Marketing międzynarodowy – czym jest i jak prowadzić skuteczne działania?

Data publikacji: 28 października 2024 Ostatnia aktualizacja: 18 grudnia 2024

Żaden biznes międzynarodowy, a zwłaszcza sprzedaż produktów i usług na rynkach zagranicznych, nie może obejść się bez skutecznej promocji oferty, a wcześniej dobrej strategii pozyskiwania klientów. Sprawdź, czym jest marketing międzynarodowy i jak korzystać z jego narzędzi, by zwiększać zyski ze sprzedaży poza granicami kraju.

Czym różni się sprzedaż na rynkach zagranicznych od handlu na rynku krajowym?

Postępująca globalizacja pozwala dziś sprzedawać polskim firmom na całym świecie. Wejście na zagraniczny rynek za sprawą rozwoju e-commerce zostało też znacznie ułatwione. Warto jednak pamiętać, że handel międzynarodowy niesie z sobą nieco inne wyzwania niż sprzedaż produktów i usług na rynku krajowym. Będziesz działać w innych warunkach konkurencji, a swoje strategie sprzedażowe będzie trzeba dostosować do lokalnych regulacji prawnych i zwyczajów. Na różnych rynkach panują odmienne uwarunkowania instytucjonalne, dominują inne sposoby sprzedaży, odmienne są preferencje konsumentów, ich oczekiwania i potrzeby.

Wejście w biznes międzynarodowy oznacza ponadto konieczność uwzględnienia w procesie sprzedaży wielu nowych czynników, np. kulturowych oczekiwań klientów, odmienności językowej, innych terminów i kosztów dostawy, dostosowania polityki zwrotów itp.

Jednym z najważniejszych zadań, które czeka Cię już na początku przygody w handlu zagranicznym, jest dostosowana do lokalnej specyfiki promocja produktu i oferty Twojej firmy.

Jak promować produkt na rynku międzynarodowym?

Jeśli planujesz wejść na zagraniczny rynek, dobór produktów, a potem również ich reklamę dopasuj do lokalnych preferencji kupujących oraz lokalnych warunków handlowych. Sprawdź m.in., jakie kanały sprzedaży są popularne w konkretnym państwie, poszukaj informacji na temat tego, jakie specyficzne oczekiwania mają konsumenci w danym kraju, np. w obszarze bezpieczeństwa transakcji czy metod dostawy towaru, ustal, co jest w danym regionie modne, poszukiwane, trudnodostępne. Może obecne są na danym rynku jakieś nisze produktowe? Kiedy rozwijasz biznes międzynarodowy, każdy bajt informacji jest ważny, ponieważ każdy możesz wykorzystać do opracowania skutecznych działań marketingowych.

Zapamiętaj przede wszystkim, że: niektóre potrzeby klientów na nowym rynku mogą być specyficzne i inne od potrzeb krajowych konsumentów, musisz więc dostosować swoje strategie marketingowe do realiów danego rynku, by skutecznie sprzedawać swój produkt.

Czym jest marketing międzynarodowy?

Popularne definicje opisują marketing międzynarodowy jako „aktywność rynkową biznesu poza granicami narodowymi organizacji w warunkach konkurencji i przy użyciu specjalnych instrumentów oddziaływania na rynek”. Celem marketingu międzynarodowego jest wedle tych definicji dokonanie korzystnej transakcji (wymiany), a więc sprzedaż produktu bądź usługi. Marketing międzynarodowy to w praktyce marketing prowadzony na rynkach międzynarodowych, poza granicami kraju i dostosowany do specyfiki danego rynku zagranicznego, jego kultury, uwarunkowań ekonomicznych i prawnych, preferencji konsumentów w danym regionie, ograniczeń kulturowych, odmiennych potrzeb.

Jakie cele pozwoli Ci zrealizować dobra strategia marketingu międzynarodowego?

Biznes międzynarodowy oznacza wejście na nowe terytoria, na których Twoja firma i jej oferta nie jest jeszcze znana. Najważniejsze cele, które pozwoli Ci zrealizować marketing międzynarodowy to dotarcie do nowych klientów, a następnie zbudowanie rozpoznawalności marki na arenie międzynarodowej i zachęcenie konsumentów na danym rynku do zakupu Twojego produktu lub usługi. Działania realizowane w ramach marketingu międzynarodowego pozwalają dywersyfikować działalność firmy i ją rozszerzać, wzmacniać pozycję firmy i siłę marki, a przede wszystkim skuteczniej sprzedawać na różnych rynkach.

Krótko podsumowując: dobre strategie marketingowe ukierunkowane na rynki zagraniczne prowadzą wprost do zwiększenia zysków Twojej firmy.

Jakie korzyści zapewnia marketing międzynarodowy?

Jeśli prowadzone przez Ciebie działania marketingowe będą dobrze dopasowane do realiów rynku docelowego, a w swojej strategii sprzedażowej uwzględnisz różnice kulturowe i specyfikę danego rynku, możesz wiele zyskać. Marketing międzynarodowy zapewni Ci m.in.:

  • możliwość dotarcia do większej liczby potencjalnych klientów, co oznacza zwiększenie potencjału sprzedażowego Twojej firmy;
  • dywersyfikację działalności, która oznacza większą odporność firmy na komplikacje pojawiające się na jednym z rynków sprzedaży, na jakim zbywasz swoje produkty;
  • możliwość wytworzenia przewagi konkurencyjnej na rynku zagranicznym, w którym mogą panować lepsze warunki do rozwoju dla Twojej firmy, np. większy popyt na Twój produkt, zasobniejsi konsumenci itp.;
  • szansę na wzmocnienie prestiżu firmy i wizerunku marki, którą budujesz poprzez sukces na arenie międzynarodowej;
  • okazję do optymalizacji kosztów, np. przy okazji hurtowej sprzedaży produktu i negocjacji lepszych cen z dostawcą;
  • nawiązanie kontaktu z partnerami, dostawcami i klientami na całym świecie.

Jak widzisz, warto zainwestować w marketing międzynarodowy i korzystać z jego instrumentów i możliwości.

Jakie główne etapy powinna obejmować Twoja strategia marketingowa?

Aby podbój rynków zagranicznych miał możliwie duże szanse powodzenia, powinieneś wykonać następujące kroki:

Wybierz rynek docelowy

Sprawdź, który rynek zagraniczny ma najwięcej atutów dla Ciebie jako sprzedawcy – oceń wielkość rynku, ustal, co wpływa na koszty transakcji handlowej, sprawdź prawo i związane z nim ograniczenia, sprawdź, gdzie może być popyt na Twój produkt.

Przeprowadź analizę realiów handlowych na danym rynku

Oceń poziom ryzyka wiążący się z ekspansją na danym rynku lokalnym i przygotuj się na ewentualne trudności. Zbadaj preferencje klientów, faworyzowany przez konsumentów sposób sprzedaży, przeanalizuj dane informujące o warunkach konkurencji.

Opracuj plan strategii marketingowej na wytypowanym rynku

Przygotuj nowe strategie marketingowe lub zastanów się, jak dostosować realizowane wcześniej działania, wykorzystując wiedzę zdobytą na poprzednim etapie – zdecyduj, gdzie i jak sprzedawać, opracuj kampanie reklamowe dla poszczególnych segmentów klientów z rynku docelowego, buduj relacje z klientami i sprzedawaj.

Jak możesz łatwo wejść na rynki zagraniczne z własną ofertą?

Najprostszym sposobem na pozyskanie nowych klientów z lokalnych rynków w Europie i poza nią jest sprzedaż za pośrednictwem działających na całym świecie platform sprzedażowych. Oferują one możliwość dotarcia do milionów konsumentów i zapewniają dostęp do coraz efektywniejszych instrumentów przydatnych w marketingu globalnym. Jeśli chcesz szybko dotrzeć do nowej grupy konsumentów na dowolnym zagranicznym rynku poprzez sprzedaż na Amazon, eBay czy Alibaba, pomoże Ci w tym oprogramowanie Shoper, które pozwala na wygodną integrację e-sklepu z globalnymi platformami sprzedażowymi, a także umożliwia dostosowanie funkcjonującej już witryny sprzedażowej na potrzeby handlu zagranicznego.

Korzystając z oprogramowania Shoper, możesz łatwo zaimplementować kolejne wersje językowe do działającej witryny, skorzystać z przydatnych tłumaczeń, np. opisów produktów, wprowadzić obsługę zagranicznych walut i różnych metod płatności oraz dostosowywać formy dostawy międzynarodowej do preferencji kupujących.

Jak zminimalizować poziom ryzyka przy wejściu na rynek zagraniczny?

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na ograniczenie ryzyka niepowodzenia w handlu na międzynarodowych rynkach jest właśnie sprzedaż poprzez popularne platformy e-commerce działające na rynku międzynarodowym. Sprzedaż w tej formule pozwala optymalizować koszty transakcji, korzystać ze wsparcia przy marketingu globalnym, odnaleźć nowych klientów i partnerów na różnych rynkach.

Niezbędna jest oczywiście także, o czym traktuje cały ten artykuł, przemyślana strategia marketingowa, która uwzględnia różnice kulturowe, specyficzne warunki handlowe panujące w danym regionie i nawiązuje do lokalnych preferencji.

Jak prowadzić skuteczny marketing międzynarodowy?

Podbój rynków zagranicznych wymaga dobrej orientacji w tym, jak zachowują się i czego oczekują lokalni kupujący. Wiedza ta będzie Ci niezbędna do tego, by rozwinąć biznes międzynarodowy, skutecznie wypromować swój produkt i markę w sieci, w mediach społecznościowych, dobrze pozycjonować się na platformie sprzedażowej funkcjonującej na rynku międzynarodowym.

Opracowanie dobrej strategii marketingowej przy wejściu na nowe rynki zagraniczne z pewnością będzie łatwiejsze, jeśli zadbasz o właściwy dobór partnerów i usługodawców, którzy specjalizują się w marketingu międzynarodowym czy, jak Shoper, oferują profesjonalne i praktyczne wsparcie w sprzedaży poza granicami kraju.

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • Podobieństwa i różnice w handlu krajowym i zagranicznym
  • Sposoby promocji produktu za granicą
  • Co to jest marketing międzynarodowy?
  • Jakie są etapy skutecznej strategii marketingowej?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności