RODO: Odpowiedzi na najczęstsze pytania
Częste pytania dot. RODO
Dane osobowe to informacje o osobie fizycznej, którą w sposób pośredni lub bezpośredni można zidentyfikować np. przy pomocy identyfikatora, którym może być imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, adres IP, dane lokalizacyjne albo inne czynniki określające tożsamość osoby. Przetwarzanie danych to wszystkie operacje związane z danymi osobowymi. Przykładem jest: zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, dopasowania, przeglądania jak i usuwanie czy niszczenie.
Nowa umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych jest załącznikiem do nowego regulaminu licencji abonamentowej. Regulamin wraz z treścią umowy jest dostępny na naszej stronie: Licencja i opłata abonamentowa.
Każdy sklep w wersji abonamentowej poprzez akceptację regulaminu ogłoszonego 10.05.2018 r. zawiera z Shoper umowę o powierzeniu przetwarzania danych osobowych, która wraz ze zmianą treści regulaminu stała się jego integralną częścią. Dzięki takiemu rozwiązaniu sklep działający na platformie Shoper nie musi zawierać dodatkowych umów i tym samym spełni jeden z ważniejszych punktów rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
Takiej umowy nie trzeba też drukować, podpisywać, ani odsyłać.
W momencie wejścia w życie RODO ustał obowiązek zgłaszania danych osobowych do GIODO. Należy jednak prowadzić rejestr czynności przetwarzania danych osobowych i udostępniać go w przypadku ewentualnej kontroli ze strony Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO).
Wzór rejestru czynności przetwarzania – z instrukcją wypełnienia, dostępny jest w ramach aplikacji Shoper RODO PRO lub Shoper Regulaminy PRO, w naszym App Store.
Zgody marketingowe to kwestia indywidualna dla każdego sklepu i różnych branż. Trudno przyjąć takie same zgody dla wszystkich sklepów. Domyślnie w naszym oprogramowaniu jest obowiązkowa zgoda na akceptację regulaminu. Inne zgody administrator sklepu powinien wprowadzić we własnym zakresie (polecamy w tym temacie poradnik: Czy stare zgody marketingowe pozostaną ważne?).
Shoper udostępnia przykładowe wzory zgodnych z RODO zgód marketingowych: Zgody na przetwarzanie danych osobowych w wiadomości e-mail i SMS.
Administratorem danych osobowych (ADO) jest właściciel sklepu, Shoper natomiast jest podmiotem przetwarzającym (procesorem), który przetwarza powierzone dane. Odpowiedzialność za ochronę danych osobowych ponosi zarówno Shoper, jak i administrator danych osobowych.
Inne artykuły o ochronie danych osobowych
Przeczytaj także inne artykuły pomocy związane z rozporządzeniem RODO:
Warto zapamiętać!
- Jakie wątpliwości budzi nowe rozporządzenie RODO odnośnie prowadzenia sklepu internetowego?
- Jakie artykuły zawierają inne przydatne informacje o rozporządzeniu RODO?