Jak zacząć sprzedaż na Skąpcu?
Skąpiec to serwis porównujący ceny produktów z wielu sklepów internetowych (tzw. porównywarka), który sam w sobie nie jest sklepem, a pośrednikiem pomiędzy kupującymi a sprzedającymi w internecie. W chwili publikacji poradnika Skąpiec jest drugą co do wielkości porównywarką w Polsce.
Serwis wchodzi w skład platformy Moneteasy, która pomaga sklepom pozyskiwać użytkowników zainteresowanych zakupem. Ruch ten pochodzi z serwisów wchodzących w skład ekosystemu narzędzia takich jak Onet, Opineo, Newsweek, Forbes, Auto świat, Business Insider, Blogi Influencerów czy… właśnie Skąpiec.
Swoją ofertę w Skąpcu umieszczają zarówno wielkie sieci sklepów jak i te, które dopiero zaczynają swoją przygodę z handlem online. Branża schodzi w tym przypadku na drugi plan, ponieważ wraz ze wzrostem popularności porównywarek cenowych w internecie użytkownicy zaczęli poszukiwać w nich praktycznie wszystkiego, co tylko można kupić w sieci.
Główną pobudką do korzystania z porównywarek jest oczywiście chęć porównania ceny produktu w różnych sklepach – szybko, wygodnie i przede wszystkim w jednym miejscu.
Mechanizm działania narzędzia jest dokładnie taki sam jak w przypadku typowej porównywarki cenowej. Po kliknięciu produktu z listy bądź przycisku „Przejdź do sklepu” następuje przekierowanie na stronę produktu w konkretnym sklepie, który wystawił tę ofertę.
Za każde takie kliknięcie Skąpiec nalicza opłatę, którą reguluje cennik platformy (od 34 groszy wzwyż). Więcej informacji na temat rozliczeń znajduje się w dalszej części artykułu, w akapicie „Ile za to zapłacę?”
Zakładanie konta na Skąpcu
Żeby założyć konto umożliwiające wystawienie oferty w serwisie Skąpiec, wchodzimy pod adres: https://www.skapiec.pl/dla-sklepow i klikamy: Dołącz do Skąpiec.pl.

Podajemy na niej swój adres mailowy i pełny adres sklepu i klikamy: Wyślij zgłoszenie.
Jeżeli spełniamy podstawowe warunki prowadzenia sklepu internetowego (dodane produkty, regulamin, płatności czy dostawy) w ciągu kilku dni roboczych otrzymamy maila, który przekieruje nas do utworzenia hasła.

Po utworzeniu hasła logujemy się do panelu, gdzie czeka na nas opcja: Dodaj sklep.

Po kliknięciu przycisku generuje się formularz, w którym oprócz standardowych danych jak nazwa i adres sklepu musimy wybrać rodzaj pakietu pomiędzy pakietem Monetesy, a pakietem Skąpiec.

Jak widać na powyższym obrazku pakiet Skąpiec obejmuje jedynie obecność w porównywarce cenowej, natomiast pakiet Moneteasy jest bardziej rozbudowany i obejmuje także:
- obecność w Marketplace (w chwili publikacji artykułu Monteasy współpracuje z marketplacem LaModa.pl),
- ruch z content commerce (chodzi tu o umieszczanie produktów kierujących do sklepu w artykułach branżowych serwisów, które obejmuje platforma Moneteasy np. ofeminin.pl, auto-swiat.pl, businessinsider.com.pl i wiele innych),
- ruch z FotoSmartlinków (są to znaczniki na zdjęciach prowadzące do sklepu internetowego),
- ruch z AdNetwork (chodzi tu o umieszczenie produktów w przestrzeniach reklamowych serwisów wchodzących w skład grupy Monteasy).
Dla sklepów z tzw. mikro budżetem (do 500 zł miesięcznie) sugerujemy skorzystanie z pakietu Skąpiec.
Następnym krokiem po wybraniu pakietu jest umieszczenie ścieżki do pliku produktowego w formacie XML.
Na platformie Shoper istnieją 2 sposoby uzyskania linku do takiego pliku. Pierwszą z nich jest skorzystanie z gotowego pliku dostępnego w Panelu administracyjnym sklepu w zakładce: Zwiększaj sprzedaż > Porównywarki cen.

Domyślnie w pliku znajdują się wszystkie produkty, które mają uzupełnione pole Producent i Termin wysyłki, ale pragniemy w tym miejscu przypomnieć o możliwości definiowania widoczności konkretnych produktów poprzez multiakcje na liście produktów. Możliwość tę dokładnie przedstawiamy na poniższym filmie.
Drugą możliwością uzyskania pliku XML jest darmowa aplikacja Moneteasy. Daje ona nieco bardziej zaawansowane możliwości określania produktów, które mają zostać przesłane do reklamowania w porównywarce.

Tak jak widać na powyższym obrazku dostępne opcje filtrowania produktów to:
- producent,
- kategorie,
- cena,
- produkty w promocji,
- nowości,
- bestsellery,
- zestawy,
- produkty z określonym stanem magazynowym,
- produkty z określonym priorytetem,
Przykład zastosowania: klient z branży kosmetycznej przesyła do promowania w porównywarce produkty z wszystkich kategorii, ale pod warunkiem, że są aktualnie w promocji.
Główną przewagą aplikacji jest to, że nałożone filtry będę uwzględniały także dodawany na bieżąco asortyment. Innymi słowy – do promocji w porównywarce zostaną automatycznie przesłane nowe produkty w sklepie, które spełnią założenia ustawione w filtrach.
Ponadto aplikacja daje możliwość stworzenie osobnych produktów z wariantów magazynowych.

Po skonfigurowaniu aplikacji, link do pliku produktowego znajdziemy w zakładce: Feed produktowy.

W razie pytań zachęcamy do zapoznania się z dokładną instrukcją obsługi aplikacji, bądź do kontaktu z jej twórcą.
Po wklejeniu linku do pliku produktowego pozostaje nam tylko ustawić godziny aktualizacji pliku. Sugerujemy ustawić je co 8 godzin, czyli np. 06.00, 14.00 i 22.00.

Ostatnim krokiem na etapie dodawania sklepu jest kliknięcie na samym dole niebieskiego przycisku, po czym dział techniczny porównywarki sklasyfikuje nasz sklep do określonej branży / branż i na tej podstawie przypisze do naszego sklepu cennik.
Cennik ten określa stawkę za kliknięcie, czyli przekierowanie do naszego sklepu. W momencie kiedy będzie już dostępny w naszym panelu otrzymamy maila z powiadomieniem.

Po zalogowaniu do panelu, przechodzimy do zakładki: Firma > Twoje sklepy, gdzie pod przyciskiem: Pobierz cennik sprawdzimy zaproponowane stawki i jeżeli jesteśmy skłonni je zaakceptować, wybieramy: Akceptuj cennik.

Akceptacja cennika jest równoznaczna z umieszczeniem produktów w porównywarce cenowej i tym samym naliczeniem opłat za każde przekierowanie do naszego sklepu.
Zanim cennik pojawi się w panelu minie kilka dni roboczych. W międzyczasie sugerujemy odwiedzenie zakładki Zarządzenie sklepem > Informacje o sklepie gdzie w sekcji Ogólne powinniśmy wypełnić kompletne dane teleadresowe naszego sklepu. W sekcji Płatności zaznaczamy metody płatności, które obsługuje nasz sklep.

Dzięki temu użytkownicy zobaczą obsługiwane formy płatności w naszym sklepie już na poziomie listy ofert co potencjalnie może zachęcić właśnie do naszej oferty.

