6 rzeczy wartych uwagi. Google Analytics 4 w sklepach internetowych Shoper

Data publikacji: 1 stycznia 1970 Ostatnia aktualizacja: 17 lutego 2025

Stało się: 1 lipca 2023 r. Google Analytics 4 wszedł w życie na dobre – a razem z nim sporo nowości ważnych dla e-commerce. Wiesz, jak skonfigurować GA4 w sklepie internetowym? O czym musisz pamiętać i co może Cię zaskoczyć? Zobacz kilka wskazówek.

Czym jest Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) to najnowsza wersja najpopularniejszego na świecie systemu do analityki internetowej. 1 lipca 2023 roku zastąpiła już całkowicie swojego poprzednika – Google Universal Analytics (albo GA3). Aktualne narzędzie skupia się przede wszystkim na zachowaniach klientów, ich wartości życiowej (Customer Lifetime Value) i ścieżkach zakupowych.

Zamiast adresów URL GA4 wykorzystuje do monitorowania ruchu w Twoim sklepie internetowym tzw. zdarzenia (eventy), czyli interakcje użytkowników z elementami strony. To mogą być np. kliknięcia w przycisk, odtworzenia video, zapis do newslettera czy przejścia do koszyka.

Google Analytics 4 umożliwia również śledzenie wielokanałowe, czyli obserwację aktywności między różnymi platformami i aplikacjami. Dodatkowo wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do analityki predykcyjnej. To znaczy, że za pomocą zaawansowanych algorytmów uzupełnia luki informacyjne, prognozuje przyszłe wyniki czy prawdopodobieństwo zakupu.

Więcej o działaniu GA4 i o tym, co to zmienia w e-commerce, przeczytasz w tym artykule.

Jak zacząć korzystać z GA4 w sklepie internetowym?

  1. Jeżeli dopiero startujesz w e-commerce i nie korzystałeś/aś jeszcze z narzędzi Google, zacznij od założenia konta na analytics.google.com.
  2. Gdy już masz swoje konto Google Analytics, wejdź na nim w zakładkę: Administracja i wybierz usługę, którą chcesz przenieść.
  3. Przejdź do zakładki: Asystent konfiguracji usługi w Google Analytics 4, pod Chcę utworzyć nową usługę w Google Analytics 4 kliknij Zacznij.
  4. Po utworzeniu nowej usługi w punkcie Gromadzenie danych kliknij strzałkę obok Zbieraj dane witryny i aplikacji, a następnie Zarządzaj strumieniami danych.
  5. Wybierz usługę, którą chcesz połączyć, i skopiuj jej identyfikator pomiaru (kod śledzący).
  6. W Panelu administracyjnym swojego sklepu przejdź do zakładki: Dodatki i integracje > Inne integrację i pod usługą Google Analytics 4 kliknij: Konfiguruj. Odznacz aktywność i wklej skopiowany identyfikator pomiaru.
  7. Wróć do Google Analytics 4 i wejdź w: Skonfiguruj asystenta > Gromadzenie danych > Zbieraj dane witryny i aplikacji > Działania (strzałka po prawej stronie) i kliknij Oznacz jako ukończone.

Dokładną instrukcję konfiguracji Google Analytics 4 w sklepie internetowym Shoper znajdziesz w tym artykule pomocy. Przygotowaliśmy dla Ciebie także poradnik video.

GA4 – na co uważać i co może Cię zaskoczyć?

Ustawianie zdarzeń w sklepie internetowym

Pamiętaj, że Google Analytics 4 śledzi zachowania użytkowników na Twojej stronie. Dlatego aby system wiedział, jakie ruchy klienta ma obserwować, musisz mu wskazać, które interakcje są dla Ciebie istotne.

W ramach integracji Shoper z GA4 możesz ustawić kilkanaście różnych zdarzeń, np. gdy użytkownik dodaje pozycje do koszyka (add_to_cart) czy przegląda listę produktów (view_item_list). Pełną listę eventów znajdziesz w artykule pomocy.

Nie zapomnij jednak, że w każdym z nich musisz podać również odpowiednie parametry (np. rodzaj płatności, wartość, nazwę listy). Unikaj też podwójnej konfiguracji zdarzeń (np. w Google Tag Manager oraz w integracji Shoper z GA4) – inaczej mogą się one zliczać podwójnie i zaburzać analizy.

Kod waluty

Wykorzystanie Google Analytics 4 do śledzenia danych w sklepie internetowym wymaga ustawienia w Google Tag Manager kodu waluty, z jakiej korzystasz w sklepie. Inaczej w raportach zobaczysz liczbę transakcji, ale bez ich wartości i przychodów.

