Otwieram sklep internetowy i… co z reklamą?
Otworzę sklep internetowy – pomyślał młody przedsiębiorca. A ile przeznaczysz na jego reklamę? – zapytał drugi. I zaczęły się schody.
Wielu przedsiębiorcom rozpoczynającym przygodę z e-handlem wydaje się, że wystarczy ładna skórka graficzna, kilkuset fanów na Facebooku i… jakoś to będzie się samo kręcić. Niewykluczone, że tak właśnie się stanie, ale często swojemu szczęściu w e-commerce trzeba dopomóc. Na pytanie: „czy prowadziłeś w swoim sklepie choćby działania związane z kampanią Google Adwords?”, więcej niż połowa właścicieli e-biznesów odpowiadała, że nie. Jedni z oszczędności, bo nie chcą inwestować w reklamę, nie wierząc w jej realne efekty, inni z braku wiedzy, ile takie działania mogą naprawdę kosztować. A jak wskazują działania do tej pory prowadzone na platformie Shoper w ramach usługi Shoper Kampanie, nie trzeba wcale dużych wkładów finansowych, by na starcie nowego biznesu zdobyć i zadowolonych klientów, i kolejne zamówienia.
W badaniu przeprowadzonym wśród sklepów pracujących na oprogramowaniu Shoper, najczęściej przewijającą się kwestią w temacie reklamy, były oczywiście finanse. Wielu właścicieli pytanych „Jakie trudności niesie za sobą prowadzenie kampanii AdWords?”, odpowiadało: „Wysokie koszty finansowe”. Jeśli jednak przyjrzeć się bliżej samemu mechanizmowi reklamy w Google, okaże się, że nawet niski budżet na nią przeznaczony, może dać wymierne efekty. Najlepszy przykład: wiodący dostawca towarów z branży instalacyjno-sanitarnej, gazowej i centralnego ogrzewania, musiał stawić czoła rosnącej konkurencji w internecie i spadającym cenom, dlatego zdecydował się na przemyślaną kampanię AdWords, która pozwoliła mu wyróżnić się na tle rynku mocną ofertą. Po wydaniu 1000 zł, sklep zanotował przychód rzędu 16 tys. zł.
A jaką kwotę właściciel e-sklepu jest średnio w stanie przeznaczyć na dwa miesiące prowadzenia działań reklamowych AdWords? W przytoczonej ankiecie najniższym pułapem była kwota „poniżej 500 zł” i stanowiła 40% wszystkich odpowiedzi. To sporo, ale trzeba brać pod uwagę, że nie wszystkim e-przedsiębiorcom wciąż są znane szczegóły działania AdWords. Nie każdy rozumie, co kryje się pod hasłem: „wydasz tylko tyle, ile rzeczywiście chcesz zainwestować”, obawiając się dodatkowych kosztów związanych z prowadzeniem tego rodzaju kampanii. A usługa Shoper Kampanie została wymyślona właśnie po to, by takie podejście zmienić.
Jeżeli bowiem nie reklamujesz się w Google, bo Twoim zdaniem:
- „zajmuje to wiele czasu”,
- „nie mam odpowiednich umiejętności technicznych”,
- „nie ma to większego sensu”…
…warto zastanowić się nad tym tematem raz jeszcze, zwłaszcza że Google AdWords rzeczywiście może się okazać najłatwiejszą drogą do efektywnej reklamy w internecie. I zwłaszcza na starcie uruchomionego biznesu.
Póki co, sklepy osiągające po kilkaset tysięcy przychodu są skłonne przeznaczyć na działania reklamowe do… ledwie tysiąca złotych miesięcznie, co również świadczy o ich reklamowej wstrzemięźliwości i nierzadko braku podstawowej wiedzy związanej z obsługą kampanii Google oraz jej korzyściami. Niektórzy z nich wychodzą z założenia – to jedna z odpowiedzi udzielanych na inne pytanie postawione w ankiecie – że lepiej zainwestować w pozycjonowanie (SEO) niż AdWords, bo to bardziej opłacalna metoda. Trudno jednak jednoznacznie stwierdzić, że to właśnie inwestycja w SEO przyniesie pożądane efekty (bo wiele w temacie pozycjonowania zależy od zmiennych w Google). Ale czy na tej samej zasadzie można powiedzieć, że kampania AdWords to ten jedyny i najlepszy środek w dotarciu do celu? Też nie – AdWords z pewnością nie zastąpi pozycjonowania, jak i SEO działań reklamowych. Ale dobrze przeprowadzana kampania na pewno pomoże szybciej wygenerować przychód w sklepie.
– Największym wyzwaniem dla nas, jako startującego e-biznesu, było odpowiednie wypromowanie sklepu, znalezienie klientów, dotarcie do nich z ofertą produktową, wreszcie – osiągnięcie obiecującego poziomu konwersji – wspominał już na blogu Shoper Kamil Dębski, właściciel sklepu alejadziecka.pl, który postawił na kampanię AdWords świeżo po starcie biznesu. Ta została uruchomiona w lipcu 2016 r., czyli w drugim miesiącu funkcjonowania sklepu. Chwilę później wartość przyjętych zamówień przekroczyła wyniki odnotowane w czerwcu. – Zauważyliśmy też, że marka sklepu jest lepiej rozpoznawalna w sieci. Udało się więc, oprócz realnych korzyści ekonomicznych, uzyskać korzyści wizerunkowe – oceniał właściciel. Brawo on, teraz może kolej na Ciebie?