Natomiast w sekcji: Dostawy – jak sama nazwa wskazuje – uzupełniamy formy dostawy i dane punktu odbioru osobistego, jeżeli taki posiadamy.
Skąpiec – dodatkowe możliwości reklamowania
Oprócz standardowych przekierowań z poziomu listy produktów istnieje kilka dodatkowych możliwości wyróżnienia swojej oferty w porównywarce Skąpiec.
Najpopularniejszą z nich są Proponowane produkty wyświetlane na stronach kategorii w belce nad produktami.

Usługa: Promowane oferty dostępna jest tylko dla sklepów, które współpracują ze Skąpcem minimum 90 dni. Jeżeli spełniasz to kryterium przed skorzystaniem polecamy zapoznać się z jej regulaminem usługi.
Oprócz promowanych ofert skorzystać możemy z takich form pozyskiwania ruchu jak:
- reklamy displayowe (banery graficzne w różnych sekcjach porównywarki),
- pasek reklamowy nad nagłówkiem,
- reklama pod stopką,
- reklama w wyszukiwarce porównywarki,
- artykuły sponsorowane,
- pozycjoner w produktach promowanych (umożliwia pozycjonowanie wybranych produktów w pasku produktów promowanych),
Dokładny opis i cenę każdej z powyższych form reklamy wraz z graficznym zobrazowaniem znajduje się w tej prezentacji.
Ile za to wszystko zapłacę?
Cenę, jaką przyjdzie nam zapłacić za korzystanie z narzędzia zależy od tego, z jak wielu możliwości reklamowania produktów korzystamy.
Wykorzystując samo klasyczne przekierowanie do sklepu na fakturze, zobaczymy kwotę podsumowującą liczbę przekierowań pomnożoną przez stawkę za kliknięcie uwzględnioną w cenniku, który zaakceptowaliśmy.
Jeżeli chcemy zabezpieczyć się, by kwota nie przekroczyła pewnego pułapu, musimy skorzystać z opcji: Limity w panelu Skąpca w zakładce: Zarządzanie sklepem > Limity.
Pierwsze ustalenie limitu możliwe jest tylko za pośrednictwem Biura Obsługi Klienta, więc jeżeli nie chcemy narazić się na nieprzewidziane koszty, powinniśmy niezwłocznie po zaakceptowaniu cennika wysłać prośbę o ustawienie limitu na adres: bok@skapiec.pl
Górna granica wydatków będzie aktywna po kliknięciu linku aktywacyjnego w mailu zwrotnym, który otrzymamy od obsługi narzędzia. Jeżeli oprócz przekierowań korzystamy z dodatkowych form promocji, zostaną doliczone wg cennika dodatkowych form reklamowych.
- Fakturę VAT otrzymamy na adres e-mail podany podczas rejestracji – po zakończeniu każdego pełnego miesiąca kalendarzowego. Czas na jej opłacenie to dwa tygodnie.
Skąd w Skąpcu bierze się ruch?
Wspomnieliśmy na początku, że w momencie publikacji artykułu Skąpiec jest drugą co do wielkości porównywarką cenową w Polsce. Jakie liczby przekładają się na tak wysokie miejsce? Otóż według serwisu SimilarWeb domena Skąpiec.pl generuje średnio 6.15 miliona wizyt miesięcznie*.

Ruch ten pochodził w prawie 53% z wyszukiwarki Google (z wyników płatnych jak i bezpłatnych), niecałych 28% z wejść bezpośrednich i nieco ponad 13% z odesłań z innych serwisów, przy czym nie powinien nas zdziwić fakt, że odesłania te pochodzą głównie z serwisów wchodzących w skład ekosytemu Monteasy.

Pozostałe 6% to takie źródła jak media społecznościowe czy reklamy banerowe w sieci reklamowej Google.
Wróćmy jednak do źródła, jakim jest wyszukiwarka Google. To, że część ruchu pochodzi z linków sponsorowanych oznacza, że Skąpiec inwestuje własne pieniądze w ściąganie ruchu do serwisu. Jest to oczywiście bardzo dobra informacja dla reklamodawców korzystających z platformy.

Oprócz tego trzeba przyznać, że serwis jest bardzo dobrze zoptymalizowany pod kątem SEO, dzięki czemu jest widoczny na blisko 43 tysiące haseł w pierwszych 3 wynikach wyszukiwania.

Ponad 6 milionów wizyt miesięcznie to naprawdę imponująca ilość, dlatego jeszcze raz przypominamy o konieczności kontaktu z obsługą Skąpca w celu ustalenia kwotowego limitu przekierowań do sklepu, żeby nie narazić się na nieprzewidziane koszta.
Jak analizować efektywność narzędzia?
Skąpiec posiada panel raportów, który wygląda mniej więcej tak:

Informacja o ilości przekierowań to trochę mało, żeby dokładnie przeanalizować efektywność narzędzia. Nie obędzie się więc bez logowania do konta Google Analytics. Dokładną analizę przeprowadźmy nie wcześniej niż po miesiącu korzystania z narzędzia lub po zebraniu próbki min. kilkuset użytkowników.
W pierwszej kolejności sugerujemy odwiedzić raport: Pozyskiwanie > Cały ruch > Źródło/medium w celu sprawdzenia jaki jest współczynnik konwersji i jaka jest wartość zamówień ze źródła: Skąpiec.

Pamiętajmy jednak, że Analytics domyślnie przypisuje konwersję tylko do źródła ruchu, z którego użytkownik trafił bezpośrednio przed dokonaniem zakupu. Mając świadomość, że „podróż” użytkownika przed dokonaniem transakcji bywa znacznie bardziej skomplikowana, powinniśmy także sprawdzić raport konwersji wspomaganych w zakładce: Konwersje > Ścieżki wielokanałowe > Konwersje wspomagane.

Raport ten pokaże nam jak często dane źródło ruchu występowało na ścieżce zakupu, ale nie bezpośrednio przed dokonaniem transakcji.
OK, wiemy już, jaki jest współczynnik i wartość konwersji ze źródła: Skąpiec oraz jak często porównywarka wspomaga proces zakupowy. Żeby jednak wyliczyć dokładny ROI (zwrot z inwestycji) potrzebujemy informacji na temat tego, które konkretne produkty sprzedają się po przekierowaniu z porównywarki.
W pierwszej kolejności przechodzimy do raportu Konwersje > E-commerce > Skuteczność sprzedaży i korzystamy z możliwości nałożenia wymiaru dodatkowego Źródło / medium, a następnie zawężamy go do źródła Skapiec / referral, tak jak na poniższej animacji:

Dzięki temu zobaczymy konkretne ID transakcji, które zostały dokonane bezpośrednio po przekierowaniu ze Skąpca. Ostatnie co nam pozostaje to sprawdzenie w panelu sklepu, jakie produkty zawierały ID tych zamówień i wyliczenie naszego zysku.
Dla konwersji wspomaganych nie jesteśmy w stanie wykonać aż tak dokładnej analizy. Pozostaje nam więc wyliczenie zarobku z nich na podstawie średniej marży i doliczenie do kwoty zysku.
Jeżeli nasz zysk z transakcji bezpośrednich i wspomaganych jest chociaż równy kwocie wydatków na porównywarkę to tak naprawdę jesteśmy na plus, ponieważ prawdopodobnie część z klientów wróci do naszego sklepu i kupi w przyszłości jeżeli produkty spełniły oczekiwania.
Warto zapamiętać!
- czym jest Skąpiec?
- jak wygląda proces zakładania konta reklamodawcy i umieszczania oferty w porównywarce?
- jakie są możliwości reklamowania w Skąpcu i ile kosztują?
- jaki ruch obsługuje Skąpiec i skąd się bierze?
- jak analizować efektywność narzędzia?