W Universal Analytics takie działanie nie było wymagane, więc łatwo o nim zapomnieć. W GA4 musisz w parametrach eventu purchase wypełnić w polu currency trzyliterowy kod waluty, np. PLN.

Inne podejście do sesji

W GA4 liczą się nie adresy stron, a interakcje użytkowników. Dodatkowo zmienia się też definicja sesji. W starym Google Analytics każda zmiana kampanii i źródła wizyt na stronie powodowała stworzenie nowej sesji.

W nowej wersji narzędzia taka zmiana nie przerywa już rozpoczętej sesji. Z tego powodu nie mamy możliwości porównania 1:1 niektórych danych między GA4 a UA.

Wykluczenia domen odsyłających

Nie wszystkie witryny stanowią w Twoim sklepie wartościowe źródło ruchu, a niektóre mogą wręcz zaburzać zbieranie danych o konwersji i ścieżkach klientów. Pamiętaj więc, by już na początku wykluczyć je na swoim koncie.

W GA4 zrobisz to o wiele szybciej niż w Universal Analytics. Przejdź do zakładki: Administracja > Ustawieniach strumienia danych > wybierz Sieć > Skonfiguruj ustawienia tagów >kliknij Pokaż wszystko > Lista niechcianych witryn odsyłających i podaj domeny, które chcesz wyłączyć z analiz.

Możesz wykluczyć przede wszystkim popularne bramki płatności, czyli m.in. domeny: credit.payu.com, bluemedia.pl, aliorbank.pl, noblebank.pl, mbank.pl, inteligo.pl, bankmillennium.pl, deutschebank.pl, pocztowy24.pl, citibankonline.pl, pekaobiznes24.pl,credit-agricole.pl, raiffeisenpolbank.com, paypal.pl, eservice.pl.

Funkcja Consent Mode

Czym jest Consent Mode w Google Analytics 4? To funkcja, która pozwala na bardziej szczegółowe zarządzanie tym, jak system zbiera informacje o użytkownikach. Jest szczególnie istotna ze względu na coraz surowsze unijne regulacje dotyczące ochrony prywatności i danych osobowych.

Dzięki Consent Mode Google sprawdza, czy osoba korzystająca z Twojej strony wyraziła zgodę na stosowanie plików cookies lub identyfikatorów aplikacji. Bez obaw: nadal możliwe jest śledzenie zachowań użytkownika, który odrzucił ciasteczka. Takie dane będą po prostu mniej precyzyjne i uzupełniane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz modelowania behawioralnego.

Przechowywanie danych

Google Analytics 4 domyślnie przechowuje dane o użytkownikach tylko 2 miesiące. W sklepie internetowym ten okres może okazać się za krótki. Dlatego pamiętaj, by przy konfiguracji analityki zmienić czas przechowywania na 14 miesięcy. Zrobisz to w zakładkach: Administracja >Usługa > Ustawienia danych >Przechowywanie danych > Przechowywanie danych zdarzeń.

Możesz również dostosować czas trwania sesji z domyślnych 10 sekund na 30 sekund. Wejdź w zakładkę: Strumienie danych > Sieć > Strumienie danych z internetu > Skonfiguruj ustawienia tagów > kliknij Pokaż wszystko > Dostosuj czas trwania sesji > Skoryguj licznik czasu pod kątem sesji z zaangażowaniem > zmień wartość na 30 sekund.

Nowy interfejs i rozszerzone raportowanie

O ile korzystałeś/aś już z Google Universal Analytics, przejście na GA4 może być dla Ciebie w pierwszej chwili małym szokiem. A to za sprawą zupełnie innego interfejsu użytkownika. Zmienia się przede wszystkim sposób nawigacji, menu oraz widok raportów.

W nowym dashboardzie wszystkie dane możesz zobaczyć w jednym miejscu. Kolejną nowością jest też możliwość rozszerzonego raportowania, dzięki któremu możesz spersonalizować swoje raporty i dodać do nich własne, niestandardowe.

Mamy nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci w konfiguracji Google Analytics w Twoim sklepie internetowym Shoper. A jeżeli potrzebujesz dodatkowego wsparcia, napisz do nas na pomoc@shoper.pl lub skorzystaj z pomocy autoryzowanych Resellerów Shoper – znajdziesz ich tutaj.

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • Co to jest Google Analytics 4?
  • Jakie nowe funkcje oferuje GA4 i dlaczego warto z nich korzystać?
  • Jak połączyć sklep Shoper z Google Analytics 4?
  • Jak uniknąć błędów przy konfiguracji GA4?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności