Instagram to jeden z kanałów mediów społecznościowych – aplikacja do dzielenia się zdjęciami i krótkimi nagraniami wideo.

Jak Instagram może pomóc Twojej marce?
Niektórzy twierdzą, że w przeciwieństwie do Facebooka, wymaga korzystania ze smartfona, ale to nie do końca prawda – Instagram można też przeglądać na ulubionym komputerze, jednak rzeczywiście to serwis zaprojektowany i przeznaczony pod urządzenia mobilne i udostępnianie zdjęć i klipów z poziomu telefonu. Warto dodać, że nawet aplikacja na iPada nie daje takiej frajdy z użytkowania serwisu, jak wersja na smartfony. Lepiej więc Instagramu używać z komórką w ręku i korzystać z jego funkcjonalności z myślą o użytkownikach smartfonów.
A Ci na Instagramie obserwują z zaciekawieniem nie tyle swoich znajomych, co profile znanych i popularnych osób oraz marek (profile biznesowe). I tu jest właśnie szansa dla Ciebie. Czyli Twojego sklepu.
Zacznijmy jednak od początku. Instagram to rosnący z roku na rok w siłę serwis społecznościowy, z którego korzysta dzisiaj ponad 8 mln Polaków. Wykres poniżej pokazuje wyraźnie, jak dynamiczny jest to przyrost użytkowników i jak duży ten serwis ma potencjał. Szczególnie w grupach wiekowych 15-24, 25-34 (i nawet 35-44), które wyraźnie dominują wśród odwiedzających.


Instagramowe złote zasady
Ci wszyscy ludzie chętnie zobaczą przygotowany przez Ciebie content – o ile tylko zostanie on stworzony zgodnie z intagramowymi standardami. Przede wszystkim bowiem pamiętaj…
- Instagram to rozrywka dla oczu. Innymi słowy – musisz robić ładne zdjęcia, które muszą przykuwać uwagę. Tylko w ten sposób możesz zyskać zainteresowanie na Instagramie,
- Najważniejsza jest autentyczność i atrakcyjne treści (czyli Twojego autorstwa – nie zdjęcia producenta danego towaru, które można znaleźć na stu innych stronach, ale autorski content)…
- … oraz komunikacja z użytkownikami (bardzo ważne jest zamieszczanie pod zdjęciem/klipem angażujących opisów, zachęcających najlepiej do jakiegoś działania – komentowania lub klikania).
Profil na Instagramie ma służyć Ci przede wszystkim do prezentacji sprzedawanych produktów, przedstawiania ludziom misji Twojej marki. Pokazuj na nim sprzedawane towary w formie obrazków przedstawiających ich codzienne zastosowanie lub… jeśli masz grupę docelową aktywną w social mediach – repostuj zdjęcia Twoich fanów, którzy sami chwalą się kupionymi u Ciebie rzeczami.
Czy Twój biznes jest gotowy na Instagram?
Za Uniwersytetem Shoper: jeszcze przed założeniem konta na Instagramie i poświęceniem na nie czasu, koniecznie odpowiedz sobie na parę pytań.
Na pewno decydując się na firmowy Instagram musisz na samym początku skupić na podstawowych kwestiach – informacjach o Twojej firmie. Czyli zamieścić krótką informację o niej, wymyślić oficjalny i firmowy hasztag, którego będziesz używać pod postami i po którym znajdą się Twoi fani, a także wpisać adres strony internetowej. Najlepiej na starcie przygotować też kilka gotowych postów, by po hucznym, jednodniowym starcie nie zrobić tygodniowego przestoju w postowaniu, na przykład przez brak pomysłu na ciekawy content. Niby to wszystkie banalne i oczywiste rzeczy, a jednak nie każdy o nich pamięta.
Musisz mieć też „świadomość, że użytkownicy rzadko kupują coś na Instagramie, klikając w reklamę i od razu finalizując transakcję. Ale to nie znaczy, że platforma nie skłania ich do zakupów. Często proces zakupowy przeprowadzany na ekranie telefonu nie jest jeszcze po prostu czymś naturalnym i wygodnym. Łatwiej jest wrócić do domu i użyć komputera czy laptopa” – jak słusznie zauważa „Ecommerce w Praktyce”.
Dlatego Instagram najlepiej traktować jak serwis promujący, a nie sprzedający. Opcja sprzedaży niech jednak będzie na Twoim koncie obligatoryjna.
Potencjał postów i Insta Stories
Przyciągaj uwagę swoimi postami i inspiruj ludzi – to najlepsze, co możesz tu zrobić. Jeśli będziesz to robić na tyle dobrze, Ci będą klikać w oznaczone przez Ciebie produkty i przechodzić na stronę sklepu.
Od 2018 roku „sprzedawanie” na Instagramie jest na pewno dużo łatwiejsze niż jeszcze rok temu. Oprócz tego, że posty zakupowe można wyświetlać użytkownikom z poziomu Aktualności, jak i na karcie Sklep w profilu firmowym, „zaczęliśmy testować opcję zakupów w naszych Insta Stories” – jak poinformowali twórcy na firmowym blogu. „Teraz, gdy oglądasz za historie swoich ulubionych marek i widzisz coś, co kochasz, możesz szybko wybrać produkt, by dowiedzieć się więcej” – i rzeczywiście tak to działa.

A statystyki pokazują, że Insta Stories angażują dzisiaj użytkowników Instagrama mocniej niż klasyczne posty w postaci zdjęć wklejanych na stałe na profilu. Ludzie lubią podglądać życie innych, a do tego właśnie Stories służą – warto więc je wykorzystać do pokazywania codziennej pracy w sklepie, obsługi zamówień czy po prostu prezentacji nowego asortymentu.
Zakupy na Instagramie
Wskazówki dotyczące korzystania z funkcji Zakupy na Instagramie, za oficjalnym blogiem:
Shari Lott, założycielka i prezes firmy Spearmintlove, cytowana na Instagramie: „Funkcja Zakupy na Instagramie realizuje jedno z najważniejszych zadań w zakresie zwiększania sprzedaży w sektorze handlu elektronicznego: ułatwia kupowanie. Wystarczy jedno kliknięcie, by przekierować potencjalnych klientów bezpośrednio na stronę produktu, gdzie mogą dodać wybrany artykuł do koszyka. Skrócenie czasu wyszukiwania i ograniczenie liczby kliknięć poprawia wskaźnik konwersji i zwiększa przychody. Po wdrożeniu tej funkcji odnotowaliśmy zwiększenie natężenia ruchu sieciowego o 25% oraz 8-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży na Instagramie”.
To oczywiście wypowiedź z amerykańskiego rynku, gdzie Instagram radzi sobie znacznie lepiej niż w Polsce, ale warto zainspirować się nią do próby własnego podboju social mediów dzięki opcji zakupowej.
Jak słusznie donosi bowiem serwis SocialPress.pl: „Zakupy to coś więcej niż tylko zadanie – to także to, co odkryjesz po drodze. Dla wielu osób na Instagramie zakupy to zabawny sposób na zainspirowanie się i nawiązanie kontaktu z nowymi i interesującymi markami”.
Jeśli sprzedajesz w internecie, zdecydowanie warto wziąć w tym udział.


Warto zapamiętać!
- Jak Instagram pomaga zdobywać klientów?
- Jak budować relacje z klientami na Instagramie?
- Czy Instagram to właściwe miejsce dla Twojej marki?
- Jak przyciągnąć uwagę i skłonić do zakupów na Instagramie?
- Jak zwiększyć konwersję dzięki oznaczaniu produktów w social mediach?