Jak analizować współczynnik odrzuceń w sklepie?
Czym jest współczynnik odrzuceń?
Sesja, którą Google Analytics traktuje jako „Odrzuconą” to taka, która ograniczyła się do wyświetlenia przez użytkownika tylko i wyłącznie jednej strony.
Innymi słowy – aby Google Analytics nie potraktował sesji jako odrzuconej, użytkownik musi wyświetlić co najmniej 2 strony podczas trwania sesji (np. przejść ze strony głównej do strony kategorii produktowej).
Sesje odrzucone mają przypisywany czas trwania wynoszący 0 sekund ponieważ Analytics nie ma danych dot. dalszych działań użytkownika, do których mógłby się odnieść obliczając długość trwania sesji.
W którym miejscu analizować współczynnik odrzuceń?
Uważamy, że istnieją tylko dwa raporty, które obiektywnie pokazują jego wartość i właśnie te powinniśmy przeanalizować pod kątem odrzuceń. Pierwszy z nich to zakładka:
Pozyskiwanie > Cały ruch > Źródło / medium
W tym miejscu porównamy odrzucenia z poszczególnych źródeł ruchu. Najłatwiej będzie to zrobić przez zmianę formatu danych na „Porównanie” i ustawienie wartości w środkowej kolumnie „Sesje”, natomiast w prawej kolumnie zmieniamy wartość na „Współczynnik odrzuceń”.
Tym sposobem zobaczymy, z jakich źródeł ruchu sesje mają ponad przeciętny współczynnik odrzuceń (w porównaniu ze średnią witryny). Poniżej ekran instruktażowy:

Nasza uwaga powinna teraz skupić się na prawej kolumnie, w której widzimy zielone i czerwone poziome słupki. Przez jej środek przechodzi linia, która jest średnią wartością współczynnika odrzuceń i wynosi 40.62%.
Na prawo od linii słupki przybierają czerwony kolor, ponieważ w przypadku współczynnika odrzuceń im większa wartość, tym gorzej.
Drugim miejscem, w którym możemy przeanalizować odrzucenia w sklepie jest zakładka:
Zachowanie > Zawartość witryny > Strony docelowe
Jest to raport, w którym analizowanym czynnikiem jest strona wejścia, czyli taka, którą użytkownik zobaczył jako pierwszą po wejściu do sklepu. Z tego powodu jest to jedyne miejsce, w którym otrzymamy realny obraz odrzuceń dla poszczególnych stron w obrębie naszej witryny.
Po przejściu do raportu postępujemy dokładnie tak samo, jak w przypadku źródeł ruchu, czyli zmieniamy widok na „Porównanie” i zestawiamy „Sesje” względem „Współczynnika odrzuceń”. Raport będzie wyglądał bardzo podobnie:

Podobnie jak w poprzednim raporcie, widzimy czarną linię przechodzącą przez środek prawej kolumny. To średni współczynnik odrzuceń dla wszystkich stron w sklepie i wynosi 41.40%.
Czerwone słupki palą się przy tych, które ponadprzeciętnie odrzucają użytkowników. Żeby wydłużyć tabelę i uniknąć częstego przechodzenia na kolejne strony zwiększymy liczbę wierszy w tabeli:

Teraz kiedy wygodniej nam czytać dane możemy dokładnie przeanalizować, które strony w naszym sklepie „kuleją”.
Jak minimalizować odrzucenia?
Ok, wiemy już które źródła ruchu i które strony generują najwięcej odrzuceń. Pora zastanowić się, co je może powodować i jak im przeciwdziałać?
Istnieją strony, na których wysoki współczynnik odrzuceń (70-80%) jest w pełni naturalny, np. strony wpisów blogowych, w których użytkownik po przeczytaniu wpisu po prostu opuszcza stronę.
Żeby zatrzymać jak największą liczbę użytkowników z bloga, polecamy umieszczanie w tekście linków do produktów / kategorii produktowych, które zostały opisane we wpisie i koniecznie daj możliwość płynnego przejścia do następnego / poprzedniego wpisu (np. na końcu artykułu).
Dane, na których bazujemy pochodzą z konta demonstracyjnego Google Analytics połączonym ze sklepem Google Merchandise Store.
Konto to dostępne jest za darmo dla każdego i możesz swobodnie z niego korzystać klikając tutaj a następnie wybierając “Uzyskaj dostęp do konta demonstracyjnego” (oczywiście wymagane jest aktywne konto Google).
Warto zapamiętać!
- czym dokładnie jest współczynnik odrzuceń?
- w których raportach w Google Analytics należy badać odrzucenia?
- jaki format danych zdecydowanie ułatwi interpretację wykresu?
- jakie zabiegi mogą potencjalnie obniżyć wartość odrzuceń strony?