Dlaczego sklep nie jest widoczny podczas wyszukiwania w Google?
Jeśli sklep internetowy nie jest widoczny w wynikach wyszukiwania (tzw. indeksie) Google, najczęściej jest to spowodowane niepoprawną konfiguracją sklepu, słabą jakością treści, dużą konkurencją w danej branży lub problemami z optymalizacją SEO.
Oprogramowanie Shoper jest dostosowane pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach – co potwierdzają audyty oraz wysokie pozycje w Google sklepów uruchomionych na naszej platformie.
Nowy sklep może pojawić się w wyszukiwarce po kilku dniach lub nawet tygodniach od czasu uruchomienia. Roboty indeksujące najpierw muszą sklep zeskanować, aby na tej podstawie zdecydować pod jakimi frazami i na jakiej pozycji umieścić go w rankingu.
Samo dodanie produktów do odpowiednich kategorii nie zagwarantuje pierwszej pozycji w Google. Indeks wyszukiwarki zawiera miliony lub nawet miliardy wyników zależnie od wyszukiwanego słowa kluczowego. Od Twoich działań zależy na jakiej pozycji pojawisz się ze swoim sklepem (tak jak przy sklepie stacjonarnym musisz wyróżnić się na tle konkurencji).
Jak sprawdzić czy sklep jest widoczny w Google?
Wpisz w polu wyszukiwarki adres domeny sklepu poprzedzony przedrostkiem: site:adres-sklepu.pl
site:adres-sklepu.pl
Jeśli wpisaniu adresu Twojego sklepu poprzedzonego przedrostkiem site: wyświetliły się jakiekolwiek wyniki prowadzące do podstron sklepu, oznacza to, że jesteś widoczny w indeksie wyszukiwarki.
Polecamy korzystanie Google Search Console, czyli z darmowego narzędzia od Google dedykowanego twórcom i wydawcom treści w Internecie. Przy jego użyciu możliwe jest zarządzanie procesem indeksowania i monitorowanie pozycji sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania.
- Jak uruchomić Google Search Console dla sklepu internetowego?
- Jak dodać mapę stron sklepu w Google Search Console?
- Poradniki obsługi Google Search Console dla właścicieli sklepów internetowych
Po uruchomieniu Google Search Console warto w pierwszej kolejności dodać mapę strony, czyli automatycznie wygenerowaną listę odnośników do wszystkich stron sklepu (np. produktów, kategorii, stron informacyjnych, itd.). Dzięki temu ułatwisz i przyspieszysz pojawienie się Twojego sklepu w Google.
Jeśli sklepu nie widać w Google, sprawdź czy nie blokujesz indeksowania dla wyszukiwarek
Plik robots.txt to dokument tekstowy sprawdzany przez roboty wyszukiwarek podczas procesu indeksowania. Znając składnię pliku i wpisując w jego zawartości odpowiedni kod, można zablokować indeksowanie poszczególnych stron sklepu.
Na platformie Shoper edycja pliku robots.txt możliwa jest w sekcji Panelu administracyjnego sklepu: Ustawienia > Zaawansowane > SEO > zakładka: Zaawansowane.
Przy każdym sklepie Shoper domyślna zawartość pliku robots.txt jest ustawiona w taki sposób, aby wszystkie najważniejsze strony sklepu mogły być poprawnie indeksowane w wyszukiwarkach (np. strona główna sklepu, karty produktów, kategorii, strony informacyjne, itd.).
Domyślny plik robots.txt blokuje natomiast indeksowanie dla takich przykładowych linków: strony koszyka, formularze rejestracji nowego klienta czy strony Panelu administracyjnego sklepu.
Nie zalecamy samodzielnej modyfikacji pliku robots.txt! Shoper nie świadczy wsparcia technicznego w zakresie jego modyfikacji. Nieprawidłowa zawartość pliku robots.txt może powodować problemy z funkcjonowaniem sklepu lub jego całkowite unieruchomienie.
Konfiguracja sklepu internetowego pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarce Google
W sytuacji, gdy sklep został zaindeksowany, ale nadal nie pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania, prawdopodobnie należy wykonać w sklepie działania związane z optymalizacją SEO.
Shoper umożliwia optymalizacje sklepu internetowego pod kątem SEO dzięki możliwości konfiguracji odpowiednich elementów, które wpływają na pozycjonowanie.
Przykłady: poprawa jakości treści opisów, dodanie większej linków zewnętrznych i wewnętrznych, dostosowanie meta tagów i użycie innych słów kluczowych oraz inne elementy, które zostały opisane poniżej.
Personalizacja meta tagów na stronach sklepu
Podczas edycji kart produktów, stron kategorii czy stron informacyjnych możesz dostosować zawartość meta tagów, które wskazują wyszukiwarkom tematykę zawartości danej podstrony.
- Czym są i do czego służą meta tagi?
- Edycja tytułu strony głównej sklepu internetowego
- Edycja globalnych ustawień meta tagów dla stron sklepu
- Do czego służy zakładka Pozycjonowanie przy edycji produktów, kategorii, stron informacyjnych?
Stosowanie odpowiednich słów kluczowych
Podczas uzupełniania wspomnianych meta-tagów czy publikowania jakiejkolwiek treści należy pamiętać o stosowaniu odpowiednich słów kluczowych, pod którymi chcemy być znajdywani przez potencjalnych klientów w wynikach wyszukiwarki.
Podczas wybierania fraz warto korzystać z narzędzi, które ułatwią analizę i dobór słów kluczowych dla naszego pozycjonowania. Są to m.in. podpowiedzi wyświetlane w wyszukiwarkach po wpisaniu zapytania, raporty Google Search Console czy inne płatne narzędzia.
- Czym są słowa kluczowe i jak je najlepiej wybierać?
- Jak planować i dobierać frazy kluczowe podczas pozycjonowania?
- Wybór słów kluczowych dla produktów, kategorii i artykułów blogowych
Słowa kluczowe to frazy ściśle powiązane z zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników podczas wyszukiwania. Nie należy sztucznie przeładowywać zawartości sklepu zbyt dużą ilością fraz kluczowych.
Warto korzystać nie tylko z popularnych fraz (tzw. krótki ogon), ale również z bardziej rozbudowanych słów kluczowych z długim ogonem. Należą do nich m.in. zapytania składające się z wielu wyrazów, które w formie długich pytań wpisywane są przez użytkowników do wyszukiwarki.
Treści opisów produktów i kategorii
Najlepsze wyniki pozycjonowania uzyskują sklepy internetowe, które tworzą unikalne treści opisów dla produktów oraz ich kategorii. Należy unikać kopiowania opisów z innych stron, najlepiej tworzyć je samodzielnie.
- Jak tworzyć opisy dla produktów, które są najlepsze pod pozycjonowanie?
- Co klient powinien znaleźć w opisach kategorii produktów w sklepie?
- Jak opisać kategorię produktu, aby uzyskać wysoką pozycję w Google?
Opis zarówno kategorii i produktu zastępuje sprzedawcę – powinien swoją zawartością zachęcać do zakupu, przedstawiać cechy produktów ale również zalety i korzyści, czyli co klient zyska kupując produkt.
Dobrze opisany produkt to przede wszystkim wypisane najważniejsze atrybuty: parametry techniczne, przeznaczenie, rok wykonania, materiał, itd. Podczas tworzenia opisów należy w treści używać nagłówków (np. H2), które są ważnymi elementami wpływającymi na pozycjonowanie.
- Jak używać nagłówków (np. H1, H2), aby dobrze pozycjonować sklep?
- Ważne elementy podczas tworzenia opisów produktów pod SEO
Opisy produktów powinny być spójne i jednolite. Klient nie może mieć wrażenia, że nagle znalazł się na stronie produktu, którego nie szukał. Struktura treści opisów powinna być spójna lub podobna dla wszystkich produktów.
Publikacja wpisów blogowych z treściami SEO
Proces pozycjonowania sklepu internetowego warto wesprzeć publikacją artykułów na temat oferowanych produktów (np. odpowiadając na pytania jakie zaspokoi potrzeby lub jakie problemy rozwiążę po zakupie przez klientów).
Aby napisać dobry artykuł, który będzie sprowadzał wartościowy ruch z wyszukiwarki, należy m.in. wybrać odpowiedni temat, używać w treści główne i dodatkowe słowa kluczowe (często odmieniane w innych formach), stosować czytelną dla odbiorcy typografię, dodawać linki w treści, dzielić akapity tekstu na śródtytuły oraz dodawać obrazki, wideo, infografiki.
Każdy sklep działający na oprogramowaniu Shoper posiada wbudowany moduł bloga, który umożliwia prowadzenie takich działań content marketingowych (wspierających pozycjonowanie sklepu).
- Konfiguracja bloga w celu pozycjonowania sklepu internetowego
- Obsługa bloga – ustawienia, wyświetlanie i publikacja artykułów
- Jak dodać nowy wpis na blogu w sklepie internetowym Shoper?
Ustawienia bloga na platformie Shoper pozwalają na definiowanie opcji wpływających na optymalizacje SEO, np.: struktura budowy linków dla wpisów i kategorii, konfiguracja komentarzy, edycja znaczników meta dla wpisów i kategorii czy dodawanie tagów.
Dodatkowe strony informacyjne w sklepie
Oprócz wpisów blogowych oprogramowanie Shoper umożliwia też tworzenie stron informacyjnych, na których kupujący mogą szybko znaleźć interesujące ich informacje.
Strony informacyjne mogą zawierać: regulamin, dostępne formy płatności, sposoby i koszty dostawy, zasady zwrotów i reklamacji, dane kontaktowe czy inne dodatkowe informacje odnośnie produktów i procesu zakupu.
Zdjęcia produktów z uzupełnionymi opisami
Na proces pozycjonowania wpływa również odpowiednie opisywanie zdjęć produktów. Podczas dodawania obrazków do galerii produktu istnieje możliwość edycji opisu zdjęcia, który w kodzie HTML wyświetlany jest jako wartość atrybutów ALT oraz TITLE.
Oba atrybuty (ALT i TITLE) odczytywane są przez roboty indeksujące i również wpływają na ustalanie pozycji w rankingu wyników wyszukiwania. Warto, aby treść tych atrybutów nie była taka sama.
W tym celu skorzystaj z poniższej instrukcji, aby przy użyciu pliku CSV zaktualizować atrybuty ALT dla zdjęć wszystkich produktów.
Konfiguracja linków w sklepie internetowym pod kątem optymalizacji pozycjonowania
Struktura budowy adresów URL stron Twojego sklepu powinna być przyjazna dla wyszukiwarek oraz klientów. Wszystkie linki do stron produktów czy kategorii powinny być krótkie i zawierać słowa kluczowe (np. nazwy produktów).
Im więcej linków z zewnętrznych stron będzie prowadziło do sklepu, tym lepsza będzie jego pozycja w wynikach wyszukiwania. Na wysokie miejsca w wyszukiwarce wpływa też dobrze przygotowana strategia linkowania wewnętrznego, czyli pomiędzy różnymi podstronami w ramach tego samego sklepu.
Przyjazna struktura budowy adresów URL
Oprogramowanie sklepów Shoper umożliwia definiowanie struktury adresów URL m.in. dla produktów i kategorii, dzięki czemu mogą być one proste i czytelne (np.: /monitory).
