Blog Shoper - ChatGPT w e-commerce

Masz własny sklep online? Jeśli tak, na pewno wiesz, jak wiele czasu zajmują takie zajęcia jak tworzenie opisów produktów oraz kategorii, wpisów blogowych i innych treści. A gdyby tak powstawały (niemal) same? Zobacz, jak ChatGPT pomaga w e-commerce.

Generowanie różnego rodzaju contentu to tylko jedna z rzeczy, w których odciąży cię sztuczna inteligencja wykorzystywana w najpopularniejszym narzędziu AI ostatnich lat. Czy wiesz, jak ChatGPT może być przydatny w prowadzeniu sklepu internetowego i działań marketingowych? W tym artykule znajdziesz kilka podpowiedzi.

ChatGPT – co to jest i jak działa?

Zacznijmy od podstaw: czym jest ChatGPT? To model językowy wprowadzony przez firmę OpenAI, który opiera się na sztucznej inteligencji. Działa jak chatbot – odpowiada na zadawanie przez użytkowników pytania, ale jednocześnie stale się uczy i gromadzi nowe informacje. Dzięki temu jest w stanie udzielać bardzo szczegółowych odpowiedzi, nawet na wiele tysięcy znaków.

W marcu 2023 roku OpenAI udostępniło najnowszą wersję narzędzia – ChatGPT-4. Dotąd aplikacja miała ograniczone możliwości rozpoznawania i tworzenia treści w naturalny sposób. GPT-4 wykorzystuje znacznie większą liczbę danych i jeszcze lepiej rozpoznaje różne konteksty. Potrafi też całkiem trafnie analizować i opisywać obrazy.

ChatGPT świetnie naśladuje treści przygotowywane przez ludzi. Nie jest jednak człowiekiem, nie ma wykształconego poczucia humoru, empatii czy naturalnych dla nas odruchów. Dlatego jego odpowiedzi zostały ograniczone pewnymi filtrami, by chatbot nie udzielał np. porad finansowych, nie generował fake-newsów ani informacji szkodliwych. Możemy więc powiedzieć, że ChatGPT posiada swego rodzaju kod etyczny – choć nie stworzył go sam.

Co może robić ChatGPT-4?

Sztuczna inteligencja w ChatGPT ma wiele zastosowań, które mogą okazać się niezwykle użyteczne w każdym biznesie. Jej działanie możemy podzielić na kilka głównych obszarów.

1. Tworzenie treści – aplikacja może generować teksty różnego rodzaju i formatu, od krótkich postów po obszerne artykuły.

2. Chatboty – ChatGPT świetnie nadaje się do wykorzystania w systemach obsługi klienta do przygotowywania szybkich odpowiedzi i usprawnienia komunikacji.

3. Research – sztuczna inteligencja pozwala szybko zbierać informacje na różne tematy.

4. Analizowanie emocji i opinii – narzędzie możesz wykorzystywać do badania opinii klientów czy odczuć, jakie wiążą z twoją marką.

5. Automatyczne tłumaczenia – ChatGPT umożliwia również szybkie tłumaczenia tekstów na inne języki.

6. Szukanie rozwiązań – AI pomoże ci przygotować odpowiedź dla trudnego klienta czy zaproponować strategię sprzedażową.

Blog Shoper - tworzenie treści z ChatGPT

Jak wykorzystać ChatGPT w sklepie internetowym?

Narzędzia AI w e-commerce wykorzystuje się już od kilku lat do różnych zadań. W Shoper App Store już teraz znajdziesz np. aplikację Dature (do prognozowania sprzedaży). Ale model językowy zaprojektowany przez OpenAI jest pierwszym tego typu, który daje tak szerokie możliwości. Chcesz wiedzieć więcej o tym, jak ChatGPT pomaga w sprzedaży internetowej? Poniżej pokazujemy ci kilka z wielu przykładów.

Czy to się sprzeda? Inteligentne prognozowanie popytu

Opisy produktów i kategorii

To ten element prowadzenia sklepu internetowego, który pochłania mnóstwo czasu. Wielu sprzedawców z tego powodu go niestety pomija, najczęściej ze szkodą dla pozycjonowania sklepu i w efekcie dla samej sprzedaży.

ChatGPT możesz o wiele szybciej generować atrakcyjne i precyzyjne opisy produktów oraz kategorii, podkreślające ich cechy, zalety i zastosowania. Wystarczy, że podasz najważniejsze informacje o produkcie lub kategorii (albo nawet prześlesz zdjęcia), a model AI stworzy tekst za ciebie.

Dzięki sztucznej inteligencji możesz też wykorzystać opisy, które już masz: rozwinąć je, przepisać innymi słowami czy uzupełnić o frazy kluczowe. To szczególnie przydatne, jeśli sprzedajesz w modelu dropshipping i masz do wprowadzenia często setki artykułów z niezbyt oryginalnymi opisami dostarczonymi przez hurtownie. ChatGPT pozwoli ci stworzyć na ich podstawie unikalne treści, które wyróżnią cię na tle konkurencji, zachęcą klientów do zakupów i pomogą wypozycjonować twój e-sklep.

Jak tworzyć opisy produktów – 9 zasad

Opisy produktów - Room99

Źródło: www.room99.pl

Opisy ofert na Allegro i inne marketplace’y

W przypadku sprzedaży multichannel potrzebujesz nie tylko unikalnych treści do sklepu internetowego, ale też do ofert na platformach sprzedażowych. ChatGPT wesprze cię w tworzeniu opisów produktów i aukcji na marketplace’ach, takich jak Allegro, eBay czy Amazon. Unikniesz w ten sposób jednego z największych błędów popełnianych przez e-sprzedawców na takich platformach, czyli dodawania ofert ze skrótowymi, suchymi opisami, zupełnie niebudzącymi zaufania kupujących.

Artykuły blogowe

Firmowy blog to podstawa, gdy zależy ci na poprawie pozycjonowania strony twojego sklepu. Jednak regularne tworzenie ciekawych, oryginalnych i dostosowanych pod SEO treści wymaga czasu oraz umiejętności.

Tutaj ponownie z ratunkiem przychodzi ChatGPT. Wykorzystaj go do wyszukiwania tematów do wpisów oraz tworzenia artykułów na bloga e-sklepu, np. o nowościach produktowych i trendach w branży, z poradami czy porównaniami. Jeżeli podasz AI wystarczająco dużo informacji, wytycznych i słów kluczowych, otrzymasz treść, którą możesz potem edytować według swoich potrzeb.

Content marketing – co to takiego?

Treści do social mediów

Stale brakuje ci czasu na sumienne prowadzenie profili swojej marki w mediach społecznościowych? Poszukaj z narzędziem od OpenAI tematów, które mogą zainteresować twoich odbiorców. ChatGPT pomoże ci pisać posty na Facebooka, Instagrama czy Linkedin i dopasować je do każdego z tych kanałów – oczywiście jeśli dasz mu odpowiednie wskazówki. W innych narzędziach AI (np. DALL-E) wygenerujesz również gotowe grafiki do swoich wpisów.

E-mail marketing

Przy wsparciu ChatGPT przygotujesz też lepsze treści do newsletterów i mailingów, w których zainteresujesz odbiorców promocjami, nowościami produktowymi czy ważnymi wydarzeniami.

Sztuczna inteligencja jest też przydatna w tworzeniu segmentowanych kampanii e-mailowych. Jeśli dasz narzędziu odpowiednie wytyczne, możesz dotrzeć do różnych grup odbiorców z dostosowanymi do nich treściami i skuteczniej zachęcić ich do odwiedzenia twojego sklepu.

Tłumaczenia treści

Choć ChatGPT nie powstał w tym celu, z powodzeniem wykorzystasz go do automatycznych tłumaczeń tekstów na różne języki. Jeśli prowadzisz sklep internetowy w kilku wersjach językowych lub wystawiasz swoje towary na zagranicznych marketplace’ach, ta funkcja na pewno zaoszczędzi ci mnóstwo czasu.

Optymalizacja treści pod SEO

Każdy, kto samodzielnie zajmuje się pozycjonowaniem strony swojego sklepu, wie, jak bardzo czasochłonna bywa analiza słów kluczowych i optymalizacja treści. AI znacznie usprawnia ten proces. Jak ChatGPT pomaga w analizie słów kluczowych i działaniach SEO? M.in. poprzez:

☞ wyszukiwanie ciekawych tematów związanych z danym słowem kluczowym, które przyciągną uwagę odbiorców,
☞ sortowanie słów kluczowych według celu wyszukiwania oraz znaczenia czy kontekstu,
☞ tłumaczenie fraz z jednego języka na inny,
☞ tworzenie różnych wersji tych samych tekstów, by uniknąć powielania treści,
☞ tworzenie tytułów i metaopisów.

SEO – czym jest pozycjonowanie stron?

Blog Shoper - ChatGPT generuje słowa kluczowe

Źródło: ChatGPT

Obsługa klienta

ChatGPT sprawdzi się też jako chatbot w obsłudze klienta. AI może błyskawicznie odpowiadać na potrzeby klientów, udzielać wskazówek i pomagać w rozwiązywaniu problemów.

Dzięki temu, że sztuczna inteligencja wykorzystywana przez OpenAI tak dobrze radzi sobie z rozpoznawaniem i naśladowaniem naszej codziennej mowy, użytkownicy nawet nie odczują, że rozmawiają z robotem. Za to szybka pomoc pozytywnie wpłynie na ich doświadczenia zakupowe.

Lepsza obsługa klienta w sklepie online

Podpowiedzi produktowe

Nowoczesne rekomendacje produktów, wykorzystujące AI, w sklepach Shoper oferujemy już od dawna. ChatGPT może jednak dodatkowo wesprzeć jego działanie i analizować preferencje klientów na podstawie ich zachowań na stronie, historii zakupów czy zapytań, aby trafnie sugerować podobne lub uzupełniające się produkty.

Rekomendacje produktowe – co działa najlepiej?

Blog Shoper - rekomendacje produktowe w sklepie

Źródło: www.skandynawskieuchwyty.pl/

Zbieranie opinii i recenzji

ChatGPT ułatwi również pozyskiwanie opinii i recenzji. Potrafi przeprowadzać ankiety, zadając pytania i zachęcając do podzielenia się wrażeniami związanych z produktem czy usługą. Gromadzenie i analiza tych informacji pozwoli ci na ulepszaniu oferty sklepu, dostosowaniu asortymentu oraz poprawie doświadczeń twoich klientów.

ChatGPT – jak używać narzędzia od OpenAI?

Choć sztuczna inteligencja jest już na naprawdę niesamowicie wysokim poziomie, wciąż wymaga odpowiedniej obsługi przez człowieka. By osiągnąć zamierzony efekt, musisz dać jej właściwe instrukcje.

Jak rozmawiać z ChatGPT? Najważniejszy jest tzw. prompt. To krótkie stwierdzenie, polecenie lub pytanie potrzebne do wygenerowania przez model interesujących cię wyników.

Jak pisać dobre prompty? Skorzystaj z kilku wskazówek.

1. Określ swój cel – rozmowa z ChatGPT będzie wyglądać inaczej, gdy chcesz osiągnąć konkretny efekt (np. stworzyć opis produktu) lub kiedy potrzebujesz tylko zdobyć informacje.

2. Pisz prosto – używaj krótkich zdań lub punktów, bez skomplikowanych konstrukcji gramatycznych. Podawaj konkretne instrukcje, np. “ Wymień 3 frazy kluczowe najczęściej używane w sklepach internetowych z branży zdrowie i uroda”.

3. Unikaj skrótów i nazw własnych – ChatGPT jest zaawansowanym modelem, ale wciąż może mieć trudności ze zrozumieniem skrótów, potocznego języka, nazw miejscowości czy marek.

Blog Shoper - jak rozmawiać z ChatGPT

Źródło: ChatGPT

Czy ChatGPT jest bezpieczny? O tym pamiętaj

☞ ChatGPT jest legalnym i bezpiecznym narzędziem. Ale jeśli planujesz z niego korzystać, musisz mieć na uwadze kilka ważnych kwestii. Przede wszystkim pamiętaj, że ten model AI nie zapewnia pełnej ochrony prywatności. Upewnij się więc, że nie udostępniasz w nim wrażliwych danych osobowych, poufnych informacji czy tajemnic handlowych. Dane te mogą być przechowywane przez pewien czas na serwerach OpenAI.

☞ Nie zapominaj także, że ChatGPT, mimo swojej zaawansowanej technologii, nie jest bezbłędny. Zdarza się, że AI nie rozumie pewnych określeń czy kontekstów. Nie wierz też bezkrytycznie we wszystkie informacje, jakie podaje narzędzie. ChatGPT dostosowuje się do oczekiwań użytkownika, a to znaczy, że czasem podaje nieprawidłowe odpowiedzi, które tylko pozornie są zgodne z prawdą.

☞ Co ważne, ChatGPT nie ma dostępu do informacji po 2021 roku. Ten model językowy nie wyszukuje informacji w internecie, a jedynie korzysta z bazy danych, do której ma dostęp. Jeżeli więc działasz w dynamicznej branży i potrzebujesz zawsze aktualnych treści, uzupełniaj je przy pomocy innych źródeł.

☞ Pamiętaj też, że o ile nie będziesz stosować wystarczająco szczegółowych promptów (instrukcji), AI może dostarczać ci tych samych odpowiedzi, co innym użytkownikom. Dlatego zawsze staraj się zweryfikować unikalność tego contentu, a najlepiej wprowadzaj własne modyfikacje i staraj się dostosować tekst do specyfiki swojej marki.

A co z ChatGPT w sklepach internetowych Shoper?

Gdy nowe narzędzie podbija sieć, my szukamy najlepszych sposobów na to, by właściciele sklepów internetowych Shoper mogli z niego korzystać jeszcze wygodniej. Dlatego razem z Apilo stworzyliśmy rozwiązanie oparte na zaawansowanej technologii chat GPT – „Opisy AI – Generator opisów produktów z ChatGPT”. Jako pierwsi w Polsce udostępniamy e-sprzedawcom narzędzie, które pozwala na automatyczne generowanie opisów produktów w języku polskim z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Nie musisz już martwić się o tworzenie opisów ręcznie, ponieważ nasza funkcjonalność zrobi to za ciebie szybko i efektywnie! Przyciągaj uwagę klientów i zwiększaj konwersję dzięki odpowiednim treściom, które pomogą lepiej wypozycjonować twój sklep w wyszukiwarce.

Sam/a decydujesz o preferowanej długości treści oraz sposobie tworzenia opisów. Może zlecić aplikacji przygotowanie ich na podstawie:

☞ informacji wprowadzonych do generatora: nazwa produktu, lista cech (atrybutów),
☞ poprzedniego opisu danego produktu,
☞ własnych, podanych parametrów.

Jeżeli używasz aplikacji Apilo, to już dziś możesz wykorzystać nasze nowoczesne rozwiązanie, które znacznie ułatwi ci pracę w twoim sklepie. Zainstaluj Opisy AI