Licencja samodzielna tylko dla odważnych

Data publikacji: 15 czerwca 2018 Ostatnia aktualizacja: 13 stycznia 2025

Licencja SaaS Sklep internetowy

Dlaczego sklep internetowy, sprzedawany jako usługa, jest najczęściej wybieranym rozwiązaniem na rynku ecommerce? Powód wydaje się być oczywisty.

„Klienci ciągle chcą zmian, aktualizacji, nowych funkcji” – mówi właściciel agencji interaktywnej Getecom.pl, Autoryzowanego Resellera Shoper. I argument przywoływany (a cytowany na stronach serwisu BrandIT.pl) przez Mirosława Smużniaka mógłby rzeczywiście zamknąć całą dyskusję o tym, jakie oprogramowanie wybrać dla sklepu internetowego.

Gotowy sklep, a może rozwiązanie typu open source?

Sklep sprzedawany w formie abonamentu czy licencja samodzielna, zlecona firmie zewnętrznej, albo chociaż wspierana przez znajomego programistę? Jak się okazuje, nie tylko wśród klientów indywidualnych, najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest ta pierwsza opcja.

W serwisie CRN.pl, w artykule „Przyszłość oprogramowania” za jeden z decydujących czynników, który napędza wzrost popytu na SaaS, wymieniana jest łatwość dostępu. Autor cytowanej publikacji argumentuje: „Klient biznesowy oczekuje szybkiego wdrożenia oprogramowania i jak najmniejszego obciążenia działaniami operacyjnymi. Widać to nie tylko po wynikach dostawców SaaS, ale również po rosnącym zainteresowaniu usługami zarządzanymi”.

I tak rzeczywiście się dzieje. Serwis CRN.pl dodaje jeszcze, że „dostarczanie tak zwanych punktowych rozwiązań, przeznaczonych do wąskich zastosowań biznesowych, stało się bardzo popularnym trendem”, a potrafi to dziś robić także usługa SaaS. I stąd również jego rosnąca z roku na rok popularność.

SaaS Sklep internetowy

Źródło: The growth of SaaS, PaaS, and IaaS. Source: Cisco Global Cloud Index: Forecast and Methodology, 2013–2018.

Model abonamentowy nie musi być bowiem wcale „gotowy”, „zamknięty”, czy jak kto woli –„nierozwojowy”. Oczywiście, decydując się na sklep w formie abonamentowej, otrzymujemy rozwiązanie gotowe do użycia. I mające – nie tylko w teorii, ale i w praktyce – wszystko, co potrzebne, by sprzedawać w internecie. Ale to już nie te czasy, kiedy sklep sprzedawało się niczym gotowiec w pudełku. Dziś SaaS jest już dużo bardziej elastyczny (patrz np. sklep z aplikacjami dla sklepu), wciąż rozwijany i dostosowany do nowych trendów i potrzeb na rynku (patrz aktualizacje oprogramowania).

Lata temu tak, wtedy były „tylko” sklepy, dziś to coraz częściej narzędzia 360, które zajmują się kompleksowo każdym biznesem w sieci. Umożliwiają uruchomienie nowoczesnej strony, wyposażonej w narzędzia niezbędne do tego, by z powodzeniem sprzedawać online, a na końcu dostarczają jeszcze paczkę do klienta końcowego.

Raz jeszcze Mirosław Smużniak, właściciel agencji interaktywnej Getecom.pl, dla BrandsIT.pl: „Obecnie na SaaSie pojawia się coraz więcej możliwości. Dzięki udostępnieniu np. przez platformę Shoper Front API praktycznie można uzyskać większość funkcjonalności. Zaciera się tu już różnica między abonamentem z licencją samodzielną, która kiedyś jako jedyna gwarantowała dostęp do kodu i dostosowanie sklepu do potrzeb sprzedawcy”.

A jeśli różnica się zaciera, to co działa na korzyść SaaSa najbardziej? Bezpieczeństwo. Licencja SaaS przez wielu uważana jest za niewygodna, bo „nie można pogrzebać w kodzie”. Ale też dzięki temu jest rozwiązaniem stabilniejszym w działaniu i pewniejszym w utrzymaniu. Jest dużo bardziej „szczelna” – i hosting, i wsparcie techniczne, jest po stronie dostawcy. Przy licencji samodzielnej właściciel sklepu w każdej sytuacji krytycznej musi radzić sobie sam. I musi być bardziej wyczulony na ataki z zewnątrz oraz ocenę ryzyka. Sklep na SaaSie nie ma z tym problemu.

Na samym początku przy podejmowaniu decyzji o e-sprzedaży, trzeba „ściśle określić wymogi, jakie musi spełniać platforma, by sprzedaż była przyjemna oraz w pełni zautomatyzowana” – zauważa Paweł Horodecki, e-commerce manager z agencji Brand Active. Musi mieć „integracje z płatnościami, kurierami, porównywarkami cen, hurtowniami, musi być na tyle elastyczna, by można ją było wykorzystać na wiele sposobów – nieważne czy działając w modelu dropshippingu czy handmade”.

I dziś „gotowy sklep internetowy”, jakim jest sklep w SaaSie, wszystko to potrafi. Tu też trzeba szukać odpowiedzi na zadane wcześniej pytanie: dlaczego właśnie taki model jest dziś najczęściej wybieranym rozwiązaniem na rynku ecommerce? A także: dlaczego zachęcamy wszystkie „samodzielne” e-biznesy do migracji na SaaSa?

Przeczytaj także:

Zapomnij o Licencji Samodzielnej, przenieś się na SaaSa

SaaS też może być Premium

Sklep internetowy w wersji open source? Zaplanuj to dobrze

Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności