Europejski Akt Dostępności (EAA – European Accessibility Act) wprowadza do naszej rzeczywistości szereg wytycznych, które mają ułatwiać osobom z niepełnosprawnościami korzystanie z usług i produktów cyfrowych (WCAG 2.1). Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule o European Accessibility Act.
By ułatwić zarządzanie opisami produktów dla czytników, dodaliśmy nowe pole w którym dodasz opis widoczny dla osób korzystających z programów do odczytywania stron internetowych.
Widzisz w oprogramowaniu elementy, które warto dostosować w zakresie dostępności cyfrowej? Napisz do nas na dostepnosc@shoper.pl
Dlaczego pojawiło się dodatkowe pole: Opis (dostępność)?
Dotychczas do dodania informacji wymaganych przez nowe przepisy o dostępności można było wykorzystać pole w kolumnie: Opis zdjęcia. Opis, w obliczu nowych zasad, musi być bardzo szczegółowy, tak żeby czytniki dla osób z niepełnosprawnością wzroku mogły przekazać użytkownikowi jak najwięcej informacji.

Umieszczenie tak wielu informacji o zdjęciu produktu powoduje znaczące wydłużenie opisu zdjęcia, co nie jest pożądane w przypadku pozycjonowania. Ponadto pole przeznaczone na alternatywny opis zdjęcia (ALT), ma ograniczoną ilość znaków (256 znaków), a treści w nim umieszczone przenoszone są automatycznie do adresu URL tego zdjęcia, również po to, aby wzmocnić pozycję danego zdjęcia w wynikach wyszukiwania.
Przykładowy link do zdjęcia produktu w sklepie Shoper:
sklepnashoper.pl/environment/cache/images/750_750_productGfx_6149/Piankowe-ciemnoniebieskie-klapki-Kubota-na-rzepy.webp
W związku z powyższym dodaliśmy nową kolumnę: Opis (dostępność), która po pierwsze, pozwala na wprowadzenie bardzo długiego opisu (512 znaków), a po drugie nie zmienia adresu URL zdjęcia produktu.
Pole: Opis (SEO) – 256 znaków
Pole: Opis (dostępność) – 512 znaków

Natomiast nazwa kolumny: Opis zdjęcia, która przeznaczona jest na alternatywny opis obrazka, została zmieniona na: Opis (SEO).
Czy uzupełnienie pola: Opis (dostępność) jest konieczne?
Nie jest ono konieczne, ale sugerujemy, by zadbać możliwie jak najlepiej o dostosowanie każdego opisu.
Jeśli uzupełnisz tylko Opis (SEO) – wówczas tylko on będzie używany przez algorytmy wyszukiwarek oraz odczytywany przez programy dla osób niewidzących. Właściwy ALT łączy w sobie istotne słowa kluczowe i informuje o tym, co przedstawia fotografia: barwę, deseń, formę, krój.
Nie działa to jednak w drugą stronę. Jeśli uzupełnisz jedynie pole: Opis (dostępność), to nie będzie ono brane pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek w przypadku pozycjonowania.
Warto zapamiętać!
- Jakie wymagania stawia Europejski Akt Dostępności?
- Jak powinien wyglądać opis zdjęcia przeznaczony dla czytników stron internetowych
- W jakim celu powstało pole: Opis (dostępność)?
- Jak wykorzystać pole: Opis (dostępność)?