Co to jest Google AI Overview / Google Search Generative (SGE)?

Ostatnia aktualizacja: 27 listopada 2024

WAŻNE! W chwili obecnej Google Search Generative Experience (SGE) znane jest jako Google AI Overview

Na czym polega Google AI Overview (dawniej SGE)?

Eksperymentalna wersja wyszukiwarki Google pod nazwą AI Overview (wcześniej znana pod nazwą: Google Search Generative Experience w skrócie SGE), oparta jest na sztucznej inteligencji (AI) przez co pozwala na prezentacje kontekstowych odpowiedzi na złożone zapytania użytkowników. Obecnie SGE znane jest pod nazwą Google AI Overview.

Tym sposobem Google wpływa jakość wyszukiwania przy zastosowaniu generatywnej sztucznej inteligencji (Generative AI). Jest to odpowiedź Google na działania Microsoft, który już w marcu 2023 roku zintegrował swoją wyszukiwarkę z chatbotem AI zwanym Copilot.

Wyszukiwanie generatywne Google AI Overview (wcześniej znane pod skrótem SGE) wprowadzane do wyszukiwarki Google dostarcza nowe funkcje do mechanizmu wyszukiwania. Sposób użycia wyszukiwarki stanie się podobny do tego w jaki sposób korzystamy z popularnego narzędzia ChatGPT.

Treści odpowiedzi generowanych przez AI będą wyświetlane na stronie wyników wyszukiwania (SERP) tuż nad obecnie znanymi nam wynikami płatnymi i organicznymi.

Przykładowe wyniki wyszukiwarki Google SGE
Rys 1. Przykład wyników w wyszukiwarce Google AI Overview (dawniej SGE).
źródło: https://searchengineland.com/new-google-search-generative-ai-experience-413533
Przykładowe wyniki wyszukiwarki Google SGE
Rys 1. Przykład wyników w wyszukiwarce Google AI Overview (dawniej SGE).
źródło: https://searchengineland.com/new-google-search-generative-ai-experience-413533

Zmiany związane z generatywnym doświadczeniem w wyszukiwarce Google

Strategia wdrożenia AI Overview przez Google różni się od sposobu wdrożenia nowej wyszukiwarki Bing. W przeciwieństwie do Microsoftu, nowa funkcja Google AI Overview ma być uzupełnieniem (dodatkiem) – natomiast w przypadku Bing dodano do niej narzędzie AI zintegrowane z chatbotem.

Struktura prezentacji stron z wynikami wyszukiwania Google nadal będzie oparta o istniejący wygląd, jednak niektóre elementy wpływające na doświadczenia użytkowników korzystających z wyszukiwarki Google zostaną zmienione.

Planowane zmiany w wyszukiwarce Google związane z AI Overview:

  • umieszczenie modułu AI Overview pomiędzy wynikami płatnymi i organicznymi wynikami wyszukiwania,
  • wyniki na podstawie bazy danych, w której zebrane są witryny uznane przez Google za wiarygodne,
  • wyświetlanie w ramach wyników wyszukiwania treści odpowiedzi na zapytanie, które nie będą dosłownym cytatem pochodzącym z innej strony WWW. Odpowiedzi będą generowane w oparciu o sztuczną inteligencję (AI) i będą wynikiem analizy tekstów znalezionych na wiarygodnych witrynach,
  • dodanie trybu umożliwiającego konwersacje z chatbotem, który pozwoli na kontynuowanie zapytań i zachowanie kontekstu pierwotnego wyszukiwania. Umożliwi łatwiejsze zrozumienie oraz dostarczenie użytkownikom bardziej trafnych wyników,
  • proponowanie podpowiedzi w dolnej części modułu AI Overview, które pozwolą na zapoznanie się z innymi tematami powiązanymi z zapytaniem użytkownika,
  • odnośniki prowadzące do stron docelowych wyświetlane przy odpowiedziach generowanych przez AI.

AI Overview w wyszukiwarce Google sprawi, że proces szukania produktów stanie się o wiele łatwiejszy i szybszy. Na stronach wyników wyszukiwania będą wczytywane specyfikacje produktów oraz opinie, które będą pobierane z wielu źródeł i prezentowane w formie skróconego tekstu (wymagającego około 30-90 sekund czasu na przeczytanie).

Wyniki AI Overview w Google (dawniej znane jako SGE) dla słowa kluczowego: black golf bags
Rys 2. Przykład wyników w wyszukiwarce Google AI Overview (dawniej znane jako SGE) dla frazy: black golf bags.
Wyniki AI Overview w Google (dawniej znane jako SGE) dla słowa kluczowego: black golf bags
Rys 2. Przykład wyników w wyszukiwarce Google AI Overview (dawniej znane jako SGE) dla frazy: black golf bags.