Dodatki do przyjaznych adresów URL
Przy konfiguracji przyjaznych linków możesz skorzystać z dodatkowych aplikacji, które automatycznie wygenerują przyjazne linki dla produktów i kategorii na podstawie ich nazwy oraz zadbają, aby każdy adres nowego produktu dodanego do sklepu był od razu przyjazny dla wyszukiwarek.
- Dodatkowa aplikacja: Przyjazne Adresy URL – WebCoders
- Dodatkowa aplikacja: Przyjazne adresy URL PRO – WebCoders
Przekierowania 301 dla nieaktywnych linków
Podczas prowadzenia sklepu internetowego w celu utrzymania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, należy pilnować, aby roboty indeksujące nie natrafiały na nieaktywne odnośniki (np. błędy 404 podczas prób wyświetlania podstron nieaktywnych już produktów lub kategorii).
W tym celu warto dodawać odpowiednie przekierowania 301, które przy próbie wywołania nieaktywnego adresu URL będą powodować przekierowanie na wybrany inny adres URL (np. na inny powiązany tematycznie produkt). Dzięki czemu będziemy mogli przenieść „moc” pozycjonowania (np. nieaktywnego produktu na inny dowolny produkt, który jest aktywny w sklepie).
Dodawanie odpowiednich przekierowań 301 pozwala na przekazywanie informacji robotom wyszukiwarek, że dany obiekt został na trwałe przeniesiony pod inny adres URL – dzięki czemu pozycja w wyszukiwarce może nie zostać utracona, tak jakby miało to miejsce w przypadku wyświetlenia błędu 404 o nieznalezieniu adresu.
Wskazywanie kanonicznych linków wyszukiwarce
Jeśli w ramach sklepu znajdują się strony, które posiadają identyczną zawartość, warto skorzystać z tzw. linków kanonicznych (ang. canonical URL).
Jest to kolejna metoda obok oznaczenia: rel=”nofollow”, która pomaga wskazać wyszukiwarkom jaki jest właściwy / preferowany adres dla danej strony (tylko ten adres URL będzie indeksowany w wyszukiwarce).
Popraw widoczność wyników przez rich snippets
Rich snippets (znane też jako fragmenty rozszerzone) to dane strukturalne, znaczniki stosowane w kodzie stron, aby w uporządkowany sposób opisywać opublikowane w ich zawartości informacje.
Wszystkie sklepy na platformie Shoper mają domyślnie wdrożone znaczniki danych strukturalnych oraz adnotacji zgodne z: Google schema.org.
Zastosowanie rich snippets przy sklepie internetowym umożliwia m.in. wyróżnienie ceny czy stanu dostępności produktu jeszcze na stronach wyników wyszukiwania (co może zachęcić użytkownika do kliknięcia wyniku i przejścia do sklepu z Google).
Poza tym wyszukiwarka na podstawie ustrukturyzowanych danych potrafi ocenić jakie strony są wartościowe dla użytkownika, dzięki czemu szukający otrzymuje najlepszą odpowiedź na swoje pytanie na stronach wyników wyszukiwania.
Dodatkowe aplikacje do pozycjonowania Shoper
Na platformie Shoper możesz też skorzystać z dodatkowych aplikacji umożliwiających lepsze pozycjonowanie sklepu oraz integracje z usługami Google (np. Analytics, Search Console).
Rozszerzenia mogą być wzbogacone o funkcjonalności Chat GPT, które w zautomatyzowany sposób wygenerują opisy (m.in. dla produktów). Dzięki audytom SEO możesz precyzyjnie zaplanować działania optymalizacyjne pod wyszukiwarki.
Sprawdź: lista przydatnych narzędzi SEO / SEM wspierających pozycjonowanie i marketing w wyszukiwarkach internetowych.
Warto zapamiętać!
- kiedy nowy sklep powinien znaleźć się na stronach wyszukiwania?
- jak sprawdzić czy sklep jest już widoczny w wyszukiwarce Google?
- jak wpływać na pozycjonowanie sklepu Shoper?
- działania związane z linkami pod kątem lepszego pozycjonowania.