczanie marży – przydatne narzędzia

W internecie na szczęście nie brakuje narzędzi ułatwiających obliczanie marży i narzutu. Najczęściej działają one na zasadzie kalkulatorów wbudowanych w stronę internetową, jak na przykład omnicalculator.com.

Są też jednak dostępne gotowe szablony do programów typu Excel, które pozwalają na swobodną pracę na arkuszach offline. A te przydają się w codziennej pracy w sklepie najbardziej. Niedoświadczonym sprzedawcom pozwalają zrozumieć, jaka jest faktyczna różnica między marżą a narzutem, starym sklepowym wyjadaczom ułatwiają standardowe kalkulacje.

Samodzielni sprzedawcy mogą stworzyć własny kalkulator marży – w Excelu wystarczy skorzystać tylko z odpowiednich opcji. Tutaj znajdziesz instrukcję.

Faktura VAT Marża

Jeszcze jedno ważne wyjaśnienie w temacie marży. Faktura VAT Marża, czyli szczególny dokument, który dotyczy m.in. podatników świadczących usługi turystyczne, dokonujących dostaw towarów używanych, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków czy dzieł sztuki.

Niezawodny program do księgowości? Sprawdź Shoper Faktury i Magazyn.

Jak informuje PoradnikPrzedsiebiorcy.pl, „marża w podatku VAT to według przepisów różnica pomiędzy kwotą należności, jaką ma zapłacić nabywca towarów lub usług, a ceną nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku”. Czyli… Sprzedawca nalicza i odprowadza podatek VAT tylko od marży, jaką naliczył, sprzedając towar lub usługę. W tej sytuacji nie ma możliwości odliczenia VAT z faktury zakupu – mimo że na samej fakturze VAT marża nie ma kwoty podatku, sprzedawca i tak musi go obliczyć i wpłacić do urzędu skarbowego. Tutaj przeczytasz o tym więcej.

Przeczytaj także: Ile kosztuje sklep internetowy?

Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Dane kontaktowe

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności