Data publikacji: 3 września 2025 Aktualizacja: 3 września 2025

Płatność za pobraniem – czym jest, jak działa i czy warto stosować w sklepie internetowym? 

Płatność za pobraniem, jedna z popularnych form dostawy w e-commerce, pozwala klientom opłacić zamówienie dopiero w momencie jego odbioru. Dzięki niej sklepy internetowe mogą zwiększyć zaufanie kupujących i ułatwić decyzję o zakupie. Choć wiąże się z pewnym ryzykiem opóźnień i dodatkowych kosztów dla sprzedawcy, może być skutecznym narzędziem zwiększającym konwersję w sklepie online. Sprawdź nasz pełny artykuł, by dowiedzieć się, jak bezpiecznie wdrożyć płatność za pobraniem w swoim e-commerce.

Płatność za pobraniem – co to jest i jak działa?

Co to znaczy: płatność za pobraniem? W tej metodzie, znanej również jako Cash On Delivery, klient płaci dopiero w momencie odbioru przesyłki. 

Jak wygląda płatność za pobraniem w praktyce? Po złożeniu zamówienia i wyborze tej formy płatności, sklep przygotowuje paczkę, która dostarczana jest pod wskazany adres. Klient uiszcza należność gotówką lub kartą (jeśli to możliwe) bezpośrednio kurierowi lub listonoszowi. 

Jak działa płatność za pobraniem z perspektywy e-commerce? Metoda ta umożliwia sklepom dotarcie do szerszego grona odbiorców, którzy preferują tradycyjne formy płatności lub nie korzystają z przelewów online. Jednocześnie pozwala na zwiększenie zaufania klientów do sklepu, co może przełożyć się na większą liczbę zamówień. 

Przedsiębiorca, który chce osiągnąć sukces w e-commerce, musi dziś dziś wiedzieć, co to jest płatność za pobraniem i jak ją wdrożyć. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tej metody, przeczytaj nasz poradnik do końca.

Płatność przy odbiorze stanowi wygodną alternatywę dla przedpłaconych zamówień, w przypadku których wysyłka jest możliwa dopiero po zaksięgowaniu płatności. Dzięki tej metodzie sprzedawca może rozpocząć realizację zamówienia od razu po jego nadaniu, bez oczekiwania na wpływ środków.

Zalety płatności za pobraniem

Zalety płatności przy odbiorze są istotne zwłaszcza dla klientów e-commerce’ów, którzy nade wszystko cenią sobie wygodę i bezpieczeństwo. Kupujący nie muszą podawać danych karty ani korzystać z przelewów online – z ich perspektywy minimalizuje to ryzyko oszustw i zwiększa poczucie kontroli nad zakupem. Według opublikowanego przez Gemius raportu „E-commerce w Polsce 2024” z wysyłki za pobraniem skorzystało już 39% osób robiących zakupy online, a niemal co trzeci klient twierdzi, że właśnie możliwość płatności przy odbiorze wpływa według niego na wiarygodność sklepu.

Przewagi płatności pobraniowej dotyczą także sprzedawców – metoda ta może zachęcić do zakupów osoby, które obawiają się płatności z góry, a w efekcie zwiększyć konwersję i zaufanie do sklepu. Dla sklepów internetowych oferowanie tej formy płatności jest prostym sposobem na poprawę doświadczenia klienta i budowanie pozytywnego wizerunku marki.

Wady i ryzyka związane z płatnością przy odbiorze

Wady płatności za pobraniem są odczuwalne przede wszystkim po stronie sprzedawcy. Dlaczego? Generują dodatkowe koszty logistyczne – kurierzy pobierają prowizję od każdej przesyłki, a nieodebrane paczki lub zwroty towarów obciążają firmę finansowo i organizacyjnie.

Wady płatności przy odbiorze obejmują także zwiększone ryzyko nieodebranych zamówień, które mogą z kolei prowadzić do strat towarowych i konieczności ponownej obsługi zamówienia. 

Czy to oznacza, że sklepy nie powinny się decydować na wdrożenie płatności za pobraniem? Nic bardziej mylnego. Metoda ta wymaga jedynie bardziej precyzyjnego planowania logistyki i uwzględnienia dodatkowych kosztów w strategii sprzedażowej.

Minusem płatności za pobraniem może być maksymalny limit tego typu transakcji. Przykładowo w InPost można wysłać w ten sposób towar do kwoty 5000 zł, w DHL – 6500 zł (jeśli klient odbiera wiele przesyłek od jednego nadawcy kwota ta wzrasta do 11000 zł), w Pocztex – 20000 zł.

Kiedy warto stosować płatność za pobraniem w sklepie internetowym?

Jak już wiesz, metoda płatności za pobraniem jest narzędziem dedykowanym przede wszystkim satysfakcji i poczuciu bezpieczeństwa kupującego, ale nie można też zapominać o jej wpływie na zwiększenie konwersji.

Jako przedsiębiorca prowadzący e-commerce zastanawiasz się, kiedy stosować pobranie w swoim sklepie internetowym? Metoda ta sprawdza się przede wszystkim w budowaniu zaufania u klientów, którzy są ostrożni wobec zakupów online. 

Dla kogo płatność przy odbiorze jest najbardziej odpowiednia? Taką formę opłacania swoich zakupów wybierają zwłaszcza osoby:

  • starsze;
  • mniej obyte z nowymi technologiami;
  • takie, które w przeszłości miały niekorzystne doświadczenia z e-shoppingiem z powodu nieuczciwych sprzedawców; 
  • ceniące brak konieczności podawania w internecie wrażliwych danych czy podpinania kart.

Płatność za pobraniem w e-commerce pozwala klientom upewnić się, że otrzymają zamówiony towar, zanim zapłacą, a to zwiększa poczucie bezpieczeństwa i satysfakcję z zakupów.

Płatności pobraniowe w sklepach online są częściej wybierane w takich branżach jak:

  • odzież, 
  • kosmetyki,
  • elektronika użytkowa,
  • artykuły dla dzieci, 
  • artykuły sportowe, 
  • produktów spożywcze premium,
  • elementy wyposażenia domu (w tym meble i AGD),
  • hobby i gadżety.

Warto pamiętać, że sam wybór metody płatności za pobraniem nie musi się wiązać automatycznie z możliwością sprawdzenia towaru przed zapłatą (tak jak w przypadku tzw. odroczonych płatności). Kurier może wymagać od klienta zapłacenia za przesyłkę przed jej otwarciem. Niektóre firmy oferują dodatkowo płatną usługę sprawdzania zawartości. 

Jak działa rozliczenie płatności za pobraniem?

Rozliczenie płatności za pobraniem przebiega w kilku prostych krokach. 

  • Najpierw klient opłaca zamówienie kurierowi przy odbiorze przesyłki. 
  • Następnie kurier przekazuje zebrane środki firmie kurierskiej, która odpowiada za ich bezpieczeństwo i kompletność. 
  • Na końcu firma kurierska dokonuje przelewu pieniędzy na konto sprzedawcy, co zamyka proces płatności za pobraniem. Rozliczenie z firmą kurierską obejmuje potrącenie prowizji i opłat manipulacyjnych, a sprzedawca otrzymuje już pomniejszoną kwotę należności za zamówienie.

Ile wynoszą opłaty netto za usługę pobierania płatności w firmach kurierskich? Np. w InPost to 1,50 zł dla klienta biznesowego, w DHL – od 6,50 zł za paczkę, w Pocztex – od 4,30 zł.

Koszt wysyłki za pobraniem w większości wypadków jest wyższy niż w przypadku standardowej przesyłki przedpłaconej. Na ostateczną cenę wpływ ma opłata za transport oraz dodatkowa opłata za usługę pobrania. Może być to stała kwota lub procent od wartości pobranej sumy.

Na co uważać, wprowadzając płatność za pobraniem w e-commerce?

Wprowadzając płatność za pobraniem w e-commerce, warto dobrze przemyśleć zasady jej stosowania, aby zminimalizować problemy logistyczne i finansowe. Oto kilka dobrych praktyk, które możesz wdrożyć w swoim sklepie.

  • Określ limity kwotowe – wprowadzenie maksymalnej wartości zamówienia dla pobrania może ograniczyć ryzyko dużych strat w przypadku nieodebranych paczek.
  • Dobrym rozwiązaniem jest także doliczanie niewielkiej opłaty za tę formę płatności – zrekompensuje ona dodatkowe koszty obsługi przez kuriera.
  • Regulacje płatności za pobraniem jasno opisz w regulaminie sklepu.
  • Rozważ testowe wprowadzenie metody płatności za pobraniem dla wybranych kategorii produktów. 
  • Możesz zachęcić klientów do wybierania innych form płatności, np. oferując im darmową pierwszą dostawę po przedpłacie, promując płatności BLIK itd.

Na co uważać przy płatności za pobraniem? Przede wszystkim trzeba pamiętać o dodatkowym obciążeniu logistycznym i prowizjach firm kurierskich – te czynniki mogą zwiększać koszty prowadzenia sklepu. 

Chcesz zaoferować klientom swojego e-commerce’u metodę Cash On Delivery? Weź pod uwagę ryzyka wdrożenia płatności za pobraniem i zastosuj strategie, które zminimalizują ich wpływ na Twój biznes.v

Najczęściej zadawane pytania o płatności za pobraniem

Płatność za pobraniem – co to dokładnie znaczy?

To metoda, w której klient płaci za zamówienie dopiero przy odbiorze paczki – gotówką lub kartą u kuriera.

Czy płatność przy odbiorze jest bezpieczna dla klientów?

Tak, jest to bezpieczna forma, ponieważ klient nie musi podawać danych karty ani płacić z góry. Pieniądze przekazywane są pracownikowi zweryfikowanych firm kurierskich.

Jak długo sprzedawca czeka na pieniądze z pobrania?

Czas otrzymania środków zależy od firmy kurierskiej – zazwyczaj pieniądze trafiają na konto sprzedawcy w ciągu kilku dni roboczych po doręczeniu paczki. Np. w DHL to 5 dni.

Czy można doliczyć dodatkową opłatę za pobranie?

Tak, sprzedawca może wprowadzić dodatkową opłatę za pobranie, co warto jasno określić w regulaminie sklepu.

Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Dane kontaktowe

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności