rwd-1

RWD – Responsive Web Design to jedno z pojęć dość popularnych w języku programistów czy osób związanych z obszarem IT. Jednak dla zwykłych użytkowników może być pojęciem nie do końca zrozumiałym. Co właściwie za tym stoi?  I jakie ma znaczenie dla codziennego korzystania z internetu? Jakie korzyści przynosi osobom, dla których internet stanowi narzędzie codziennej pracy?

Aby strona internetowa była stroną internetową…

powinna pozwalać na najbardziej optymalne, szybkie i wygodnie dla użytkownika korzystanie. Nie można o niej myśleć, jak o materiale do druku – stałym, niezmiennym, zamkniętym w pewnych ramach. Strona internetowa jest projektowana pod użytkowników, którzy używają różnych przeglądarek, monitorów czy wreszcie sprzętu IT, a w ostatnim czasie właśnie rynek urządzeń mobilnych odnotowuje intensywny rozwój. Maleje sprzedaż komputerów PC a rośnie lawinowo sprzedaż tabletów, laptopów itd. Coraz więcej osób korzysta z internetu na iPad, iPhone itd. Powoduje to konieczność takiego przygotowywania stron internetowych by na urządzeniach mobilnych nie traciły na jakości odbioru i funkcjach. Projektanci nieustannie podejmują wyzwania w tym obszarze – bo i takie są oczekiwania zamawiających.

 

RWD – czyli jak uniknąć błędnego koła?

Dotąd było tak, iż pojawienie się na rynku nowego urządzenia mobilnego zwykle oznaczało konieczność przygotowanie strony internetowej na nowo, pod kolejny system operacyjny. W ten sposób właściciel strony ponosił kolejne koszty, tracił czas i potencjalnych użytkowników. Koło trzeba było wymyślać na nowo. Wyjściem z sytuacji jest RWD – responvise web design.

 

Responsive web design to podejście, które oznacza, że projektowanie powinno iść w parze ze zmianami w obszarze korzystania z internetu przez użytkowników uwzględniając wykorzystywane przez nich narzędzia i ich parametry. W praktyce sprowadza się to do tworzenia stron w sposób elastyczny – tak by inteligentnie modyfikowały się w zależności od używanego urządzenia. Jeśli użytkownik przełącza się z laptopa na iPada – strona powinna się automatycznie przeładować uwzględniając rozdzielczość, format itd., czyli powinna wykorzystywać technologię, która automatycznie reaguje na zmieniające się preferencje użytkownika. W technologii RWD przeglądanie stron jest bardzo wygodne – niezależnie od wielkości monitora – witryna jest czytelna i atrakcyjna dla użytkownika. Na każdym ekranie wygląda nieco inaczej – bowiem wykorzystuje właśnie możliwości konkretnego ekranu – raz będzie szersza, innym razem, na węższym ekranie, kolumny będą węższe, a w przypadku urządzeń typu iPhone wyświetlana będzie jedna kolumna a elementy graficzne (też czcionka) przeładują się do najbardziej optymalnych wielkości.

 

Filozofia projektowania: elastyczność.

Urządzenia typu iPhone, iPad czy kolejne generacje smartfonów mają różne rozdzielczości ekranu, odmienne wytyczne w zakresie parametrów wyświetlania (wyświetlanie w orientacji poziomej/pionowej – przełączanie się między nimi). Na dodatek elementy te zmieniają się wraz z kolejnymi edycjami produktów. Co z projektowaniem w takich sytuacjach?

Jeszcze nie tak dawno elastyczność projektowania sprowadzała się jedynie do takiego formatowania tekstu i kolumn strony by w ogóle można było je oglądać na urządzeniu mobilnym – jednak każdy element graficzny mógł niestety zepsuć efekt – nie dostosowywał się do zmieniających się urządzeń.

Teraz możemy przygotować stronę bardziej elastycznie, technologia sprawia, że obrazy mogą być automatycznie dostosowywane. Rozwiązanie daje nam więcej możliwości – zwłaszcza przy wyświetlaniu strony i zmianie wyświetlania z orientacji poziomej na pionową i odwrotnie – gdy użytkownicy przełączają się z komputera na iPad.

 

RWD to podejście skupiające się na elastyczności wyświetlania zawartości www w zależności od urządzenia, z którego korzysta użytkownik – to także założenie, którego celem jest komfort użytkownika w korzystaniu z internetu w zależności od posiadanego/używanego urządzenia. Ta sama strona internetowa wyświetlana na ekranie komputera będzie łatwa do obsługi myszą natomiast jej wersja wyświetlana na smartfonie będzie zoptymalizowana do wygodnej obsługi palcem.

 

Podsumowanie

Rozwój technologii sprawia, że przygotowując strony internetowe powinniśmy je tworzyć już teraz tak, by były przygotowane pod kątem przyszłych rozwiązań, w myśl słynnego hasła “mobile first”. Łatwiejsze, szybsze i tańsze jest tworzenie witryn z myślą o zmieniających się preferencjach użytkownika (oczekiwaniach, rodzaju narzędzi z jakich korzystają) niż projektowanie na nowo zgodnie z wymaganiami (nieustannie zmieniającymi się) kolejnych urządzeń.

RWD jest wyjątkową koncepcją projektowania, bowiem pozwala zadbać o komfort zarówno użytkowników oglądających strony www na starym sprzęcie, jak i tych korzystających z urządzeń na najnowszej generacji. Bo o użytkownika w tym wszystkim chodzi, prawda?