Dodawanie darmowej dostawy w sklepie
Jak podaje raport Gemius za 2021 rok, spośród wszelkich dodatkowych usług związanych z dostawą, dla 88% kupujących, darmowa dostawa jest najbardziej motywującą do dokonania zakupu w sklepie internetowym. Powiedzmy sobie szczerze: nie potrzeba zaawansowanych badań do stwierdzenia, że jako klienci niezbyt lubimy płacić za dostawę.
Natomiast dla sprzedawcy darmowa dostawa wiąże się z dodatkowymi kosztami i powinna być uzasadniona nie tylko oczekiwaniami klienta, ale także kwestiami finansowymi.
Po pierwsze należy określić punkt opłacalności na podstawie średnich marż na naszych produktach. Czy sprzedając produkty za 100 zł, możemy ponieść dodatkowy koszt np. 10 zł za wysyłkę do paczkomatu?
Po drugie dokonajmy analizy dotychczasowej sytuacji. Ustalmy, kiedy darmowa dostawa może przynieść efekty w postaci zwiększania wartości dokonywanych zakupów. Zweryfikujmy, jaka jest obecnie średnia wartość koszyka. Jeśli waha się ona np. na poziomie 100 zł, to dodajmy do tego 30% i ustalmy, że do darmowej dostawy będziemy wymagać zamówień co najmniej na kwotę 130 zł.
Wskazówka: To, od jakiej kwoty ustalamy próg darmowej dostawy, zależy od bardzo wielu czynników jak marże, koszt pozyskania klienta czy asortyment. Nie ma tutaj jednej słusznej wartości.
Jeśli sklep już odwiedzają klienci, ale wysokość konwersji nie zadowala, darmowa dostawa może zdecydowanie zachęcić Twoich klientów do zakupu.
W sklepie Shoper próg darmowej dostawy określamy dla każdego rodzaju przesyłki osobno. Możesz to zrobić w Panelu administracyjnym sklepu w sekcji menu: Ustawienia (A) > Obsługa zamówień (B) > Formy dostawy (C) – edytując wybraną formę dostawy. W edycji dostawy przejdź do zakładki: Dane podstawowe (D) i w odpowiednim polu podaj kwotę, od której będzie dostępna darmowa wysyłka (E).

W przypadku gdy chcemy, aby pomimo darmowej dostawy doliczana była kwota za sposób płatności (np. pobranie), musimy dodatkowo zaznaczyć odpowiednią opcję (Ustawienia (A) > Produkty (B) > Ustawienia produktów (C) > Dostawy (D) i zaznaczamy opcję: Dodaj koszt płatności pomimo darmowej dostawy (E)).

Forma wysyłki przy darmowej dostawie powinna być dla sprzedawcy nie tylko opłacalna, ale także wygodna. Dlatego też najczęściej oferuje się swoim klientom tylko jedną opcję darmowej wysyłki (np. przesyłka kurierska).
Poinformuj klientów o darmowej dostawie
Często sklepy pomimo posiadanej darmowej dostawy nigdzie (a przynajmniej nie w efektywny sposób) nie informują o tym swoich klientów.
Z pewnością dobrze wstawić taką informację na stronie informacyjnej związanej z kosztami dostawy, na info ikonach zamieszczonych na stronie głównej czy podkategoriach, ale także bezpośrednio na stronie koszyka.
W koszyku, który – pamiętajmy – musi być dosyć minimalistyczny, możemy skorzystać z takich rozwiązań jak baner czy moduł darmowej dostawy.
Baner informujący o darmowej dostawie
Poinformować o darmowej dostawie w naszym sklepie możemy za pomocą niedużej grafiki (rodzaj baneru) o wysokości 75-100 pikseli. Warto, aby wygląd grafiki był dopasowany do całej identyfikacji wizualnej naszego sklepu.


- Więcej informacji: Jak zarządzać modułami w sklepie Shoper?
Grafikę z informacją o darmowej dostawie możesz dodać też, np. na karcie produktu czy na stronach kategorii.
Moduł darmowej dostawy w Storefront
W szablonie Storefront informacja o pozostałej kwocie pozwalającej na osiągnięcie progu darmowej dostawy jest automatycznie wyświetlana, zawsze kiedy dla danej formy dostawy taki próg zostanie ustawiony.

Automatyczne wyliczanie kwoty darmowej dostawy
Bardziej rozbudowaną formą statycznej grafiki (baner) będzie z pewnością mechanizm, który pokazuje kwotę darmowej dostawy oraz automatycznie wylicza, ile klientowi brakuje do spełnienia warunku bezpłatnej wysyłki.
Shoper posiada taki mechanizm wśród dostępnych modułów. Przejdź do: Wygląd i treści (A) > Wygląd sklepu (B) > Obecny szablon graficzny (C) > Moduły (D) i wybierz układ: Koszyk (E), a następnie rozwiń listę Dostępnych modułów (F) i przeciągnij moduł Darmowa dostawa (G) do układu.

Domyślnie moduł jest tylko tekstowy, ale jego wygląd można ustawić za pomocą stylu CSS. Poniżej przedstawiamy 3 inspiracje oraz kody, które odpowiadają za poszczególne kreacje.
W Panelu administracyjnym sklepu kod wklejamy do sekcji menu: Wygląd i treści > Obecny szablon graficzny > Własny kod CSS (ewentualnie w kopi szablonu nad którą obecnie pracujesz).
Przykład pierwszy

Skopiuj/* moduł darmowej dostawy */ #box_freeshipping { text-align: center; font-weight: bold; font-size: 16px; border: 3px solid #ff3566; border-radius: 10px; padding-bottom: 20px; } #box_freeshipping .boxhead { border-bottom: none; } /* moduł darmowej dostawy */
Przykład drugi

Skopiuj/* moduł darmowej dostawy */ #box_freeshipping { text-align: center; font-weight: bold; font-size: 16px; color: #fff; background: #FF3566; border-radius: 35px; padding-bottom: 15px; } #box_freeshipping .boxhead { display: none; } #box_freeshipping .innerbox { margin-top: 13px; } /* koniec: moduł darmowej dostawy */
Przykład trzeci

Skopiuj/* moduł darmowej dostawy */ #box_freeshipping { text-align: center; font-weight: bold; font-size: 16px; color: #fff; background: #FF3566; padding-bottom: 15px; } #box_freeshipping .innerbox { margin-top: 13px; } #box_freeshipping .boxhead { border-bottom: none; } /* koniec: moduł darmowej dostawy */
Wartości zaczynające się od krzyżyka oznaczają kolory (np. #FF3566). Background oznacza kolor tła, color kolor czcionki, a kod koloru wstawiony w linijce border oznacza kolor obramowania. Zamień podane przez nas wartości z przykładów na kolory, które będą odpowiadać Twojemu sklepowi.
Warto zapamiętać!
- jak wprowadzić darmową dostawę i jak ją prezentować na sklepie.