Wyszukiwarka Google AI Overview podczas generowania wyników stosuje zaawansowane algorytmy, które analizują i używają odpowiedniego formatu prezentacji treści z wynikami – włączając wyniki na jednej stronie SERP. Podczas szukania odpowiedniego asortymentu istnieje możliwość porównania dwóch produktów w kilka sekund (np. z oferty konkurencyjnych dla siebie sklepów).

Wyniki Google AI Overview – opis kilku modeli produktu po wpisaniu słowa kluczowego: black golf bags
Rys 3. Przykład wyników w Google AI Overview – opis kilku modeli produktu dla frazy: black golf bags.
Wyniki Google AI Overview – opis kilku modeli produktu po wpisaniu słowa kluczowego: black golf bags
Rys 3. Przykład wyników w Google AI Overview – opis kilku modeli produktu dla frazy: black golf bags.
Jakie informacje o produktach znajdują się w wynikach Google AI Overview?
  • opinie o wybranym produkcie z wielu stron internetowych (nie tylko z jednego sklepu),
  • zdjęcia tego samego produktu pochodzące z wielu sklepów internetowych,
  • informacje o statusach dostępności produktu,
  • dostępne warianty oraz alternatywne zamienniki produktu,
  • koszty dostawy wraz z warunkami dotyczącymi reklamacji,
  • porównanie cen dla wielu produktów,
  • wykaz historii aktualizacji / zmian cen,
  • podgląd dyskusji na forach na temat produktu lub szukanej usługi,
  • przy niektórych zapytaniach mogą zostać wyświetlony kody kuponów rabatowych.

Jaki wpływ na biznes ma Google AI Overview (dawniej znane jako SGE)?

Wprowadzenie Google AI Overview (wcześniej znane pod skrótem SGE) wymusza podjęcie odpowiednich działań przez biznes. Należy pomyśleć nad optymalizacją strategii marketingowych i dostosować je do zaktualizowanej prezentacji wyników.

Zmiany wprowadzane przez Google mają wpływ zarówno na płatne (Google Ads) i organiczne (SEO) wyniki wyszukiwania – czego wynikiem może być wpływ na ruch przychodzący z wyszukiwarek, średnie pozycje czy koszty kampanii reklamowych.

Z drugiej jednak strony nowa forma wyszukiwarki Google AI Overview (dawniej SGE) może dostarczyć biznesowi szereg korzyści, które można przekuć na lepsze wyniki. Przykładowo, jeśli użytkownicy wyszukiwarki będą otrzymywać bardziej precyzyjne treści przed wywołaniem witryny, to istnieje wysoka szansa na wcześniejsze pojawienie się u nich impulsu sprzedażowego.

Należy jednak pamiętać, że wyższy priorytet i wyróżnienie odpowiedzi generowanych przez sztuczną inteligencję mogą znacząco zmniejszyć przychodzący ruch organiczny. Przykładowo, tzw. AI Snapshot zajmujący duży obszar ekranu wymusza na użytkownikach scrollowanie w dół w celu wyświetlenia wyników organicznych znajdujących się na pierwszej stronie. Co prawda odnośniki prowadzące do stron docelowych mają być wyświetlane przy odpowiedziach tworzonych przez AI i mogą sprowadzać dodatkowy ruch, ale w tej chwili nie wiemy w jakiej ilości.

Firma Google oficjalnie komunikuje, że będzie na bieżąco monitorować wpływ AI Overview (wcześniej SGE) na zmiany w ruchu reklamowym oraz organicznym. Google zapewnia, że będą podejmowane odpowiednie działania w przypadku kryzysowych sytuacji.

Pamiętajmy, że około 80% wszystkich przychodów Google ma swoje źródło z kampanii reklamowych w wyszukiwarce – z tego powodu Google z pewnością będzie pilnować, aby reklamodawcy byli zadowoleni.

Wprowadzenie AI Overview (dawniej SGE) do wyszukiwarki Google to adaptacja do dynamicznie postępującego rozwoju technologicznego, który coraz bardziej oparty jest na rozwiązaniach sztucznej inteligencji. Wyszukiwarka Google stanie się bardziej zaawansowana, kontekstowa oraz inteligentna. Dokładne skutki i wpływ tej innowacyjnej zmiany na SEO, kampanie reklamowe czy doświadczenia użytkowników poznamy jednak w najbliższym czasie.

