Zachowanie na etapie realizacji transakcji
Opcja śledzenia e-commerce jest domyślnie włączona na platformie Shoper. (jeżeli korzystasz z innej platformy, być może musisz ją najpierw odpowiednio skonfigurować).
Pozostaje tylko skonfigurować śledzenie e-commerce dla odpowiedniego widoku.
Jak sprawdzić ilość porzuconych koszyków w Google Analytics?
Uruchom Google Analytics i wybierz zakładkę: Administracja w lewym dolnym rogu. Następnie przejdź do używanego widoku i do zakładki: Ustawienia e-commerce.
Wybierz opcję: WŁ. (włączony). Następnie (jeśli na danym koncie posiadasz odpowiednie uprawnienia) możesz włączyć opcję e-commerce, wybierając: Dalsze kroki.

W Panelu administracyjnym sklepu Shoper należy wcześniej przejść do sekcji menu: Dodatki i integracje > Inne integracje > Google Analytics i włączyć opcję: Enhanced E-commerce.

Po wykonaniu powyższych operacji, przejdź do Google Analytics i wybierz zakładkę: Konwersje.
Następnie przejdź do opcji: E-commerce > Zachowanie na etapie realizacji transakcji, która została wskazana na poniższym zrzucie ekranu.

Opis poszczególnych kroków na etapie realizacji transakcji w sklepie internetowym Shoper:
- krok 1 – zawartość koszyka + wybór dostawi i płatności,
- krok 2 – wybór formy zakupu z rejestracją / bez rejestracji / logowanie do istniejącego konta,
- krok 3 – formularz z danymi klienta,
- krok 4 – podsumowanie zamówienia (przycisk Potwierdzam zakup),
- krok 5 – strona podziękowania z komunikatem podsumowującym zamówienie (nie zwracamy uwagi na opuszczenia tego kroku).
W tym miejscu możemy śledzić zachowanie na poziomie realizacji transakcji i ilość sesji i porzuceń na poszczególnych etapach.
Oczywiście w zależności od platformy przypisanie odpowiednich kroków do rzeczywistych etapów w sklepie może się różnić. Poniższe etapy zostały pokazane na przykładzie sklepów internetowych Shoper.
- step 1-4 – poszczególne etapy koszyka,

- reg lub noreg – rejestracja w sklepie lub zamówienie bez rejestracji,
- /basket/done – ukończenie procesu zakupowego.
Określanie grupy docelowej w oparciu o statystyki z Google Analytics
Czysto hipotetycznie – załóżmy, że naszym produktem są szkolenia z Google Analytics. Zapisują się na nie głównie osoby z wielkich miast. Najmłodsza ma 25 lat, najstarsza 64 i są to głównie mężczyźni, ale jest też kilka kobiet. Czy to oznacza, że powinniśmy wyświetlać reklamy kobietom i mężczyznom w wieku 25-64 z dużych aglomeracji? Niekoniecznie… Dlaczego?
Przede wszystkim potrzebowalibyśmy bardzo dużego budżetu żeby skutecznie dotrzeć do takiej grupy. Bardzo prawdopodobne też, że przy tak szerokim celowaniu reklamy wyniki mogłyby nie spełnić naszych oczekiwań.
Przy wyznaczaniu grupy docelowej powinniśmy poznać zasadę Pareto.
Mówi ona o tym, że 20% profili klientów generuje 80% obrotu. To zaskakujące, ale zazwyczaj tak mniej więcej to wygląda i to w każdym aspekcie biznesu. Naszym zadaniem jest więc dowiedzieć się, czym charakteryzują się Ci użytkownicy, którzy odpowiadają za zdecydowaną większość przychodów naszego sklepu.
- Więcej informacji: jak wykorzystać dane do zdefiniowania grupy docelowej?
Śledzenie konwersji w GA4
Jako konwersje można mierzyć każde przesłane zdarzenie. Za każdym razem, gdy wystąpi ustalone zdarzenie, zostanie ono zarejestrowane jako zrealizowany cel.
Dzięki pomiarowi zaawansowanemu przesyłane są zdarzenia związane z przewinięciem strony, kliknięcia wychodzące, wyszukiwania w witrynie. Wbudowana integracja ze sklepem pozwala również na mierzenie zdarzeń dla e-commerce.
Jako zdarzenie przesyłane mogą być odsłony – page_view. Jeśli chcemy oznaczyć jako realizację celu wyświetlanie konkretnej podstrony, to musimy stworzyć nowe zdarzenie – mamy taką możliwość bez wychodzenia z narzędzia GA4 lub przy pomocy GTM.
Warto zapamiętać!
- jak badać odpływ użytkowników na poszczególnych etapach koszyka zakupowego?
- jak poszczególne odnoszą się do sklepu Shoper?
- jak użyć Google Analytics do zrozumienia swojej grupy docelowej?
- Jak aktywować śledzenie konwersji w GA 4?