Po co ustawiać przyjazne linki i przekierowania?
Przyjazne linki oraz przekierowania
Każda podstrona (produkty, strony informacyjne, kategorie itd.) musi posiadać swój unikalny adres internetowy, który jest widoczny w przeglądarce.
Zawsze gdy dodajemy nowy produkt, kategorie itp., system automatycznie tworzy adres, który zawiera m.in. przedrostek języka czy numer ID danego tworu, ale także nazwę. Dla przykładu:

W momencie gdy zmieniamy nazwę danej podstrony (nazwę produktu, kategorii czy strony informacyjnej), automatycznie zmienia się także adres.
Na starym adresie ustawiane jest przekierowanie 301. Jest to informacja dla wyszukiwarek i przeglądarek: „teraz ta treść znajduje się pod innym adresem”.
Dzięki takiemu rozwiązaniu klient nigdy nie trafi na miejsce, które już nie istnieje. To bardzo istotne także dla pozycjonowania, ponieważ Google pokazuje tak naprawdę w swoich wynikach konkretne adresy – jeśli nie zadbamy o przekierowania, to przy zmianie nazwy Google pokaże wynik pustej strony – a tak wie, że musi po prostu podmienić adresy. W wypadku oprogramowania Shoper odbywa się to automatycznie.
Jak ustawić przyjazne linki?
Ważna jest również możliwość ustawienia tzw. przyjaznych linków (adresów URL) dla każdej podstrony (w zakładce pozycjonowanie). W ten sposób możemy niezależnie od nazwy podstrony ustawić na sztywno adres internetowy, a także go odpowiednio skrócić.
Gdy zdecydujesz się na taki zabieg (często zalecany przez osoby zajmujące się pozycjonowaniem) na starym (automatycznie tworzonym, systemowym) adresie ustawiane jest przekierowanie 301.
Dodatkową zaletą skróconych linków jest po prostu ich ładny wygląd, gdy wstawiamy je np. w mediach społecznościowych, ale także ułatwiamy ich zapamiętanie. Czyli zamiast generowanych automatycznie nazw i liczb tworzymy adres zawierający dokładnie to, na czym nam zależy.
Należy jednak pamiętać, że gdy zmienimy raz ustawiony przyjazny URL, system już nie ustawi automatycznego przekierowania ze starego przyjaznego adresu i musimy zadbać o to ręcznie (w zakładce: Ustawienia > Zaawansowane > Przekierowania).
Zatem jeśli nie jest to zagadnienie dla nas znajome, lepiej będzie takich zmian nie dokonywać – możemy po prostu zrobić krzywdę swojemu sklepowi.
WAŻNE! Przekierowanie z systemowego adresu na Przyjazny Adres #1 ustawi się automatycznie.
Natomiast przekierowanie z Przyjaznego Adresu #1 na Przyjazny Adres #2 (decydujesz się zmienić przyjazny adres) nie wykona się automatycznie.
Gdzie ustawić przyjazne linki w sklepie Shoper?
Jeśli posiadasz sklep na platformie Shoper, na pewno zastanawiasz się, gdzie dokonać zmiany linków. Poniżej znajdziesz instrukcje dla poszczególnych stron:
- dla konkretnego produktu: Obsługa sklepu > Produkty > kliknij wybrany produkt > Pozycjonowanie (zakładka u dołu strony) > Adres URL.
- dla stron informacyjnych: Wygląd i treści > Strony informacyjne > kliknij wybraną stronę > zakładka Pozycjonowanie > Adres URL
- dla konkretnej kategorii: Obsługa sklepu > Kategorie > kliknij konkretną kategorię >zakładka Pozycjonowanie > Adres URL
- dla wpisu blogowego: Wygląd i treści > Blog > Blog > kliknij konkretny wpis > zakładka Pozycjonowanie > Adres URL
Podczas konfiguracji przyjaznych linków należy podawać ścieżkę względną, czyli bez adresu sklepu. Zamiast: http://www.adressklepu.pl/przyjaznanazwa/wybranastrona należy wyłącznie wpisać adres w takiej formie: przyjaznanazwa/wybranastrona
Czy istnieje droga na skróty?
Tak. Jeżeli póki co nie zwracasz uwagi na strukturę adresów URL, ale chcesz zrobić z tym porządek, możesz wykorzystać aplikację: Przyjazne Adresy URL.
Aplikacja wygeneruje za Ciebie przyjazne linki dla produktów i kategorii na podstawie ich nazwy oraz zadba o to, by adres każdego nowego produktu, który dodasz do swojego sklepu, był przyjazny dla wyszukiwarek.

Warto zapamiętać!
- czym są przekierowania 301?
- po co ustawiać przyjazne linki?
- gdzie zmieniać przyjazne linki w sklepie internetowym Shoper?