Jak wykorzystać Cloudflare, aby uchronić się przed atakiem DDoS?
Uruchomienie Cloudflare niestety nie zapewnia 100% ochrony przed atakami DDoS, aczkolwiek jego odpowiednia konfiguracja pozwala ograniczyć ryzyko niechcianych masowych odwiedzin w sklepie internetowym do minimum.
Kluczowe w tym przypadku jest nałożenie odpowiednich filtrów, które we właściwym momencie zidentyfikują podejrzany ruch na sklepie i go zablokują.
Cloudflare w swoim podstawowym (darmowym) pakiecie udostępnia możliwość zdefiniowania 5 reguł, które będą regulować ruch na stronie sklepu. Kolejność wprowadzania poszczególnych reguł jest istotna, ponieważ są one stosowane od pierwszej do ostatniej.
W poniższym artykule zawieramy naszą sugestię zastosowania filtrów. Jeśli z niej korzystasz, pamiętaj o właściwej kolejności poniższych reguł.
Niepoprawne wykonanie poniższych kroków może poskutkować problemami z widocznością/dostępnością sklepu dla klientów.
Gdzie w Cloudflare znajdują się filtry?
Możliwość ustawienia reguł dla blokowanego i akceptowanego ruchu na stronie, znajdziesz w panelu Cloudflare w zakładce Security (A) > WAF (B) > Custom Rules (C).

Poniżej wizualizacja pięciu prawidłowo skonfigurowanych, we właściwej kolejności reguł w panelu Cloudflare.

Jakie reguły ustawić w panelu Cloudflare?
Wprowadź poniższe reguły zgodnie z przedstawioną w tym artykule kolejnością.
Reguła pierwsza: Blokowanie ruchu z kontynentów spoza listy
Reguła blokuje ruch spoza Europy i Ameryki Północnej. Oczywiście jeśli prowadzisz sprzedaż na kontynencie azjatyckim, to regułę trzeba będzie odpowiednio zmodyfikować.
Jeśli masz problem z prawidłowym ustawieniem reguł, skorzystaj z pakietu Shoper Premium, który zapewnia wsparcie w Cloudflare. Skontaktuj się z nami.
- W polu Rule name wprowadź nazwę reguły (A)
- W polu Field wybierz przedmiot, dla którego chcesz ustawić regułę: Continent (B)
- W polu Operator wybierz: is not in (C)
- W polu Value wybierz kontynenty, dla których ruch będzie obsługiwany w Twoim sklepie ((jeśli nie dodasz w tym polu danego kontynentu, użytkownicy z niego nie wejdą na stronę Twojego sklepu) (D)
- W polu Choose action wybierz akcję blokowania: Block (E)
- W polu Select order wybierz pierwszą pozycję reguły: First (F)
- Kliknij: Save, aby dodać regułę (G)

Reguła druga: Blokowanie narzędzi generujących ruch
Możesz zablokować narzędzia (boty), które skanują Twój sklep, w negatywny sposób imitując ruch na nim.
- W polu Rule name wpisz nazwę reguły (A)
- W polu Field podaj przedmiot, dla którego tworzona jest reguła: User Agent (B)
- W polu Operator wybierz: Contains (C)
- W polu Value podaj nazwę narzędzia, które chcesz zablokować (D)
- W polu Choose action wybierz akcję blokowania: Block (E)
- W polu Select order wybierz pierwszą pozycję reguły: Custom (F)
- W polu Select with rule this will fire after: /wybierz tutaj pierwszy skonfigurowany filtr/ (G)
- Kliknij: Save, aby dodać regułę (H)

Reguła trzecia: Wpuszczanie botów
Możesz stworzyć regułę, dzięki której narzędzia (boty), mające pozytywne wpływ na ruch na Twoim sklepie, będą miały do niej swobodny dostęp.
- W polu Rule name wpisz nazwę reguły (A)
- W polu Field podaj przedmiot, dla której tworzona jest reguła: Known Bots (B)
- W polu Operator wybierz: equals (C)
- Aktywuj suwak: Value (D)
- W polu Choose action wybierz akcję pominięcia: Skip (E)
- Aktywuj suwak: Log matching requests (F)
- W sekcji WAF components to skip zaznacz: All remaining custom rules (G)
- W polu Select order wybierz: Custom (H)
- W polu Select with rule this will fire after: /wybierz tutaj drugi skonfigurowany filtr/ (I)
- Kliknij: Save, aby dodać regułę (J)

Reguła czwarta: Blokowanie ruchu z konkretnych krajów
Jeżeli chcesz w pierwszym filtrze (gdzie wpuszczany jest ruch z Europy i Ameryki Północnej) zablokować konkretny kraj, to możesz to zrobić w kolejnej regule Blokowanie wybranych krajów. Poniżej przykład Turcji, ale oczywiście można dopisywać kolejne kraje.
- W polu Rule name wpisz nazwę reguły (A)
- W polu Field podaj przedmiot, dla której tworzona jest reguła: Country (B)
- W polu Operator wybierz: equals (C)
- W polu Value: wybierz kraje, które chcesz wykluczyć (D)
- W polu Choose action wybierz akcję blokowania: Block (E)
- W polu Select order wybierz: Custom (F)
- W polu Select with rule this will fire after: /wybierz tutaj trzeci skonfigurowany filtr/ (G)
- Kliknij: Save, aby dodać regułę (H)

Reguła piąta: Ograniczenia dla ruchu uprawnionego
Ostatni, dodatkowy filtr jest dla ruchu, który wpuszczany jest do sklepu, za pomocą pierwszej reguły. Aktywuje on dodatkowe zabezpieczenie, które polega na wyświetleniu formularza CAPTCHA.
Ta reguła jest opcjonalna i powinna być stosowana (aktywowana) w momencie ataku DDoS na sklep oraz prewencyjnie jeden dzień po ataku. W pozostałe dni powinna być wyłączona, ponieważ może być uciążliwa dla użytkowników.
- W polu Rule name wpisz nazwę reguły (A)
- W polu Field podaj przedmiot, dla której tworzona jest reguła: Continent (B)
- W polu Operator wybierz: is in (C)
- W polu Value wybierz kontynenty, dla których blokujesz ruch (D)
- W polu Choose action wybierz akcję: Managed Challenge (E)
- W polu Select order wybierz: Custom (F)
- W polu Select with rule this will fire after: /wybierz tutaj czwarty skonfigurowany filtr/ (G)
- Kliknij: Save, aby dodać regułę (H)

Sam mechanizm nie jest bardzo uciążliwy dla kupujących, a dodatkowo podlega procesowi uczenia się.

Warto zapamiętać!
- Jak w panelu Cloudflare ustawić filtry ograniczające niechciany ruch na stronie sklepu?