Najważniejsze wnioski nt. Google AI Overview

AI Overview wprowadzane przez Google (dawniej SGE) zmieni sposób, w jaki dokonujemy zakupów w sieci Internet.

Usprawnienie procesu wyszukiwania produktów

AI Overview zachęci klientów do odwiedzin stron sklepu w celu realizacji zakupów.

AI Overview to zaktualizowane algorytmy wyszukiwarki Google

Nawet 43% wyników znalezionych przez nowe algorytmy nie znajdują się w rankingu „obecnego Google”. AI Overview funkcjonuje na podstawie nowych algorytmów, które mają niewiele wspólnego z poprzednią wersją wyszukiwarki Google. Oznacza to, że obecne wysokie pozycje TOP 3 w indeksie nie gwarantują ich podczas generowania wyników z wykorzystaniem AI Overview. Jeśli obecnie zajmujesz pozycje TOP 4-10 jest duża szansa, że AI Overview wykorzysta je jako źródła podczas wyboru wyników w nowej wyszukiwarce.

Brak gwarancji, że obecny ranking wyników wyszukiwania będzie uwzględniony w wynikach Google AI Overview

Zdarza się, że tylko około 17% wyników wyszukiwania AI Overview zwraca obecne pozycje 1-3 dla zapytania. Oznacza to, że jeśli Twoja witryna znajduje się na samym szczycie wyników wyszukiwania, to nie masz gwarancji, że wyniki wygenerowane przy użyciu AI Overview będą takie same (wszystko zależy w jaki sposób będą konstruowane zapytania przez użytkowników).

AI Overview używane jest przez użytkowników z podobną częstotliwością

Dotyczy to wszystkich rodzajów zapytań (zarówno dla fraz z krótkim i długim ogonem).

Możliwość uniknięcia dużego wzrostu wydatków na płatny ruch

Google AI Overview obejmuje około 97,5% zapytań posiadających wysoki koszt za jedno kliknięcie. Podczas okresu przejściowego przewiduje się, że AI Overview może wpłynąć na koszty PPC i zwiększyć popyt na płatne reklamy. E-commerce korzystające z wyższych zapytań PPC powinny rozważyć działania optymalizacyjne w celu zmniejszenia ryzyka pojawienia się zwiększonych wydatków na reklamę.

Nowe algorytmy wysoko oceniają treści na szybko wczytujących się witrynach

Czyli częstsze wczytywanie treści znajdujących się na szybko ładujących się stronach internetowych. Treści łatwo dostępne w kodzie HTML bez dodatkowych skryptów typu JavaScript czy skomplikowanej struktury kodu są częściej proponowane w ramach wyników Google AI Overview.

Wyróżnianie filmów z YouTube w wynikach Google AI Overview

Prawie 3/4 przeanalizowanych wyników Google AI Overview zawiera linki do filmów na YouTube. Według specjalisty B. Pool nawet 80% użytkowników poszukuje informacji o produktach na filmach w sieci Internet – szacuje przy tym, że 50% tego ruchu kierowane jest do serwisu YouTube. Wprowadzenie Google AI Overview spowoduje zwiększenie tego współczynnika i skieruje więcej użytkowników do filmów w YouTube, które pasują do zapytań użytkowników. Google AI Overview będzie wyróżniać tylko ten fragment wideo, który będzie odpowiadał na zapytanie użytkownika.

Wyniki wyszukiwarki z zastosowaniem AI Overview budowane na podstawie kilku witryn

Google AI Overview generuje wyniki na podstawie średnio 5 stron internetowych. Wyszukiwarka pobiera i prezentuje średnio 5 źródeł / artykułów (znajduje wspólne oraz spójne fragmenty i podsumowuje je w zwięzłej formie).

Zalecane jest dostosowywanie strategii pozyskiwania klientów, aby wykorzystać możliwości Google AI Overview

Należy tworzyć treści na podstawie potrzeb swoich klientów i publikować je na każdym etapie ścieżki zakupowej.

Monitoruj aktualizacje Google, aby wyprzedzić swoją konkurencję

Algorytmy Google (również te oparte o AI Overview) są stale udoskonalane. Śledź trendy i planowane zmiany, aby być o krok dalej od konkurencji.

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • Czym jest i jak działa Google SGE?
  • Na czym polegają zmiany w wyszukiwarce Google po wprowadzeniu SGE?
  • Jak wyszukiwarka Google SGE wpłynie na prowadzenie biznesu?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności